Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-30 17:44

Bill50x skrev:
MagnusÖstberg skrev:Är du verkligen säker på det Bill50x

Ja.

/ B
Vilka usla högtalare har du upplevt det med under så kontrollerade former att inget annat kan påverka? 8O

Hur många var ni under den testen?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-30 17:58

Några frågor:

Om mekanisk kvalitet / stabilitet spelar roll i en högtalare, spelar fötternas mekaniska kvalitet under högtalaren någon roll ?

Bör man se fötterna som en del av högtalaren, eller något som inte hör till den ?

:?:

Fundera gärna på dessa frågor och diskutera frågan i sak.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-30 18:01

MagnusÖstberg skrev:
Bill50x skrev:

Ja.

/ B
Vilka usla högtalare har du upplevt det med under så kontrollerade former att inget annat kan påverka? 8O

Jag tycker bill50x har rätt, detta har jag själv upplevt många gånger- är högtalaren usel är det knappt lönt att finjustera placeringen, inte heller att skaffa en fin signalkälla eftersom högtalaren ( om den är av dålig mekanisk kvalitet ) då döljer dess kvaliteter.

Då duger en halvdassig pioneer 668. :?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-30 18:06

Fråga igen:

Bör en högtalare vars funktion är att sätta luften i rörelse med hjälp av högtalaremembranet vara av en bra mekanisk kvalitet på alla detaljer ?

Om inte - förklara varför. 8)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-30 18:11

Richard skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Bill50x skrev:

Ja.

/ B

Jag tycker bill50x har rätt, detta har jag själv upplevt många gånger- är högtalaren usel är det knappt lönt att finjustera placeringen, inte heller att skaffa en fin signalkälla eftersom högtalaren ( om den är av dålig mekanisk kvalitet ) då döljer dess kvaliteter.

Då duger en halvdassig pioneer 668. :?
Är det ok om vi skippar din återkommande flaimbaite om 668:an, alltså en sågning av nån 15 år gammal DVD-spelare?

Bra, då vill jag förtydliga att jag skiter i om du tycker att Bill50x har rätt eller fel. Förutom att det är omöjligt att lita på dig eller vad du skriver så är din subjektiva åsikt inte värd ett skit sett till frågeställningen.

Nu vet vi ju att du inte vet vad subjektivt och objektivt är vilket i sig är ett problem i kommunikation, därför är det bra att du skriver "tycker" och således kan man bortse från det du skriver. Tack.

Frågan var till Bill50x eftersom han deklarerar att det är på ett visst sätt, inte att han tycker att det är så. Låt han svara för sig själv, han är säkert bättre på det än du.

Vad du tycker har du redan skrivit i det inlägg som försigick det inlägg Bill50x skrev och som jag nu vill ha hans svar på.

Du tycker säkert samma sak som förut idag och behöver inte upprepa det heller. Men du ville väl för femtioelfte gången försöka få igång ett snack om en gammal rostig DVD-spelare. Du är väl uttråkad förstår jag.
Jag saknar dig.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-03-30 18:13

Kan inte den här tråden dö snart??? :evil:

Påminner o Hawaii-hockey.. :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-30 18:26

Richard skrev:Fråga igen:

Bör en högtalare vars funktion är att sätta luften i rörelse med hjälp av högtalaremembranet vara av en bra mekanisk kvalitet på alla detaljer ?

Ställer frågan igen.

Diskutera saken, inte person, tack. :P

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-03-30 18:27

Nefilim skrev:Kan inte den här tråden dö snart??? :evil:

Påminner o Hawaii-hockey.. :?

Den är stendöd, men liken sprattlar fortfarande.. 8)
//lech

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-30 18:28

Richard skrev:Om inte - förklara varför. 8)
Vill inte.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-30 18:29

MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:Om inte - förklara varför. 8)
Vill inte.

Du behöver inte heller. 8)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-30 18:32

hifikg skrev:
Richard skrev:...Det blir klar musikmässig skillnad på bara några millimeters förflyttning av högtalaren med tunemethod. ...

Vore kul att komma hem till dig och knuffa lite på dina högtalare och se om du verkligen hör någon skillnad. Särskilt om du lyssnar från ett annat rum och inte kan se förflyttningen.

Du är välkommen.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-30 18:36

mx skrev:
Richard skrev:
mx skrev:Den låter dåligt utan spikes för att man då hör hur dåligt den låter. Med spikes
låter den mindre dåligt eftersom mycket av ljudet smetas ut. Det har jag ju
redan skrivit.

Jag ifrågasätter inte det du skriver, bara konsekvensen av det.

Jag tycker det är märkligt att högtalaren ackurate 242 upplevs som tydligt bättre i musikåtergivningen MED spikes än utan, om nu spikes skulle vara så dåligt.

Och att skillnaden är så stor på denna mekaniskt mycket stabila högtalare.

Varför är ljudskillnaden mindre på mekaniskt instabila högtalare ?

Jag skrev inte att den blev bättre på musikåtergivning. Jag skrev att den
lät mindre dåligt med spikes. Oavsett vilket ljud som skickas genom den.

Varför tror du linn och de flesta andra dyrare högtalare förespråkar spikes ?
För att det låter sämre ?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-03-30 18:39

Nej, membranets kvalité har betydelse för att inte förorsaka oönskade uppbrytningar.
Tror du fiskar efter Sonabs och Inos förhållandevis tunna lådväggar och vad de kräver, som inte tex B&W:s tungviktare 800, 801 behöver.
Har jag rätt?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-03-30 18:45

Han kan ha rätt, han kan ha fel, de söker honom here and there.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-03-30 18:47

Objektivisten skrev:Han kan ha rätt, han kan ha fel, de söker honom here and there.

scarlet pimpinella?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-30 19:01

Ragnwald skrev:

Nej, membranets kvalité har betydelse för att inte förorsaka oönskade uppbrytningar.
Tror du fiskar efter Sonabs och Inos förhållandevis tunna lådväggar och vad de kräver, som inte tex B&W:s tungviktare 800, 801 behöver.
Har jag rätt?

Jag frågar eftersom frågan om mjuka fötter eller spikes är beroende på hur mekaniskt stabil högtalaren är.

Det hör ihop. :wink:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-03-30 19:06

Richard skrev:
hifikg skrev:
Richard skrev:...Det blir klar musikmässig skillnad på bara några millimeters förflyttning av högtalaren med tunemethod. ...

Vore kul att komma hem till dig och knuffa lite på dina högtalare och se om du verkligen hör någon skillnad. Särskilt om du lyssnar från ett annat rum och inte kan se förflyttningen.

Du är välkommen.

Tackar! I vilken del av landet huserar du?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-30 19:55

Nu har jag lånat 2 par nya fötter och köpt 1,5 kg köttfärs så nu skall vi se hur det kan dämpa eller sprida energi.
Tester följer.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-03-30 19:57

Härligt, vi kan lita på dig Harry. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-30 20:03

Det där med stämgaffel mot golvet är fel jämförelse. Det är ju högtalarlådan som vibrerar beroende på elementets (stämgaffelsns) påverkan och dessa vibrationer som ev. överförs till golvet. Den rätta analogin vore att sätta stämgaffeln mot en låda av något slag och därefter sätta hela paketet mot golvet via antingen mjuka fötter eller spikar. Svantes exempel med speldosan är därför missvisande. Den saknar högtalarlådans klangkropps tillskott.
Frågan blir då om vibrationerna stör mer när dom är kvar i lådan och utstrålar därifrån eller när de förs över till golvet och istället utstrålar därifrån. Energi kan ju inte försvinna så den överförda vibrationen från lådan till golvet bör ju rimligen leda till att lådan i sig vibrerar mindre. Frågan blir då var denna vibration stör mest - när den är kvar i lådan eller när den är överförd till golvet. Svaret tror jag blir att det beror på både lådans och golvets egenskaper i sig.

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2012-03-30 20:14

Hmm, där undrar jag om du har rätt i förutsättningarna för din fråga... Jag antar nämligen att lådan "vibrerar" (eller resonerar) lika mycket i båda fallen. Skillnaden är bara om resonanserna i så fall tas bort av de mjuka fötterna (som jag kan tänka mig omvandlar rörelseenergin till värme), eller förs vidare till golvet (som i sin tur leder vidare till luften -> till ljud -> till värme). Jag antar nämligen att själva lådan kommer utstråla lika mycket ljud i båda fallen....

Men om så inte är fallet, skulle man naturligtvis kunna tänka sig en situation där golvets ljud skulle vara mindre än lådans... Men som sagt, jag är tveksam till att det stämmer....

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-03-30 20:16

Om inte lådan vibrerade skulle ingen skillnad uppstå/märkas mellan spikar och tofflor.

(Jag tar inte ställning mellan alternativen utan försöker bara förstå funktionen)
Senast redigerad av Flint 2012-03-30 20:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-30 20:17

Flint skrev:Det där med stämgaffel mot golvet är fel jämförelse. Det är ju högtalarlådan som vibrerar beroende på elementets (stämgaffelsns) påverkan och dessa vibrationer som ev. överförs till golvet. Den rätta analogin vore att sätta stämgaffeln mot en låda av något slag och därefter sätta hela paketet mot golvet via antingen mjuka fötter eller spikar. Svantes exempel med speldosan är därför missvisande. Den saknar högtalarlådans klangkropps tillskott.
Frågan blir då om vibrationerna stör mer när dom är kvar i lådan och utstrålar därifrån eller när de förs över till golvet och istället utstrålar därifrån. Energi kan ju inte försvinna så den överförda vibrationen från lådan till golvet bör ju rimligen leda till att lådan i sig vibrerar mindre. Frågan blir då var denna vibration stör mest - när den är kvar i lådan eller när den är överförd till golvet. Svaret tror jag blir att det beror på både lådans och golvets egenskaper i sig.

Ja precis, förenklade modeller kan ju verka riktiga men man måste ha koll på vad man har förenklat. Jag är faktiskt inte särskilt övertygad om att SD-foten är ljudmässigt bäst i alla lägen.
Mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-30 20:22

Flint skrev:Det där med stämgaffel mot golvet är fel jämförelse. Det är ju högtalarlådan som vibrerar beroende på elementets (stämgaffelsns) påverkan och dessa vibrationer som ev. överförs till golvet. Den rätta analogin vore att sätta stämgaffeln mot en låda av något slag och därefter sätta hela paketet mot golvet via antingen mjuka fötter eller spikar. Svantes exempel med speldosan är därför missvisande. Den saknar högtalarlådans klangkropps tillskott.

Det där var väldigt bra förklarat. :)

Analogin med speldosa och stämgaffel haltar betänkligt. Svante har alltså fel.

Energin kan ju, som du säger inte försvinna, endera finns den kvar i
högtalarlådan eller förs vidare ut i golvet beroende på fötternas utformning.

Är det bra att ha all energi kvar i lådan, eller att föra bort energin via golvet ?

Vilka konsekvenser kan dras av det ?

:wink:
Senast redigerad av Richard 2012-03-30 20:32, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-30 20:23

Ronte skrev:Hmm, där undrar jag om du har rätt i förutsättningarna för din fråga... Jag antar nämligen att lådan "vibrerar" (eller resonerar) lika mycket i båda fallen. Skillnaden är bara om resonanserna i så fall tas bort av de mjuka fötterna (som jag kan tänka mig omvandlar rörelseenergin till värme), eller förs vidare till golvet (som i sin tur leder vidare till luften -> till ljud -> till värme). Jag antar nämligen att själva lådan kommer utstråla lika mycket ljud i båda fallen....

Men om så inte är fallet, skulle man naturligtvis kunna tänka sig en situation där golvets ljud skulle vara mindre än lådans... Men som sagt, jag är tveksam till att det stämmer....

Spelar det någon roll vad som vibrerar?

Är det inte musiken som skall låta så bra som möjligt?
En metod kan ju vara blindtest.

Mvh /Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-30 20:29

Harryup skrev:
Ronte skrev:Hmm, där undrar jag om du har rätt i förutsättningarna för din fråga... Jag antar nämligen att lådan "vibrerar" (eller resonerar) lika mycket i båda fallen. Skillnaden är bara om resonanserna i så fall tas bort av de mjuka fötterna (som jag kan tänka mig omvandlar rörelseenergin till värme), eller förs vidare till golvet (som i sin tur leder vidare till luften -> till ljud -> till värme). Jag antar nämligen att själva lådan kommer utstråla lika mycket ljud i båda fallen....

Spelar det någon roll vad som vibrerar?

Är det inte musiken som skall låta så bra som möjligt?
En metod kan ju vara blindtest.

Mvh /Harryup

Att lådan vibrerar ( utan den mekaniska jordning som sker om den är
monterad med spikes) skulle väl kunna tänkas införa frekvensmodulering som gör att allting låter en smula.....ostämt ? 8)

Kom ihåg att energin måste ta vägen någonstans- endera kvar i lådan, eller borttransporterad till golvet (en av Newtons lagar ) .

Rontes sista mening i inlägget är huvudet på spiken. :D

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2012-03-30 20:31

187 sidor, och flera har läst dem allihop, och ändå...?

Mjukfot: Låda skakar -> möter mjukfot -> skakningar dämpas -> de skakningar som finns kvar ger ljudpåverkan i ohörbara frekvensområden.

Spikes: Låda skakar -> möter spike -> låda fortsätter skaka och skakningar fortplantas ut i golvet -> ljudpåverkan i hörbara frekvensområden.

Det ser illa ut för spikesen som synes, men lugn. Oftast är skillnaden ljudmässigt väldigt liten mellan alternativen. Och spikes har ju fördelen av att både se lite tuffa ut, och att högtalaren blir svårare att välta. En fördel till för spikes är att människor ju subjektivt kan tänkas föredra en liten ljudpåverkan.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-30 20:31

Jag vet att golv är luriga och det strålar inte linjärt utan skapar övertoner och dessutom är det en stor yta så att den akustiska impedansen bör komma in i ekvationen.

Jag tror att viskoelastisk dämpning kan vara fördelaktigt, men jag undrar om inte det kan vara så att om man gör högtalarhöljet på sådant sätt att man kan optimera en viskoelastisk dämpning runt om och samtidigt se till att så mycket av vibrationerna som möjligt leds bort från högtalarkorg och låda och når den viskoelastiska dämpningen. Jag inbillar mig att viskoelastisk dämpning är ganska linjär d v s skapar få övertoner. Spikar använder jag inte. Det här är ju problem som egentligen vilket som helst av dagens leksaksCADprogram bör klara av att ge svar på :lol: 8) :)

MvH
Peter

EDIT:

@ Flint: Välkommen in i [s]dårhuset[/s]stugan :)
Senast redigerad av petersteindl 2012-03-30 20:33, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-03-30 20:32

Själv har jag slutat att lyssna på vad diverse tweaks kan göra, så
nu är jag nöjd och glad och lyssnar på musiken i stället.

Så himla skönt faktiskt.
Senast redigerad av Nefilim 2012-03-30 20:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-30 20:32

Richard skrev:Är det bra att ha all energi kvar i lådan, eller att föra bort energin via golvet ?

Vilka konsekvenser drar du av att du uppenbarligen har löst världens energiproblem?
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi