Linns gamla annonser

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2012-04-03 22:23

Fantastiskt! Jag tänkte på de här annonserna bara härom dagen och funderade på om de skulle gå att få tag på.

Flint skrev:De som inte fattar att det är dålig reklam förstår sig inte på reklam.

Vadå dålig reklam? Vad f-n är det?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-03 22:26

Magnuz skrev:Fantastiskt! Jag tänkte på de här annonserna bara härom dagen och funderade på om de skulle gå att få tag på.

Flint skrev:De som inte fattar att det är dålig reklam förstår sig inte på reklam.

Vadå dålig reklam? Vad f-n är det?

En känga till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2012-04-03 22:37

Ah, missade det.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-04-04 00:19

Ja alltså det där Gilmore systemet ser ju rätt nice ut!

Vänster högtalare är fint formgiven, centern kanske lite konventionell men jag vet inte riktigt vad som hände med höger?
;)

Exakt vad vill de förmedla? "Även om du ser ut som killen till höger här så kan du med en sådan här högtalare få hon till vänster"?

Fast skall man se det som pictogram eller rebus så borde ju hon stå till höger och han till vänster?

Jag tycker Linnreklamen var rätt fyndig faktist :) Jag tror det skulle funka nu med för den blir så skruvad synad med våra ögon?
Som anakronism funkar den!

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-04-04 01:39

Helt underbara!
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-04-04 07:22

ivor-isobarik skrev:Helt underbara!

Jag tycker mer eller mindre också det. Är det ingen som vet hur gamla dom är?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-04 09:04

Aerob skrev:Peter Steindl eller HarryUp kanske minns hur gamla dessa annonser är?
Dom har ju trots allt ett par år på nacken.

Jag tror inte de fanns före 1986. Slutet 80-talet, början 90-talet skulle jag tro. Men jag minns inte säkert.

Dock är jag inte så säker på att denna annonseringskampanj var helt lyckad. En lyckad annonseringskampanj är den man minns och förknippar med varumärket. Båda dessa fenomen är helt essentiella ingredienser i en annonseringskampanj.

Denna annons är som jag ser det deras bästa och det är den jag minns.

Bild

Annonser som man strax efteråt inte förknippar med varumärket är egentligen bortkastade pengar. Dessa annonser är ju utpräglade profileringsannonser och det syfte den har är att ge varumärket en profil eller kanske snarast att stärka varumärkets profil på ett eller annat sätt. Jag är inte övertygad att Linn stärkte sin profil med dessa annonser utom med den bild som jag tagit med i detta inlägg.

De övriga annonserna är tänkt för att nå en bredare publik. Jag tror de misslyckades med sin strategi.

Visst, det är kul att se gamla annonser som är lite uppseendeväckande, men det räcker inte för att ge varumärket en stark profil. Deras budskap som gett Linn des profilering i folks medvetande är inte det som dessa annonser har bidragit med. Frågan är vilket syfte de har fyllt. Jag kanske låter negativ, men jag undrar om inte flera av dessa annonser snarast är något frånstötande för en ny publik och många är dessutom väldigt långsökta och därmed svåra att ta till sig. För Linnentusiasterna så här i efterskott kan de te sig lustiga och annorlunda.

Så ser jag på dessa annonser. Det är lite av annonser för klubben för inbördes beundran.

Vad är deras budskap i bilderna? Deras budskap förmedlad i dessa annonser är väldigt aggresiv mot målgrupper och därmed frånstötande.

Jag vet att Linn höll på att gå i konkurs i den tidsperioden men fick kapitaltillskott och backades upp av regionala stöd.

I text är det Linn High Fidelity - Music for Life.

Och/eller.

Linn Hi-Fi - You never heard it so good.

Men bilderna ger ett annat budskap. Egentligen är det enda budskap som ges är motsatsförhållandet för eller emot. Antingen är du för oss eller emot oss. Detta budskap har de visserligen lyckats hamra in, men alla som inte kände sig smickrade av deras budskap hade nog lättare att ta ställning emot. Jag är inte säker på att det är klokt att spendera pengar i annonskampanjer för att hjälpa läsarna att ta ställning emot.

Jag skulle i alla fall försöka undvika detta. Är man annorlunda så är det i och försig lätt hänt.

I början av 80-talet var deras profilering ungefär Linn - Sorry, simply better.

Linn startade i kontroverser och har alltid profilerat sig genom kontrovers. Som sådant kanske bilderna kan anses vara ändamålsenliga men i så fall tycker jag att flera bilder är för långsökta och bilderna på en tråkig välbärgad traditionell engelsman och en ung tjej av idag men som inte har Linn är alldeles för frånstötande för en mycket stor målgrupp som dels har råd att köpa Linn och som inte skulle vara främmande för att titta på Linn vid nästa köp, om det inte vore så att annonserna ger budskapet, gör er inget besvär. Det är oerhört lätt hänt att man väljer budskap som lyckas reta många som skulle kunna vara intresserade men som inte skulle kunna tänka sig att köpa produkter från företag med budskap som lockar till kontrovers.

För mig får de flesta av dessa Linnannonser tummen ner.

MvH
Pteer
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-04-04 09:31

Ganska bra sammanfattat Peter! Tycka vad man tycka vill, jag tycker i alla fall
dom vågade ta ut svängarna lite mer än ordinarie hifi-märken, och uttagna
svängar tycker jag rent generellt om. Min personliga favorit är nog denna:

Bild

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-04-04 09:52

petersteindl skrev:
De övriga annonserna är tänkt för att nå en bredare publik. Jag tror de misslyckades med sin strategi.

Visst, det är kul att se gamla annonser som är lite uppseendeväckande, men det räcker inte för att ge varumärket en stark profil. Deras budskap som gett Linn des profilering i folks medvetande är inte det som dessa annonser har bidragit med. Frågan är vilket syfte de har fyllt. Jag kanske låter negativ, men jag undrar om inte flera av dessa annonser snarast är något frånstötande för en ny publik och många är dessutom väldigt långsökta och därmed svåra att ta till sig. För Linnentusiasterna så här i efterskott kan de te sig lustiga och annorlunda.

Så ser jag på dessa annonser. Det är lite av annonser för klubben för inbördes beundran.

Vad är deras budskap i bilderna? Deras budskap förmedlad i dessa annonser är väldigt aggresiv mot målgrupper och därmed frånstötande.

Jag skulle vilja hålla med delvis men även tycka att man kan bara tolka annonserna som aggressiva utifrån ett Linn-pespektiv. D v s när man känner till hur Linns marknadsföring var i övrigt. För gemene hifistofilen och i ännu större utsträckning för kreti och pleti så framstår annonserna bara som obegripliga.

Exempel:
Bild

Här tänkte jag; Jaha... klart de är viktiga de är ju de man använder för att gå ur butiken missnöjd (rösta med fötterna). Knappast det budskap som Linn ville förmedla utan de var nog mer inne på "stampa takten".

Bild

Här blev jag lite fundersam men den enda liknelse jag fick fram var - hos andra märken så finns det hifi-nissar. Hos Linn är de riktiga tomtar...
Jag vet fortfarande inte vad de egentligen ville säga.

Nej, det är en rätt usel reklam. De enda som gynnades av den var reklamfirman och de som fick ersättning för att publicera reklamen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-04 10:55

Aerob skrev:Ganska bra sammanfattat Peter! Tycka vad man tycka vill, jag tycker i alla fall
dom vågade ta ut svängarna lite mer än ordinarie hifi-märken, och uttagna
svängar tycker jag rent generellt om. Min personliga favorit är nog denna:

Bild

Tja, deras annonsering kallar jag för pejorativ annonsering och då förlöjligar man stora grupper. Den tjej som ser denna annons köper något annat än Linn. Vad står egentligen Linn för? Inget som tjejer eller kvinnor eftersträvar. Deras värderingar om andra människor är inte tilldragande för nya kundgrupper, utan snarast frånstötande.

Jag är glad att jag nu så här får se annonserna samlade och kan analysera lite inför Bremens kommande annonser. Jag kommer redan nu efter att ha sett detta stryka ett och annat som det har funderats kring vad gäller mitt eget företag.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-04-04 11:00

Först tänkte jag att "det där måste ju vara Ingvar Öhman (till höger) på bilden". Det står ju Guru Audio under bilden. Men sen såg jag att det stod Audio Guru... och då kan det ju inte vara IÖ :P :D .

Tjejen till vänster kan man studera närmare här:
http://www.lindaoneil.com/ 8)

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-04-04 11:26

Annonserna med Linda får nog ses som ett olycksfall i arbetet, men den här skulle t.o.m. jag kunna sätta mitt namn på (jobbar med marknadsföring), Araham Laboriel har jag hört både live och på åtskilliga inspelningar - bättre soul/funk/gospel-bassist får man leta efter (Gbg Konserthus 1984, ca 2:40 och framåt, percussion & bass solo):

http://open.spotify.com/track/2vVjFdDN8Bj5sjbpesULu3

Bild

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-04 12:01

jonasp skrev:Något jag tycker är riktigt fräckt med Linn-annonserna är att de inte säljer sig genom att visa produkten. Det enda som exponeras är Linns varumärke, och någon typ av budskap. Exempelvis att med Linn får man "den riktiga varan" istället för ett substitut.

Jag tycker det är bra reklam.

Hela poängen med annonserna som syns ovan är att man kan inte sälja hifi med reklam utan man måste få in kunden till handlarna. Budskapet är "Besök oss". Det är då man kan sätta tänderna i kunden med tune-dem och andra psykologiskt sofistikerade försäljningsknep. Reklamen som visas i tråden handlar inte om att informera om produkterna utan om att ändra konsumenternas mentala modell över vad som är är viktigt vid hifiköp, en av grunderna i försäljning. Bilden och bildtexten är där för att man skall läsa den finstilta copyn. Bilderna, inklusive de två annonser som har människor, handlar främst om att stärka företagets etos genom att visa att "vi har humor" och "vi är annorlunda". För mig är Linns försäljningsmetoder ett bra exempel på hur modern marknadsföring har omsatt socialpsykologisk forskning till färdigpaketerade modeller för att övertala kunden till köp. Inte för att Linn använde sig av dessa rön, det vet jag inget om, utan att de gör saker som forskningen pekar på som effektiva. Linn är ett föredöme vad gäller försäljning. Ingen av deras produkter är på något sätt överlägsna konkurrenternas och ändå... Det hela beror på att Ivor förstod sig på försäljning av hifi och hade en vision för hur man skulle förverkliga det, bland annat genom egna handlare. Att Linns marknadsföring är "by the book" hindrar förstås inte att jag tycker att att företagets metoder är ondskan själv eftersom den är helt inriktad på att hindra kunden från att fatta självständiga beslut. Men däri skiljer det sig dock inte från andra framgångsrika företag med liknande produkter.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-04 14:54

petersteindl skrev:Jag är glad att jag nu så här får se annonserna samlade och kan analysera lite inför Bremens kommande annonser. Jag kommer redan nu efter att ha sett detta stryka ett och annat som det har funderats kring vad gäller mitt eget företag.

Tror det är viktigare att du har ett bra äggstrapris på dem, än hur annonserna ser ut. 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-04 18:55

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Jag är glad att jag nu så här får se annonserna samlade och kan analysera lite inför Bremens kommande annonser. Jag kommer redan nu efter att ha sett detta stryka ett och annat som det har funderats kring vad gäller mitt eget företag.

Tror det är viktigare att du har ett bra äggstrapris på dem, än hur annonserna ser ut. 8)

Hur tänker du när du skriver ett sånt där inlägg? Vad anser du att du tillför?

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2012-04-04 19:29

Flint skrev:
Nattlorden skrev:

Humor kanske 8)

Man kanske måste vara från västkusten för att uppskatta ordvitsar? :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-04 19:36

Nasjo skrev:
Flint skrev:
Nattlorden skrev:

Humor kanske 8)

Vi får se vad han själv svarar. Nattlorden är inte från västkusten vad jag vet.
Göteborgshumor gillar jag å andra sidan men det tror jag inte att det handlar om här.

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2012-04-04 21:48

jonasp skrev:Något jag tycker är riktigt fräckt med Linn-annonserna är att de inte säljer sig genom att visa produkten. Det enda som exponeras är Linns varumärke, och någon typ av budskap. Exempelvis att med Linn får man "den riktiga varan" istället för ett substitut.

Jag associerar i alla fall Japan till högkvalitetselektronik snarare än skottland.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-04 21:56

Anders_A skrev:

Jag associerar i alla fall Japan till högkvalitetselektronik snarare än skottland.

Du skulle ha vatt me 1963 (det rimmar).

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-04 22:46

världens mest kända reklamkampanj, den där amerikanska för vw beetle, jag tycker linn har försökt göra något liknande

och det är väl typiskt för linn, att sno andras idéer
Bikinitider

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-04 23:35

celef skrev:världens mest kända reklamkampanj, den där amerikanska för vw beetle, jag tycker linn har försökt göra något liknande

och det är väl typiskt för linn, att sno andras idéer

Alla snor från alla. Det är bra. Det finns ingen anledning att låta en bra idé ligga för fäfot bara för att någon annan använt det tidigare. Det gäller i synnerhet tekniska lösningar. Det verkar vara ganska få som har snott Linns idéer dock. Vad gäller prylarna är det liksom inte mycket att sno. När det gäller marknadsföringen är det sannolikt svårt och kostsamt att kopiera.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-04 23:55

Flint skrev:
Nasjo skrev:

Vi får se vad han själv svarar. Nattlorden är inte från västkusten vad jag vet.
Göteborgshumor gillar jag å andra sidan men det tror jag inte att det handlar om här.

Klart jag är från västkusten! Ser ju till Köpenhamn för bövelen...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-05 00:55

Angående marknadsföring, så brukar jag googla lite, vad gäller Företags slogans. Det är ju sådant som man kan syna om ett företag har lyckats med sin marknadsföringsstrategi och/eller sin varumärkesstrategi. Vad står ett företag för? Vilka ideal representerar företaget? Vad vill företaget ha sagt?

Här är 6 olika slogans, varav Linn genom åren stått för fem och det sjätte står ett annat företag för:

Music for life

You’ve never heard it so good

Sorry! Simply better

For the sheer love of music

Just listen

Better sound through research

Jag rekommenderar var och en att googla på vart och en av dessa slogans så får ni själva avgöra hur lyckad företagen varit i deras varumärkesstrategi 8) Svårare än så är det inte.

Just google.

Sorry! Simply worse.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-04-05 07:53

petersteindl skrev:Tja, deras annonsering kallar jag för pejorativ annonsering och då förlöjligar man stora grupper. Den tjej som ser denna annons köper något annat än Linn. Vad står egentligen Linn för? Inget som tjejer eller kvinnor eftersträvar. Deras värderingar om andra människor är inte tilldragande för nya kundgrupper, utan snarast frånstötande.

Jag är glad att jag nu så här får se annonserna samlade och kan analysera lite inför Bremens kommande annonser. Jag kommer redan nu efter att ha sett detta stryka ett och annat som det har funderats kring vad gäller mitt eget företag.

MvH
Peter

Kan hålla med om att just den du citerade är på gränsen, men jag tror också att det är meningen; precis som DQ-20 skriver är medlet att provocera och väcka intresse.

Ett bra bevis på att de är lyckade är debatten som uppstår här! Vi talar om dem, tycker och analyserar. Vilket innebär att de verkligen har lyckats.

Peter, jag ser fram emot att se dina Bremen-annonser! :)

mvh
Jonas
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-05 08:55

petersteindl skrev:Better sound through research

Vorsprung durch Technik?
Immer besser?

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-05 09:06

jonasp skrev:
petersteindl skrev:Tja, deras annonsering kallar jag för pejorativ annonsering och då förlöjligar man stora grupper. Den tjej som ser denna annons köper något annat än Linn. Vad står egentligen Linn för? Inget som tjejer eller kvinnor eftersträvar. Deras värderingar om andra människor är inte tilldragande för nya kundgrupper, utan snarast frånstötande.

MvH
Peter

Kan hålla med om att just den du citerade är på gränsen, men jag tror också att det är meningen; precis som DQ-20 skriver är medlet att provocera och väcka intresse.

Ett bra bevis på att de är lyckade är debatten som uppstår här! Vi talar om dem, tycker och analyserar. Vilket innebär att de verkligen har lyckats.

mvh
Jonas

jonasp, debatten som uppstår här är med människor som inte köper Linn, men som vet vad Linn är. Jag tror inte denna annonsering väcker intresse. Däremot provocerar vissa av dessa annonser till att ta ställning för eller emot där de på ett effektivt sätt utesluter sina kanske största kundgrupper. Välbärjade män som närsomhelst har råd att köpa Linn och unga tjejer som om de har bra jobb har råd att köpa Linn och Japaner. Att vara uppseendeväckande och att väcka intresse är två skilda saker. Att väcka uppseende kan göras genom att provocera. Antingen blir man kränkt eller också intresserad för att närma sig.

Det visade Richard tydligt i en annan tråd. Jag känner mig dock inte övertygad om att han uppnådde det han ville uppnå. Ändamålet helgar medlen. Vad är ändamålet och vilka medel används. Tråden blev superintressant och alla skrev och tittade, men ingen nappade. Linnanhängare i närmsta kretsen provade, men det blev en storm i ett vattenglas. Jag tror heller inte att de som sett Linns annonser sprang benen av sig för att sticka in näsan i närmsta Linnbutik för att de tyckte Linn var intressanta eller tilldragande på grund av dessa annonser. Vill man slussa konsumenter till butiker så skriver man ut butikernas namn och adress i annonsen. Har man många butiker så stoltserar man med det i annonserna. Men det gjorde inte Linn. Linn visar mer negativa sidor än positiva sidor. Därför tror jag att fler är negativa till Linn än positiva.

Har DQ-20 köpt Linn? Har du köpt Linn? Har någon som gillar annonserna köpt Linn på grund av dessa annonser? Jo det finns några Linnentusiaster och Linnoider som köpt Linn och på grund av att de redan har sitt intresse i Linn också gillar Linns annonser, men jag ställer mig tveksam till att de köpt Linn eller närmat sig Linn på grund av dessa annonser eller ens blivit nyfikna på Linn på grund av dessa annonser. Jag tror det är helt andra motiv som ligger bakom Linnanhängarnas entusiasm för Linn. Jag tror dessutom att om deras budskap varit tydligare och snarast gått ut på att, på ett entusiasmerande sätt förmedla Linns förträfflighet på ett entydigt sätt så att konsumenterna förstår vad Linn har att erbjuda som konsumenterna behöver eller går miste om, om de inte tar med Linn i beräkningen vid kommande inköp av stereo för musiklyssning.

Jag ser Linns främsta vapen som: "If it sounds better, it is better."
Det är dessa ord som jag tror drar konsumenter till att komma in i sfären att bli kunder och sedan även in i Linnsfären.

Som jag ser det saknas det en viktig ingrediens i dessa annonser från Linn - De triggar inte till köplust. Man blir inte hungrig. Man blir stridslysten och måste tänka och ta ställning. Bra annonsering skall vara aptitlig och väcka hunger. Linns marknadsföring i övrigt på 80-talet var förträfflig och lade grunden till att bygga företaget till den platform det hade 1990.

Jag vill dock påpeka att det är lätt att titta i backspegeln för att bedöma saker och så även för mig. Saker som gjordes kan te sig lämpliga vid en tidpunkt men vara helt olämpliga vid en annan. Det kan man inte avgöra genom att gå baklänges i tiden, för vid nästa tillfälle kan landskapet se helt annorlunda ut då man tittar i samma backspegel.

Men det finns vissa faktum och jag tagit fram några av dessa i mitt förra inlägg.

Google ger ett bra belägg för hur väl ett företag har marknadsfört sig.

Sök på dessa slogans som Linn + ett annat företag genom åren haft.

1. Music for life

2. You’ve never heard it so good

3. Sorry! Simply better

4. For the sheer love of music

5. Just listen

6. Better sound through research

Jag ser i princip ett mycket entydigt facit om vem som lyckats i sin marknadsföringsstrategi.

Sedan har jag roat mig att söka på

the Sense of a Live Performance

Tja, ...

MvH
Peter

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-05 09:10

jonasp skrev:

MvH
Peter

mvh
Jonas

Hifiannonser vänder sig i regel till män. Är det någon som känner någon man som blivit medsläpad till en Hifi-mässa av sin fru/flickvän/syster? Grattis i så fall: du är unik. Annonsen riktar sig till alltså till män och säger: "Här är århundradets kap. Fast hennes syster har en Linn-rigg så jag satsade förstås på henne." Den säger egentligen inget som systerns övriga egenskaper, bara att en tjej som äger Linn-prylar är extremt åtråvärd. Om det är någon som fyller i att systern är ful som en gris så får det nog ses som att "the filth is in the mind of the beholder". Och anslaget är förstås humoristiskt och på hifi-nördens bekostnad.

Ägget är en designprodukt som t.ex. välbeställda Värmdö - och Danderydsbor säkerligen kan vara intresserade av utan att vara särskilt hifi-intresserade. Jag skulle nog försöka sälja dem via Nordiska Galleriet eller liknande. Att de sedan låter bra är ju en fördel och kan säkert intressera en och annan hifi-intresserad av klassiskt snitt. Men produktens stora fördelar (USPar) är ju dess utseeende, dess "möblerbarhet" samt dess "rumsfyllande" sprldningsegenskaper. Detta är sannolikt egenskaper som är viktigare för heminredningsintresserade än för stereo-nördar. Men det är bara vad jag tror. Ägget har i vilket fall som helst andra målgrupper än Linn för 25 år sedan och man bör därför inrikta marknadskommunikationen efter detta. Konstigare än så är det inte.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-05 09:10

Det är lättare att behålla en kund än att hitta en ny.

En stor del av annonseringen handlar om att bekräfta sina kunder.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-05 09:18

DQ-20 skrev:
petersteindl skrev:Better sound through research

Vorsprung durch Technik?
Immer besser?

/DQ-20

Precis, ytterligare exempel på extremt god marknadsföringsstrategi.

the best a man can get :)

Nu måste jag gå och raka mig 8)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-05 09:19

Lite OT men ändå.
Hur skulle ni göra en annons för transparens?
Hur skulle den se ut och vilket budskap skulle den innehålla?
Säg att den skulle köras i tidningar typ HiFi och Musik.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi