Moderator: Redaktörer
Wolfie skrev:Om du är skeptisk... har du lyssnat?![]()
Jag har kört med 8st surroundburkar varav 3st kopplade på vardera surround L/R och 1st på vardera Surround back L/R.
Fungerar helt klockrent imho. Bättre än något som körs helt diskret.
Mikael.J skrev:Varför förspråkar Ingvar 4-8st bakhögtalare när man kan få en bra stereobild med bara 2 fram? Det borde rimligtvis gå att få lika bra ljud med bara 2st bak??
Nattlorden skrev:Mikael.J skrev:Varför förspråkar Ingvar 4-8st bakhögtalare när man kan få en bra stereobild med bara 2 fram? Det borde rimligtvis gå att få lika bra ljud med bara 2st bak??
Du skall ju inte ha någon stereobild bak, det är diffust miljöljud som inte skall lokaliseras exakt.
NiklasF skrev:Miljöljud? Om du menar Granater, pistolskott, helikoptrar osv osv så är jag med på hur du menar.
Nattlorden skrev:NiklasF skrev:Miljöljud? Om du menar Granater, pistolskott, helikoptrar osv osv så är jag med på hur du menar.
Om det spelas fågelkvitter så vill du inte lokalisera det till närmsta surroundhögtalare - det skall bara finnas runtom dig. Smälls det igen en dörr bakom dig, så skall du naturligtvis fortsatt lokalisera det dit... men inte till var du har högtalarna placerade... och det är en mycket större risk då man typiskt( finns säkert undantag ) sitter väldigt mycket närmre surroundarna än frontarna. ( Har man alla högtalare på samma avstånd som till frontarna blir läget högst troligen mycket mer lätthanterligt med få högtalare. )
NiklasF skrev:Du har ingen stereoeffekt i dom bakre, och nu detta inlägg där du säger att fåglar bara skall vara bakom och inte kunna placeras får mig att fundera på om du kanske har prologic och inte efterträdarna Dolby digital, Dts, osv.
Eller är det alla dina bakre som ger denna konstiga effekt?
MagnusÖstberg skrev:Regn
Jo, jag tycker det räcker för mig. Låter regn bra så är jag gla´dsteveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:Regn
Det där jhar jag inte tänkt på. Men, det är ju faktiskt ett perfekt test-ljud för om man fått till surrounderna eller inte. Om regnet finns runt lyssnaren så är det bra, om regnet kommer från två punkter (eller 4..) bakom lyssnaren med "hål" mellan högtalarna så är det inte bra.
NiklasF skrev:Låter säkert jättebrett och massor om man kör med 4 eller 8 frontar med, men rätt njee
Om någon erbjuder sig att göra en simpel animering så fortsätter jag gärna och förklarar varför jag är såpass skeptisk till hela grejen.
bakerman22 skrev:Det jag tycker är lite märkligt att det finns vissa som anser att korrekt är det viktigaste som finns. Allt handlar om att ljudet ska återges EXAKT som den som har skapat ljudet har tänkt sej. Men samma människa kan förespråka två, eller kanske t.o.m tre högtalare per kanal som inte alls skaparen har tänkt sej..
Jag tycker det blir väldigt fel. Lite glashusstenkastning t.o.m
n-puh skrev:För den som inte tror att det fungerar att använda flera högtalare per kanal i surroundljudfältet kan då fundera lite på hur 2-kanal stereo fungerar.
Om samma ljud spelas upp i fas i båda kanalerna och lika starkt så tolkar vi det som ljudet kommer ifrån en punkt mitt mellan högtalarna.
Även om vi använder oss av många högtalare bak för att lyckas med att få ett kontinuerligt omslutande surroundljud så fungerar alltså även lokaliseringen av distinkta ljudhändelser om surroundljudet har tagits upp på två kanaler...
n-puh skrev:Surroundljud för ett 5.1 system med bara två sidohögtalare havererar tvärt - om något öra bara så litet hamnar utanför en mycket snäv "sweet spot".
n-puh skrev:Vare sig illusionen av en omslutande ljudvärld eller lokaliseringen av distinkta ljud fungerar då längre. Vi hör då bara ljud kommande från en punkt - nämligen från den närmsta surroundhögtalaren.
n-puh skrev:Frågan är om det fungerar alls att med två sidohögtalare skapa en illusion av en omslutande ljudvärld.
n-puh skrev:För den som tror att det bara är ytterligare ett av IÖs påhitt att man ska ha många bakhögtalare kan sägas att det redan från början när bakkanalerna började användas för omslutande miljöljud på film (vilket det oftast är frågan om eftersom ljudet sällan ska dra uppmärksamhet från bilden) så har man nyttjat ett helt batteri av bakhögtalare vare sig man har haft en, två eller fler kanaler för surroundljudet på bio.
n-puh skrev:Det är bara branschen som inte har vågat att tro på att vi för hemmabruk skulle acceptera fler än ett par högtalare för surroundljud.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster