Ny info gällande spikes- mjuka fötter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är detta intressant info, eller båg?

1. Ytterst intressant
7
9%
2. Detta visste jag redan
4
5%
3. Ointressant och felaktigt ( motivera!)
66
80%
4. Ingen aning
5
6%

Antal röster : 82

Richard
Inaktiverad

Ny info gällande spikes- mjuka fötter

Inläggav Richard » 2012-04-14 11:44

Klipper in detta intressanta ingenjörstest från hififorum:

"Tänkte bara redogöra för vad jag lärt mig om detta på tekniskt gymnasium. Själv hade jag spikes under mina stativhögtalare tills jag bytte till en kraftfullare förstärkare. Då kom granntanten under upp och klaga, så nu har jag Sonic Designs gummikuddar under men har inte testat vad som låter bäst utan värdesätter grannsämjan mer . Har även rekommenderat dessa till många av mina vänner, de är inte direkt Hifi-intresserade men de som provat har blivit nöjdare.

När elementkonen rör sig utåt kommer en lika stor kraft trycka högtalaren bakåt. Detta ger ett vridande moment kring högtalarens tyngdpunkt. Det gör att den nedre kanten på högtalarens baksida kommer att tryckas ned mot underlaget (golvet) och den nedre kanten på baffeln kommer att försöka lyfta sig (om friktionen mot golvet är tillräckligt stor). Det liknar som när en bil accelererar så kommer den bakre fjädringen att tryckas ihop av det vridande momentet som accelerationskraften i däcken ger upphov till. Det vridande momentet blir tvärtom då elementkonen rör sig inåt (eller när bilen bromsas upp), alltså nedre kanten på högtalarens baffeln kommer
att tryckas ned mot golvet och den nedre kanten på baksidan kommer att försöka lyfta sig.

Eftersom spikes är gjort av ett okomprimerbart material kommer all kraft/vibrationer att överföras till golvet. Gummikudden däremot är gjord av ett komprimerbart material som kommer att komprimeras (som fjädringen på bilen) och ta upp/dämpa kraften mot golvet. Men det leder till en större
rörelse, alltså vibrationerna kommer att vara större. Ju bättre gummikudden skall koppla bort vibrationerna från golvet desto mer måste gummikuddarna kunna komprimeras utan att slå i botten och det leder till större vibrationer i högtalaren. Med mjukare gummikuddar blir även dämpningen av rörelseenergin i högtalaren mindre så vibrationerna kommer att finnas kvar under en längre tid. Ungefär som en bil med mindre stötdämpning kommer att gunga mer och längre än någon med hårdare stötdämpning. Om gummikuddarna skall koppla bort högtalarens vibrationer från golvet kommer vibrationerna i högtalaren bli större/kraftigare än med spikesen men golvets vibrationer kommer att bli mindre. Så spikes tillför inga vibrationer de leder dom bara vidare.

Detta har praktiserats under årtionden inom industrin för motorer, siktar och andra vibrerande enheter både för utmatningsskador och minska vibrationer i omgivningen. När jag räknade på detta under gymnasium tiden då anpassade man såg man gummibusningens resonansfrekvensen till den fiktiva enhetens vibrationsfrekvens vilket gav den maximala avkopplingen
till underlaget. Om man tittar på Sonic Designs hemsida finns en mätning som visar att vibrationerna minskar i golvet men någon mätning av högtalarens vibrationer finns inte. Har själv inte gjort några större praktiska tester mer än att man kunde tydligt känna med handen att vibrationerna blev kraftigare i både högtalare och stativ (de är ihop skruvade) efter jag bytt till gummikuddar. Man kan även se att högtalaren gungar till mer när
man knackar på högtalaren med knogen (tur att jag inte har barn än ).

Jag har gjort många jämförelser mellan gummikuddarna och bilars stötdämpning men dessa stötdämpare är gjorda för en helt annan tillämpning och kan därför inte jämföras fullt ut. Däremot sitter bilmotorn på gummibusningar för att koppla bort motorns vibrationer från karossen och dessa uppför sig på samma sätt som Sonic Designs gummikuddar."

------------

Vibrationerna blir alltså kraftigare i själva högtalaren med mjukfötter, något som naturligvis bidrar till ett sämre, eller åtminstone knappast bättre ljud än då spikes används.
Odogmatisk sekt- granskare

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-04-14 11:49

Har du läst testet i Stereophile som du själv länkat till och hänvisat till upprepat? Vad visade det gällande vibrationer i själva högtalarlådan med hård/mjuk fot?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-04-14 11:56

Samma felaktiga påstående igen, en spik är ingen akustisk diod som bara leder åt ett håll. Jämför med stämgafflen.

Röstade på ointressant och felaktigt.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-14 11:57

Att vibrationerna dröjer kvar en längre tid med mjuka fötter kan väl knappast vara bra för ljudet.

LasseA: testet i stereophile visar också att vibrationerna klingar av snabbare och har en högre frekvens med spikes än med mjukfötter.*

Detta kanske påverkar ljudet till det bättre ?

* oaktat att mjukfötter hade en lägre vibrationsgrad överlag.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-14 11:59

steveo1234 skrev:Samma felaktiga påstående igen, en spik är ingen akustisk diod som bara leder åt ett håll. Jämför med stämgafflen.

Hur menar du? Resonansen i högtalarekabinettet leds väl via spikesen bara åt ett håll- från högtalaren till golvet ? Det finns väl inget i golvet som gör att högtalaren börjar vibrera... :?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-04-14 12:01

Richard skrev:
steveo1234 skrev:Samma felaktiga påstående igen, en spik är ingen akustisk diod som bara leder åt ett håll. Jämför med stämgafflen.

Hur menar du? Resonansen i högtalarekabinettet leds väl via spikesen bara åt ett håll- från högtalaren till golvet ? Det finns väl inget i golvet som gör att högtalaren börjar vibrera... :?

Ledsen, men du har fortfarande fel. Jag är dock inte särskilt intresserad av att diskutera detta (därför röstade jag att jag tycker att ämnet är ointressant) med dig. Jag föreslår att du läser svantes pedagogiska inlägg i ämnet.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2012-04-14 12:12

Första felaktigheten är att det bara gäller högtalare med tyngdpunkten under membranet.

Andra felaktigheten är att lådan med mjukfötter skulle fortsätta vibrera efter att membranet stannat. Vibrationerna ligger långt över systemets egenresonans i frekvens. Vibrationerna dämpas därför i stort sett omedelbart.

Vidare, om vi nu antar att tyngdpunkten är under membranet och spikfot, så kommer nedre framanten när membranet rör sig utåt att lätta från spikarna eller underlaget då baksidan inte tillåts fjädra ner. Om spikar och underlag är helt stela blir sträckan kanten lättar den dubbla relativt mjukfotsalternativet.

Med mera men det räcker nog så.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-14 12:17

Richard jag föreslår att du testar Cerapuc fötter istället för spikes.
Skulle vara kul att läsa vad du/ni kommer fram till i en sådan test.
Spikes kommer du aldrig få något gehör för här. Och ingen kommer testa spikes eftersom det är allmänt accepterat att SD-foten ger bäst ljudåtergivning oavsett om det är så eller inte i ett enskilt fall.

Och nej, det var ingen ny information som gav någon ytterligare eftertanke.
Och köp lite affischhäftmassa samtidigt om du testar andra fötter. Du kanske kommer märka att det finns bra alternativ till spikes.

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-14 12:20

steveo1234 skrev:
Richard skrev:

Ledsen, men du har fortfarande fel. Jag är dock inte särskilt intresserad av att diskutera detta (därför röstade jag att jag tycker att ämnet är ointressant) med dig. Jag föreslår att du läser svantes pedagogiska inlägg i ämnet.

Ok, jag uppskattar din sakliga ton.

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-04-14 12:20

Richard skrev:Att vibrationerna dröjer kvar en längre tid med mjuka fötter kan väl knappast vara bra för ljudet.

LasseA: testet i stereophile visar också att vibrationerna klingar av snabbare och har en högre frekvens med spikes än med mjukfötter.*

Detta kanske påverkar ljudet till det bättre ?

* oaktat att mjukfötter hade en lägre vibrationsgrad överlag.

Nej, hård fot gav fler och starkare vibrationer i högtalarlådan som klingade av "långsammare" än med mjuk fot.

Så nu är du alltså ute och trollar igen Richard? Vilken typ av virusinfektion har du denna gång?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-14 12:23

Harryup skrev:Richard jag föreslår att du testar Cerapuc fötter istället för spikes.
Spikes kommer du aldrig få något gehör för här. Och ingen kommer testa spikes eftersom det är allmänt accepterat att SD-foten ger bäst ljudåtergivning oavsett om det är så eller inte i ett enskilt fall.

Och köp lite affischhäftmassa samtidigt om du testar andra fötter. Du kanske kommer märka att det finns bra alternativ till spikes.

mvh/Harryup

Tack Harryup, du har rätt i att många inte ens provat, eller kommer att prova spikes. Ska prova blutack ( häftmassa ) så småningom, men jag är tveksam till att mina MA rx 6 : or skulle låta bättre då.

Fast prova måste jag ju, självklart. :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-14 12:24

Jax skrev:Första felaktigheten är att det bara gäller högtalare med tyngdpunkten under membranet.

Andra felaktigheten är att lådan med mjukfötter skulle fortsätta vibrera efter att membranet stannat. Vibrationerna ligger långt över systemets egenresonans i frekvens. Vibrationerna dämpas därför i stort sett omedelbart.

Vidare, om vi nu antar att tyngdpunkten är under membranet och spikfot, så kommer nedre framanten när membranet rör sig utåt att lätta från spikarna eller underlaget då baksidan inte tillåts fjädra ner. Om spikar och underlag är helt stela blir sträckan kanten lättar den dubbla relativt mjukfotsalternativet.

Tack för att du diskuterar sakfrågan.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-14 12:26

Jax skrev:Första felaktigheten är att det bara gäller högtalare med tyngdpunkten under membranet.

"Eftersom spikes är gjort av ett okomprimerbart material kommer all kraft/vibrationer att överföras till golvet. Gummikudden däremot är gjord av ett komprimerbart material som kommer att komprimeras (som fjädringen på bilen) och ta upp/dämpa kraften mot golvet. Men det leder till en större
rörelse, alltså vibrationerna kommer att vara större. Ju bättre gummikudden skall koppla bort vibrationerna från golvet desto mer måste gummikuddarna kunna komprimeras utan att slå i botten och det leder till större vibrationer i högtalaren. Med mjukare gummikuddar blir även dämpningen av rörelseenergin i högtalaren mindre så vibrationerna kommer att finnas kvar under en längre tid. Ungefär som en bil med mindre stötdämpning kommer att gunga mer och längre än någon med hårdare stötdämpning. Om gummikuddarna skall koppla bort högtalarens vibrationer från golvet kommer vibrationerna i högtalaren bli större/kraftigare än med spikesen men golvets vibrationer kommer att bli mindre. Så spikes tillför inga vibrationer de leder dom bara vidare."

Är detta alltså inte korrekt ?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-14 12:36

Richard skrev:
Harryup skrev:Richard jag föreslår att du testar Cerapuc fötter istället för spikes.

mvh/Harryup

Tack Harryup, du har rätt i att många inte ens provat, eller kommer att prova spikes. Ska prova blutack ( häftmassa ) så småningom, men jag är tveksam till att mina MA rx 6 : or skulle låta bättre då.

Fast prova måste jag ju, självklart. :)

Testa verkligen några "bättre" fötter som tillåter en del kjuvning och lite bortbränning i värme. Jag är själv överraskad över hur stor skillnaden var här hemma på olika fötter. Men jag rekommenderar starkt att testa Cerapuc eller liknande då det faktiskt finns lite bättre tänk bakom dom än en ren spike samtidigt som svampigheten är borta i uppställningen ändå.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2012-04-14 12:51

Harryup skrev:Och ingen kommer testa spikes eftersom det är allmänt accepterat att SD-foten ger bäst ljudåtergivning oavsett om det är så eller inte i ett enskilt fall.

Fel. Jag har testat (och förkastat) spikes.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2012-04-14 12:55

Richard skrev:"Eftersom spikes är gjort av ett okomprimerbart material kommer all kraft/vibrationer att överföras till golvet. Gummikudden däremot är gjord av ett komprimerbart material som kommer att komprimeras (som fjädringen på bilen) och ta upp/dämpa kraften mot golvet. Men det leder till en större
rörelse, alltså vibrationerna kommer att vara större. Ju bättre gummikudden skall koppla bort vibrationerna från golvet desto mer måste gummikuddarna kunna komprimeras utan att slå i botten och det leder till större vibrationer i högtalaren. Med mjukare gummikuddar blir även dämpningen av rörelseenergin i högtalaren mindre så vibrationerna kommer att finnas kvar under en längre tid. Ungefär som en bil med mindre stötdämpning kommer att gunga mer och längre än någon med hårdare stötdämpning. Om gummikuddarna skall koppla bort högtalarens vibrationer från golvet kommer vibrationerna i högtalaren bli större/kraftigare än med spikesen men golvets vibrationer kommer att bli mindre. Så spikes tillför inga vibrationer de leder dom bara vidare."

Är detta alltså inte korrekt ?

Det är inte helt korrekt , nej. Ska du överföra vibrationerna till golvet får du bulta fast högtalaren.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-14 13:00

Jax skrev:
Harryup skrev:Och ingen kommer testa spikes eftersom det är allmänt accepterat att SD-foten ger bäst ljudåtergivning oavsett om det är så eller inte i ett enskilt fall.

Fel. Jag har testat (och förkastat) spikes.

Kommer betyder i framtiden. Är övertygad om att många testat spikes genom åren men som jag ser det får man nog se det lite till här och nu. Om man vill testa så kanske man blir överraskad eftersom det är kombinationen som skall fungera. Dessutom så ser jag inte heller spikes som något kul alls, när det finns ännu bättre alternativ till mjukfötter.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2012-04-14 13:15

Harryup skrev:Kommer betyder i framtiden. Är övertygad om att många testat spikes genom åren men som jag ser det får man nog se det lite till här och nu. Om man vill testa så kanske man blir överraskad eftersom det är kombinationen som skall fungera. Dessutom så ser jag inte heller spikes som något kul alls, när det finns ännu bättre alternativ till mjukfötter.

mvh/Harryup

Det jag kom fram till då gör att jag ser det nte bara spik utan alla former av stelt grässnitt mellan låda och golv. Det räcker inte att det är rörligt i horisontell led ty det förutsätter att högtalaren inte vrider sig runt tyngdpunkten vilket skulle kräva att tyngsta membranet är i höjd med den.

Således, antingen bulta fast högtalaren eller isolera den.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-14 13:18

Definiera vad "stelt gränssnitt" är gärna.

Är en flerdelad fot som tillåter viss skjuvning stel? Är det stelt om man dessutom sätter fast den under högtalaren med hjälp av häftmassa?

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-14 13:21

Jag upplever hårda fötter under filtrerade aktiva subwoofers som spelandes betydligt mera artikulerat och precist än med mjuka fötter under dem.

Det blir också betydligt lättare att integrera subbasen med frontarna utan att det bummlar och blir otydlig basåtergivning.

Om det jag upplever stämmer - vad beror det på ?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2012-04-14 13:32

Harryup skrev:Definiera vad "stelt gränssnitt" är gärna.

Är en flerdelad fot som tillåter viss skjuvning stel? Är det stelt om man dessutom sätter fast den under högtalaren med hjälp av häftmassa?

mvh/Harryup

Stelt = ej eftergivligt.

Nu vet jag inte exakt vad det är för flerdelad fot du talar om men de jag sett är rörliga i horisontell led. Dessa är stela i vertikal led. Häftmassa lär väl inte hjälpa mycket då det är för mycket dämpning i det.

Flerdelade fötter är nog bättre än spik i alla fall men jag menar på att mjukfötter tar hand om både den horisontella och vertikala komponenten i vibrationerna. Fot som är stel i minst en led gör inte det.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-14 13:42

Jax - vad gör du med ditt liv nu?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-14 13:43

Så det betyder att du tror att mjukfot är det som du föredrar i lyssningstest på grund av vissa fysiska egenskaper som känns tilltalande men du vet inte för du har inte testat alternativen till spikes?

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-14 14:45

Harryup skrev:Så det betyder att du tror att mjukfot är det som du föredrar i lyssningstest på grund av vissa fysiska egenskaper som känns tilltalande men du vet inte för du har inte testat alternativen till spikes?

mvh/Harryup

Var och en får ju testa hur man vill, kanske jax har provat en massa alternativ i verkligheten? Att inte ha testat,bara för att teorierna säger en sak är ju bara dumt.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2012-04-14 14:49

Jag röstade på: "3. Ointressant och felaktigt ( motivera!)"

Inget nytt i denna tråd. Det finns en gammal som tar upp allt detta trams
redan:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=30830

Men jag antar att du har fått influensa igen och är uttråkad?
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2012-04-14 14:55

Harryup skrev:Så det betyder att du tror att mjukfot är det som du föredrar i lyssningstest på grund av vissa fysiska egenskaper som känns tilltalande men du vet inte för du har inte testat alternativen till spikes?

mvh/Harryup

Frågan ser retorisk ut men i alla fall, nej jag ser ingen anledning att testa en fot som inte löser de problem jag redan nämnt i tråden.

Häftmasa har jag inte testat men jag har svårt att se hur den ska lösa uppgiften.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2012-04-14 14:56

MagnusÖstberg skrev:Jax - vad gör du med ditt liv nu?

Pja, jag lever det 8)

Är du i stugan eller?
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-14 15:07

Jax skrev:

mvh/Harryup

Frågan ser retorisk ut men i alla fall, nej jag ser ingen anledning att testa en fot som inte löser de problem jag redan nämnt i tråden.

Häftmasa har jag inte testat men jag har svårt att se hur den ska lösa uppgiften.

Kanske var den en aning retorisk men också menat som en verkligt seriös fråga. Hur vet man när man vet allt om hur en fot fungerar så ens egen modell är helt överrensstämmande med verkligheten. Och kan det finnas imperfektioner i verkligheten som gör att ett annat alternativ är en bättre lösning i en viss situation?
Och är foten som bäst fungerande när det för en själv låter som bäst eller är den som bäst fungerande när man får så få vibrationer i golvet som möjligt?
Tänk om vibrationerna i golvet hörs mindre än andra fel som foten medför?
Jag tycker diskussionen runt diskussionen är intressant också för om man skall göra valet i blindtest ena gången så är ju alltså lyssningen absolut viktig, medans andra gånger gör man inte valet i blindtest för då är det mätningar som gäller.
Hur går gränsen mellan dessa synsätt?
Jag ser det som att lyssning är viktigast och mätningar är ett stöd för att man skall vara på rätt väg när man inte utvecklar något utan har en hemmaanläggning för musiklyssning.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-04-14 15:18

Det går inte att rösta. Det är intressant, men felaktigt.

Richard, tiden som du lägger ner på att älta det här borde du lägga på att läsa på lite om resonanta system. Det är tydligt att artikelförfattaren, liksom du, använder er intuition för att resonera er fram till var som händer med högtalarens rörelse.

Intuitionen fungerar för låga frekvenser, men inte för audiofrekvenser i detta fall.

Era slutsatser blir fel.

Jag vet inte vad det är som gör det så omöjligt att acceptera att även högtalarens rörelser minskar om man tar bort (=flyttar ner) tippresonansen under det hörbara området. Är det att du har lyssnat och gillar spikfotsljudet bättre och måste ha en förklaring till det?

Eller är det så att du gillar aktiviteten som du får igång i sådana här trådar? Att du egentligen inte bryr dig om fötterna alls?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-14 15:27

Jax skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jax - vad gör du med ditt liv nu?

Pja, jag lever det 8)

Är du i stugan eller?
Gott!

Nä, jag står i myrstaden Stockholm och spacklar lite. Ser fram emot lite sommar med bara fötter i torpet.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Nästa

Återgå till Generellt om hifi