Jag har skrivit tillräckligt för att förbandet skall vara styvt, jag har aldrig påstått att det skall vara maximalt åtskruvat.Bill50x skrev:MagnusÖstberg skrev:Vad får dig att tro att jag gissar?
Därför att inte du, heller, vet. Eller har du något bevis, i form av mätning eller test, som bevisar att just max åtdragning innan materialet brister är det optimala ur ljudåtergivningssynvinkel?
/ B
Större moment än så tillför ingen förändring i förbandets fysikaliska egenskaper. Det är inte signifikant för högtalare-låda utan alla förband.
Det jag envisas med är alltså lagom - tillräckligt - åtskruvat.
Det enda som kan förstöra är om någon av de ingående komponenterna deformeras. Du kan läsa om det i vilken konstruktionsbok som helst.
Själv har jag en limmklick i mina skruvhål för att förhindra att styvheten tappas om en skruv vandrar ut.
Jag behöver inte visa några uträkningar eller mätningar på så här elementära saker, antigen så förstår man skruvförband och hur de fungerar, eller så gör man det inte.
Då kan man fnula med pseudokunskap och skaffa momentnyckel och testa sig fram. Man hittar säkert ett moment man tycker låter bäst och sprider det till alla som okritiskt låter sig övertygas. Att man bara hittat ett moment som är just tillräckligt styvt för skruvförbandet är en annan historia

Jag tycker förövrigt att man har extremt god känsla i händerna att man dragit skruvarna likvärdigt, men jag har anavänt skruvdragare med momentinställning också. Då har jag avslutat med nått varv förhand.
Det låter iallafall på dig som om du får testa på det här. Låt oss gärna veta vad du kommer fram till och leverera med fördel mätningar som styrker det

6000!!