phon skrev:adzer skrev:
Har du någon bild på den nya diskanten?
Kan det vara denna tro?
http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=275-035

Moderator: Redaktörer
phon skrev:adzer skrev:

Nej. Den är det inte. Diskanten i QM10two tillverkas specifikt åt Guru. Tillverkaren har åtminstone två verktyg (ev. tre) som är våra och som behövs för att kunna göra den. Det finns helt säkert en bunt diskanter som ser ungefär likadana ut från olika tillverkare, men det är ingen av dem som vi använder. Både nya och gamla basen tillverkas i Danmark efter våra specar. Det är inte heller ett standardelement.jonasz skrev:phon skrev:adzer skrev:
Kan det vara denna tro?![]()
nilsviktor skrev:Nej. Den är det inte. Diskanten i QM10two tillverkas specifikt åt Guru. Tillverkaren har åtminstone två verktyg (ev. tre) som är våra och som behövs för att kunna göra den. Det finns helt säkert en bunt diskanter som ser ungefär likadana ut från olika tillverkare, men det är ingen av dem som vi använder. Både nya och gamla basen tillverkas i Danmark efter våra specar. Det är inte heller ett standardelement.jonasz skrev:phon skrev:adzer skrev:
Kan det vara denna tro?![]()
Edit: Vi ska kommunicera detta bättre på hemsidan, det är inte första gången det spekuleras kring våra element.
nilsviktor skrev: Problemet vi haft är att hitta bra lackerare som kan jobba serieproduktionsmässigt. Industrilackföretagen klarar inte kvaliteten och de flesta billackerarna har också problem med det, men dessutom fixar de inte arbetsflödet.
Det kan ju hända att vi letat på fel ställen osv. men vi tog i ett rätt tidigt skede in en konsult med bra koll på lackfirmor. Vi har också jobbat tillsammans med en större färgleverantör för att hitta bra hantverkare, men hittills har resultatet varit ganska skralt.
Till saken hör att QM10 inte är jättelätt vare sig att snickra ihop eller att lacka...
paa skrev:Det finns europeiska bilar som har tillräckligt bra finish på sina bilar, med europagodkända lacker, så det bör ju inte vara helt omöjligt.
Även Peter S verkar vara av den uppfattningen att det inte är de europeiska färgerna som är problemet, utan de svenska lackerarnas kunskap, vilja och förmåga.
Därför lämnar han sina ägg till lackering i Italien.
Finishen på bilar är inte i närheten av vad man behöver för en högtalare. Dessutom är det enklare att lacka på plåt. Bilar lackeras ju dessutom helautomatiserat i serieproduktion.paa skrev:Det finns europeiska bilar som har tillräckligt bra finish på sina bilar, med europagodkända lacker, så det bör ju inte vara helt omöjligt.
Även Peter S verkar vara av den uppfattningen att det inte är de europeiska färgerna som är problemet, utan de svenska lackerarnas kunskap, vilja och förmåga.
nilsviktor skrev:Finishen på bilar är inte i närheten av vad man behöver för en högtalare. Dessutom är det enklare att lacka på plåt. Bilar lackeras ju dessutom helautomatiserat i serieproduktion.paa skrev:Det finns europeiska bilar som har tillräckligt bra finish på sina bilar, med europagodkända lacker, så det bör ju inte vara helt omöjligt.
Lackerna som används i de fabriker som vi använder oss av är samma som finns här i Sverige. Dessutom har kineserna som gör QM10 kabinett åt oss höga krav på arbetsmiljön i sina fabriker. Det har mycket bra ventilation och rum med stor volym. Vår svenska lackerare arbetar i små rum med kass ventilation med samma typ av färg.
nilsviktor skrev:Finishen på bilar är inte i närheten av vad man behöver för en högtalare. Dessutom är det enklare att lacka på plåt. Bilar lackeras ju dessutom helautomatiserat i serieproduktion.paa skrev:Det finns europeiska bilar som har tillräckligt bra finish på sina bilar, med europagodkända lacker, så det bör ju inte vara helt omöjligt.
Lackerna som används i de fabriker som vi använder oss av är samma som finns här i Sverige. Dessutom har kineserna som gör QM10 kabinett åt oss höga krav på arbetsmiljön i sina fabriker. Det har mycket bra ventilation och rum med stor volym. Vår svenska lackerare arbetar i små rum med kass ventilation med samma typ av färg.
Bentley och Maserati är kanske undantag, jag vet inte. Jag inte tittat närmare på lacken. Men de är ju inte vad jag tänker på först när "europeiska bilar" kommer upp. Då tänker jag snarare på BMW och Mercedes osv.paa skrev:nilsviktor skrev:Finishen på bilar är inte i närheten av vad man behöver för en högtalare. Dessutom är det enklare att lacka på plåt. Bilar lackeras ju dessutom helautomatiserat i serieproduktion.paa skrev:Det finns europeiska bilar som har tillräckligt bra finish på sina bilar, med europagodkända lacker, så det bör ju inte vara helt omöjligt.
Lägg märke till att jag inte skrev att alla europeiska bilar har högklassig lack. Jag tror dock att t.ex Bentley och Maserati har en lackfinish som skulle kunna duga på en högtalare.
Men visst är det enklare att lacka plåt än MDF.
nilsviktor skrev:Då tänker jag snarare på BMW och Mercedes osv.
paa skrev:Bentley använder vattenbaserad lack som sprutas för hand. Klarlacken sprutas av robotar. Sen polerar man och polerar tills det är perfekt.
Naqref skrev:nilsviktor skrev:Då tänker jag snarare på BMW och Mercedes osv.
Håller med om att de lackerna inte är till fyllest. BMW är väl nästan världsmästare i apelsinskal. Visst är lackerna tåliga men gropiga. Att få tjocka lacklager och klara sig utan apelsinskal innebär en massa manuellt arbete med våtslipning mellan varje lacklager. Och ska man ha något manuellt gjort är det bättre att det är någon i Kina som gör det än någon i Tyskland. I a f om man vill ha ett fördelaktigt pris.
Naqref skrev:nilsviktor skrev:Då tänker jag snarare på BMW och Mercedes osv.
Håller med om att de lackerna inte är till fyllest. BMW är väl nästan världsmästare i apelsinskal. Visst är lackerna tåliga men gropiga. Att få tjocka lacklager och klara sig utan apelsinskal innebär en massa manuellt arbete med våtslipning mellan varje lacklager. Och ska man ha något manuellt gjort är det bättre att det är någon i Kina som gör det än någon i Tyskland. I a f om man vill ha ett fördelaktigt pris.
Style skrev:Naqref skrev:nilsviktor skrev:Då tänker jag snarare på BMW och Mercedes osv.
BMW lackar med en helt sluten och helt torr process, i alla fall gjorde de det för några år sen när jag var på studiebesök i dingolfingfabriken.
Som jag förstod det var det nån slags pulverlack de använde och elektrostatisk applicering. Karosserna åkte in i ett hål i en jättestor maskin och kom ut nåt dygn senare lackade.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster