Moderator: Redaktörer
Vee-Eight skrev:Att vaxa rå MDF är lite snyggt faktiskt, men då får man ju vara noga med slipandet innan; spacklet syns ju. Har sett ngn stans lackad spånskiva. Klart oväntat att spånskivan skulle ha spegelblank yta. Men jag vet inte hur omöjligt det är att fixa.
Vee-Eight skrev:LypsylateX:
Jag vet faktiskt inte, har inte fått rätsida på det själv vad som används. Men jag tror det finns ett speciellt vax man använder att vaxa möbler med, och trä i allmänhet. Borde ju isf finnas hos målarbutiken.
Vee-Eight skrev:Jag har hört en del om att igenspacklade skruvskallar reser sig i spacklet. Jag tror att det man bör ha är ett härdande spackel, typ plastic padding. PP100 är lättarbetat, har använt en del på bilen, men jag vet inte huruvida det sätter sig eller reser sig. Men det kan vara ett tips.
LypsylateX skrev:...med vad för sorts vax? Bilvax?
Har ett par MDF-lådor som är mycket noga slipade ståendes här... ;D
Lennart skrev:-Bra förslag på tråd, jag har en fråga!
Trots att jag slipar och spacklar noggrant och därefter lackar/målar en 5-10 ggr så kan man efter några månader "se skarvarna" mellan respektive MDF-bit. Förmodar att det är en slags krympning eller sättning som sker?
Några tips eller råd?
/Lennart
paa skrev:Lennart skrev:-Bra förslag på tråd, jag har en fråga!
Trots att jag slipar och spacklar noggrant och därefter lackar/målar en 5-10 ggr så kan man efter några månader "se skarvarna" mellan respektive MDF-bit. Förmodar att det är en slags krympning eller sättning som sker?
Några tips eller råd?
/Lennart
Det är min erfarenhet också, trots härdspackel och proffslackering. Det som ser ut som att skruvarna reser sig är skivan som krymper.
Jag tror att MDFskivan krymper olika i längs- och tjockleks-led.
Enda chansen att få det perfekt är att gera alla kanter och limma utan några skruvar eller någon dyckert.
hasse skrev:Jag behöver hjälp med ytbehandling. Mina högtalare ät gjorda i mdf och jag måste måla dom svarata snart. Hur får man en bra finch enkelt ? roller spray burkar?
pc vad ska man använda för spackel? spacklet jag använder nu sväller!
Vee-Eight skrev:Att vaxa rå MDF är lite snyggt faktiskt, men då får man ju vara noga med slipandet innan; spacklet syns ju. Har sett ngn stans lackad spånskiva. Klart oväntat att spånskivan skulle ha spegelblank yta. Men jag vet inte hur omöjligt det är att fixa.
Eric_Josefsson skrev:Farsan "ådrings"målade sin högtalare till typ svart marmor, blev ganska bra.
soundbrigade skrev:Eric_Josefsson skrev:Farsan "ådrings"målade sin högtalare till typ svart marmor, blev ganska bra.
knycklade ICAkassar och tvättsvamp (äkta).
Nefilim skrev:Går det lika bra med Konsum eller Systemets kassar?
rakad_apa skrev:Har penslat mina piP ett varv och det blir inte snyggt, penseln lämnar spår. Funderar nu på om jag ska lämna in dem till lackering eller om det kan gå att rolla och få det snyggt? Svar mycket uppskattat!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 213 gäster