Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-04-02 17:15

ivor-isobarik skrev:Bild

Jag har hela den reklamserien sparad på datorn! Ett par av dom är faktiskt riktigt lustiga!

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-04-02 17:17

mx skrev:
MagnusÖstberg skrev:
bassman skrev:
MagnusÖstberg skrev:Alltså, det finns massor med människor som torde tycka att det där är högtalare med härlig tyngd och kraft i basen, utan att de är påträngande i mellanregistret.

Bumlig skulle jag vilja säga. Övriga register funkar ganska bra när jag lyssnat.
Du lyssnar på alldeles för bra inspelningar, det är ditt problem ;)

Den har dessutom en "essig" diskant som jag inte klarar av.

Jag hör ju nästan inget över 3khz därför premierar jag ljudet i en fast telefon med kopparlina..

essighet var det länge sedan hörde :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-04-02 17:26

Harryup skrev:Vad man kan säga är att det förmodligen är en väldigt medveten strategi. Och det ser ganska väldämpat ut i övrigt i synnerhet Majiken.
Så det är säkert ett gott ingenjörsarbete med detta som mål.
Har dom varit uppställda som Linn rekommenderar?

mvh/Harryup

Nja, för att veta om det är väldämpat i övrigt behöver man nog veta vad grafen visar, egentligen. Framför allt - vad är 0 dB?

Om det är så att man har valt 0 dB till den starkaste toppen i spektrum (det verkar så) och om resonansen vid 450 Hz är väldigt stark (det verkar så också) så kommer en normalstark resonans vid en annan frekvens att tryckas ner under golvet. I grafen alltså. I verkligheten finns de förstås där.

Det här är en sak som jag har emot vattenfallsgrafer, de vädjar till att "titta" på dem, snarare än att läsa av i dem. Det är ju stört omöjligt att läsa av tex vad nivån är vid 300 Hz efter 40 ms. En vanlig tonkurva säger mer för mig. Resonanser syns där också.

Obs att jag egentligen inte vet så mycket om den där högtalaren, utan ovanstående är mest "i princip".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-02 17:52

Svante skrev:Obs att jag egentligen inte vet så mycket om den där högtalaren, utan ovanstående är mest "i princip".

Som med exponentialhorn och rörförstärkare då som du alltid har en massa negativa synpunker på i din globala vidsynthet. :roll: :lol:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-02 18:14

Flint skrev:
Svante skrev:Obs att jag egentligen inte vet så mycket om den där högtalaren, utan ovanstående är mest "i princip".

Som med exponentialhorn och rörförstärkare då som du alltid har en massa negativa synpunker på i din globala vidsynthet. :roll: :lol:
Jag har hört folk som är rejält negativ mot trissesaker av ren princip.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-02 18:20

MagnusÖstberg skrev:
Flint skrev:

Jag har i alla fall testat 100-tals grus-steg och kämpat för att hitta något som duger och grundar alltså min uppfattning på otaliga test och försök. Hur många rörsteg och exponentialhorn har Svante levt med?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-02 18:27

MagnusÖstberg skrev:
Flint skrev:

Fast jag tror att dom flesta hårdare förespråkare ändå har hört något som inte låter så tokigt ifrån motståndarna även om de när de disssar rör eller trissor normalt har en strikt uppfattning.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-02 18:28

Vet inte, de grusar ju till det så jävligt med dist att det är skitsvårt att lyssna på sinussvep :x

Skulle gärna ha en grushäck till rörförstärkare, men ingen har den rätta färgen på glöden :evil:

Det är viktiga saker det.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-02 18:28

Nattlorden skrev:
Flint skrev:Jag har i alla fall testat 100-tals grus-steg och kämpat för att hitta något som duger och grundar alltså min uppfattning på otaliga test och försök. Hur många rörsteg och exponentialhorn har Svante levt med?

Att man bara kan göra så många experiment och ändå dra fel slutsats. 8)

Nej. Man kan bara dra fel slutsats om man från början har bestämt sig för en fjantig ideologi. Du kan alltså dra fel slutsats och gör det säkert hela tiden men inte jag eftersom jag bara går på hörselintrycken och nöjer mig med det. Hörseln är utan ideologi. Den bara hör.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-02 18:31

Flint skrev:Man kan bara dra fel slutsats om man från början har bestämt sig för en fjantig ideologi.

Exacly my point.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-02 18:33

Nattlorden skrev:
Flint skrev:Man kan bara dra fel slutsats om man från början har bestämt sig för en fjantig ideologi.

Exacly my point.

Bra. Du inser alltså och håller med om att du lurar dig själv. Det är stark gjort. Respekt.

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2012-04-02 18:36

Men, Flint. Så vitt jag kan minnas så har ju du inga problem med att erkänna brister med rörsteg, som t ex effektuttag. Du föredrar dem ju bara oftast, klanglikt. Du har aldrig hävdat att de är "helt transparenta", eller liknande. Jag tycker du har varit rätt saklig där.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-02 18:44

Kimpost skrev:Men, Flint. Så vitt jag kan minnas så har ju du inga problem med att erkänna brister med rörsteg, som t ex effektuttag. Du föredrar dem ju bara oftast, klanglikt. Du har aldrig hävdat att de är "helt transparenta", eller liknande. Jag tycker du har varit rätt saklig där.

Tror att du bedömer allt ifrån den typiska faktiskt- och inonormen här. Jag skiter ju i transparens och dogmer och kan därför acceptera vilken dist på papperet som helst om jag bara gillar ljudet. Det går alltså inte att lägga mallen nolltolerans enligt transparentbögarna på mitt sätt att bedöma HiFi. Lyssningsintrycken går före ideologin i mitt tänkande. Faktum är att jag tycker att ideologi har motsatt verkan och istället hindrar lyssningsintrycken. Rent konstruktionsarbete å andra sidan vill jag ha rent faktauppbyggt och fritt från flum och exklusiva amatörtolkningar.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-02 18:51

Flint skrev:
Kimpost skrev:Men, Flint. Så vitt jag kan minnas så har ju du inga problem med att erkänna brister med rörsteg, som t ex effektuttag. Du föredrar dem ju bara oftast, klanglikt. Du har aldrig hävdat att de är "helt transparenta", eller liknande. Jag tycker du har varit rätt saklig där.

Tror att du bedömer allt ifrån den typiska faktiskt- och inonormen här. Jag skiter ju i transparens och dogmer och kan därför acceptera vilken dist på papperet som helst om jag bara gillar ljudet. Det går alltså inte att lägga mallen nolltolerans enligt transparentbögarna på mitt sätt att bedöma HiFi. Lyssningsintrycken går före ideologin i mitt tänkande. Faktum är att jag tycker att ideologi har motsatt verkan och istället hindrar lyssningsintrycken. Rent konstruktionsarbete å andra sidan vill jag ha rent faktauppbyggt och fritt från flum och exklusiva amatörtolkningar.

Är jag transparensbög som skiter i om det är musikaliskt eller är jag rörbög som skiter i hur det låter bara det glöder så mina sinnen är lugna?

Jag har ju varken Ino eller Linn så de facken är ju inte tillämpningsbara tyvärr.

Du är nog den på forumet som mest uttalat vill bunta ihop alla forummedlemmar i fack. Är det någon sorts trygghet som hjälper dig att värdera vad folk skriver? 8O
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-02 18:52

MagnusÖstberg
Nu övertolkar du igen! :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-02 18:55

Flint skrev:MagnusÖstberg
Nu övertolkar du igen! :)
Det tycker jag inte alls det, jag är säker på att fler ser det som jag gör :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-04-02 19:19

Flint skrev:

Eh, nä...?

Alltså, raden du citerar säger ju just att jag INTE tycker något om just den där högtalaren, mitt inlägg handlar om fallgropar när man tolkar vattenfallsgrafer och hur Harryup tolkade just den där grafen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-02 19:21

Svante
Ingen fara. Du är OK, ändå. Men skaffa dig en riktig förstärkare. En rörförstärkare, utan global motkoppling föståss. :wink:
Senast redigerad av Flint 2012-04-02 19:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-02 19:22

Flint skrev:
Nattlorden skrev:

Exacly my point.

Bra. Du inser alltså och håller med om att du lurar dig själv. Det är stark gjort. Respekt.

Det handlade om dig. Jag tror själv ingenting, alltså kan jag inte lura mig själv.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-02 19:25

Nattlorden skrev:
Flint skrev:
Nattlorden skrev:

Exacly my point.

Det handlade om dig. Jag tror själv ingenting, alltså kan jag inte lura mig själv.

Du ser. Redan här missuppfattar du. Det här handlar förstås om dig och dina missuppfattningar eftersom du har bestämt dig i förväg och därför kan missbedöma om du inte passar dig. Det måste kännas ruskigt osäkert och dant. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-02 19:27

Flint skrev:Du ser. Redan här missuppfattar du. Det här handlar förstås om dig och dina missuppfattningar eftersom du har bestämt dig i förväg och därför kan missbedöma om du inte passar dig. Det måste kännas ruskigt osäkert och dant. :)

Man kan inte missuppfatta vad man själv säger, din logik är lika dålig som vanligt alltså.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-02 19:28

Nattlorden skrev:
Flint skrev:Du ser. Redan här missuppfattar du. Det här handlar förstås om dig och dina missuppfattningar eftersom du har bestämt dig i förväg och därför kan missbedöma om du inte passar dig. Det måste kännas ruskigt osäkert och dant. :)

Man kan inte missuppfatta vad man själv säger, din logik är lika dålig som vanligt alltså.

Äh, inte vara sådan nu. :?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-02 19:29

Är ni inte lite OT nu?

Kan vi inte utröna om det skall vara mjuka trådar eller hårda trådar då man hänger högtalarna i taket :)

Eller skall det vara hårda trådar med blue tac runtomkring tråden? 8) :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-02 19:31

petersteindl skrev:Är ni inte lite OT nu?

Kan vi inte utröna om det skall vara mjuka trådar eller hårda trådar då man hänger högtalarna i taket :)

Haha, den här tråden gick väl off-topic för femtioelvatusen sidor sedan? Eller
var det först nu du insåg det? :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-02 19:33

OK. Schluuut ooot. (Det var hann som börrja.) 8O

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-04-02 19:38

Vadå? Om ni ändå ska bråka om spikar vs kuddar kan ni väl lika gärna köra alla gamla schismer på en och samma gång? Rör vs trissor? Transparans vs suddighet? Motkoppling vs medkoppling? Horn vs basreflex? Slutna lådor vs kvartsvågspipor? Hund vs katt? Ormolja vs ricinolja? Leverpastej vs röd pölse?

Ni lär ändå inte bli överens så varför begränsa sig?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-02 19:39

Det där med mjukfötter och spikfötter - är det så viktigt egentligen?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-02 19:42

mx skrev:
petersteindl skrev:Är ni inte lite OT nu?

Haha, den här tråden gick väl off-topic för femtioelvatusen sidor sedan? Eller
var det först nu du insåg det? :)

Jag tittar in ibland för att se om total konsensus :) är uppnått.

Har IngOehman, Harryup, Flint, janbanan, Svante och Richard och Nattis uppnått konsensus?

Dessutom är AIK bäst.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-04-02 19:43

Flint skrev:Det där med mjukfötter och spikfötter - är det så viktigt egentligen?

Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-02 19:48

IngOehman skrev:
celef skrev:
ivor-isobarik skrev:Bild

det där är väldigt sant

Vad för något?

Har du lust att vara mera specifik?

Vh, iö

jag menar att dom flesta hifisystemen uti stugorna sett till ett genomsnitt låter likt affischen om de jämförs mot ett linnsystem

för jag anser att vanligt folk har ett ganska så bedrövligt ljud hemma, det är normalt en helt annan kaliber på ljudkveliten hemma hos någon som är ljudintresserad, och den som köper ett linnsystem klassar jag som ljudintresserad
Bikinitider

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi