landa skrev:Inte för att jag någonsin hört dem, men till det priset kan man chansa.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=45923
Moderator: Redaktörer
landa skrev:Inte för att jag någonsin hört dem, men till det priset kan man chansa.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=45923
AlNiCo skrev:Luxor-basar ska ha mjuk och flexibel upphängning. Jag tror att de där elementen är "förstörda", tyvärr. Tror du att man kan ta bort kanterna?

AlNiCo skrev:Den såg riktigt ny ut, i jämförselse med t ex 8071. Undrar hur länge Luxor egentligen tillverkade högtalare. Jag har fått intrycket av att de slutade i slutet på 70-talet, men så är uppenbarligen inte fallet.

zapanasta skrev:Hej,det ska vara en dämpskiva som är ca 5cm tjock som täcker hela bakväggen..
Sen lite mer bakom själva elementen,den som syns på bilden blir nog bra.
Flint skrev:rolfzetterberg skrev:Att Luxor klarar sig undan med den ganska enkla,basala dämpningen är lite av en gåta för mig.
Det kan bero på att Tyrland och IMF med flera överdrev verkan av dämpmaterialet för att verka trovärdiga och djupa. Hur vet man vad Tyrland eftersträvade av speciella egenskaper och vad överdrev han för att komma dit. Han hade visserligen vad jag förstår inget ekonomiskt intresse i byggena men han kanske var en sån där svår typ som Carlsson som fastnade i smådetaljer och ältade dom till vansinne. Spännvidden på hur en TL kan fungera är stor. Allt ifrån helt odämpad ledning till i det närmaste igenproppad. Allt ger bara olika egenskaper och vad man väljer beror på det egna målet som man förhoppningsvis har definierat. Jag hade en period när jag testade en hel del av det här så jag pratar inte helt utan erfarenhet.
leffe skrev:rolfzetterberg skrev:
Jodå,j..................Troligen berodde det bara på dämpmaterialets placering som är ganska kritisk.I IMF satt det små "blompinnar" som dämpmaterialet skulle lindas runt,så att ljudet skulle vandra i vågor-ungefär som en orm slingrar sig fram.Att Luxor klarar sig undan med den ganska enkla,basala dämpningen är lite av en gåta för mig.
Kan det inte varit så enkelt att mycket av problemen byggde på det baselement som användes?
Så här i efterhand ter sig "139"basen inte som något idealiskt element för att producera lägre bas...eller?
Jag minns vilda diskussioner om att det t o m skulle vara någon speciel sorts fårull i dämpmatrialet för att det skulle bli "rätt"
Men jag minns dessa konstruktioner som relativt "tunna" i ljudet - lite som Carlssons burkar - eller var det bara bristen på "riktiga" förstärkare som spökade?
[/img]Eri skrev:Trevligt att det löste sig och att du känner dig nöjd.

AlNiCo skrev:Fina! Men har du funderat på andra färger? Kanske bara jag som tycker sånt är skoj.
Är det de vanliga Luxor-diskanterna? De ser lite annorlunda ut, men det fanns ju olika utseenden...
Underligt ditsatta kanter. Sitter de över-under snarare än över-över? Aldrig sett.
carpelux skrev:Jag tror inte de fanns i mahogny. Jag har ett par i jakaranda, i gott skick med basarna bytta emot nya orginalbasar innan jag köpte dem.
Spelar bra, framför allt i basen men jag är inte 100% tillfreds med diskanten. De är lite vassa och "in Your face" om man gasar på lite. Då har jag ändå dragit ner diskanten 3db med en l-pad. Kan bero på rummet (en gillestuga som jag tydligen aldrig får klar med inredning osv), men jag funderar ändå på att avyttra dem och byta till mindre högtalare + sub.
GrosvenorAudio skrev:carpelux skrev:
Skulle vara kul ifall någon som har ett par riktiga 8071 kunde göra ett litet videoklipp av högtalarna och ladda upp på t.ex. Youtube. Finns inget sånt på tuben eller nätet som jag hittat. Kanske något som du Carpelux kunde bidra med(bara ett tips och en stilla önskan)

GrosvenorAudio skrev:Vackert Carpelux och stort tack för bildernastiliga är dom definitivt!
men den där sockeln under ser konstigt hög ut, den kan väl inte vara original eller? ser inte ut att stämma med de mått jag fått tidigare.
carpelux skrev:GrosvenorAudio skrev:Vackert Carpelux och stort tack för bildernastiliga är dom definitivt!
men den där sockeln under ser konstigt hög ut, den kan väl inte vara original eller? ser inte ut att stämma med de mått jag fått tidigare.
Nej, det stämmer. Förra ägaren hade fått in vatten i den lokal han hade dem i och fick socklarna vattenskadade. Som tur var är resten av högtalarna oskadda och han tog i lite extra när han gjorde nya socklar eftersom han ville ha upp dem lite högre.
Annars är de i bra skick, det enda är att faneret blekts ovanpå en av dem, utom där det legat en duk vilket syns.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster