Eichmann bullet plug

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-31 07:46

adagio skrev:Lyfter denna lite avsomnade tråd:
Bättre kontakt, rent ljudmässigt, får man leta efter.
Har haft WBT, monacor, neutric samt div annat, inget kommer upp i denna klass enl mig. Visst kan man tycka att plast känns lite B men här fyller det en funktion. Enl mina empiriska lyssningserfarenheter sen 20 år har tjockt gods och skärmar inte alltid gynsamma effekter på själva ljudet. Dessa kontakter fungerar och är mycket lätta att löda (förutsatt att man sätter dom i en RCAkontakt medan man löder så plasten inte deformeras).
För att delge mina intryck samt förmodligen reta gallfeber på vissa, dock oavsiktligt, kan jag bara säga att: jämfört med andra kontakter låter dessa renare, mer dynamiskt, mindre färgat helt enkelt bättre, klart bättre.

Det där är intressant. Ska själv prova så fort jag kan.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-03-31 07:53

Richard skrev:
adagio skrev:Lyfter denna lite avsomnade tråd:
Bättre kontakt, rent ljudmässigt, får man leta efter.
Har haft WBT, monacor, neutric samt div annat, inget kommer upp i denna klass enl mig. Visst kan man tycka att plast känns lite B men här fyller det en funktion. Enl mina empiriska lyssningserfarenheter sen 20 år har tjockt gods och skärmar inte alltid gynsamma effekter på själva ljudet. Dessa kontakter fungerar och är mycket lätta att löda (förutsatt att man sätter dom i en RCAkontakt medan man löder så plasten inte deformeras).
För att delge mina intryck samt förmodligen reta gallfeber på vissa, dock oavsiktligt, kan jag bara säga att: jämfört med andra kontakter låter dessa renare, mer dynamiskt, mindre färgat helt enkelt bättre, klart bättre.

Det där är intressant. Ska själv prova så fort jag kan.

Jag också. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

adagio

Inläggav adagio » 2012-03-31 08:33

Det är iofs kontakter vi talar om, så resultatet är förvisso marginellt men jämför man olika kontakter så är dessa helt enkelt bättre. Jag tänker byta fler i min kedja iaf.
Som sagt koppla in på en lös RCAhona eller i en oanvänd ingång/utgång vid lödning, själv har jag kört med både Furutechs silverlod och Chords, i denna använde jag Chord.
Som vanligt en bra lödning är viktigt, rent o snyggt, bra förarbete, rätt värme ger fin utflytning/vätning, sen är det viktigt att hålla helt stilla, inte röra eller stressa avsvalningen genom att blåsa eller ngt liknande.
Lycka till, hoppas ni tycker att de ger lika mycket som jag.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2012-03-31 12:45

Jag skrev nedanstående sist jag läste en tråd om Bullet Plug.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 74&start=0

UrSv skrev:* De har en tämligen märklig konstruktion där kontakttrycket från plasten är så högt att de kan vara svåra att få dit på chassikontakten.
* Kabellåsningen är usel och i det närmaste icke-existerande.
* Klen hylsa som ger ett myclet sprött och klent intryck.
* Ingen som helst skärmning då det är plast.

Över lag en en billig konstruktion som eventuellt kan ha haft någorlunda goda ambitioner men tyvärr ett uselt genomförande. Jag hör dessutom ingen skillnad (även om jag inte gjort kontrollerade DBT naturligtvis) och tror inte att nån annan gör det heller. Trots de BRUTALA skillnader de tydligen då skall ge.

Över lag en skräpprodukt som försöker lösa ett problem på fel sätt med syfte att verka speciell och dessutom med högsta mål att pressa ut pengar ur intet ont anande konsumenter. Som så mycket annat skräp i branschen.

Undvik om du inte medvetet vill leka lite med såna leksaker för att det är skoj.

adagio

Inläggav adagio » 2012-03-31 13:59

Äntligen!!! Så klart finns det andra åsikter än min, jag bara lyssnar på hur det låter hos mig. Jag tyckte nog som du innan jag tog mig tid att prova och lyssna. Visst kan det verka som en plastig produkt men den gör det den ska, förbannat bra dessutom. Men du behöver ju inte testa den och du har ju rätt till din åsikt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-03-31 21:46

Om du tycker att diskanten är krispigare och bättre, tyder det på att kontakten släpper in HF-skräp som stör i audioområdet.
Man kan lura sig rejält. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-03-31 21:55

Ragnwald skrev:Om du tycker att diskanten är krispigare och bättre, tyder det på att kontakten släpper in HF-skräp som stör i audioområdet.
Man kan lura sig rejält. :wink:

Precis, ju bättre det låter desto sämre är det. Lätt att lura sig.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-03-31 22:34

Så är det. Ju mer utslätat det låter, destobättre mäter det. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2012-03-31 22:57

adagio skrev:Äntligen!!! Så klart finns det andra åsikter än min, jag bara lyssnar på hur det låter hos mig. Jag tyckte nog som du innan jag tog mig tid att prova och lyssna. Visst kan det verka som en plastig produkt men den gör det den ska, förbannat bra dessutom. Men du behöver ju inte testa den och du har ju rätt till din åsikt.

Självklart behöver jag inte testa den men lika självklart är det ju att jag faktiskt har testat den. Det är ju därför jag kan ge den beskrivningen och det omdömmet.

Jag tycker verkligen inte den gör det den ska och dessutom tycker jag den försöker väldigt dåligt. Jag tycker helt enkelt den inte lyckas med en enda sak.

adagio

Inläggav adagio » 2012-04-01 00:38

Då nöjer jag mig med att säga att vi tycker olika. Så var det avklarat. Jag har aldrig sagt något om krispigare diskant, bara renare, klarare ljud, mer oansträngt, upplevt mer dynamiskt.
Ingen har väl patent på subjektiva upplevelser, så vi har väl alla lika rätt?
Fan för T9

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-04-01 02:06

adagio skrev:dvs det är de andra som låter olika.

Jag är skeptisk. Använt allt från rån SSSK till halvdyr (dock inte denna kontakt) utan att ha hört någon skillnad. Hur förklaras det då :roll:

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-04-01 06:33

2-ch skrev:Jag är skeptisk. Använt allt från rån SSSK till halvdyr (dock inte denna kontakt) utan att ha hört någon skillnad. Hur förklaras det då

- Taskig hörsel
- Nocebo
- Undermålig anläggning
- Indoktrinering
- Icke-öppet sinne
- ...

:D

adagio

Inläggav adagio » 2012-04-01 07:53

Vin är ju också en svårbedömd vara, vissa kan känna och definiera massor av smaker och uppskatta dyra viner. Själv räknar jag mig verkligen till de glada amatörerna och gör ringa anspråk i den frågan.
Det finns människor som på allvar påstår att det inte är skillnad mellan boxvin och flaska, trots att innehållet i boxarna har både mer tillsatser och oxiderar snabbbare samt att det via ompaketering dessutom har utsatts för minst en extra luftning.
Själv tycker jag att det kärl jag använder vid inmundigandet dessutom påverkar smaken, en del (okunniga säger att det bara är inbillning). Smaken påverkas dessutom av vilken mat som har till, vinet förblir dock samma. Så ditt påstående kan förklaras med Conans svar.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-04-01 09:05

Alltså, (bara för att förtydliga) smajlisen i slutet på mitt förra inlägg ska tydas: "såna förklaringar skulle du ju kunna få av "troende" men sannolikaste förklaringen till att du inte hört någon skillnad är att det inte var någon skillnad". :wink:

Det finns ju rätt goda skäl att anta att hörbara skillnaden mellan två fungerande signalkablar är verkligen sketasmå, och upplevda skillnader ligger troligen hos lyssnaren snarare än hos kabelns elektriska och fysikaliska egenskaper.

Bullet Pluggen är ju sen lite speciell i.o.m. att den bryter skärmen mellan appareterna, och frågan är om den verkligen kan klassas som ett "fungerande" don? Inget sagt att ingen kan föredra "ljudet" från donet, men om det är optimal signalintegritet som önskas är nog t.o.m. SSSK att föredra.

adagio

Inläggav adagio » 2012-04-01 09:58

"Bryter skärmen" Det stämmer inte riktigt väl? Det beror väl på hur man löder dit dom, vill minnas att jag lödde mina så skärmen är kopplad i sändänden men ej i mottagaränden.
Den största skilnaden med Bulletplug är att den inte har en massa, metall och störande massa runt ledarna och själva kontakten, mängden massa i ledarna är minimal, eftersom signaledaren är rörformad koppar av tellurium, som dels har flera hundra procent bättre ledningförmåga än den brons som är det normala.
Kopparen är inte nickelpläterad under guldet som också är brukligt. Guldet är extremt tunt och pläterat direkt på kopparen, den är endast tänkt som skydd mot oxidation. Ingen kontakt man ska dra in och ur i tid och otid mao, om detta något man pysslar med så förstår jag att man är skeptisk mot kontakten.
Enda sättet att få en bättre kontakt är att löda direkt i apparaten.
Man kan dra själva kabeln nästan två cm närmre själva kontakten eftersom kontaktens ledare är så extremt korta, och just här stämmer det att den inte har helt omslutande skärm, det kanske rör sig om några (ca5)mm.

Alltså jag tycker att dom fungerar på så sätt att de låter mindre än andra.
Alla har väl iofs olika krav och förväntningar på olika produkter, en del gillar en del gillar inte så är det.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-04-01 12:05

adagio skrev:"Bryter skärmen" Det stämmer inte riktigt väl? Det beror väl på hur man löder dit dom, vill minnas att jag lödde mina så skärmen är kopplad i sändänden men ej i mottagaränden.
Den största skilnaden med Bulletplug är att den inte har en massa, metall och störande massa runt ledarna och själva kontakten, mängden massa i ledarna är minimal, eftersom signaledaren är rörformad koppar av tellurium, som dels har flera hundra procent bättre ledningförmåga än den brons som är det normala.
Kopparen är inte nickelpläterad under guldet som också är brukligt. Guldet är extremt tunt och pläterat direkt på kopparen, den är endast tänkt som skydd mot oxidation. Ingen kontakt man ska dra in och ur i tid och otid mao, om detta något man pysslar med så förstår jag att man är skeptisk mot kontakten.
Man kan dra själva kabeln nästan två cm närmre själva kontakten eftersom kontaktens ledare är så extremt korta, och just här stämmer det att den inte har helt omslutande skärm, det kanske rör sig om några (ca5)mm.

Alla har väl iofs olika krav och förväntningar på olika produkter, en del gillar en del gillar inte så är det.

Har några bullet plug i systemet. En salig blandning av kablar har uppstått genom åren. En del enkla DIY men lödningar som säkert inte är perfekta. Svårt för en amatör att fästa skärmning och sådan direkt på godset.

Men i princip så har jag helt oskärmat hela vägen från grammofon till högtalare. Men allt annat därutöver är skärmat och med "vanliga" rca. Men just idag är det inte sant eftersom jag just nu har en enkel DIY mellan riaat och försteget. Inte nervös för detta heller. Saknade en kabel helt enkelt.

I en anläggning av min typ som är en korsning mellan old school anläggning med en bioanläggning så är det en helt vansinnig mängd kablar och nätkablar. Antalet nätanslutningar är 17 st och då är vinyltvätten oräknad. Någon apparat bara överlever såsom cd-spelaren.

Men som sagt var så är det i princip oskärmat mellan vinylspelaren och högtaleriet. Och i en bit så kabel så har jag bullet plug. JAg har haft problem med brus. Till slut hittade jag detta vilket berodde på någon form av störning mellan försteget och skivspelaren och där kabeln har mycket oförståeliga krav hur den skall hanteras. Nu helt borta genom att jag nu har ett separat riaa. Denna silverkabel är fabriksmonterad och går i princip direkt från pickuppen.

Bullet plug används mellan försteg och slutsteg och har aldrig haft något problem med dessa.

Att använda oskärmat och eventuellt även luftlagrat är inget nytt för mig. Principen är för mig lika gammal som mitt hifi-intresse från ungdomsåren. Idag 58 år.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-04-01 16:10

Kronkan skrev:Har några bullet plug i systemet. En salig blandning av kablar har uppstått genom åren. En del enkla DIY men lödningar som säkert inte är perfekta. Svårt för en amatör att fästa skärmning och sådan direkt på godset.

Men i princip så har jag helt oskärmat hela vägen från grammofon till högtalare. Men allt annat därutöver är skärmat och med "vanliga" rca. Men just idag är det inte sant eftersom jag just nu har en enkel DIY mellan riaat och försteget. Inte nervös för detta heller. Saknade en kabel helt enkelt.

I en anläggning av min typ som är en korsning mellan old school anläggning med en bioanläggning så är det en helt vansinnig mängd kablar och nätkablar. Antalet nätanslutningar är 17 st och då är vinyltvätten oräknad. Någon apparat bara överlever såsom cd-spelaren.

Men som sagt var så är det i princip oskärmat mellan vinylspelaren och högtaleriet. Och i en bit så kabel så har jag bullet plug. JAg har haft problem med brus. Till slut hittade jag detta vilket berodde på någon form av störning mellan försteget och skivspelaren och där kabeln har mycket oförståeliga krav hur den skall hanteras. Nu helt borta genom att jag nu har ett separat riaa. Denna silverkabel är fabriksmonterad och går i princip direkt från pickuppen.

Bullet plug används mellan försteg och slutsteg och har aldrig haft något problem med dessa.

Att använda oskärmat och eventuellt även luftlagrat är inget nytt för mig. Principen är för mig lika gammal som mitt hifi-intresse från ungdomsåren. Idag 58 år.

Grattis Kronkan :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-01 16:28

den här tråden fick mig att börja drömma efter nya kablar, jag är torsk på 47labs prylar för dom har en skön stil och därför spanade jag in deras kablar, vad tror ni om dessa?

Bild

Bild

Bild

ser rätt najs ut tycker jag
Bikinitider

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-04-01 18:47

adagio skrev:"Bryter skärmen" Det stämmer inte riktigt väl? Det beror väl på hur man löder dit dom, vill minnas att jag lödde mina så skärmen är kopplad i sändänden men ej i mottagaränden.

Skärmstrumpan ska principiellt fungera som en förlängning av respektive apparats chassie. Om du har ett kontaktdon som inte är "tätt" och om du dessutom endast ansluter skärmstrumpan bara i ena änden är skärmen bruten och kabeln fungerar inte som avsett. Apparattillverkarna kan ju inte vara odelat lyckliga över det där donet för det gör att deras EMC-klassning ryker all världens väg. Skulle vara kul att se lite EMC-mätningar på det där otyget till don... :wink:

"Störande massa runt ledarna..." :?

Mittledaren må vara kopparlegering i.st.f. mässing eller brons, men vilken längd pratar vi om här - nån centimeter? Vad tror du förresten det är för material i chassiedonen i dina apparater? Rörformad koppar/telluirum eller mässing/brons? Borde ju låta aphjärna redan där... :wink:

Jasså dom pläterar guld - och tunt guld dessutom - direkt på koppar? Det finns liksom en anledning till att normala kontakt- och kablagetillverkare inte gör så. Koppar har en väldigt god förmåga att diffundera igenom även ganska tjocka guldskikt (flera mikrometer), och sen har du koppar på ytan som kan börja korrodera på momangen. Därför lägger man på nickel som ett sk. "spärrskikt". Med tunt guld direkt på koppar skulle jag tro att det t.o.m. är en fördel att"motionera" donet ganska ofta för att slita bort kopparoxid-skiktet. Så låt inte bullet-pluggarna sitta i alltför länge utan jacka ur och i dom nån gång per vecka eller så, eller ännu hellre varje kväll när du har lyssnat klart på stereon. 8)

Så att bullet-donet är en ganska kass teknisk lösning behöver ingen tvivla på, men därmed inte sagt att man, precis som i frågan om spikes kontra mjukfötter, faktiskt kan uppleva att den sämre tekniska lösningen ger bättre ljud.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-04-02 07:44

Conan skrev:
2-ch skrev:Jag är skeptisk. Använt allt från rån SSSK till halvdyr (dock inte denna kontakt) utan att ha hört någon skillnad. Hur förklaras det då

- Taskig hörsel
- Nocebo
- Undermålig anläggning
- Indoktrinering
- Icke-öppet sinne
- ...

:D

Då har jag mycket att jobba på ser jag :lol:

Jo jag såg smajlisen :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-02 07:53

Ju mer kritik Eichmannpluggen får ju mer nyfiken blir jag att skaffa några.
Jag kör RCA-pluggar för runt 5:-/st och det funkar bra bortsett från att
den mekaniska passningen kan vara lite otolerant vilket kräver tång
för att åtgärda. Men i stort sett är jag nöjd.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-02 19:20

Flint skrev:Ju mer kritik Eichmannpluggen får ju mer nyfiken blir jag att skaffa några.

jag känner likadant, jag vet bara inte vilken kabel jag ska använda till, har du några förslag?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-02 19:30

celef skrev:
Flint skrev:Ju mer kritik Eichmannpluggen får ju mer nyfiken blir jag att skaffa några.

jag känner likadant, jag vet bara inte vilken kabel jag ska använda till, har du några förslag?

Vad som helst som är hyfsat skärmat. Jag har en gammal kartong från en dammsugare som jag häver ner allt som blir över från mekarbordet i och som nån gång kan komma till användning. Där hamnar också en del gamla kasserade kablar typ söndertvinnade gitarrkablar. Dom har jag snurrat ut några stycken och lött om till hajendsnören och det går skitfint. Jag tar det som finns för stunden. Testa.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-02 21:11

Flint skrev:
celef skrev:jag känner likadant, jag vet bara inte vilken kabel jag ska använda till, har du några förslag?

Vad som helst som är hyfsat skärmat. Jag har en gammal kartong från en dammsugare som jag häver ner allt som blir över från mekarbordet i och som nån gång kan komma till användning. Där hamnar också en del gamla kasserade kablar typ söndertvinnade gitarrkablar. Dom har jag snurrat ut några stycken och lött om till hajendsnören och det går skitfint. Jag tar det som finns för stunden. Testa.

tack, det ska jag göra
Bikinitider

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-02 21:35

celef skrev:
Flint skrev:
celef skrev:jag känner likadant, jag vet bara inte vilken kabel jag ska använda till, har du några förslag?

tack, det ska jag göra

Visst var det en skarp och substansfull rekommendation? :oops:
Tyvärr vet jag ingen helt säker kabel att rekommendera.
Jag körde RG62 för länge och har inte hängt med
och testat så många andra kablar men nu är stelsnöret äntligen
borta så nu är det väl dags att snoka lite efter nya snören.
Under tiden kör jag det som finns i låddan.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-04-03 18:07

Var köper man dessa kontakter, och vad kostar de?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-04-03 19:46

Eichmann, undrar om de är verksamma fortfarande?
Har en rätt schysst signalkabel av dom men den är lite rolig rent tekniskt,
den har en kopparledare som svävar fritt i kabeln,
den dyraste har två ledare som svävar fritt.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-04-03 19:49

Flint skrev:Vad som helst som är hyfsat skärmat.

Varför då - det var väl bullet-pluggar vi snackar om... :wink:

adagio

Inläggav adagio » 2012-04-06 21:06

Det är inte så svårt att hitta återförsäljare men Ljudmakarn tex

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-04-06 21:18

adagio skrev:Det är inte så svårt att hitta återförsäljare men Ljudmakarn tex

. . . säljer dem inte . . . eller ??? :roll: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi