Hur går det för Guru?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2012-04-15 19:36

phon skrev:
adzer skrev:
Har du någon bild på den nya diskanten?

Bild

Kan det vara denna tro? :)

http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=275-035

Bild
Bild
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-04-15 19:38

Nä, det är det ju inte. Det är en bula/ring till på den i Guru-högtalaren...

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2012-04-15 19:44

Vad menar du?

Edit:
Ah, ser vad du menar...
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2012-04-15 21:42

jonasz skrev:
phon skrev:
adzer skrev:

Nej. Den är det inte. Diskanten i QM10two tillverkas specifikt åt Guru. Tillverkaren har åtminstone två verktyg (ev. tre) som är våra och som behövs för att kunna göra den. Det finns helt säkert en bunt diskanter som ser ungefär likadana ut från olika tillverkare, men det är ingen av dem som vi använder. Både nya och gamla basen tillverkas i Danmark efter våra specar. Det är inte heller ett standardelement.
Edit: Vi ska kommunicera detta bättre på hemsidan, det är inte första gången det spekuleras kring våra element.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-04-16 22:38

nilsviktor skrev:
jonasz skrev:
phon skrev:
adzer skrev:

Nej. Den är det inte. Diskanten i QM10two tillverkas specifikt åt Guru. Tillverkaren har åtminstone två verktyg (ev. tre) som är våra och som behövs för att kunna göra den. Det finns helt säkert en bunt diskanter som ser ungefär likadana ut från olika tillverkare, men det är ingen av dem som vi använder. Både nya och gamla basen tillverkas i Danmark efter våra specar. Det är inte heller ett standardelement.
Edit: Vi ska kommunicera detta bättre på hemsidan, det är inte första gången det spekuleras kring våra element.

En fråga om QM10 two och den gamla modellen.

Jag har själv den gamla, dvs. QM10 och tycker att den är mycket bra. Vad är din syn på uppgradering? Vad skulle jag som konsument vinna på att välja QM10 two istället?

mvh

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-16 22:45

Det är ju klart att du kan spela starkare med bibehållen låg dist, men behöver du inte det så tror jag den ljudliga signaturen är densamma.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-04-16 22:56

nilsviktor skrev: Problemet vi haft är att hitta bra lackerare som kan jobba serieproduktionsmässigt. Industrilackföretagen klarar inte kvaliteten och de flesta billackerarna har också problem med det, men dessutom fixar de inte arbetsflödet.
Det kan ju hända att vi letat på fel ställen osv. men vi tog i ett rätt tidigt skede in en konsult med bra koll på lackfirmor. Vi har också jobbat tillsammans med en större färgleverantör för att hitta bra hantverkare, men hittills har resultatet varit ganska skralt.
Till saken hör att QM10 inte är jättelätt vare sig att snickra ihop eller att lacka...

Earo's konstruktör berättade ungefär samma sak om problemet att hitta lackerare som kunde få till den riktigt höga finishen som dom ville ha på sina lådor. Dom verkade dock hittat en lösning.
Nu har dom väl inte riktigt samma seriestorlek och är väl dessutom kanske mindre priskänsliga också, så det som passar dom kanske inte passar Guru i vilket fall.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-16 22:58

Låter som det finns en nisch att starta företag inom, ifall man tror sig kunna bli bra nog på lackering... Det är synd att sverige skall gå miste om arbetstillfällen För att vi inte är bra nog...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-16 23:28

Det finns fler möjliga skäl, och det är att vi i Sverige inte har möjlighet att använda vilken typ av färg som helst..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-04-16 23:37

Det tycker jag är bra. Hellre lite sämre lack än snöstorm mitt i april.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-16 23:41

+1
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-04-17 07:23

Det finns europeiska bilar som har tillräckligt bra finish på sina bilar, med europagodkända lacker, så det bör ju inte vara helt omöjligt.
Även Peter S verkar vara av den uppfattningen att det inte är de europeiska färgerna som är problemet, utan de svenska lackerarnas kunskap, vilja och förmåga.
Därför lämnar han sina ägg till lackering i Italien.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-04-17 11:54

Industrin kan få dispens att använda hederlig lack.
Vattenbaserad lack är skit att jobba med.
Inte tillräckligt snabbtorkande för sprutning och ändå för snabbtorkande för penselstrykning. :(
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-17 13:13

paa skrev:Det finns europeiska bilar som har tillräckligt bra finish på sina bilar, med europagodkända lacker, så det bör ju inte vara helt omöjligt.
Även Peter S verkar vara av den uppfattningen att det inte är de europeiska färgerna som är problemet, utan de svenska lackerarnas kunskap, vilja och förmåga.

Det handlar om tradition. Det finns tre länder som kan göra exceptionell lackering sedan mycket länge. Det ena landet är Kina. De har stor tradition på möbellackering. De får fram jämna ytor utan apelsinskal eller noppor. Det andra landet är USA och det tredje landet är Italien. Lackering är på något sett en stolthet. I USA är det musikinstrument som lackeras som om instrumenten vore små gudar. Ta t.ex. elgitarrer. De får ett fantastiskt lackeringsarbete. Eller pianon, kolla in en Steinway. Men även motorcyklar verkar lackeras av människor med yrkesstolthet. De HD som jag sett har lackering som är invändningsfri. Där är det inga drullputtar som lackerar. Det handlar om en synen på den produkt som skall lackeras. Hur ser lackeraren på produkten som skall lackeras? Denna syn sätter en ribba. Älskar han produkten? Är han stolt över den? Lackering är ett svårt hantverk och speciellt om lackeringen skall bli helt korrekt från början utan efterbearbetning och speciellt om det skall ske i serieproduktion. Italienarna har en otrolig möbellackering och speciellt på bord. De blir som speglar. Men även musikinstrument. Gamla traditioner som lackering av violiner.

Med industrirobotar kan man ställa in en hel mängd saker så att varje detalj blir den andra lik. Detta förfarande används i massproduktion.

Det finns fler dimensioner som man måste beakta vid lackering. En viktig sak är om lackeringen skall ske runt om d v s hela detaljen vilket ofta även betyder insidan på produkten. Om man har detta som krav går svenska lackare fetbort. De kan inte ens förstå att sådant kan vara möjligt. Varför vill man lackera insidan? Motivationen blir noll. Då sätts priset så att kunden så fort som möjligt försvinner och helst aldrig kommer tillbaks.

I Italien är det vardagsmat att lackera hela detaljen. Varje motorcykel har detaljer som lackeras runt om. Men även möbellackerare som lackerar möbler runt om har den traditionen. Äggen är lackerade även på insidan så de är svårlackerade. De lackeras i tre skickt på alla sidor, även insidan. Då måste lackeringslinan vara speciellt anpassad för det.

Jag tror jag förstår GURUs problem helt och hållet. Det är inte lätt att hitta rätt hantverkare.

Vad gäller lacker så finns det idag hyfsade vattenbaserade lacker. Dock är det så att oljebaserade lacker med dagens miljökrav är lika eller bättre ur miljösynpunkt än vattenbaserat. Det beror på att kraven är väldigt högt satta där inget läckage får ske till yttervärlden. Det är helt slutna processer. Dessutom är lackerna dyra, så läckage vill man inte ha.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2012-04-17 14:40

paa skrev:Det finns europeiska bilar som har tillräckligt bra finish på sina bilar, med europagodkända lacker, så det bör ju inte vara helt omöjligt.
Finishen på bilar är inte i närheten av vad man behöver för en högtalare. Dessutom är det enklare att lacka på plåt. Bilar lackeras ju dessutom helautomatiserat i serieproduktion.
Lackerna som används i de fabriker som vi använder oss av är samma som finns här i Sverige. Dessutom har kineserna som gör QM10 kabinett åt oss höga krav på arbetsmiljön i sina fabriker. Det har mycket bra ventilation och rum med stor volym. Vår svenska lackerare arbetar i små rum med kass ventilation med samma typ av färg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-17 14:47

nilsviktor skrev:
Finishen på bilar är inte i närheten av vad man behöver för en högtalare. Dessutom är det enklare att lacka på plåt. Bilar lackeras ju dessutom helautomatiserat i serieproduktion.
Lackerna som används i de fabriker som vi använder oss av är samma som finns här i Sverige. Dessutom har kineserna som gör QM10 kabinett åt oss höga krav på arbetsmiljön i sina fabriker. Det har mycket bra ventilation och rum med stor volym. Vår svenska lackerare arbetar i små rum med kass ventilation med samma typ av färg.

+1

Normalt sett har bilar en undermålig lackstandard och platsar inte domestic inom konsumentelektronik och högtalare. Det finns få små undantag. Med motorcyklar är det mycket bättre på lackering. Det finns säkert undantag. Utomhus vill man ha tjocka lacklager och då rinner det lätt eller ytan blir som apelsinskal. På traktorer vill man gärna ha apelsinskal för då vet man att lackeringen kommer hålla lite längre.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-04-17 15:02

nilsviktor skrev:

Lägg märke till att jag inte skrev att alla europeiska bilar har högklassig lack. Jag tror dock att t.ex Bentley och Maserati har en lackfinish som skulle kunna duga på en högtalare.
Men visst är det enklare att lacka plåt än MDF.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2012-04-17 15:11

paa skrev:
nilsviktor skrev:

Lägg märke till att jag inte skrev att alla europeiska bilar har högklassig lack. Jag tror dock att t.ex Bentley och Maserati har en lackfinish som skulle kunna duga på en högtalare.
Men visst är det enklare att lacka plåt än MDF.
Bentley och Maserati är kanske undantag, jag vet inte. Jag inte tittat närmare på lacken. Men de är ju inte vad jag tänker på först när "europeiska bilar" kommer upp. Då tänker jag snarare på BMW och Mercedes osv.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-04-17 15:21

nilsviktor skrev:Då tänker jag snarare på BMW och Mercedes osv.

Håller med om att de lackerna inte är till fyllest. BMW är väl nästan världsmästare i apelsinskal. Visst är lackerna tåliga men gropiga. Att få tjocka lacklager och klara sig utan apelsinskal innebär en massa manuellt arbete med våtslipning mellan varje lacklager. Och ska man ha något manuellt gjort är det bättre att det är någon i Kina som gör det än någon i Tyskland. I a f om man vill ha ett fördelaktigt pris.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2012-04-17 15:39

Är det fortfarande så att polyesterlack är förbjudet i Sverige, men tillåtet i andra EU-länder?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-04-17 15:46

Bentley använder vattenbaserad lack som sprutas för hand. Klarlacken sprutas av robotar. Sen polerar man och polerar tills det är perfekt.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-17 15:49

Polish gör en jäkla skillnad på en billack... fick min bil väldigt mycket snyggare i lacken efter en rejäl polering/polish än vad den var när den rullade ur bilhallen...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-17 15:56

paa skrev:Bentley använder vattenbaserad lack som sprutas för hand. Klarlacken sprutas av robotar. Sen polerar man och polerar tills det är perfekt.

Ja, om man efterbehandlar är det ingen konst att fixa yta. Italienarna klarar att lacka ytan utan polering :) Det är det som är lackeringskonst.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-04-17 16:17

Naqref skrev:

Håller med om att de lackerna inte är till fyllest. BMW är väl nästan världsmästare i apelsinskal. Visst är lackerna tåliga men gropiga. Att få tjocka lacklager och klara sig utan apelsinskal innebär en massa manuellt arbete med våtslipning mellan varje lacklager. Och ska man ha något manuellt gjort är det bättre att det är någon i Kina som gör det än någon i Tyskland. I a f om man vill ha ett fördelaktigt pris.

Mercedes fick lite beröm för just lackfinsihen i senaste Auto Motor und Sport (den tyska).

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2012-04-17 17:28

Var till billackerare med min bil nyligen och han sa nya lackerna på bilar är skit och att de kör äldre lacken när de bättrar på skador för den håller så mycket bättre..

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2012-04-17 18:52

Naqref skrev:

BMW lackar med en helt sluten och helt torr process, i alla fall gjorde de det för några år sen när jag var på studiebesök i dingolfingfabriken.

Som jag förstod det var det nån slags pulverlack de använde och elektrostatisk applicering. Karosserna åkte in i ett hål i en jättestor maskin och kom ut nåt dygn senare lackade.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2012-04-17 18:55

Style skrev:
Naqref skrev:

BMW lackar med en helt sluten och helt torr process, i alla fall gjorde de det för några år sen när jag var på studiebesök i dingolfingfabriken.

Som jag förstod det var det nån slags pulverlack de använde och elektrostatisk applicering. Karosserna åkte in i ett hål i en jättestor maskin och kom ut nåt dygn senare lackade.

E90n lackade man så här i allafall men kanske ändrats sen dess då.
http://www.youtube.com/watch?v=9vRg64HX5gA

Edit: Här visas nog det du pratar om. Grymt coolt med biltillverkning :)
http://youtu.be/7uLYZLZvrHk

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-04-17 19:25

Nilsviktor, nytt försök.

Jag frågade förut om skillnaden mellan QM10 och uppföljaren QM10 two. Har du ngn kommentar om det då jag är nyfiken! Sen kan man undra om det kommande trevvägsstödet är en bättre uppgradering än att byta till two?

Mvh

el julio
Senast redigerad av eljulio 2012-04-18 08:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-04-17 19:28

Synd att de anställda på fabriken i Leipzig går på närmast slavkontrakt beträffande anställningsvillkoren. Har skyhög andel anställda via bemanningsföretag för maximering av vinsten. Det är tydligen 30% oavsett produktionsnivå, alltså inte bara inkallade vid produktionstoppar. Så mycket för det varumärket vars ägare i Tyskland brukar benämnas "gerne groß"...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-17 21:21

ibland kan jag tycka det är tragiskt att människan är så fåfäng att en lackering på en apparat måste vara så perfekt att den endast kan utföras i långtbortistan
Bikinitider

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi