Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
avr7000 skrev:
Å så byter man till ny fräch 10 µF konding, 5,6µF byts till 4,7µF, spolen på 0,5 mH byts till en på 1 mH (0,8mm tråd)
För att göra det till en .3 alltså med CT 62 diskanter.
Mvh
Stefan
Nattlorden skrev:De flesta element spelar in sig... alternativen är att antingen spelar de ur sig, eller så betalar du extra för att någon annan redan spelat in dem åt dig.
oskis123 skrev:Grymt!
Ska 4,7uf sitta parallellt med 10uf eller hur menar du?
staffanw skrev:Följande hittade jag i mina gömmor, hämtat från planeten:komplettera detta med en 4.7uf konding parallellt med din b65oaII så har du ditt filter för ct62 8ohm och b65oaII.
Ragnwald skrev:MT24 var vad jag förstått något bättre, eller i alla fall inte sämre än CT62. Tillverkades OA-12, OA-14 i över huvud taget med MT-24?
Om i så fall, när skedde produktionsförändringen?
avr7000 skrev:
Å så byter man till ny fräch 10 µF konding, 5,6µF byts till 4,7µF, spolen på 0,5 mH byts till en på 1 mH (0,8mm tråd)
För att göra det till en .3 alltså med CT 62 diskanter.
Mvh
Stefan
phon skrev:Tog isär mina tolvor idag, och de filter som satt där hade inte mycket likhet med ovan publicerade scheman.
Diskantfiltret var lika så när som på att båda motstånden var på 2,2 ohm istf 1,8 och 2,2 ohm.
Basfiltret bestod av endast en spole, ingen kondensator. Spolen var på 0,6mH, eller noga mätt 0,63mH. Alla spolar satt med halvt lösa aluminiumpinnar och låsclips. Undrar hur mycket det gör för disten, en tunn järnskruv som man ser i Carlsson ibland är rena katastrofen.
Basen är den äldsta med hästskomagnet, om det nu har någon inverkan. Omkantad av mig för sex-sju år sedan när jag köpte lådorna.
Den mätte bra i rummet innan jag plockade isär, både direkttonkurva och energitonkurva, ganska mycket dist vid delningen. Det satt ju MT20 där, med front i ena lådan och utan front i andra.
Nu är nya CT62-16 inlimmade så får vi se vad jag gör med filtret. Det blir väl att dra ut kablar och prova sig fram, jag som tänkte mig att det skulle vara en behaglig resa att uppgradera, bara att sätta in färdiga och utprovade värden ...
grafpro skrev:Diskanterna sitter med omvänd fas i alla modellerna. Alltså med plus till filtrets minus. Detsamma bör rimligen också gälla om man använder CT62.
Ragnwald skrev:grafpro skrev:Diskanterna sitter med omvänd fas i alla modellerna. Alltså med plus till filtrets minus. Detsamma bör rimligen också gälla om man använder CT62.
Ska vi tolka detta uttalande som att alla 60- och 70-talare undantagslöst är monterade från fabrik, med diskanterna i omvänd polaritet?
Schemat är ju inte fel, men infon om detta borde ju ha funnits med.
arb skrev:At least with a front-firing two-way loudspeaker, there is a marked sound difference between tweeters wired in phase or antiphase.
The usual practice with a full 12dB/octave crossover (like the Sonab) is wiring the tweeter antiphase, but, there can be cases when the other way around works/sounds better (for a host of different reasons, in horn systems for instance).
Now, what would be really instructive, and interesting, is having our experts, acousticians and loudspeaker designers, tell us on the matter for the Carlsson speakers...
grafpro skrev:Ragnwald skrev:grafpro skrev:Diskanterna sitter med omvänd fas i alla modellerna. Alltså med plus till filtrets minus. Detsamma bör rimligen också gälla om man använder CT62.
Ska vi tolka detta uttalande som att alla 60- och 70-talare undantagslöst är monterade från fabrik, med diskanterna i omvänd polaritet?
Schemat är ju inte fel, men infon om detta borde ju ha funnits med.
Osvuret är bäst. Jag har väl skådat ganska många OA14 i filtret utan att tänka på detta men när jag fick påpekandet tog jag isär en OA14 och en OD11 och kollade. Diskanterna är fasvända. För dem är schemat alltså fel. Sannolikt för fler, kanske alla.
Nu har det inte så himla stor betydelse i en sjuttiotalare. Hela konceptet är ju en soppa av fasfel som ska jämna ut sig, och det fungerar ganska bra hur man än kopplar. Liten topp här, liten dipp där.
(Blir lite nervös om man betraktar detta som ett uttalande som kan tolkas...)
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster