adagio skrev:"Bryter skärmen" Det stämmer inte riktigt väl? Det beror väl på hur man löder dit dom, vill minnas att jag lödde mina så skärmen är kopplad i sändänden men ej i mottagaränden.
Den största skilnaden med Bulletplug är att den inte har en massa, metall och störande massa runt ledarna och själva kontakten, mängden massa i ledarna är minimal, eftersom signaledaren är rörformad koppar av tellurium, som dels har flera hundra procent bättre ledningförmåga än den brons som är det normala.
Kopparen är inte nickelpläterad under guldet som också är brukligt. Guldet är extremt tunt och pläterat direkt på kopparen, den är endast tänkt som skydd mot oxidation. Ingen kontakt man ska dra in och ur i tid och otid mao, om detta något man pysslar med så förstår jag att man är skeptisk mot kontakten.
Enda sättet att få en bättre kontakt är att löda direkt i apparaten.
Man kan dra själva kabeln nästan två cm närmre själva kontakten eftersom kontaktens ledare är så extremt korta, och just här stämmer det att den inte har helt omslutande skärm, det kanske rör sig om några (ca5)mm.
Alltså jag tycker att dom fungerar på så sätt att de låter mindre än andra.
Alla har väl iofs olika krav och förväntningar på olika produkter, en del gillar en del gillar inte så är det.
Skärmstrumpan ska principiellt fungera som en förlängning av respektive apparats chassie. Om du har ett kontaktdon som inte är "tätt" och om du dessutom endast ansluter skärmstrumpan bara i ena änden är skärmen bruten och kabeln fungerar inte som avsett. Apparattillverkarna kan ju inte vara odelat lyckliga över det där donet för det gör att deras EMC-klassning ryker all världens väg. Skulle vara kul att se lite EMC-mätningar på det där otyget till don...
"Störande massa runt ledarna..."
Mittledaren må vara kopparlegering i.st.f. mässing eller brons, men vilken längd pratar vi om här - nån centimeter? Vad tror du förresten det är för material i chassiedonen i dina apparater? Rörformad koppar/telluirum eller mässing/brons? Borde ju låta aphjärna redan där...
Jasså dom pläterar guld - och tunt guld dessutom - direkt på koppar? Det finns liksom en anledning till att normala kontakt- och kablagetillverkare inte gör så. Koppar har en väldigt god förmåga att diffundera igenom även ganska tjocka guldskikt (flera mikrometer), och sen har du koppar på ytan som kan börja korrodera på momangen. Därför lägger man på nickel som ett sk. "spärrskikt". Med tunt guld direkt på koppar skulle jag tro att det t.o.m. är en fördel att"motionera" donet ganska ofta för att slita bort kopparoxid-skiktet. Så låt inte bullet-pluggarna sitta i alltför länge utan jacka ur och i dom nån gång per vecka eller så, eller ännu hellre varje kväll när du har lyssnat klart på stereon.
Så att bullet-donet är en ganska kass teknisk lösning behöver ingen tvivla på, men därmed inte sagt att man, precis som i frågan om spikes kontra mjukfötter, faktiskt kan uppleva att den sämre tekniska lösningen ger bättre ljud.