petersteindl skrev:MagnusÖstberg skrev:petersteindl skrev:Richard skrev:Flint skrev:Det där med stämgaffel mot golvet är fel jämförelse. Det är ju högtalarlådan som vibrerar beroende på elementets (stämgaffelsns) påverkan och dessa vibrationer som ev. överförs till golvet. Den rätta analogin vore att sätta stämgaffeln mot en låda av något slag och därefter sätta hela paketet mot golvet via antingen mjuka fötter eller spikar. Svantes exempel med speldosan är därför missvisande. Den saknar högtalarlådans klangkropps tillskott.
Frågan blir då om vibrationerna stör mer när dom är kvar i lådan och utstrålar därifrån eller när de förs över till golvet och istället utstrålar därifrån. Energi kan ju inte försvinna så den överförda vibrationen från lådan till golvet bör ju rimligen leda till att lådan i sig vibrerar mindre. Frågan blir då var denna vibration stör mest - när den är kvar i lådan eller när den är överförd till golvet. Svaret tror jag blir att det beror på både lådans och golvets egenskaper i sig.
Svantes speldose- exempel kan vi alltså helt avfärda.
Njaee, inte innan Svante har gett kommentar. Tycker jag i alla fall.
Hela forumet påminner om filmen Hang them High just nu. Häng de utpekade först i närmsta träd och fråga sedan. Det är en osedvanlig osmaklig attityd som beror på flockinstinkt, tror jag. Är man i flock så behöver man ju inte ensam ta ansvar. Jag kör mitt race in solitude oavsett
MvH
Peter
Nu måste jag tillstå att Richards inlägg inte alls hade den inriktningen. Jag ser det snarare som en fråga han önskar få bekräftad, även om det saknades frågetecken. Det är bra att fråga om man inte riktigt vet att man förstår.
Det är faktisk jättebra, mycket bättre än att hitta på eller bara tro.
Jag vet att jag förstod det som så att Richard avfärdade Svantes speldosa. Varför skall jag fråga om något då? Om du hyser betänkligheter till vad jag tror eller tror mig veta så bör du nog leva upp till dina egna ideal och fråga mig först innan du kommer med dynga. Du fullständigt inkräktar på andra människors integritet och speciellt på min. Det tolererar inte jag. Var vänlig och aldrig mer gör inlägg ställda till mig eller där jag ingår. Det får vara slut på det nu. Förstår du det jag skriver? Om så, så respektera det!
/Peter
Du gör bäst i att sluta skriva på ett öppet forum, om du förväntar dig att du får välja vem som kommenterar det du skriver.
Min kommentar var enkom för att det för mig framstod som, eftersom du skrev ditt sista stycke innehållande "Hang them high", som att Richard hade intentioner åt det hållet. Så uppfattade jag det inte, utan jag uppfattade det han skrev som en ärlig fundering.
Om det fanns det minst möjlighet att du kanske uppfattat honom felaktigt, ville jag bara klargöra att det kanske kunde ses på ett annat sätt.
Jag tycker det var bra av Richard att han ville ha bekräftat om det var så eller inte.
Hur du väljer att uppfatta mitt inlägg är helt upp till dig, men din reaktion saknar motstycke.