Moderator: Redaktörer
steveo1234 skrev:Samma felaktiga påstående igen, en spik är ingen akustisk diod som bara leder åt ett håll. Jämför med stämgafflen.
Röstade på ointressant och felaktigt.
Richard skrev:steveo1234 skrev:Samma felaktiga påstående igen, en spik är ingen akustisk diod som bara leder åt ett håll. Jämför med stämgafflen.
Hur menar du? Resonansen i högtalarekabinettet leds väl via spikesen bara åt ett håll- från högtalaren till golvet ? Det finns väl inget i golvet som gör att högtalaren börjar vibrera...
steveo1234 skrev:Richard skrev:steveo1234 skrev:Samma felaktiga påstående igen, en spik är ingen akustisk diod som bara leder åt ett håll. Jämför med stämgafflen.
Hur menar du? Resonansen i högtalarekabinettet leds väl via spikesen bara åt ett håll- från högtalaren till golvet ? Det finns väl inget i golvet som gör att högtalaren börjar vibrera...
Ledsen, men du har fortfarande fel. Jag är dock inte särskilt intresserad av att diskutera detta (därför röstade jag att jag tycker att ämnet är ointressant) med dig. Jag föreslår att du läser svantes pedagogiska inlägg i ämnet.
Richard skrev:Att vibrationerna dröjer kvar en längre tid med mjuka fötter kan väl knappast vara bra för ljudet.
LasseA: testet i stereophile visar också att vibrationerna klingar av snabbare och har en högre frekvens med spikes än med mjukfötter.*
Detta kanske påverkar ljudet till det bättre ?
* oaktat att mjukfötter hade en lägre vibrationsgrad överlag.
Harryup skrev:Richard jag föreslår att du testar Cerapuc fötter istället för spikes.
Skulle vara kul att läsa vad du/ni kommer fram till i en sådan test.
Spikes kommer du aldrig få något gehör för här. Och ingen kommer testa spikes eftersom det är allmänt accepterat att SD-foten ger bäst ljudåtergivning oavsett om det är så eller inte i ett enskilt fall.
Och nej, det var ingen ny information som gav någon ytterligare eftertanke.
Och köp lite affischhäftmassa samtidigt om du testar andra fötter. Du kanske kommer märka att det finns bra alternativ till spikes.
mvh/Harryup
Jax skrev:Första felaktigheten är att det bara gäller högtalare med tyngdpunkten under membranet.
Andra felaktigheten är att lådan med mjukfötter skulle fortsätta vibrera efter att membranet stannat. Vibrationerna ligger långt över systemets egenresonans i frekvens. Vibrationerna dämpas därför i stort sett omedelbart.
Vidare, om vi nu antar att tyngdpunkten är under membranet och spikfot, så kommer nedre framanten när membranet rör sig utåt att lätta från spikarna eller underlaget då baksidan inte tillåts fjädra ner. Om spikar och underlag är helt stela blir sträckan kanten lättar den dubbla relativt mjukfotsalternativet.
Med mera men det räcker nog så.
Jax skrev:Första felaktigheten är att det bara gäller högtalare med tyngdpunkten under membranet.
Andra felaktigheten är att lådan med mjukfötter skulle fortsätta vibrera efter att membranet stannat. Vibrationerna ligger långt över systemets egenresonans i frekvens. Vibrationerna dämpas därför i stort sett omedelbart.
Vidare, om vi nu antar att tyngdpunkten är under membranet och spikfot, så kommer nedre framanten när membranet rör sig utåt att lätta från spikarna eller underlaget då baksidan inte tillåts fjädra ner. Om spikar och underlag är helt stela blir sträckan kanten lättar den dubbla relativt mjukfotsalternativet.
Med mera men det räcker nog så.
Richard skrev:Harryup skrev:Richard jag föreslår att du testar Cerapuc fötter istället för spikes.
Skulle vara kul att läsa vad du/ni kommer fram till i en sådan test.
Spikes kommer du aldrig få något gehör för här. Och ingen kommer testa spikes eftersom det är allmänt accepterat att SD-foten ger bäst ljudåtergivning oavsett om det är så eller inte i ett enskilt fall.
Och nej, det var ingen ny information som gav någon ytterligare eftertanke.
Och köp lite affischhäftmassa samtidigt om du testar andra fötter. Du kanske kommer märka att det finns bra alternativ till spikes.
mvh/Harryup
Tack Harryup, du har rätt i att många inte ens provat, eller kommer att prova spikes. Ska prova blutack ( häftmassa ) så småningom, men jag är tveksam till att mina MA rx 6 : or skulle låta bättre då.
Fast prova måste jag ju, självklart.
Harryup skrev:Och ingen kommer testa spikes eftersom det är allmänt accepterat att SD-foten ger bäst ljudåtergivning oavsett om det är så eller inte i ett enskilt fall.
Richard skrev:"Eftersom spikes är gjort av ett okomprimerbart material kommer all kraft/vibrationer att överföras till golvet. Gummikudden däremot är gjord av ett komprimerbart material som kommer att komprimeras (som fjädringen på bilen) och ta upp/dämpa kraften mot golvet. Men det leder till en större
rörelse, alltså vibrationerna kommer att vara större. Ju bättre gummikudden skall koppla bort vibrationerna från golvet desto mer måste gummikuddarna kunna komprimeras utan att slå i botten och det leder till större vibrationer i högtalaren. Med mjukare gummikuddar blir även dämpningen av rörelseenergin i högtalaren mindre så vibrationerna kommer att finnas kvar under en längre tid. Ungefär som en bil med mindre stötdämpning kommer att gunga mer och längre än någon med hårdare stötdämpning. Om gummikuddarna skall koppla bort högtalarens vibrationer från golvet kommer vibrationerna i högtalaren bli större/kraftigare än med spikesen men golvets vibrationer kommer att bli mindre. Så spikes tillför inga vibrationer de leder dom bara vidare."
Är detta alltså inte korrekt ?
Jax skrev:Harryup skrev:Och ingen kommer testa spikes eftersom det är allmänt accepterat att SD-foten ger bäst ljudåtergivning oavsett om det är så eller inte i ett enskilt fall.
Fel. Jag har testat (och förkastat) spikes.
Harryup skrev:Kommer betyder i framtiden. Är övertygad om att många testat spikes genom åren men som jag ser det får man nog se det lite till här och nu. Om man vill testa så kanske man blir överraskad eftersom det är kombinationen som skall fungera. Dessutom så ser jag inte heller spikes som något kul alls, när det finns ännu bättre alternativ till mjukfötter.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Definiera vad "stelt gränssnitt" är gärna.
Är en flerdelad fot som tillåter viss skjuvning stel? Är det stelt om man dessutom sätter fast den under högtalaren med hjälp av häftmassa?
mvh/Harryup
Harryup skrev:Så det betyder att du tror att mjukfot är det som du föredrar i lyssningstest på grund av vissa fysiska egenskaper som känns tilltalande men du vet inte för du har inte testat alternativen till spikes?
mvh/Harryup
Harryup skrev:Så det betyder att du tror att mjukfot är det som du föredrar i lyssningstest på grund av vissa fysiska egenskaper som känns tilltalande men du vet inte för du har inte testat alternativen till spikes?
mvh/Harryup
Jax skrev:Harryup skrev:Så det betyder att du tror att mjukfot är det som du föredrar i lyssningstest på grund av vissa fysiska egenskaper som känns tilltalande men du vet inte för du har inte testat alternativen till spikes?
mvh/Harryup
Frågan ser retorisk ut men i alla fall, nej jag ser ingen anledning att testa en fot som inte löser de problem jag redan nämnt i tråden.
Häftmasa har jag inte testat men jag har svårt att se hur den ska lösa uppgiften.
Gott!Jax skrev:MagnusÖstberg skrev:Jax - vad gör du med ditt liv nu?
Pja, jag lever det![]()
Är du i stugan eller?
Användare som besöker denna kategori: coab och 29 gäster