Jax skrev:Rättvisare vore att jämföra vinyl med CD tillverkade i början-mitten av 80-talet då man utnyttjade CD bättre.
Huh?
Förmodligen var det någon form av synergieffekt mellan cd-spelare och själva mediet som gjorde att CD´s lät otroligt kass i mitten/slutet av 80-talet. När jag läste om cd´s i början av 80-talet sa jag till mig själv "en sådan ska jag ha!" och såg framför mig en övernattning framför hifi-butiken den dag de skulle släppas. En digital spelare där bara ettor och nollor räknas, där inget knaster, svaj, brum eller brus finns - det måste bara vara "heaven"!
Några provlyssningar i butik, någon demo hos LTS i Göteborg - och jag gick hem till mina vinyler igen. Inte förrän -92 köpte jag en billig cd-spelare så att jag åtminstone kunde spela de skivor som inte längre släpptes på vinyl.
När jag nu, 15-20 år senare, spelar de gamla cd´n som jag köpte i slutet på 80-talet (och alltså kunde spela långt senare), kan jag knappast påstå att de låter bättre än dagens utgåvor. Men musiken produceras helt annorlunda idag så en jämförelse är förstås ganska svår.
Ni som har Anna Ternheims cd inklusive bonus-skivan, visst är den "naknare" bonus-skivan också mer dynamisk och mer naturlig - eller? Hetsporren, vad tycker du?
/ B