Mina högtalare står direkt på heltäckningsmattan då jag ej vill att diskantelementen skall komma högre upp från golvet.
I manualen står det att man kan experimentera med både spikes och mjukfötter och att ställa högtalarna direkt på matta.
När jag provade med spikes under både basar och huvudpaneler så tyckte jag att det var svårt att få dessa att spela snyggt ihop. Det lät ej homogent. Jag märkte tydligt att golvet vibrerade mer. När jag satt på lyssningsplats med fötterna i golvet så kändes det som att vibrationerna i golvet liksom var i ofas mot ljudet jag hörde. Det blev bättre när jag lade fötterna på soffbordet.
Med sd-kuddar under basarna så blev basen oerhört detaljerad. Det lät som att varje nyans i basen kom fram. Eftersom basarna är dipoler så har jag ej haft några stora problem med återkoppling från rummet (som jag uppfattar det).
Med sd-kuddar minskade rummets bidrag ytterligare kändes det som. Dock tyckte jag att jag trivdes bättre med ljudet med basarna direkt på mattan. Då fick jag lagom mycket "feedback" från golvet under fötterna och basen uppfattas som lite mer "svullen". Den "svullna" basen är väl inte vad man brukar eftersträva men med dipolbasar har jag märkt att det är just den egenskapen som man vill få fram eftersom basen kan bli lite väl "artig" annars.
Nu har jag riggat om systemet med högtalarna närmre bakväggen än tidigare och faktiskt fått den att bli lite väl dominant kanske.
Medan jag skrev detta kom jag på att jag nog skall testa med kuddarna under basarna nu, det kanske skulle bli perfekt balans:lol:
Lägg märke till att inlägget är skrivet ur en rent subjektiv utgångspunkt då jag ej behärskar de fysikaliska principerna, men jag försöker lära mig