Ytbehandlingar!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Raukman

Ytbehandlingar!

Inläggav Raukman » 2005-07-22 17:42

Det känns som att ytbehandling av högtalare(och andra inblandade artiklar) är ett mkt. hett samtalsämne, så varför inte ge det en egen tråd?

Vh. Peder

PS. hoppas på många intressanta lösningar.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-07-23 01:56

Vet inte riktigt vad jag ska säga, men du undrar kanske något?

Jag är möbelhandlare på deltid (affär) och har genom den senaste 4åren lärt mig ganska mkt om olika ytbehandlingar... Om jag inte dyker upp i denna tråden och ni söker ett svar, skicka ett PM.

Om du Raukman undrar över något speciellt, säg gärna vad. Tråden kan säkerligen vara döendes annars...

Mvh Jocke
admin

Raukman

Inläggav Raukman » 2005-07-23 17:46

Jag är själv också möbelhandlare på heltid, och på övrig tid formger och tillverkar jag mina egna möbler(och andra nyttoprodukter(eget företag)), så för den delen tror jag att klarar mig! :wink:

Det jag snarare vill ha ut av den här tråden är om någon DIY:are här har gjort nåt kul och annorlunda för att få till en tuff finish på sina högtalare, T ex. laminerat med nåt tufft laminat, målat med nån form av strukturfärg, använt nån rolig form av målningsteknik som plastpåsemålning(mkt. kul struktur), ådringsmålning(en utdöende teknik) etc. etc.
Nån här kanske har en kompis som har tapetserat(med nallar...) sina högtalare!!!???

Låt tanken spela fritt!

Är faktiskt väldigt trött på ek- och lönnfanér...

Vh. Peder

PS Jag var kanske lite otydlig i mitt första inlägg, hoppas jag var tydligare nu...

Raukman

Inläggav Raukman » 2005-07-23 17:49

Ja just det, jag behöver lite tips till vad jag ska göra för finish på mina Profundus Y-moduler.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-07-23 17:57

Att vaxa rå MDF är lite snyggt faktiskt, men då får man ju vara noga med slipandet innan; spacklet syns ju. Har sett ngn stans lackad spånskiva. Klart oväntat att spånskivan skulle ha spegelblank yta. Men jag vet inte hur omöjligt det är att fixa.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-07-23 19:20

Vee-Eight skrev:Att vaxa rå MDF är lite snyggt faktiskt, men då får man ju vara noga med slipandet innan; spacklet syns ju. Har sett ngn stans lackad spånskiva. Klart oväntat att spånskivan skulle ha spegelblank yta. Men jag vet inte hur omöjligt det är att fixa.

...med vad för sorts vax? Bilvax?

Har ett par MDF-lådor som är mycket noga slipade ståendes här... ;D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-07-23 20:54

LypsylateX:

Jag vet faktiskt inte, har inte fått rätsida på det själv vad som används. Men jag tror det finns ett speciellt vax man använder att vaxa möbler med, och trä i allmänhet. Borde ju isf finnas hos målarbutiken.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-07-24 00:17

Vee-Eight skrev:LypsylateX:

Jag vet faktiskt inte, har inte fått rätsida på det själv vad som används. Men jag tror det finns ett speciellt vax man använder att vaxa möbler med, och trä i allmänhet. Borde ju isf finnas hos målarbutiken.

...och min flickvän jobbar på en färghandel. Får fråga henne. :-D

Tack.

Lennart

Inläggav Lennart » 2005-07-24 09:20

-Bra förslag på tråd, jag har en fråga!

Trots att jag slipar och spacklar noggrant och därefter lackar/målar en 5-10 ggr så kan man efter några månader "se skarvarna" mellan respektive MDF-bit. Förmodar att det är en slags krympning eller sättning som sker?

Några tips eller råd?

/Lennart

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-07-24 09:26

Lennart:

Jag har hört en del om att igenspacklade skruvskallar reser sig i spacklet. Jag tror att det man bör ha är ett härdande spackel, typ plastic padding. PP100 är lättarbetat, har använt en del på bilen, men jag vet inte huruvida det sätter sig eller reser sig. Men det kan vara ett tips.
- Carlsson Illuminati -

Lennart

Inläggav Lennart » 2005-07-24 11:18

Tack för inlägg, men jag använder plastic padding och andra "finare" två-komponents spackel och skruvskallar har jag inga problem med.

Utan tänk Er högtalarlådan översida eller framsida - man kan se en antydan till var lådskarvarna är belägna.

Detta kan man inte se när dom är färdiglackade utan detta framträder efter någon/några månader :?

Tror att jag läst i någon tråd att lådorna ska lackas invändigt på något sätt för att förhindra "sättningar" ?

/Lennart
Senast redigerad av Lennart 2005-07-24 12:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-07-24 11:49

Det kan vara att lacken är för hård. Jag har blivit rekommenderad att använda extra mjukgörare vid lackning av MDF.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-24 12:04

Limmet kan nog också påverka. Någon sa att polyuretanlim är bättre än vinylhartslim, vitlim, som är lite elastiskt. Polyuretanlimmet låter inte limfogen skjuta sig när trät/skivan sväller/krymper pga. ändrad luftfuktighet.
Men frågan kanske mer rörde spackel och skruvskallar.

Lennart

Inläggav Lennart » 2005-07-24 12:36

Flint: Ditt tips ang. lim kan vara något att ta ibeaktande!

/Lennart

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-07-24 16:11

Vee-Eight skrev:Jag har hört en del om att igenspacklade skruvskallar reser sig i spacklet. Jag tror att det man bör ha är ett härdande spackel, typ plastic padding. PP100 är lättarbetat, har använt en del på bilen, men jag vet inte huruvida det sätter sig eller reser sig. Men det kan vara ett tips.

Använde härdande spackel, lät lådorna stå i 1½ år (!) för att det skulle sätta sig ordentligt, tyvärr var detta i källarmiljö... för likförbaskat reste sig det hela litegrand när dom väl kom in i min lägenhet.

Raukman

Inläggav Raukman » 2005-07-25 08:36

Ja det där med sättningar i spacklet är inte kul...
Vet ej riktigt hur pass temperaturstabilt och fuktkänsligt(hur mkt. det rör sig vid växlande förhållanden) MDF är, men om vi tar vanligt massivt trä, ska man ha det inomhus som möbel så vill man ha en fuktkvot på ca 6-8%, antar att man vill eftersträva samma kvot här, och ligger skivorna utomhus(eller i ett kalllager) så ör det omöjligt att komma ner till dessa siffror, T om. om man tar in skivorna inomhus så kommer man ändå inte ner till lägre än 14%(eller nåt sånt!)!
Detta kan ju inverka på att skarvarna reser sig.

//Peder

Raukman

Inläggav Raukman » 2005-07-25 16:05

Var lite nyfiken på hur spånskivor ter sig med olika ytbehandlingar, så jag har fixat en lång provbit med flera avgränsade ytor som jag behandlar med flera olika produkter, mer eller mindre konventionella...
Fixar bilder så fort det torkat...

Vh. Peder

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-25 16:18

LypsylateX skrev:...med vad för sorts vax? Bilvax?

Har ett par MDF-lådor som är mycket noga slipade ståendes här... ;D

Lypsyl e perfekt! :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-07-25 16:50

Lennart skrev:-Bra förslag på tråd, jag har en fråga!

Trots att jag slipar och spacklar noggrant och därefter lackar/målar en 5-10 ggr så kan man efter några månader "se skarvarna" mellan respektive MDF-bit. Förmodar att det är en slags krympning eller sättning som sker?

Några tips eller råd?

/Lennart

Det är min erfarenhet också, trots härdspackel och proffslackering. Det som ser ut som att skruvarna reser sig är skivan som krymper.
Jag tror att MDFskivan krymper olika i längs- och tjockleks-led.

Enda chansen att få det perfekt är att gera alla kanter och limma utan några skruvar eller någon dyckert.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-07-25 17:42

paa skrev:
Lennart skrev:-Bra förslag på tråd, jag har en fråga!

Några tips eller råd?

/Lennart

Det är min erfarenhet också, trots härdspackel och proffslackering. Det som ser ut som att skruvarna reser sig är skivan som krymper.
Jag tror att MDFskivan krymper olika i längs- och tjockleks-led.

Enda chansen att få det perfekt är att gera alla kanter och limma utan några skruvar eller någon dyckert.

jao frågan är ju varför inte fler gerar? det är ju lika enkelt (iaf med bra gersåg samt kexmaskin) att få bra?

Raukman

Inläggav Raukman » 2005-07-26 11:03

Hur lägger man upp bilder??
[/img]

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2005-08-27 00:18

den här ser snygg ut:

Bild

hur är den behandlad tro?..den svarta asken liksom lyser eller är det bara ljuset i bilden?

/ Jeppe

hasse

Inläggav hasse » 2005-09-14 08:37

Jag behöver hjälp med ytbehandling. Mina högtalare ät gjorda i mdf och jag måste måla dom svarata snart. Hur får man en bra finch enkelt ? roller spray burkar?

pc vad ska man använda för spackel? spacklet jag använder nu sväller!

Användarvisningsbild
rakad_apa

Inläggav rakad_apa » 2006-09-15 00:06

hasse skrev:Jag behöver hjälp med ytbehandling. Mina högtalare ät gjorda i mdf och jag måste måla dom svarata snart. Hur får man en bra finch enkelt ? roller spray burkar?

pc vad ska man använda för spackel? spacklet jag använder nu sväller!

Hej! Har samma problem fast ganska exakt ett år senare... Har penslat mina piP ett varv och det blir inte snyggt, penseln lämnar spår. Funderar nu på om jag ska lämna in dem till lackering eller om det kan gå att rolla och få det snyggt? Svar mycket uppskattat!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-09-15 08:13

Vee-Eight skrev:Att vaxa rå MDF är lite snyggt faktiskt, men då får man ju vara noga med slipandet innan; spacklet syns ju. Har sett ngn stans lackad spånskiva. Klart oväntat att spånskivan skulle ha spegelblank yta. Men jag vet inte hur omöjligt det är att fixa.

Jag såg de här linorna i Sovjetunionen där man la på ett par mm lack på ett faner (som var tryckt papp) och som sedan polerades. Såg ut som ädelträ i lyxinredda bilar. Tänk er det, lacka 10-20 lager och polera ... :P
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Eric_Josefsson

Inläggav Eric_Josefsson » 2006-09-15 08:21

Farsan "ådrings"målade sin högtalare till typ svart marmor, blev ganska bra. :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-09-15 09:34

Eric_Josefsson skrev:Farsan "ådrings"målade sin högtalare till typ svart marmor, blev ganska bra. :)

Jag har kört något liknande på mina Allegro för att få fram en "sten-look". Herdins olja med oljefärg på tub, och knycklade ICAkassar och tvättsvamp (äkta).
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-15 09:37

soundbrigade skrev:
Eric_Josefsson skrev:Farsan "ådrings"målade sin högtalare till typ svart marmor, blev ganska bra. :)

knycklade ICAkassar och tvättsvamp (äkta).

Går det lika bra med Konsum eller Systemets kassar? :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-09-15 09:44

Nefilim skrev:Går det lika bra med Konsum eller Systemets kassar? :wink:

Eftersom du frågar kan jag avslöja min metod.
I mitt fall strök jag lådorna med min oljefärgslösning - en grå nyans. När den torkat blandade jag till en annan nyans av grå vilken jag strök ut på en plastkasse (godtycklig), knölade ihop den så den blev skrynklig och lade på lådorna och klappade försiktigt så att de skulle släppa av sig färgen lite slumpartat (efter skrynklorna).

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-09-15 09:58

rakad_apa skrev:Har penslat mina piP ett varv och det blir inte snyggt, penseln lämnar spår. Funderar nu på om jag ska lämna in dem till lackering eller om det kan gå att rolla och få det snyggt? Svar mycket uppskattat!

Jag som är både lat och mer intresserad av en enkel och diskret finish än diverse exotiska ytbehandlingar eller träslag har rollat flera små högtalare genom åren. Det är väldigt okritiskt och den naturligt ojämna yta en roller ger gör också att små ojämnheter inte framträder. Man bör tänka på att rolla ändträ ett par gånger innan man ger sig på hela högtalaren. Vill man vara ner noggrann spacklar man förstås i stället.

Ett par små högtalare fick jag industrilackade i halvmatt svart för ynka 500 kr på Stockholms Industrilack i Högdalen. Resultatet blev snyggt men känsligt för fingeravtryck.

Mvh

Pekka
Kan inte leva utan pop

Nästa

Återgå till DIY-forum