Linns gamla annonser

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-05 09:23

petersteindl skrev:Har DQ-20 köpt Linn? Har du köpt Linn? Har någon som gillar annonserna köpt Linn på grund av dessa annonser?

Men det var då själva den. Linns reklam handlar ju inte som att sälja utan om att locka presumtiva köpare till Linn-handlare. Sa jag ju. Det är Linn-handlarna som säljer, inte reklamen. Frågan du skall ställa är: hur många har besökt en Linnhandlare eller besökt dem på en mässa pga av reklamen? Man kan inte bedöma en reklamkampanj efter kriterier den inte är utformad för. En mer relevant fråga är: hur många har köpt Linn pga av Linns handlarmanual?

Själv blev jag snabbt vaccinerad mot Linn i unga år efter att har träffat Göran Rudling IRL och hört deras mer överkomligt prissatta produkter. Rudlings förkärlek att spela Blonde on Blonde på högsta volym på ett par Kans kan få vem som helst med hörseln i behålla att vända i dörren, oavsett om LP12:an har senaste bottenplattan eller inte. När han sedan påstår att det låter bra och att den som inte hör det inte begriper sig på musik: ridå!

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-05 09:36

Flint skrev:Lite OT men ändå.
Hur skulle ni göra en annons för transparens?
Hur skulle den se ut och vilket budskap skulle den innehålla?
Säg att den skulle köras i tidningar typ HiFi och Musik.

Jag tror faktiskt att några företag har åtminstone antytt den idén även om det nog kommit från marknadsföringsavdelningen. Hade inte Philips någonting i stil med "Ett öppet fönster mot musiken" när de lanserade andra generationens CD? Jag kan minnas dock minnas fel och hittar inget på Google. Quad m.fl. har väl också varit inne på själva tankefiguren med "a wire with amplification" som ideal för en förstärkare (fast det var innan kablar var en faktor att räkna med). Låg distortion och hög dämpfaktor har också varit vanligt förekommande försäljningsargument. Så enstaka fragment kan man nog hitta. Men det finns ingen som har lanserat "transparens" som ljudfilosofi i likhet med hur Linn lanserade "stampa takten" som filosofi. Iallafall inte särskilt publikt.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2012-04-05 09:44

Undrar om det inte var något i den stilen Yamaha menade när de skrev Natural Sound på sina produkter? Om det sedan låg någon sanning i det för deras del är ju en annan sak.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-05 09:46

DQ-20 skrev:
jonasp skrev:
petersteindl skrev:Tja, deras annonsering kallar jag för pejorativ annonsering och då förlöjligar man stora grupper. Den tjej som ser denna annons köper något annat än Linn. Vad står egentligen Linn för? Inget som tjejer eller kvinnor eftersträvar. Deras värderingar om andra människor är inte tilldragande för nya kundgrupper, utan snarast frånstötande.

Jag är glad att jag nu så här får se annonserna samlade och kan analysera lite inför Bremens kommande annonser. Jag kommer redan nu efter att ha sett detta stryka ett och annat som det har funderats kring vad gäller mitt eget företag.

MvH
Peter

Kan hålla med om att just den du citerade är på gränsen, men jag tror också att det är meningen; precis som DQ-20 skriver är medlet att provocera och väcka intresse.

Ett bra bevis på att de är lyckade är debatten som uppstår här! Vi talar om dem, tycker och analyserar. Vilket innebär att de verkligen har lyckats.

Peter, jag ser fram emot att se dina Bremen-annonser! :)

mvh
Jonas

Hifiannonser vänder sig i regel till män. Är det någon som känner någon man som blivit medsläpad till en Hifi-mässa av sin fru/flickvän/syster? Grattis i så fall: du är unik. Annonsen riktar sig till alltså till män och säger: "Här är århundradets kap. Fast hennes syster har en Linn-rigg så jag satsade förstås på henne." Den säger egentligen inget som systerns övriga egenskaper, bara att en tjej som äger Linn-prylar är extremt åtråvärd. Om det är någon som fyller i att systern är ful som en gris så får det nog ses som att "the filth is in the mind of the beholder". Och anslaget är förstås humoristiskt och på hifi-nördens bekostnad.

Ägget är en designprodukt som t.ex. välbeställda Värmdö - och Danderydsbor säkerligen kan vara intresserade av utan att vara särskilt hifi-intresserade. Jag skulle nog försöka sälja dem via Nordiska Galleriet eller liknande. Att de sedan låter bra är ju en fördel och kan säkert intressera en och annan hifi-intresserad av klassiskt snitt. Men produktens stora fördelar (USPar) är ju dess utseeende, dess "möblerbarhet" samt dess "rumsfyllande" sprldningsegenskaper. Detta är sannolikt egenskaper som är viktigare för heminredningsintresserade än för stereo-nördar. Men det är bara vad jag tror. Ägget har i vilket fall som helst andra målgrupper än Linn för 25 år sedan och man bör därför inrikta marknadskommunikationen efter detta. Konstigare än så är det inte.

/DQ-20

Jag tror att du har ett fullständigt feltänk i detta. Bremen har samma målgrupp som Linn hade i början på 80-talet och som vilket företag som helst har i dess början. Målgruppen kallas early adopters. Early adopters inom hifi köper inte hifi på Nordiska Galleriet. Därifrån d v s från den första kundkretsen av early adopters skapas en platform för att gå vidare och det är efter skapandet av denna plattform som det nya reviret pinkas in. Linn pinkade synnerligen smalt och runt sina early adopters. De byggde en skyddsmur och expanderade genom att fånga early adopters i land för land. De finns på varje marknad. Sedan fick Linn agenturen för Loewe i Storbrittanien och genom TV kunde Linn visa försäljningssiffror och ragga nytt kapital. Sedan drog Loewe bort agenturen från Linn och det blev en smärre katastrof för Linn. Linn har haft det mycket svårt att expandera ut ur deras smalt inpinkade revir. Så ser jag på saken. Linn försökte nå ut med billigare hembio runt millennieskiftet på CES i Vegas. Redan då tänkte jag, "so sorry". Linn har mättat sin egen marknad och försöker genom dyra uppgraderingar och nya ersättningsprodukter hålla sitt redan inpinkade revir vid liv.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-04-05 09:52

Densen's slogan ''life is too short for boring hifi'', tycker jag är kul. Men det gäller ju att man i viss mån kan leva upp till det också.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-05 09:59

Objektivisten skrev:Densen's slogan ''life is too short for boring hifi'', tycker jag är kul. Men det gäller ju att man i viss mån kan leva upp till det också.

Det där med att leva upp till budskapet är inte helt nödvändigt eftersom det är en tolknings- och bedömningsfråga för var och en. Det mäts nog bäst genom att bedöma företagets framgång i stort.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-04-05 10:00

Några fler:

Beyond your expectations, within your reach
Enrich life through technology
If music really matters...
If we're too loud you're too old
Sorry I didn't catch your naim!
The unity between art and technology means nothing without passion
The art of entertainment
The first name in high fidelity
The closest aproach to the original sound
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-04-05 10:04

DQ-20 skrev:
petersteindl skrev:Har DQ-20 köpt Linn? Har du köpt Linn? Har någon som gillar annonserna köpt Linn på grund av dessa annonser?

Men det var då själva den. Linns reklam handlar ju inte som att sälja utan om att locka presumtiva köpare till Linn-handlare. Sa jag ju. Det är Linn-handlarna som säljer, inte reklamen. Frågan du skall ställa är: hur många har besökt en Linnhandlare eller besökt dem på en mässa pga av reklamen? Man kan inte bedöma en reklamkampanj efter kriterier den inte är utformad för. En mer relevant fråga är: hur många har köpt Linn pga av Linns handlarmanual?

Själv blev jag snabbt vaccinerad mot Linn i unga år efter att har träffat Göran Rudling IRL och hört deras mer överkomligt prissatta produkter. Rudlings förkärlek att spela Blonde on Blonde på högsta volym på ett par Kans kan få vem som helst med hörseln i behålla att vända i dörren, oavsett om LP12:an har senaste bottenplattan eller inte. När han sedan påstår att det låter bra och att den som inte hör det inte begriper sig på musik: ridå!

/DQ-20

Haha :lol:

Å jag har sett en norrbottnisk Linnsäljare vanka av-å-an som en full kalkon när han spelade på en Dual skivspelare.. När LP12:an kom i gång blev han nykter å dansade 8O :lol:

Sånt händer sällan på Linnbutkerna numera, lite synd tycker jag..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-05 10:08

bassman skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Haha :lol:

Å jag har sett en norrbottnisk Linnsäljare vanka av-å-an som en full kalkon när han spelade på en Dual skivspelare.. När LP12:an kom i gång blev han nykter å dansade 8O :lol:

Jag dansar aldrig nykter. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-05 10:12

Jag dansar aldrig öht. men stampar på sin höjd takten men inte till Linn eftersom det saknas såna prylar i min omgivning. Kan däremot inte säga att jag saknar dom för det.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-05 10:18

petersteindl skrev:Jag tror att du har ett fullständigt feltänk i detta. Bremen har samma målgrupp som Linn hade i början på 80-talet och som vilket företag som helst har i dess början. Målgruppen kallas early adopters. Early adopters inom hifi köper inte hifi på Nordiska Galleriet. Därifrån d v s från den första kundkretsen av early adopters skapas en platform för att gå vidare och det är efter skapandet av denna plattform som det nya reviret pinkas in. Linn pinkade synnerligen smalt och runt sina early adopters. De byggde en skyddsmur och expanderade genom att fånga early adopters i land för land. De finns på varje marknad. Sedan fick Linn agenturen för Loewe i Storbrittanien och genom TV kunde Linn visa försäljningssiffror och ragga nytt kapital. Sedan drog Loewe bort agenturen från Linn och det blev en smärre katastrof för Linn. Linn har haft det mycket svårt att expandera ut ur deras smalt inpinkade revir. Så ser jag på saken. Linn försökte nå ut med billigare hembio runt millennieskiftet på CES i Vegas. Redan då tänkte jag, "so sorry". Linn har mättat sin egen marknad och försöker genom dyra uppgraderingar och nya ersättningsprodukter hålla sitt redan inpinkade revir vid liv.

Du vet säkert mer än marknaden för dina egna produkter än någon annan. Och visst har marknaden sprungit ifrån Linn som så många andra små hifi-företag. Många är ju idag högst marginella företeelser eller finns inte alls. Bara en sådan sak som att Lexicon tryckte ned en komplett Oppo i ett nytt chassis tycker jag är talande för utvecklingen.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-04-05 10:21

bassman skrev:Å jag har sett en norrbottnisk Linnsäljare vanka av-å-an som en full kalkon när han spelade på en Dual skivspelare.. När LP12:an kom i gång blev han nykter å dansade 8O :lol:

Det här är precis lika kul varje gång jag hör talas om någon som upplevt
det i person. Skrattar så jag kvider! Stackars Linn säger jag bara.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-05 10:38

Flint skrev:Lite OT men ändå.
Hur skulle ni göra en annons för transparens?
Hur skulle den se ut och vilket budskap skulle den innehålla?
Säg att den skulle köras i tidningar typ HiFi och Musik.

Är det här fekal?

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-05 10:43

Visste väl att din fråga var trams och inte seriös. Synd att du alltid måste ha en agenda.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-05 10:43

DQ-20 skrev:

/DQ-20

Nej DQ-20, det där nappar inte jag på. Jag skrev så här:
petersteindl skrev: ... Vill man slussa konsumenter till butiker så skriver man ut butikernas namn och adress i annonsen. Har man många butiker så stoltserar man med det i annonserna. Men det gjorde inte Linn.

Det här är fullständigt essentiellt, Butikens namn och adress eller telefonnummer MÅSTE kunna läsas innan man bläddrar till nästa sida, under förutsättning att man vill slussa konsumenterna till handlarna. Har man redan bläddrat förbi så är the window of opportunity redan stängd. Detta vet handlarna om. Är du medveten om att Linns annonsering på den tiden retade Linnhandlarna eftersom de inte stod med i annonserna? Jag tror inte du vet det. Men vem vet sånt? Jag vet, eftersom jag kom i kontakt med många Linnhandlare i Storbrittanien som var mycket besvikna på Linn för att de inte stod med i Linnannonserna. Det byggdes upp ett underliggande missnöje. Handlarna hade helt rätt. Linn tappade en mycket stor andel av handlarna i Storbrittannien i denna veva. Jag synade Linns förehavanden på den tiden det begav sig.

Antingen är annonserna Varumärkesbyggande och skall förmedla varumärkets budskap, eller så är annonserna ett dragmedel till att locka till butiker men då måste de nya kunderna direkt kunna se var de skall gå för att ta del i nästa steg i försäljningsprocessen. Då blir det butikerna som skall förmedla och cementera varumärkets budskap. Det är alltså butiken och dess adress som är det som konsumenten skall komma ihåg inför nästa steg d v s att bege sig till butiken. Utelämnar man butikens kontaktinformation så kan faktiskt presumptiva kunder bli avtända och de som är villrådiga bäddrar förbi till nästa annons. Linns huvudkontor var rädda att lämna över varumärkesmarknadsföringen till utomstående d v s till butikerna. Denna rädsla var ett stort misstag som jag ser det. Det är just därför jag säger att om butikerna entusiasmeras så ökar butikernas lojalitet och glädje med att sälja produkterna och propagera för varumärket. Du har helt rätt att det är butikerna som säljer varan, men var f-n finns butikerna i deras annonser? Vart skall man vända sig för att köpa? Linn valde den aggresiva metoden i all marknadsföring och kommunikation och logistik och de behöll denna aggresivitet gentemot sina egna handlare. Det blev "för eller emot" i Linns budskap d v s sekterism. De närmast trogna hade ingen annanstans att gå. De större handlarna började sälja annat i stället.

Runt 90-talet tog Linn ett principbeslut att köra över distributörerna och sälja direkt till handlarna internationellt. Så skulle Linn förbli starka och få större del av kakan.

Det finns egentligen mycket mer att berätta, t.ex. sammanbrottet mellan Linn och Naim och Linns uppbyggnad av handlarnas kassasystem där handlarna sedermera tvingades in i avtal med Linn där Linn skulle överta handlarnas kundregister. Det var synnerligen smutsigt och det var inte Naims byk som var smutsig och inte heller handlarnas.

Linn hade varumärkesstrategi där de glömde distributörerna och butikerna och även sina närmast allierade. Men vad finns kvar i varumärkesstrategin? Har de lyckats bygga upp sitt varumärke? Vad står varumärket för? Jo, det kan man googla på som jag tidigare nämnt. Det är ett anmärkningsvärt uselt resultat av 35 års marknadsföring.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-05 10:46

MagnusÖstberg skrev:Visste väl att din fråga var trams och inte seriös. Synd att du alltid måste ha en agenda.

Du förstår dig visst inte på konst och finkultur.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-05 10:49

DQ-20 skrev:
petersteindl skrev:Jag tror att du har ett fullständigt feltänk i detta. Bremen har samma målgrupp som Linn hade i början på 80-talet och som vilket företag som helst har i dess början. Målgruppen kallas early adopters. Early adopters inom hifi köper inte hifi på Nordiska Galleriet. Därifrån d v s från den första kundkretsen av early adopters skapas en platform för att gå vidare och det är efter skapandet av denna plattform som det nya reviret pinkas in. Linn pinkade synnerligen smalt och runt sina early adopters. De byggde en skyddsmur och expanderade genom att fånga early adopters i land för land. De finns på varje marknad. Sedan fick Linn agenturen för Loewe i Storbrittanien och genom TV kunde Linn visa försäljningssiffror och ragga nytt kapital. Sedan drog Loewe bort agenturen från Linn och det blev en smärre katastrof för Linn. Linn har haft det mycket svårt att expandera ut ur deras smalt inpinkade revir. Så ser jag på saken. Linn försökte nå ut med billigare hembio runt millennieskiftet på CES i Vegas. Redan då tänkte jag, "so sorry". Linn har mättat sin egen marknad och försöker genom dyra uppgraderingar och nya ersättningsprodukter hålla sitt redan inpinkade revir vid liv.

Du vet säkert mer än marknaden för dina egna produkter än någon annan. Och visst har marknaden sprungit ifrån Linn som så många andra små hifi-företag. Många är ju idag högst marginella företeelser eller finns inte alls. Bara en sådan sak som att Lexicon tryckte ned en komplett Oppo i ett nytt chassis tycker jag är talande för utvecklingen.

/DQ-20

Eller att Quads första CD-spelare var en helt omoddad orginal Philips i Quadförpackning eller att Goldmund har Pioneer i sina skal 8)

Det är dyrt att utveckla ny teknik och dyrt att betala alla licensavgifter.

Idag är det microsoft och Apple som cashar licensavgifter på varje ny patch och uppgradering av operativ i mediaspelare eller blu ray eller A/V receivrar. Därför finns linux i Oppo. Linux är gratis och på så sätt kommer Lexicon undan en massa [s]av[/s]gifter 8)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-04-05 11:17

petersteindl skrev:Butikens namn och adress eller telefonnummer MÅSTE kunna läsas innan man bläddrar till nästa sida...

Meh! Det é juh ba å hala upp sin ajphone och gooogla lite så är saken biff. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-05 11:25

Naqref skrev:
petersteindl skrev:Butikens namn och adress eller telefonnummer MÅSTE kunna läsas innan man bläddrar till nästa sida...

Ja, det kanske är så idag, men inte på den tiden det begav sig. Dessutom är jag inte ens övertygad om att det ens är så idag. Har man vänt sida innan man plockar fram ajfån så är det redan överstökat.

Hur länge fångas ett intresse? På en hemsida är det max 8 sekunder har jag läst. Finns intresset kvar då man bläddrat förbi?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-05 11:38

petersteindl skrev:Nej DQ-20, det där nappar inte jag på. Jag skrev så här:
petersteindl skrev: ... Vill man slussa konsumenter till butiker så skriver man ut butikernas namn och adress i annonsen. Har man många butiker så stoltserar man med det i annonserna. Men det gjorde inte Linn.

osv...

Jag konstaterar att du inte gör någon som helst invändning i princip utan att du hänger upp dig på att det inte stod en lång lista med handlare i slutet av annonsen och att det skulle bevisa att Linns kampanj minsann inte hade ett dugg med att det vill ha folk till handlarna utan bara var ren varumärkesreklam. Du verkar helt bortse från copyn. Det är dock intressant att läsa om dina personliga upplevelser av den tiden.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-05 11:41

MagnusÖstberg skrev:Visste väl att din fråga var trams och inte seriös. Synd att du alltid måste ha en agenda.

Att man är förutsägbar är väl inte i hela världen om man gör det med finess.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-05 11:43

shifts skrev:
bassman skrev:Å jag har sett en norrbottnisk Linnsäljare vanka av-å-an som en full kalkon när han spelade på en Dual skivspelare.. När LP12:an kom i gång blev han nykter å dansade 8O :lol:

Det här är precis lika kul varje gång jag hör talas om någon som upplevt
det i person. Skrattar så jag kvider! Stackars Linn säger jag bara.

Även jag har sett samma säljare dansa. Det är ett roligt ställe i Luleå med
mycket snack om barn som dansar om musiken spelas via en Linn-anläggning.

Bör upplevas.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-04-05 11:53

DQ-20 skrev:

osv...

Jag konstaterar att du inte gör någon som helst invändning i princip utan att du hänger upp dig på att det inte stod en lång lista med handlare i slutet av annonsen och att det skulle bevisa att Linns kampanj minsann inte hade ett dugg med att det vill ha folk till handlarna utan bara var ren varumärkesreklam. Du verkar helt bortse från copyn. Det är dock intressant att läsa om dina personliga upplevelser av den tiden.

/DQ-20

Vad är det för fel på Corporate Advertising (varumärkesreklam)? Många företag har med en sådan byggt upp en identitet, en kännedom om varumärket och en image utan att klottra ner annonserna/reklamen med en massa återförsäljarnamn. Många människor "vet" att BMW är sportig, välbyggd etc utan att någonsin suttit i en.

En förutsättning är dock att återförsäljarna hänger på med sin egen marknadsföring (ofta med bidrag från tillverkaren) för att lokalt jaga in kunderna i butiken. Det är ofta tack vare varumärkesreklamen som handlarna kan ta så fett betalt :-)

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-05 11:56

Enligt upgift så det som har räddat många butiker då det var som svårast med börsnedgångar etc är installationer. Multirumljud och kabeldragning i stora hus ger multum i retur då det man säljer är arbetstid och ganska enkelt installationsmaterial som är omöjligt annars för kunden att få dit.
Alla installationer med märkesspecifik kabeldragning typ Linn och B&O m.fl. kommer ju försvinna med produkter som bara kräver vanligt nätverk. Och att byta produkter blir väldigt enklet. Sitter man med B&O kablage i väggarna är det nog lätt att nya TV'n måste bli en B&O.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-05 11:57

DQ-20 skrev:

Och, hur många är icke förutsägbara här på forumet?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-05 12:10

DQ-20 skrev:

osv...

/DQ-20

Principen är att om man vill marknadsföra varumärket som sådant så finns inte återförsäljarna med om det inte är så att återförsäljarna har samma namn som varumärket. Vill man slussa konsumenten till butik så talar man om vilken butik. Idag gäller samma regel på hemsidor. Är det enklare att hitta företagrets e-handelsportal än att hitta närmaste butik? Det sätter agendan vad man vill uppnå. Vem hänvisar man till i nästa steg. Vill man slussa konsumenter till hemsida så skriver man ut hemsidan. Man väljer hur kundkontakt skall bli till.

Vad menar du med copyn?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-05 12:25

Bill50x skrev:Vad är det för fel på Corporate Advertising (varumärkesreklam)?

Inget, förstås. Men det var inte det som var kampanjens främsta syfte. Enligt mig.

/DQ-20
Senast redigerad av DQ-20 2012-04-05 12:32, redigerad totalt 2 gånger.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-05 12:31

petersteindl skrev:Vad menar du med copyn?

Texten i en annons kallas copy. Den skrivs av en copywriter. I Linns bildannonser finns det en fetstilad del av copyn under bilden, och en finstilt ovanför. Bristen på information i bilden och den fetstilade delen av copyn leder läsaren att läsa det finstilta för att få en förklaring till vad annonsen handlar om. Där finns det egentliga budskapet.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-04-05 12:35

petersteindl skrev:
Naqref skrev:

Ja, det kanske är så idag, men inte på den tiden det begav sig. Dessutom är jag inte ens övertygad om att det ens är så idag. Har man vänt sida innan man plockar fram ajfån så är det redan överstökat.

Hur länge fångas ett intresse? På en hemsida är det max 8 sekunder har jag läst. Finns intresset kvar då man bläddrat förbi?

MvH
Peter

Jag vet att det inte var så på den tiden.

Jag tror inte det är någon större skillnad idag. 2.6 sekunder är en siffra jag läste nyligen som man måste sälja sitt budskap på. Det man snarare vill åstadkomma idag är en igenkänningsfaktor som kan användas när de potentiella kunderna väl letar efter produkter av den typ man vill sälja.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-05 12:35

Flint skrev:
DQ-20 skrev:

Och, hur många är icke förutsägbara här på forumet?

I princip inga. Men det gör ju som sagt inget. Värre är det med finessen.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi