Någon som har en sprängskiss/ ritning på LUXOR 8071?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-04-08 18:23

landa skrev:Inte för att jag någonsin hört dem, men till det priset kan man chansa.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=45923
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-04-16 19:41

Flint, tog du bort dina fina bilder på diskanten (?) det var lite synd.

Nu har här hänt lite grejer. Högtalarelementen har anlänt och i helgen snickrade jag ihop en högtalarlåda alà 8071. Lådan stämmer till yttermåtten exakt med riktiga 8071 har t.o.m. gjort sockeln, allt för den rätta känslan :) men här slutar väl också likheterna. Jag velade fram och tillbaka ända in i det sista, skulle jag göra ett försök på TL låda, basreflex el. sluten kavitet. Lådan är gjord i 22mm spånskiva och med dubbla sidoväggar (44mm) och väger drygt 40 kilo.

Jag gjorde en sorts ljudkanal men tyvärr mest på känsla då jag ju inte hade några korrekta mått att gå efter. Igår provspelade jag första gången och laborerade med dämpmaterial.

Ett problem är att jag inte vet hur en 8071
SKA LÅTA då jag aldrig hört någon eller någon annan TL högtalare heller
. Rent spontant tror jag att jag hade fått samma bas med ett vanligt basreflexrör som jag nu har med min egenkonstruerade kanal. Tror också den kanal som jag nu gjort kanske är för kort och kanske
den mera fungerar som som just en basreflexkanal än TL )ifall det är skillnad) jag vet inte...
Diskanten o mellanregistret imponerar mera för det låter riktigt bra o
krispigt tycker jag möjligen är mellanregistret aningen tillbakadraget, tror ett mellanegisterelement med större konarea vore att föredra.

Först hade jag mycket dämpmaterial i lådan men tycker att det låter bäst med väldigt lite dämp. Nu har jag lämnat kvar en 12cm djup bit (enligt bild) men skall väl ännu testa mera. Provade även andra dämpmaterial men stannade för mineralullen då den är lättast att få att hållas på plats och inte flyga omkring i lådan.

Bild

många frågor o fundeingar rullar på i huvudet... hur skall man veta när det låter "rätt"? basen är ganska torr o absolut inte bumlig o blöt. Skall basåtergivningen i en korrekt utformad TL vara så speciell (kraftig med kontur o djup) art man direkt märker att detta är en transmissionline? och inte bara en "vanlig" basreflekskonstruktion?.

Skall man ha såna här stora lådor stående i rummet så borde de
nog ge ett rejält basstöd´tycker jag och det känns inte riktigt så nu. Men det är ju så många parametrar som spelar in...de Luxor basar
jag köpte är omkantade med textilkant! har inte sett sånt
tidigare de spelar helt ok och utan missljud men upphängningen känns
ganska hård o styv, detta kan ju också inverka på ljudet antar jag. Sen kanske det också kan vara så att jag hade fel ställda förväntningar, kanske låter lådan helt ok och inte alls fel.

Önskar just nu att jag kunde provlyssna någons 8071:or så jag fick veta hur det skall låta så jag fick en bra referens.
Skickar med en länk till en youtubevideo. Jag filmade högtalaren igår så där ser ni lite hur den o kanalen ser ut. Det lösa skivstycket som jag tar loss är numera fastlimmat hade det först löst för att kunna se hur skivans vinkel påverkade ljudet vid utblåset.

Kommentera gärna vad ni tror om min TL konstruktion ifall ni får en liten bild av det från videon, ser det helt galet ut, eller?

http://www.youtube.com/watch?v=sXl05pRg ... eMmm9uA%3D
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-04-17 10:07

Luxor-basar ska ha mjuk och flexibel upphängning. Jag tror att de där elementen är "förstörda", tyvärr. Tror du att man kan ta bort kanterna?

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-04-17 14:08

AlNiCo skrev:Luxor-basar ska ha mjuk och flexibel upphängning. Jag tror att de där elementen är "förstörda", tyvärr. Tror du att man kan ta bort kanterna?

vet inte ifall man lyckas få bort kanterna utan att förstöra för mycket. Beror väl på vilket lim som använts också, är det vattenbaserat kanske man kan lösa upp det på något sätt, ifall någon har ett bra tips på hur man löser upp limmet så berätta!

Jämnförde nyss, kände på en annan bas i en annan högtalare som har naturgummiupphäng o där är kanterna väldigt mjuka o elastiska alltså en avsevärd skillnad mot luxorbasarnas textilupphäng. Däremot har textilkanterna väldigt bra passform tycker jag, ser jämnt o fint ut utan spänningar. Även om det ser ganska kladdigt ut där kanten limmats mot konen. Dessutom verkar konerna vara coatade/målade svarta med något medel.

Kanske kunde jag pröva o smörja in textilkanten med någon sorts olja? kanske det skulle mjuka upp lite...

Fick jag bort kanterna (ifall jag bestämmer mig för att testa) så skulle jag nog lämna bort basarna till någon firma/proffs som får rikta upp konerna och kanta om, tänker inte pyssla med det även om jag vet att det inte är speciellt svårt. Tog några nya bilder på basen...

Bild

Bild

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-06-10 17:19

En liten uppdatering om detta projekt som krupit fram med snigelfart den dryga senaste månaden. Det har varit en ganska krisartad tillvaro i mitt liv sen jag skrev här senast. Hade jag vetat vad som var på gång då i april så hade jag nog inte orkat dra igång något högtalarprojekt men så är livet ibland. Lite off-topic men vi är ju alla människor...

Hur som helst, högtalare nr 2 är nu ihopmonterad håller på att ytbehandla den. Sen inväntar jag nyrenoverade filter på posten vilken dag som helst. Har också fått tag på ett par andra nykantade original basar så de med textilhäng åker bort. När allt är klart o på plats återkommer jag med en ny recension.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-06-10 21:53

Hej,det ska vara en dämpskiva som är ca 5cm tjock som täcker hela bakväggen..

Sen lite mer bakom själva elementen,den som syns på bilden blir nog bra. :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-06-18 22:36

Hej,

Har fått tag på en uppsättning Luxor Briljant reservelement (diskant + mellanreg.) De har suttit i en mindre Luxor högtalare och diskanten ser exakt ut som den med plasthölje i 8071 men typbeteckningen förbryllar då det står inte 454 utan istället: " 2,5 cm 1458 48 01458-01" vad är detta för diskant?
också mellanregistret har annorlunda typbeteckning: " 10 cm 4308 48 04308-01"

Känner någon till om de här elementen har motsvarande värden som de i 8071?

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-06-19 17:48

Antagligen samma som den du syftar på, fast 8 ohm.

Om du tittar på modellbeteckningen,

454 söker du
458 har du

Luxor gömmer alltid de egentliga modellbeteckningarna i en rad med siffror.

Mellansregistret är antagligen också 8 ohm.

Mät själv och se! :) Multimeter över polerna. Värdet borde visa ca 7-10 ohm.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-06-19 20:28

ok, tack.

Tänkte inte på att den kunde vara 8ohm...

så här såg högtalaren ut där elementen fanns:

Bild

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-06-19 22:49

Den såg riktigt ny ut, i jämförselse med t ex 8071. Undrar hur länge Luxor egentligen tillverkade högtalare. Jag har fått intrycket av att de slutade i slutet på 70-talet, men så är uppenbarligen inte fallet.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-06-20 14:36

AlNiCo skrev:Den såg riktigt ny ut, i jämförselse med t ex 8071. Undrar hur länge Luxor egentligen tillverkade högtalare. Jag har fått intrycket av att de slutade i slutet på 70-talet, men så är uppenbarligen inte fallet.

Här kommer hela bilden. Högtalarna var en del av ett paket tyvärr vet jag ingen modellbeteckning på högtalarna kan hända att stereokomponeneterna också var Luxor märkta. För mig ser allt ut som 1980 tal.

Bild

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2012-06-29 01:17

Hej grosvenoraudio.

Du har pm...

Mvh/Stefan
Återförsäljare av Guru.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-08-04 17:44

Så ser filtren ut med nya komponenter. Stort tack till en här på forumet för hjälpen med detta :lol:

Även om låda no 2 varit klar en månad ca så håller jag först nu på och monterar ihop frontbaffel med element + filter för den andra högtalaren.

Bild

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-08-05 15:33

zapanasta skrev:Hej,det ska vara en dämpskiva som är ca 5cm tjock som täcker hela bakväggen..

Sen lite mer bakom själva elementen,den som syns på bilden blir nog bra. :)

Är det inte risk att man blockerar för mycket av den bakre kanalen då. El. vet du att Luxorlådorna var utförda så. Var det i så fall hela dämpningen av lådorna? Om jag skulle ge några råd. Dessa då grundade på att ingående ha studerat Sven Tyrlands examensarbete och byggt de högtalare som Jan Stridbeck under 70-talet sålde som byggsatser som var baserade på detta examensarbete. Sven la ner ett mycket omfattande arbete som ledde fram till den här högt. Den största skillnaden med hanns konstruktion jämfört med IMF m.fl. var väl att han använde betydligt mindre dämpmaterial i lådan. I det bakre övre utrymmet bakom högt. elementen satt en från sidan sett som en rätvinklig triangel formade rockwolskivor. Med spetsen ner mot kanalen. Dom sträckte sig ungefär ner till där den bakre kanalen börjar. Gick detta att förstå? Utöver detta var i bakre kanalen som delvis var delad av en förstyvningsskiva mellan högt. lådans baksida och bakre kanalens främre vägg. I centrum på var och en dessa kanalhalvor var det placerat en "korv" av fårull 100g st. om jag minns rätt. Dom sträckte sig från lådans övre del från rockwolen och ner till botten av lådan. Utöver detta fanns det ca 300g återigen om jag minns rätt som var placerat i utrymmet bakom baselementet. Detta var hela dämpningen. Kanske kan detta vara till någon hjälp om inte någon vet hur Luxorlådornas dämpning var utförd. Kom bara ihåg att fårullen skall vara fluffig, man får bearbeta den med händerna så det inte är några kompakta tovor. Jag tittade på din youtube-film och så vitt jag kan se verkar lådan ok. förutom att du inte hade någon låda bakom mellanregisterelementet. Men den kanske inte var monterad ännu.
Att dämpa ljudledningslåda är ju en känslig sak. Det gäller ju att dämpa alla resonanser utom pipans grundresonans maximalt. Mätutrustning är nog inte helt fel att ha. Men lycka till med fortsättningen jag kommer att följa tråden.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-08-05 15:50

Flint skrev:
rolfzetterberg skrev:Att Luxor klarar sig undan med den ganska enkla,basala dämpningen är lite av en gåta för mig.

Det kan bero på att Tyrland och IMF med flera överdrev verkan av dämpmaterialet för att verka trovärdiga och djupa. Hur vet man vad Tyrland eftersträvade av speciella egenskaper och vad överdrev han för att komma dit. Han hade visserligen vad jag förstår inget ekonomiskt intresse i byggena men han kanske var en sån där svår typ som Carlsson som fastnade i smådetaljer och ältade dom till vansinne. Spännvidden på hur en TL kan fungera är stor. Allt ifrån helt odämpad ledning till i det närmaste igenproppad. Allt ger bara olika egenskaper och vad man väljer beror på det egna målet som man förhoppningsvis har definierat. Jag hade en period när jag testade en hel del av det här så jag pratar inte helt utan erfarenhet.

Jag vet inte var du fått det ifrån att Sven Tyrland överdrev dämpmaterialets betydelse. Han gjorde mycket grundliga undersökningar av olika dämpmaterials egenskaper det vet man om man har läst hans examensarbete som är en ca 2,5cm tjock lunta. Som jag bedömer det var nog hans låda ganska optimalt dämpad.
Och någon svår typ tror jag inte han var.
Visserligen kände jag honom inte har bara träffat honom en gång och den uppfattning jag fick av honom var nog raka motsatsen till svår typ. En mycket lättsam och trevlig ung man.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-08-05 16:02

leffe skrev:
rolfzetterberg skrev:
Jodå,j..................Troligen berodde det bara på dämpmaterialets placering som är ganska kritisk.I IMF satt det små "blompinnar" som dämpmaterialet skulle lindas runt,så att ljudet skulle vandra i vågor-ungefär som en orm slingrar sig fram.Att Luxor klarar sig undan med den ganska enkla,basala dämpningen är lite av en gåta för mig.

Kan det inte varit så enkelt att mycket av problemen byggde på det baselement som användes?
Så här i efterhand ter sig "139"basen inte som något idealiskt element för att producera lägre bas...eller?

Jag minns vilda diskussioner om att det t o m skulle vara någon speciel sorts fårull i dämpmatrialet för att det skulle bli "rätt"

Men jag minns dessa konstruktioner som relativt "tunna" i ljudet - lite som Carlssons burkar - eller var det bara bristen på "riktiga" förstärkare som spökade?

Visst kunde B139:an spela bas. Lyssnade på flera av dom stora IMF modellerna när det begav sig och inte var dom dom "tunna" i ljudet. Men mest erfarenhet har jag av den högt. som Jan Stridbeck sålde som byggsats och som var utvecklad från Sven Tyrlands examensabete. Och den kunde spela bas det kan jag lova dig. Ren djup bas ner mot ca 20Hz. Men visst dom krävde en hyfsad förstärkare men jag upplevde den inte som alltför krävande i det avseendet.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2012-08-07 09:52

I JOSTY KIT: s gamla kataloger och böcker finns ritningar till olika högtalar och då bland annat hornhögtalare, delningsfilter m.m.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-08-12 09:27

Tack Eri för det du skrev.

Nu är båda högtalarna monterade och för första gången provspelade i stereo. Jag är ganska nöjd med ljudintrycket. Har testat lite olika musik och tycker de låter bäst på live o orkestermusik. Hade en del C kassetter från nittiotalet liggande med "jazz klubbsmusik" och denna musik lät riktigt förträffligt i dessa högtalare är också imponerad av den breda och fina stereobilden, kanske den blev bättre tack vare att jag gjorde matchande vänster o höger högtalare (?)

Dock lider jag av utrymmesbrist så rummet där högtalarna är placerade är nog inte det bästa ur lyssningssynpunkt. Det är högt i tak ca 3,5m men rummet är långsmalt och är L format. Vid ingången till rummet i ena "L-hörnet" hörs den verkliga djupbasen men basen blir tyvärr tunnare när man kommer in i själva lyssningsområdet så högtalarna kommer nog inte riktigt till sin rätt i det nuvarande utrymmet.

Som synes av bilden så är mellanregistrets dämpkåpa nu på plats.

Dämpningen är nog inte den optimala men efter en del testande så stannade jag nu för den mängd material som syns på bilden och för tillfället har jag varken ork eller motivation att testa mera. Lade också en liten dämpmatta som går ner en bit i kanalen då jag tykcte mig höra en tydlig förändring i ljudbilden med eller utan denna matta. Faktiskt så var det denna matta som påverkade ljudet mest tyckte jag.

Bild

Bild

Bild

Bild[/img]

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-08-13 12:13

Trevligt att det löste sig och att du känner dig nöjd.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-08-28 21:17

Eri skrev:Trevligt att det löste sig och att du känner dig nöjd.

jo jag är rätt nöjd. Har fått lite nytändning nu på högtalarna och hela projektet. Det var också ett tag sedan jag hade ett par fullregister högtalare stående hemma.

Här kommer två nya bilder där bl.a de nykantade basarna syns.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-08-29 10:04

Fina! Men har du funderat på andra färger? Kanske bara jag som tycker sånt är skoj.

Är det de vanliga Luxor-diskanterna? De ser lite annorlunda ut, men det fanns ju olika utseenden...

Underligt ditsatta kanter. Sitter de över-under snarare än över-över? Aldrig sett.

8)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-08-30 19:26

AlNiCo skrev:Fina! Men har du funderat på andra färger? Kanske bara jag som tycker sånt är skoj.

Är det de vanliga Luxor-diskanterna? De ser lite annorlunda ut, men det fanns ju olika utseenden...

Underligt ditsatta kanter. Sitter de över-under snarare än över-över? Aldrig sett.

8)

Det var ganska självklart att de skulle bli svarta för de blev placerade i ett väldigt "Svart" rum med svart, matta, svarta möbler osv. Fast i en annan miljö skulle jag inte ha något emot träfanerade t.ex. I mahogny färg ifall det alternativet fanns (?)

Diskanterna är Luxors, den äldre varianten med metallgaller. Läser man tråden från början så finns skrivet en del om de olika diskanterna.

Basarna är omkantade av ett riktigt "luxor proffs" :) och jag är riktigt nöjda med dom. Hade aldrig lyckats så bra med jobbet själv ifall jag försökt. Och jo de ser ut att vara limmade med högtalarmembranet liggande ovanpå skumkanten.

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-08-30 20:14

Jag tror inte de fanns i mahogny. Jag har ett par i jakaranda, i gott skick med basarna bytta emot nya orginalbasar innan jag köpte dem.

Spelar bra, framför allt i basen men jag är inte 100% tillfreds med diskanten. De är lite vassa och "in Your face" om man gasar på lite. Då har jag ändå dragit ner diskanten 3db med en l-pad. Kan bero på rummet (en gillestuga som jag tydligen aldrig får klar med inredning osv), men jag funderar ändå på att avyttra dem och byta till mindre högtalare + sub.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-08-30 21:19

carpelux skrev:Jag tror inte de fanns i mahogny. Jag har ett par i jakaranda, i gott skick med basarna bytta emot nya orginalbasar innan jag köpte dem.

Spelar bra, framför allt i basen men jag är inte 100% tillfreds med diskanten. De är lite vassa och "in Your face" om man gasar på lite. Då har jag ändå dragit ner diskanten 3db med en l-pad. Kan bero på rummet (en gillestuga som jag tydligen aldrig får klar med inredning osv), men jag funderar ändå på att avyttra dem och byta till mindre högtalare + sub.

Intressant. Och det är alltså riktigt träfaner? inte plastfilm eller fanns båda varianterna kanske... de svarta jag sett på bild har sett väldigt plastiga ut i ytan så det såg ut som någon sorts laminat.

Skulle vara kul ifall någon som har ett par riktiga 8071 kunde göra ett litet videoklipp av högtalarna och ladda upp på t.ex. Youtube. Finns inget sånt på tuben eller nätet som jag hittat. Kanske något som du Carpelux kunde bidra med :D (bara ett tips och en stilla önskan)

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-08-30 21:58

De fanns med jakaranda-faner. Inte vinyl utan äkta vara. Även de svarta tror jag hade äkta svartbetsad ekfaner.

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-10-14 15:06

GrosvenorAudio skrev:
carpelux skrev:
Skulle vara kul ifall någon som har ett par riktiga 8071 kunde göra ett litet videoklipp av högtalarna och ladda upp på t.ex. Youtube. Finns inget sånt på tuben eller nätet som jag hittat. Kanske något som du Carpelux kunde bidra med :D (bara ett tips och en stilla önskan)

Vet inte om det tillför så mycket att filma dem, men så här ser de ut i alla fall:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/Christer

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-10-14 17:46

Vackert Carpelux och stort tack för bilderna :D stiliga är dom definitivt!

men den där sockeln under ser konstigt hög ut, den kan väl inte vara original eller? ser inte ut att stämma med de mått jag fått tidigare.

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-10-14 17:51

GrosvenorAudio skrev:Vackert Carpelux och stort tack för bilderna :D stiliga är dom definitivt!

men den där sockeln under ser konstigt hög ut, den kan väl inte vara original eller? ser inte ut att stämma med de mått jag fått tidigare.

Nej, det stämmer. Förra ägaren hade fått in vatten i den lokal han hade dem i och fick socklarna vattenskadade. Som tur var är resten av högtalarna oskadda och han tog i lite extra när han gjorde nya socklar eftersom han ville ha upp dem lite högre.

Annars är de i bra skick, det enda är att faneret blekts ovanpå en av dem, utom där det legat en duk vilket syns.

/Christer

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-10-14 18:19

carpelux skrev:
GrosvenorAudio skrev:Vackert Carpelux och stort tack för bilderna :D stiliga är dom definitivt!

Nej, det stämmer. Förra ägaren hade fått in vatten i den lokal han hade dem i och fick socklarna vattenskadade. Som tur var är resten av högtalarna oskadda och han tog i lite extra när han gjorde nya socklar eftersom han ville ha upp dem lite högre.

Annars är de i bra skick, det enda är att faneret blekts ovanpå en av dem, utom där det legat en duk vilket syns.

Puh! ... blev nästan lite rädd där ett tag att jag räknat något fel :)

Basarna ser väldigt fina ut dom är helt originala eller? inte omkantade eller så... Trevligt att du också har manualen sparad.

Trots att jag är rätt nöjd med mina 8071 kopior så tror jag ändå att ifall jag fick lyssna på ett par äkta 8071 att jag skulle reagera med " wow är det så här det skall låta" :D eller något i stil med det...

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-10-14 18:27

Det är orginalbasar, som har bytts ut emot nya sådana någon gång innan jag köpte högtalarna. Samtidigt byttes kondningar i filtret. Sedan passade jag på att behandla skumkanterna med foam guard från simplyspeakers.com när jag köpt högtalarna.

/Christer

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi