Moderator: Redaktörer
phloam skrev:Kan pinnen röra på sig i sidled (nån mekanism) så att den kommer åt hjulet när du ska spela en skiva s.a.s.?
gurragura skrev:phloam skrev:Kan pinnen röra på sig i sidled (nån mekanism) så att den kommer åt hjulet när du ska spela en skiva s.a.s.?
Nej, den står där den står. Däremot rör sig hjulet en aning när jag lyfter tonarmen över tallriken. Pinnen går då igång och börjar snurra, men står för övrigt still.
rampitsch skrev:Hej
Som det ser ut finns det en hel del smörjmedel kring motorn.
Det är viktigt att varken motortappen, drivhjulet eller skivtallriken har detta smörjmedel på sig, då det är gjort för att ta bort friktion, medan det behöva friktion för att få tallriken att snurra.
Lycka till!
MVH
Rampitsch
rampitsch skrev:Hur känns gummit på rem/drivhjul? Är det torrt, sprucket mm?
I sådan fall är det garanterat dags att byta dem.
Men det kan vara läge ändå.
Motorn kan vara boven i dramat.
Känn på motortappen när motorn snurrar, stannar den direkt när du kniper åt axeln eller fortsätter den snurra? Om den stannar vid litet motstånd, testa att mäta spänningen till sen så den för rätt spänning.
//Rampitsch
Du har kanske hivat skivspelare ut och in i chassiet så många gånger att någon kabel har gått av.gurragura skrev:Efter att ha fixat till drivhjulet fungerar maskinen äntligen (den kanske sackar någon BPM, men jag tror mest att den behöver "spelas igång")! Alla som svarat ska ha stort tack. Ett problem dök dock upp några dagar efter det att vinyl-skivorna började snurra i lägenheten så lade stereo-funktionen av. Den här maskinen har en switch så att man kan välja på mono och stereo-läge, och när man lyssnar på radio fungerar stereo-funktionen som de ska. Men när jag vill lyssna på LP:s så blir det bara ljud i den högra högtalaren, och därmed måste jag slå över till mono för att få ljud i båda högtalarna. Är det nålen som är gammal och sliten och behöver bytas? Eller kan det bero på något annat?
Daniel_A skrev:Tack för kommentarerna! Schema för Dirigent 2x15 W tycks inte finnas i arkivet. Mekaniskt fel i volympotten låter dock som trolig orsak! Jag förstår nu att det inte är fel på balanskontrollen - alltsammans är bara resultatet av att volymen inte dämpas för ena kanalen.
Löparen kan inte ha lossnat helt eftersom det finns viss begränsad funktion kvar även för den dåliga kanalen. Loudnessknappen påverkar, men det är fortfarande stark volym i nollläget även utan att den är intryckt.
Själva volympotten ser hermetiskt tillsluten ut. Finns det något att göra om jag bryter upp den, eller är det till att hitta ett reservdelsexemplar?
orven skrev:Kolla modellnummer.
Mvh/Janne
orven skrev:Daniel_A skrev:Tack för kommentarerna! Schema för Dirigent 2x15 W tycks inte finnas i arkivet. Mekaniskt fel i volympotten låter dock som trolig orsak! Jag förstår nu att det inte är fel på balanskontrollen - alltsammans är bara resultatet av att volymen inte dämpas för ena kanalen.
Löparen kan inte ha lossnat helt eftersom det finns viss begränsad funktion kvar även för den dåliga kanalen. Loudnessknappen påverkar, men det är fortfarande stark volym i nollläget även utan att den är intryckt.
Själva volympotten ser hermetiskt tillsluten ut. Finns det något att göra om jag bryter upp den, eller är det till att hitta ett reservdelsexemplar?
Allt går att laga med eller utan schema. Har några pärmar och kan kolla om schema finns där. Kolla modellnummer.
Mvh/Janne
MiaM skrev:Om pot'en har ett "mittuttag" (för loudnessfunktionen) så kan det bli lite klurigare att hitta rätt pot.
.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster