Flint skrev:De som inte fattar att det är dålig reklam förstår sig inte på reklam.
Vadå dålig reklam? Vad f-n är det?
Moderator: Redaktörer
Magnuz skrev:Fantastiskt! Jag tänkte på de här annonserna bara härom dagen och funderade på om de skulle gå att få tag på.Flint skrev:De som inte fattar att det är dålig reklam förstår sig inte på reklam.
Vadå dålig reklam? Vad f-n är det?
Aerob skrev:Peter Steindl eller HarryUp kanske minns hur gamla dessa annonser är?
Dom har ju trots allt ett par år på nacken.
petersteindl skrev:
De övriga annonserna är tänkt för att nå en bredare publik. Jag tror de misslyckades med sin strategi.
Visst, det är kul att se gamla annonser som är lite uppseendeväckande, men det räcker inte för att ge varumärket en stark profil. Deras budskap som gett Linn des profilering i folks medvetande är inte det som dessa annonser har bidragit med. Frågan är vilket syfte de har fyllt. Jag kanske låter negativ, men jag undrar om inte flera av dessa annonser snarast är något frånstötande för en ny publik och många är dessutom väldigt långsökta och därmed svåra att ta till sig. För Linnentusiasterna så här i efterskott kan de te sig lustiga och annorlunda.
Så ser jag på dessa annonser. Det är lite av annonser för klubben för inbördes beundran.
Vad är deras budskap i bilderna? Deras budskap förmedlad i dessa annonser är väldigt aggresiv mot målgrupper och därmed frånstötande.
Aerob skrev:Ganska bra sammanfattat Peter! Tycka vad man tycka vill, jag tycker i alla fall
dom vågade ta ut svängarna lite mer än ordinarie hifi-märken, och uttagna
svängar tycker jag rent generellt om. Min personliga favorit är nog denna:

jonasp skrev:Något jag tycker är riktigt fräckt med Linn-annonserna är att de inte säljer sig genom att visa produkten. Det enda som exponeras är Linns varumärke, och någon typ av budskap. Exempelvis att med Linn får man "den riktiga varan" istället för ett substitut.
Jag tycker det är bra reklam.
petersteindl skrev:Jag är glad att jag nu så här får se annonserna samlade och kan analysera lite inför Bremens kommande annonser. Jag kommer redan nu efter att ha sett detta stryka ett och annat som det har funderats kring vad gäller mitt eget företag.
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Jag är glad att jag nu så här får se annonserna samlade och kan analysera lite inför Bremens kommande annonser. Jag kommer redan nu efter att ha sett detta stryka ett och annat som det har funderats kring vad gäller mitt eget företag.
Tror det är viktigare att du har ett bra äggstrapris på dem, än hur annonserna ser ut.
Flint skrev:Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Jag är glad att jag nu så här får se annonserna samlade och kan analysera lite inför Bremens kommande annonser. Jag kommer redan nu efter att ha sett detta stryka ett och annat som det har funderats kring vad gäller mitt eget företag.
Tror det är viktigare att du har ett bra äggstrapris på dem, än hur annonserna ser ut.
Hur tänker du när du skriver ett sånt där inlägg? Vad anser du att du tillför?
Nasjo skrev:Flint skrev:Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Jag är glad att jag nu så här får se annonserna samlade och kan analysera lite inför Bremens kommande annonser. Jag kommer redan nu efter att ha sett detta stryka ett och annat som det har funderats kring vad gäller mitt eget företag.
Hur tänker du när du skriver ett sånt där inlägg? Vad anser du att du tillför?
Humor kanske![]()
Man kanske måste vara från västkusten för att uppskatta ordvitsar?
jonasp skrev:Något jag tycker är riktigt fräckt med Linn-annonserna är att de inte säljer sig genom att visa produkten. Det enda som exponeras är Linns varumärke, och någon typ av budskap. Exempelvis att med Linn får man "den riktiga varan" istället för ett substitut.
Anders_A skrev:jonasp skrev:Något jag tycker är riktigt fräckt med Linn-annonserna är att de inte säljer sig genom att visa produkten. Det enda som exponeras är Linns varumärke, och någon typ av budskap. Exempelvis att med Linn får man "den riktiga varan" istället för ett substitut.
Jag associerar i alla fall Japan till högkvalitetselektronik snarare än skottland.
celef skrev:världens mest kända reklamkampanj, den där amerikanska för vw beetle, jag tycker linn har försökt göra något liknande
och det är väl typiskt för linn, att sno andras idéer
Flint skrev:Nasjo skrev:
Man kanske måste vara från västkusten för att uppskatta ordvitsar?
Vi får se vad han själv svarar. Nattlorden är inte från västkusten vad jag vet.
Göteborgshumor gillar jag å andra sidan men det tror jag inte att det handlar om här.
petersteindl skrev:Tja, deras annonsering kallar jag för pejorativ annonsering och då förlöjligar man stora grupper. Den tjej som ser denna annons köper något annat än Linn. Vad står egentligen Linn för? Inget som tjejer eller kvinnor eftersträvar. Deras värderingar om andra människor är inte tilldragande för nya kundgrupper, utan snarast frånstötande.
Jag är glad att jag nu så här får se annonserna samlade och kan analysera lite inför Bremens kommande annonser. Jag kommer redan nu efter att ha sett detta stryka ett och annat som det har funderats kring vad gäller mitt eget företag.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Better sound through research
jonasp skrev:petersteindl skrev:Tja, deras annonsering kallar jag för pejorativ annonsering och då förlöjligar man stora grupper. Den tjej som ser denna annons köper något annat än Linn. Vad står egentligen Linn för? Inget som tjejer eller kvinnor eftersträvar. Deras värderingar om andra människor är inte tilldragande för nya kundgrupper, utan snarast frånstötande.
Jag är glad att jag nu så här får se annonserna samlade och kan analysera lite inför Bremens kommande annonser. Jag kommer redan nu efter att ha sett detta stryka ett och annat som det har funderats kring vad gäller mitt eget företag.
MvH
Peter
Kan hålla med om att just den du citerade är på gränsen, men jag tror också att det är meningen; precis som DQ-20 skriver är medlet att provocera och väcka intresse.
Ett bra bevis på att de är lyckade är debatten som uppstår här! Vi talar om dem, tycker och analyserar. Vilket innebär att de verkligen har lyckats.
Peter, jag ser fram emot att se dina Bremen-annonser!![]()
mvh
Jonas
jonasp skrev:petersteindl skrev:Tja, deras annonsering kallar jag för pejorativ annonsering och då förlöjligar man stora grupper. Den tjej som ser denna annons köper något annat än Linn. Vad står egentligen Linn för? Inget som tjejer eller kvinnor eftersträvar. Deras värderingar om andra människor är inte tilldragande för nya kundgrupper, utan snarast frånstötande.
MvH
Peter
Kan hålla med om att just den du citerade är på gränsen, men jag tror också att det är meningen; precis som DQ-20 skriver är medlet att provocera och väcka intresse.
Ett bra bevis på att de är lyckade är debatten som uppstår här! Vi talar om dem, tycker och analyserar. Vilket innebär att de verkligen har lyckats.
Peter, jag ser fram emot att se dina Bremen-annonser!![]()
mvh
Jonas
DQ-20 skrev:petersteindl skrev:Better sound through research
Vorsprung durch Technik?
Immer besser?
/DQ-20
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster