Eichmann bullet plug

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-06 21:19

Conan skrev:
Flint skrev:Vad som helst som är hyfsat skärmat.

Varför då - det var väl bullet-pluggar vi snackar om... :wink:

Adiago väljer oskärmat.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-06 21:21

Laila skrev:
adagio skrev:Det är inte så svårt att hitta återförsäljare men Ljudmakarn tex

. . . säljer dem inte . . . eller ??? :roll: :D

Jo, det ser så ut. Men dom var inte direkt billiga.

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=138

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-04-06 22:32

Flint skrev:
Laila skrev:
adagio skrev:Det är inte så svårt att hitta återförsäljare men Ljudmakarn tex

. . . säljer dem inte . . . eller ??? :roll: :D

Jo, det ser så ut. Men dom var inte direkt billiga.

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=138

Nä, men man får ju "...lyfter dina kablar till HELT oanade höjder."
på köpet= slipper tjacka de obligatoriska "kabellyftarna" . . . ba dä ju. :wink:

Dessutom så kostar Neutrik:s på Elfa 645:- för 4st. så vafan bara en
pappis rötjut av billigaste modeschang emellan . . . :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-04-06 23:37

sprudel skrev:Var köper man dessa kontakter, och vad kostar de?

Jga har några st du kan få låna för tyckande, sitter på Bedea Triax 8 kabel. Slå en signal eller pm:a.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-06 23:39

Fuck i helvete vad dyra de var :D :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-04-07 00:44

Å här går man utan att rodna(tror jag :oops: ), vidare med olika diameter på "signal och returledare" när det gäller signalkabel . . . någon som kan förklara hur detta funktionerar . . . :?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-04-07 07:29

Tycker det är lite taskigt att hacka på Ljudmakarn bara för att dom råkat glömma kvar årets aprilskämt på sin hemsida... :wink:

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2012-04-07 08:36

Conan skrev:Tycker det är lite taskigt att hacka på Ljudmakarn bara för att dom råkat glömma kvar årets aprilskämt på sin hemsida... :wink:

De har glömt ta bort den den i flera år.....
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2012-05-08 19:44

Har en grej åt er tvivlare, att få vatten på kvarnen.

Köpte hem ett Rotel RSP-1068. Inkopplat med Eichmanns egen signalkabel med bullet i varje ände. Ur högtalarna kommer jordbrum, eller nått.

Byter till en billigare Qed-kabel, slår på allt igen och, knäpptyst.

Varför blev det så här?
Den har ju fungerat perfekt till alla andra anläggningar jag har testat den med, tex min primarekombo.

Jag gissar på dålig jordning i kabeln, kanske även kontakterna.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Fat_Arren

Re: Eichmann bullet plug

Inläggav Fat_Arren » 2016-04-09 22:40

Lösningen på hela problemet med vilka pluggar man ska välja borde vara, löd skiten direkt på kontakterna. :) vips har man sparat många sköna slantar och skulle uppgraderingsj...ln återkomma. så får han massivt motstånd. För har man väl lött dit något, så ska det mycket till innan man ger sig på det igen. :)

Givetvis bör detta inlägg ses med lite perspektiv, men visst finns det en poäng. -Mu

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2016-04-09 23:25

Är det så bra med lödningar egentligen?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-04-10 09:43

Fat_Arren skrev:Lösningen på hela problemet med vilka pluggar...

Vilket problem..?

Användarvisningsbild
genstruktur

Re:

Inläggav genstruktur » 2017-03-07 16:22

Ragnwald skrev:Om du tycker att diskanten är krispigare och bättre, tyder det på att kontakten släpper in HF-skräp som stör i audioområdet.
Man kan lura sig rejält. :wink:

Hur vanligt är det att man får in HF-skräp som stör i audioområdet i sin anläggning skulle ni säga?
Jag frågar eftersom jag är intresserad :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Re:

Inläggav petersteindl » 2017-03-07 16:46

genstruktur skrev:
Ragnwald skrev:Om du tycker att diskanten är krispigare och bättre, tyder det på att kontakten släpper in HF-skräp som stör i audioområdet.

Hur vanligt är det att man får in HF-skräp som stör i audioområdet i sin anläggning skulle ni säga?

Ganska vanligt skulle jag säga. Däremot håller jag inte med Ragnwald. Min erfarenhet är snarast tvärtom, nämligen att ljudet blir mer livlöst då HF skräpar ner i signalkedjor och jord. Min erfarenhet visar på att nyttoljudet stryps och då i samband med att det är svårt att sätta fingrarna på vad problemet skulle kunna vara. Då pratar jag om HF i området över 1 MHz och upp till 1 GHz.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-03-07 16:51

petersteindl skrev:
genstruktur skrev:

Ganska vanligt skulle jag säga. Däremot håller jag inte med Ragnwald. Min erfarenhet är snarast tvärtom, nämligen att ljudet blir mer livlöst då HF skräpar ner i signalkedjor och jord. Min erfarenhet visar på att nyttoljudet stryps och då i samband med att det är svårt att sätta fingrarna på vad problemet skulle kunna vara. Då pratar jag om HF i området över 1 MHz och upp till 1 GHz.

Med vänlig hälsning
Peter

Oh tusan. Så det är ett reellt problem?

Så det gäller att ha bra skärm på kablar annars kan man få in HF skräp som stör i audioområdet när man avnjuter till exempel musik i sin anläggning?

Tack för svar :).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-03-07 17:07

genstruktur skrev:
petersteindl skrev:
genstruktur skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Så det gäller att ha bra skärm på kablar annars kan man få in HF skräp som stör i audioområdet när man avnjuter till exempel musik i sin anläggning?

Jag skulle snarast vilja skriva så här.

Det gäller oftast att ha bra skärm på kablar och bra hantering av jordsystem annars kan man få in HF skräp som kan störa elektroniken så att elektroniken även påverkas negativt i audioområdet när man avnjuter till exempel musik i sin anläggning. Det gäller ju hur mycket HF som finns i ens omgivning inklusive från ens egen apparatur. Exempelvis ger switchtransienter i apparater mycket HF.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-03-07 17:27

petersteindl skrev:
genstruktur skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Jag skulle snarast vilja skriva så här.

Det gäller oftast att ha bra skärm på kablar och bra hantering av jordsystem annars kan man få in HF skräp som kan störa elektroniken så att elektroniken även påverkas negativt i audioområdet när man avnjuter till exempel musik i sin anläggning. Det gäller ju hur mycket HF som finns i ens omgivning inklusive från ens egen apparatur. Exempelvis ger switchtransienter i apparater mycket HF.

Med vänlig hälsning
Peter

Jaha, ja. Jag trodde nog inte att det var något att bry sig om direkt utan att det mest var bluff och båg. Man lär sig något varje dag!

adagio

Inläggav adagio » 2017-03-09 20:09

Hmm eftersom denna tråd återuppstått från de döda måste jag bara tilläga att jag tycker att WBT 0152 Ag/Cu är de bästa och mest pålitliga kontakter jag hittills provat. De är numera standard på SC. Vad gör dom så bra då? Låsmekanismen som inte bara får kabeln att sitta riktigt bra är enkel att skruva loss samt låsa. Till skillnad från konkurenterna har gängningen en brantare vinkel, vilket gör att den inte fastnar och förstör chassiehonorna vilket annars är vanligt.
Det är extremt lite ledande metall mellan kontakt och kabel, jord pch signal är lika och har lika avstånd. Den är dessutom föredömligt lätt att montera och löda. Jag tycker att den låter bra dessutom.
Det är en kontakt som tål det tuffa livet i en hifiaffär där kablarna pluggas in o ur flera ggr/dag och får stå ut med en allmänt omild behandling, till skillnad från en normalanvänzare som kanske aldrig eller i vart fall sällan pluggar ur kablarna.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

adagio

Inläggav adagio » 2017-03-09 20:14

Bild

adagio

Inläggav adagio » 2017-03-09 20:25

Väldigt fiffigt är att hylsan och kroppsstrukturen inte är kopplad till jord överhuvud taget. Jord och signal går för sig i samma typ av ledare, koppar eller silver efter smak. På så sätt kan en skärm skydda både jord och signal utan att blandas in i konstruktionen och sedan i sin tur anslutas till valfri punkt i anläggningen. Jag använder numera ibland skärmar men då ansluts de till en gemensam punkt eller hub som sedan jordas på ett ställe, försteg eller strömdosa, beroende på var man har bäst jordpotensial.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-03-10 08:18

I normala elektronikkonstruktioner är väl jordflätan i en koaxkabel s.a.s. en förlängning av apparatens chassie. Ett sätt att kunna koppla ihop flera apparater men att man störmässigt befinner sig i samma låda. Varför skulle det vara annorlunda i en hifi-apparat när det fungerar i utrustning som jobbar med avsevärt större bandbredder med betydligt störkänsligare signaler?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-03-10 08:25

adagio skrev:Väldigt fiffigt är att hylsan och kroppsstrukturen inte är kopplad till jord överhuvud taget. Jord och signal går för sig i samma typ av ledare, koppar eller silver efter smak. På så sätt kan en skärm skydda både jord och signal utan att blandas in i konstruktionen och sedan i sin tur anslutas till valfri punkt i anläggningen. Jag använder numera ibland skärmar men då ansluts de till en gemensam punkt eller hub som sedan jordas på ett ställe, försteg eller strömdosa, beroende på var man har bäst jordpotensial.

Lika tossig konstruktion som Bullet Plug m.a.o... :wink:

adagio

Inläggav adagio » 2017-03-10 09:42

Nej signaljord, chassiejord och skyddsjord bör ligga på olika plan. Annars tigger man om problem. Signaljorden är referensen för signalen, får man in skräp där förstör man även nyttosignalen eftersom referensen störs. Bäst är att signaljord och annan jord ligger på olika plan och har EN gemensam punkt för jordning. Med fördel höjer eller sänker man planen med hjälp av tex ett motstånd för att styra vilken väg man vill att borden ska gå. Inte alls tossigt!

adagio

Inläggav adagio » 2017-03-10 09:54

Med denna kontakt kan du ansluta ev skärm till hylsan OCH välja att jorda skärmen i en eller två ändar eller låta bli. Nyttan av att involvera skärmen HELA vägen istället för att, vilket många gör inte koppla skärm till hylsa i ena änden.
Med enkel coacha har man inget val då är det koppling i båda ändar som gäller. Då agera skärmen både skärm och signalreferens, vilket jag anser vara en medelmåttig väg att gå.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-03-11 01:07

Men det du från kabelns perspektiv har "tillgång" till vad gäller jord är ju ytterhylsan på RCA-donet i apparaten.

1. Hur vet du hur ytterhylsan är kopplat till chassiet?
2. Hur vet du hur signaljorden är kopplat till chassiet?

adagio

Inläggav adagio » 2017-03-11 08:27

Svårt att förklara eftersom du inte ser hur kontakten är uppbyggd. Men jordstiftet är isolerat mot resten av kontakten inkl hylsan. Hylsan är av mässingslegering och har i sin tur bara kontakt med kontaktkroppen. Det ger bla möjlighet att använda kabel med signalledare och separat jordledare. Då kan skärmen anslutas till båda hylsorna/kropparna och till tex valfri jordpinne eller separat till jordskruv.
Ang jord så vet man ju inte det tills man undersökt apparaten. Men det är klockat att lägga dom på olika plan. Jag vet personer som haft brum i riktigt dyra apparater där det räckt med att applicera ett motstånd mellan skyddsjord och signaljord vid jordpunkten. Jorden är minst lika viktig som nyttosignalen.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-03-11 08:56

Jag förstår hur RCA-kontakten från WBT är uppbyggd, men du pratar om apparatens 3 jordar (skyddsjord, chassiejord och signaljord). Du har bara tillgång till en slags jord via hylsan på RCA-honans chassiekontakt. Vilken jord är det enligt dig? Är hylsan isolerad från eller kopplad till chassiejorden? Det finns ju olika typer av chassiedon. Är det kopplad till chassiet, så är det chassiejorden du har tillgång till om du inte öppnar upp apparaten och drar en separat kabel från kretskorten och får ut nån slags "signaljord" den vägen.

Är apparaten skyddsjordad eller inte? Är den det och korrekt utförd så har du ju jord-jord i chassiet och förmodligen (?) också i RCA-kontakten.

Hur är sen signaljorden kopplat till lådan? Och vi har inte bara en låda utan oftast två apparater som ska kopplas ihop.

Jag håller mig lugnt till principen om att kabelstrumpan + RCA-donets ytterhylsa (skärmen) är en förlängning av chassiet och ska anslutas i bägge ändar för att fungera som det är tänkt. Allt annat känns hokus-pokus.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi