Conan skrev:Flint skrev:Vad som helst som är hyfsat skärmat.
Varför då - det var väl bullet-pluggar vi snackar om...
Adiago väljer oskärmat.
Moderator: Redaktörer
Conan skrev:Flint skrev:Vad som helst som är hyfsat skärmat.
Varför då - det var väl bullet-pluggar vi snackar om...
Laila skrev:adagio skrev:Det är inte så svårt att hitta återförsäljare men Ljudmakarn tex
. . . säljer dem inte . . . eller ???![]()
Flint skrev:Laila skrev:adagio skrev:Det är inte så svårt att hitta återförsäljare men Ljudmakarn tex
. . . säljer dem inte . . . eller ???![]()
Jo, det ser så ut. Men dom var inte direkt billiga.
http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=138
Conan skrev:Tycker det är lite taskigt att hacka på Ljudmakarn bara för att dom råkat glömma kvar årets aprilskämt på sin hemsida...
Fat_Arren skrev:Lösningen på hela problemet med vilka pluggar...
Ragnwald skrev:Om du tycker att diskanten är krispigare och bättre, tyder det på att kontakten släpper in HF-skräp som stör i audioområdet.
Man kan lura sig rejält.
genstruktur skrev:Ragnwald skrev:Om du tycker att diskanten är krispigare och bättre, tyder det på att kontakten släpper in HF-skräp som stör i audioområdet.
Man kan lura sig rejält.
Hur vanligt är det att man får in HF-skräp som stör i audioområdet i sin anläggning skulle ni säga?
Jag frågar eftersom jag är intresserad.
petersteindl skrev:genstruktur skrev:Ragnwald skrev:Om du tycker att diskanten är krispigare och bättre, tyder det på att kontakten släpper in HF-skräp som stör i audioområdet.
Man kan lura sig rejält.
Hur vanligt är det att man får in HF-skräp som stör i audioområdet i sin anläggning skulle ni säga?
Ganska vanligt skulle jag säga. Däremot håller jag inte med Ragnwald. Min erfarenhet är snarast tvärtom, nämligen att ljudet blir mer livlöst då HF skräpar ner i signalkedjor och jord. Min erfarenhet visar på att nyttoljudet stryps och då i samband med att det är svårt att sätta fingrarna på vad problemet skulle kunna vara. Då pratar jag om HF i området över 1 MHz och upp till 1 GHz.
Med vänlig hälsning
Peter
genstruktur skrev:petersteindl skrev:genstruktur skrev:
Ganska vanligt skulle jag säga. Däremot håller jag inte med Ragnwald. Min erfarenhet är snarast tvärtom, nämligen att ljudet blir mer livlöst då HF skräpar ner i signalkedjor och jord. Min erfarenhet visar på att nyttoljudet stryps och då i samband med att det är svårt att sätta fingrarna på vad problemet skulle kunna vara. Då pratar jag om HF i området över 1 MHz och upp till 1 GHz.
Med vänlig hälsning
Peter
Oh tusan. Så det är ett reellt problem?
Så det gäller att ha bra skärm på kablar annars kan man få in HF skräp som stör i audioområdet när man avnjuter till exempel musik i sin anläggning?
Tack för svar.
petersteindl skrev:genstruktur skrev:petersteindl skrev:
Med vänlig hälsning
Peter
Oh tusan. Så det är ett reellt problem?
Så det gäller att ha bra skärm på kablar annars kan man få in HF skräp som stör i audioområdet när man avnjuter till exempel musik i sin anläggning?
Tack för svar.
Jag skulle snarast vilja skriva så här.
Det gäller oftast att ha bra skärm på kablar och bra hantering av jordsystem annars kan man få in HF skräp som kan störa elektroniken så att elektroniken även påverkas negativt i audioområdet när man avnjuter till exempel musik i sin anläggning. Det gäller ju hur mycket HF som finns i ens omgivning inklusive från ens egen apparatur. Exempelvis ger switchtransienter i apparater mycket HF.
Med vänlig hälsning
Peter
adagio skrev:Väldigt fiffigt är att hylsan och kroppsstrukturen inte är kopplad till jord överhuvud taget. Jord och signal går för sig i samma typ av ledare, koppar eller silver efter smak. På så sätt kan en skärm skydda både jord och signal utan att blandas in i konstruktionen och sedan i sin tur anslutas till valfri punkt i anläggningen. Jag använder numera ibland skärmar men då ansluts de till en gemensam punkt eller hub som sedan jordas på ett ställe, försteg eller strömdosa, beroende på var man har bäst jordpotensial.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster