Vilka usla högtalare har du upplevt det med under så kontrollerade former att inget annat kan påverka?Bill50x skrev:MagnusÖstberg skrev:Är du verkligen säker på det Bill50x
Ja.
/ B

Hur många var ni under den testen?
Moderator: Redaktörer
Vilka usla högtalare har du upplevt det med under så kontrollerade former att inget annat kan påverka?Bill50x skrev:MagnusÖstberg skrev:Är du verkligen säker på det Bill50x
Ja.
/ B
MagnusÖstberg skrev:Vilka usla högtalare har du upplevt det med under så kontrollerade former att inget annat kan påverka?Bill50x skrev:MagnusÖstberg skrev:Är du verkligen säker på det Bill50x
Ja.
/ B![]()
Är det ok om vi skippar din återkommande flaimbaite om 668:an, alltså en sågning av nån 15 år gammal DVD-spelare?Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Vilka usla högtalare har du upplevt det med under så kontrollerade former att inget annat kan påverka?Bill50x skrev:MagnusÖstberg skrev:Är du verkligen säker på det Bill50x
Ja.
/ B![]()
Jag tycker bill50x har rätt, detta har jag själv upplevt många gånger- är högtalaren usel är det knappt lönt att finjustera placeringen, inte heller att skaffa en fin signalkälla eftersom högtalaren ( om den är av dålig mekanisk kvalitet ) då döljer dess kvaliteter.
Då duger en halvdassig pioneer 668.
Richard skrev:Fråga igen:
Bör en högtalare vars funktion är att sätta luften i rörelse med hjälp av högtalaremembranet vara av en bra mekanisk kvalitet på alla detaljer ?
Om inte - förklara varför.
Vill inte.Richard skrev:Om inte - förklara varför.
hifikg skrev:Richard skrev:...Det blir klar musikmässig skillnad på bara några millimeters förflyttning av högtalaren med tunemethod. ...
Vore kul att komma hem till dig och knuffa lite på dina högtalare och se om du verkligen hör någon skillnad. Särskilt om du lyssnar från ett annat rum och inte kan se förflyttningen.
mx skrev:Richard skrev:mx skrev:Den låter dåligt utan spikes för att man då hör hur dåligt den låter. Med spikes
låter den mindre dåligt eftersom mycket av ljudet smetas ut. Det har jag ju
redan skrivit.
Jag ifrågasätter inte det du skriver, bara konsekvensen av det.
Jag tycker det är märkligt att högtalaren ackurate 242 upplevs som tydligt bättre i musikåtergivningen MED spikes än utan, om nu spikes skulle vara så dåligt.
Och att skillnaden är så stor på denna mekaniskt mycket stabila högtalare.
Varför är ljudskillnaden mindre på mekaniskt instabila högtalare ?
Jag skrev inte att den blev bättre på musikåtergivning. Jag skrev att den
lät mindre dåligt med spikes. Oavsett vilket ljud som skickas genom den.
Richard skrev:Fråga igen:
Bör en högtalare vars funktion är att sätta luften i rörelse med hjälp av högtalaremembranet vara av en bra mekanisk kvalitet på alla detaljer ?
Ragnwald skrev:Richard skrev:Fråga igen:
Nej, membranets kvalité har betydelse för att inte förorsaka oönskade uppbrytningar.
Tror du fiskar efter Sonabs och Inos förhållandevis tunna lådväggar och vad de kräver, som inte tex B&W:s tungviktare 800, 801 behöver.
Har jag rätt?
Richard skrev:hifikg skrev:Richard skrev:...Det blir klar musikmässig skillnad på bara några millimeters förflyttning av högtalaren med tunemethod. ...
Vore kul att komma hem till dig och knuffa lite på dina högtalare och se om du verkligen hör någon skillnad. Särskilt om du lyssnar från ett annat rum och inte kan se förflyttningen.
Du är välkommen.
Flint skrev:Det där med stämgaffel mot golvet är fel jämförelse. Det är ju högtalarlådan som vibrerar beroende på elementets (stämgaffelsns) påverkan och dessa vibrationer som ev. överförs till golvet. Den rätta analogin vore att sätta stämgaffeln mot en låda av något slag och därefter sätta hela paketet mot golvet via antingen mjuka fötter eller spikar. Svantes exempel med speldosan är därför missvisande. Den saknar högtalarlådans klangkropps tillskott.
Frågan blir då om vibrationerna stör mer när dom är kvar i lådan och utstrålar därifrån eller när de förs över till golvet och istället utstrålar därifrån. Energi kan ju inte försvinna så den överförda vibrationen från lådan till golvet bör ju rimligen leda till att lådan i sig vibrerar mindre. Frågan blir då var denna vibration stör mest - när den är kvar i lådan eller när den är överförd till golvet. Svaret tror jag blir att det beror på både lådans och golvets egenskaper i sig.
Flint skrev:Det där med stämgaffel mot golvet är fel jämförelse. Det är ju högtalarlådan som vibrerar beroende på elementets (stämgaffelsns) påverkan och dessa vibrationer som ev. överförs till golvet. Den rätta analogin vore att sätta stämgaffeln mot en låda av något slag och därefter sätta hela paketet mot golvet via antingen mjuka fötter eller spikar. Svantes exempel med speldosan är därför missvisande. Den saknar högtalarlådans klangkropps tillskott.
Frågan blir då om vibrationerna stör mer när dom är kvar i lådan och utstrålar därifrån eller när de förs över till golvet och istället utstrålar därifrån. Energi kan ju inte försvinna så den överförda vibrationen från lådan till golvet bör ju rimligen leda till att lådan i sig vibrerar mindre. Frågan blir då var denna vibration stör mest - när den är kvar i lådan eller när den är överförd till golvet. Svaret tror jag blir att det beror på både lådans och golvets egenskaper i sig.
Ronte skrev:Hmm, där undrar jag om du har rätt i förutsättningarna för din fråga... Jag antar nämligen att lådan "vibrerar" (eller resonerar) lika mycket i båda fallen. Skillnaden är bara om resonanserna i så fall tas bort av de mjuka fötterna (som jag kan tänka mig omvandlar rörelseenergin till värme), eller förs vidare till golvet (som i sin tur leder vidare till luften -> till ljud -> till värme). Jag antar nämligen att själva lådan kommer utstråla lika mycket ljud i båda fallen....
Men om så inte är fallet, skulle man naturligtvis kunna tänka sig en situation där golvets ljud skulle vara mindre än lådans... Men som sagt, jag är tveksam till att det stämmer....
Harryup skrev:Ronte skrev:Hmm, där undrar jag om du har rätt i förutsättningarna för din fråga... Jag antar nämligen att lådan "vibrerar" (eller resonerar) lika mycket i båda fallen. Skillnaden är bara om resonanserna i så fall tas bort av de mjuka fötterna (som jag kan tänka mig omvandlar rörelseenergin till värme), eller förs vidare till golvet (som i sin tur leder vidare till luften -> till ljud -> till värme). Jag antar nämligen att själva lådan kommer utstråla lika mycket ljud i båda fallen....
Men om så inte är fallet, skulle man naturligtvis kunna tänka sig en situation där golvets ljud skulle vara mindre än lådans... Men som sagt, jag är tveksam till att det stämmer....
Spelar det någon roll vad som vibrerar?
Är det inte musiken som skall låta så bra som möjligt?
En metod kan ju vara blindtest.
Mvh /Harryup
Richard skrev:Är det bra att ha all energi kvar i lådan, eller att föra bort energin via golvet ?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster