Luxor Dirigent 2X10G - mono/stereo-problem

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gurragura

Luxor Dirigent 2X10G - mono/stereo-problem

Inläggav gurragura » 2012-04-15 12:38

Hej!

Jag, som är novis i denna värld, har kommit över en gammal Luxor Dirigent 2X10G skivspelare, men jag förstår inte riktigt hur skivtallriken ska röra sig. Efter lite smörjning har jag lyckats få igång själva motorn, vilket gör att en pinne under tallriken snurrar snabbt. Men mer än så händer inte, vilket gör att jag gissar att något saknas. I närheten av pinnen som snurrar så finns ett litet hjul, så jag anar att detta hjul på något vis är det som ska få tallriken att snurra. Frågan är bara hur? Saknas det en rem mellan pinnen och hjulet? Det känns i så fall som att denna rem borde vara väldigt kort, eller ska den fästas runt några andra delar också. Vad jag förstår det som så fästs ofta en rem runt själva skivtallriken som får den att snurra, men om så är fallet här så förstår jag inte hur den skulle kunna fästas. Eller skulle det lilla hjulet kunna driva hela tallriken, bara jag får snurr på det? Om någon har några erfarenheter av denna modell, dess delar och hur den fungerar så vore jag ytterst tacksam för ett svar!
Senast redigerad av gurragura 2012-10-15 17:00, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-04-15 12:52

Kan pinnen röra på sig i sidled (nån mekanism) så att den kommer åt hjulet när du ska spela en skiva s.a.s.?

Användarvisningsbild
gurragura

Inläggav gurragura » 2012-04-15 13:15

phloam skrev:Kan pinnen röra på sig i sidled (nån mekanism) så att den kommer åt hjulet när du ska spela en skiva s.a.s.?

Nej, den står där den står. Däremot rör sig hjulet en aning när jag lyfter tonarmen över tallriken. Pinnen går då igång och börjar snurra, men står för övrigt still.

Användarvisningsbild
gurragura

Inläggav gurragura » 2012-04-15 15:03

gurragura skrev:
phloam skrev:Kan pinnen röra på sig i sidled (nån mekanism) så att den kommer åt hjulet när du ska spela en skiva s.a.s.?

Nej, den står där den står. Däremot rör sig hjulet en aning när jag lyfter tonarmen över tallriken. Pinnen går då igång och börjar snurra, men står för övrigt still.

Nu ställde en lycklig slump till det så att det rullar lite. Jag testade lite med ett gummiband, och råkade då ändra hjulets riktning så att det nu ligger mot den snurrande pinnen (antagligen hade hjulet fått en smäll vid transport och satts ur bana en aning, nu verkar det vara på rätt plats igen). Alltså rullar nu hjulet också nu när tonarmen ligger i spel-läge. Därmed snurrar skivdisken också nu, dock inte så pass snabbt som den ska, mer i slowmotion, så det känns fortfarande som att det fattas något, frågan är bara vad?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-04-16 19:28

Har pinnen olika diameter på olika ställen så kan det nog göra rätt stor skillnad i hastighet om hjulet ligger an på fel ställe, fel höjd s.a.s...! Kolla om gummihjulet är skevt eller slitet?

Jag talar av viss begränsad Lenco-erfarenhet enbart :)

Användarvisningsbild
gurragura

Inläggav gurragura » 2012-04-16 21:36

Jo, pinnen har olika diameter på olika ställen, jag har noterat att hjulet hoppar mellan dessa när man byter varvtal. Och det fungerar också fint egentligen, på 78 rullar det på som bara fan medan det går lite lugnare på 33. Men sen när jag sätter på skivtallriken så blir det dålig action, det är precis som att motorn inte orkar dra runt den ordentligt. Jag har lyckats spela en 45-singel och få den att låta som den ska, men då stod varvtalet på 78, alltså alldeles för högt. 33:or orkar den inte alls, inte på något av de tre varvtalen. Alltså verkar motorn inte riktigt ge så mycket kräm som den ska, vad kan detta bero på? Jag tog två bilder på paketet, en där man kan se undersidan av skivtallriken + mekaniken under, samt en close-up på drivhjulet och pinnen som driver den. Kanske kan de vara till någon nytta? Här under har jag länkat till dem:

http://www.gustavnilsson.com/bilder/IMG_7967.JPG

http://www.gustavnilsson.com/bilder/IMG_7969.JPG

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2012-04-16 21:49

Hej

Som det ser ut finns det en hel del smörjmedel kring motorn.
Det är viktigt att varken motortappen, drivhjulet eller skivtallriken har detta smörjmedel på sig, då det är gjort för att ta bort friktion, medan det behöva friktion för att få tallriken att snurra.

Lycka till!

MVH
Rampitsch

Användarvisningsbild
gurragura

Inläggav gurragura » 2012-04-16 22:05

rampitsch skrev:Hej

Som det ser ut finns det en hel del smörjmedel kring motorn.
Det är viktigt att varken motortappen, drivhjulet eller skivtallriken har detta smörjmedel på sig, då det är gjort för att ta bort friktion, medan det behöva friktion för att få tallriken att snurra.

Lycka till!

MVH
Rampitsch

Aha, jag hade en idé om att det var bra att smörja upp den gamla grejjen ordentligt, men då ska jag torka av den igen. Tack för tipset!

Användarvisningsbild
gurragura

Inläggav gurragura » 2012-05-01 10:19

Nu har jag börjat gå in på allvar för att få maskinen att fungera. Jag har torkat av allt med kemisk bensin så att all fett försvinner. Har använt Svalanders Mech Lube Oil för att smörja upp motorn och deras Spindle Oil för att få ordentlig snurr på tallriken. Dessutom har jag tryckt in rejält med kemisk bensin både på drivhjulet och tallriken, så att det absolut inte ska vara några problem för friktionen att arbeta. Fortfarande så har jag problemet att tallriken inte snurrar fort nog. På 33 RPM blir det bara gröt, 45 går det något snabbare, men Michael Jackson låter fortfarande som en sliskig RnB-gubbe på min Bad-45:a. På 78 RPM händer det grejjer dock, här rullar både 45:or och 33:or på nästan rätt varvtal. Dock så är inte hastigheten riktigt stabil och desto längre in man kommer på skivan, desto fortare går det. Till slut närmar det sig alltså Piff & Puff. Hjulet låter fortfarande väldigt mycket när det driver tallriken och själva tallriken är segstartad, det tar rätt lång tid innan den uppnår maxhastighet. Lägger man sen på en skiva så blir det tyngre och tallriken sackar, lägger man på nålen blir det ännu tyngre och spelaren sackar ännu mer. Maskinen verkar helt enkelt inte orka driva en uppspelning. Vad borde det bero på? Gammalt drivhjul som behöver omvulkas? Eller kan det bero på motorn, trots att jag tycker att den verkar gå fint? Finns det något tredje alternativ? Tacksam för tips!

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2012-05-01 13:47

Hur känns gummit på rem/drivhjul? Är det torrt, sprucket mm?
I sådan fall är det garanterat dags att byta dem.
Men det kan vara läge ändå.

Motorn kan vara boven i dramat.
Känn på motortappen när motorn snurrar, stannar den direkt när du kniper åt axeln eller fortsätter den snurra? Om den stannar vid litet motstånd, testa att mäta spänningen till sen så den för rätt spänning.

//Rampitsch

Användarvisningsbild
gurragura

Inläggav gurragura » 2012-05-01 13:54

rampitsch skrev:Hur känns gummit på rem/drivhjul? Är det torrt, sprucket mm?
I sådan fall är det garanterat dags att byta dem.
Men det kan vara läge ändå.

Motorn kan vara boven i dramat.
Känn på motortappen när motorn snurrar, stannar den direkt när du kniper åt axeln eller fortsätter den snurra? Om den stannar vid litet motstånd, testa att mäta spänningen till sen så den för rätt spänning.

//Rampitsch

Jag testade nu att hålla fast motortappen, men den stoppar man inte i första taget, så det känns som att motorn har bra flow. Visst känns gummit en aning torrt, även om jag inte riktigt har koll på hur det bör kännas, så då är det en högst trolig bov. Har sett att man kan skicka in sina drivhjul till Svalanders för omvulkning, är det någon som har erfarenhet av detta? Kostar 300 spänn, vilket knappast är en förmögenhet, men man vill ju veta hur pass bra det blir. Fast något annat alternativ kanske inte finns ändå?

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2012-05-01 13:58

Ok, då är motorn inte boven, skönt!

Kontakta svalander om han inte har nya delar till din maskin.
För 300 borde man kunna få nya delar.
Om inte annat är omvulkning ett vettigt alt.

//Rampitsch

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2012-05-08 00:18

Hur lätt snurrar tallriken och drivhjulet om du kan köra de delarna separat utan att motorn ligger an mot dem?

Att det låter kalle anka på 78 efter att du spelat nästan en hel skiva talar väl för att något lager går trögt och nån gammal trött smörja blir lite mindre trött av värmen av att ha snurrat i en kvart.

Utan att ha nån egentlig aning så skulle jag nog fundera på hur lagret för själva tallriken är, och då just smörjningen.

Om tallrikens (och mellanhjulets) lager är friskt och du på nåt sätt kan veta att motorn är frisk (svårt att avgöra iofs) så kan mellanhjulet friskna till av att helt enkelt slitas in så att den släta gummiytan blir uppruggad nog för att ge tillräckligt fäste.

Användarvisningsbild
gurragura

Inläggav gurragura » 2012-05-08 06:20

Tallriken snurrar på fint om man slår av motorn och bara sätter lite fart med handen, så jag tror inte problemet ligger där. Hjulet rullar väl på när tallriken inte är på och motorn är igång, men det kommer en del missljud från den. Har testat att låta den snurra i någon timme, men det verkar inte hjälpa. Har skickat in hjulet på omvulkning nu, så när det kommer tillbaka så ska jag återkomma med resultat. Tack för era svar!

Användarvisningsbild
gurragura

Inläggav gurragura » 2012-10-15 16:58

Efter att ha fixat till drivhjulet fungerar maskinen äntligen (den kanske sackar någon BPM, men jag tror mest att den behöver "spelas igång")! Alla som svarat ska ha stort tack. Ett problem dök dock upp några dagar efter det att vinyl-skivorna började snurra i lägenheten så lade stereo-funktionen av. Den här maskinen har en switch så att man kan välja på mono och stereo-läge, och när man lyssnar på radio fungerar stereo-funktionen som de ska. Men när jag vill lyssna på LP:s så blir det bara ljud i den högra högtalaren, och därmed måste jag slå över till mono för att få ljud i båda högtalarna. Är det nålen som är gammal och sliten och behöver bytas? Eller kan det bero på något annat?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-15 17:30

Om det bara hörs i höger högtalare så betyder det att det är ngt knas med den vänstra. När du trycker in mono-knappen så blandar den båda kanalerna men i praktiken är det höger kanal som läggs ut i båda.

Nu kan ju felet ligga såväl i spelaren som i förstärkaren och det kan vara lite knepigt med felsökningen i en hopbyggd apparat. Om du lätt kommer åt kablarna/kontakterna på pickupens baksida så kan du prova att skifta hö/vä (lättast gjort med en smal tång)och sedan kolla om det fortfarande bara hörs i höger kanal. Och sedan får man leta sig framåt i kedjan och göra samma sak. Om du har en bandspelarutgång kan du mäta från pickupen till utgången med ett enkelt multiinstrument. Eftersom radion fungerar i båda kanalerna är det ju inte slutsteget som är paj i alla fall.

Vad som är vanlig på gamla apparater med dess mekaniska omkopplare är glapp och oxid. Om du upprepade gånger kopplar om mellan radio och skivspelare är det hela tiden tvärdött i vänster kanal/skivspelare då? Kanske läge att smörja kontakten med tex CRC 2-26 alternativt 5-56. Jag gissar att du får lyfta ur skivspelaren för att komma åt.

/ B

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2012-10-15 20:31

gurragura skrev:Efter att ha fixat till drivhjulet fungerar maskinen äntligen (den kanske sackar någon BPM, men jag tror mest att den behöver "spelas igång")! Alla som svarat ska ha stort tack. Ett problem dök dock upp några dagar efter det att vinyl-skivorna började snurra i lägenheten så lade stereo-funktionen av. Den här maskinen har en switch så att man kan välja på mono och stereo-läge, och när man lyssnar på radio fungerar stereo-funktionen som de ska. Men när jag vill lyssna på LP:s så blir det bara ljud i den högra högtalaren, och därmed måste jag slå över till mono för att få ljud i båda högtalarna. Är det nålen som är gammal och sliten och behöver bytas? Eller kan det bero på något annat?
Du har kanske hivat skivspelare ut och in i chassiet så många gånger att någon kabel har gått av.

Användarvisningsbild
gurragura

Inläggav gurragura » 2013-06-06 20:48

Det funkade med lite kontaktspray, använde en jag hittade på Kjell & co. Tack för hjälpen!

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-07-13 07:48

Nu lägger jag mig i en gammal tråd(igen) har varit ganska afk från faktiskt senaste månaden pga jobb.

Ett vanligt fel jag sett på flera Dirigenter med skivspelare och reciever integrererade i samma chassi är att i flera av modellerna går det ut en kabel från skivspelaren som anslutes på baksidan till recievern. Den kabeln är en svag punkt för skivspelaren. På i princip alla dirigenter som passerat mitt bort har jag varit tvugna att byta dem för att de torkat till bristningsgränsen och gått av.

Skönt att det fungerade med kontaktspray :-)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2013-07-13 21:53

Jag tar vid i denna tråd med ett problem som drabbat den 15-watts Dirigent som sedan många år tjänstgör i sommarstugan.

Volym- och balanskontrollerna har upphört att fungera som de ska. Volymratten påverkar bara vänster kanal (och även när den står på noll låter det svagt ur högtalaren). Balanskontrollen har å andra sidan förvandlats till en volymkontroll för höger kanal. Man skulle kunna säga att man använder dem som separata volymkontroller för höger och vänster kanal, men då "verkningsgraden" hos dem är olika (dvs mängden ljudvolym per vridning) är det svårt att få ett balanserat ljud.

Har någon en idé om vad som kan ha hänt och om det kan åtgärdas?

Apparaten som sådan är knappast värd några stora pengar, men då den var min första egna förstärkare (köpt 1989 av en skolkompis för 20 kr) känns det kul att hålla den vid liv. Och så låter den dessutom oväntat trevligt tillsammans med samtida, Seas-bestyckade högtalare från Broddman!

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-07-13 23:15

Allt går att åtgärda. Svårt att veta vad som kan vara felet dock utan att kika i kopplingschema och ha apparaten framför sig. Med en såpass gammal apparat kan det vara allt från smuts i potentiometrarna till en elektrolyt eller en zenerdiode som gett upp.

Kolla om din modell finns i arkivet här på faktiskt med scannade servicemanualer och starta en tråd och ta med all info om förstärkarmodellen som du kan komma på.

Till att börja med, för att utesluta att det är fel på högtalarna. Felet är samma oavsett om du byter plats på högtalarna?
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-07-14 00:18

Att det skrålar på rejält ur en kanal trots att volymen står på noll, och att du därför måste använda balanskontrollen för att få tyst på den kanalen, beror troligtvis på att löparen på volympotten för den kanalen har släppt helt. Antingen mekaniskt fel i själva potten eller för kretskortsmonterade grejer dålig lödning.

Att ljudet ändå kommer fram beror på loudnesskretsen. Om det finns en loudnessomkopplare så kan du prova att slå av den, den "ständigt spelande" kanalen borde tystna eller åtminstone påverkas då.

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2013-07-18 16:16

Tack för kommentarerna! Schema för Dirigent 2x15 W tycks inte finnas i arkivet. Mekaniskt fel i volympotten låter dock som trolig orsak! Jag förstår nu att det inte är fel på balanskontrollen - alltsammans är bara resultatet av att volymen inte dämpas för ena kanalen.

Löparen kan inte ha lossnat helt eftersom det finns viss begränsad funktion kvar även för den dåliga kanalen. Loudnessknappen påverkar, men det är fortfarande stark volym i nollläget även utan att den är intryckt.

Själva volympotten ser hermetiskt tillsluten ut. Finns det något att göra om jag bryter upp den, eller är det till att hitta ett reservdelsexemplar?

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2013-07-18 17:28

Daniel_A skrev:Tack för kommentarerna! Schema för Dirigent 2x15 W tycks inte finnas i arkivet. Mekaniskt fel i volympotten låter dock som trolig orsak! Jag förstår nu att det inte är fel på balanskontrollen - alltsammans är bara resultatet av att volymen inte dämpas för ena kanalen.

Löparen kan inte ha lossnat helt eftersom det finns viss begränsad funktion kvar även för den dåliga kanalen. Loudnessknappen påverkar, men det är fortfarande stark volym i nollläget även utan att den är intryckt.

Själva volympotten ser hermetiskt tillsluten ut. Finns det något att göra om jag bryter upp den, eller är det till att hitta ett reservdelsexemplar?

Allt går att laga med eller utan schema. Har några pärmar och kan kolla om schema finns där. Kolla modellnummer.

Mvh/Janne

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2013-07-18 23:23

orven skrev:Kolla modellnummer.

Mvh/Janne

Lappen där modellnumret ska stå är delvis bortriven. Dock hittade jag modellen i följande annons:

http://www.mypaper.se/show/radio-tv-bla ... 856&page=3

Den tycks heta Dirigent 2x15 G, 3811.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-07-19 03:50

Det verkar vara vridpot'ar på den där.

Om pot'en har ett "mittuttag" (för loudnessfunktionen) så kan det bli lite klurigare att hitta rätt pot.

Om det inte finns något mittutag (d.v.s. tre ben per kanal, totalt sex ben) så är det bara att välja och vraka bland logaritiska pot'ar med rätt motstånd och som mekaniskt passar i förstärkaren.

Tänk t.ex. på att rattar kan vara för D-formad eller rund axel, det blir sällan bra ifall man försöker få på 'fel' ratt v.s. pot...

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-07-19 07:34

orven skrev:
Daniel_A skrev:Tack för kommentarerna! Schema för Dirigent 2x15 W tycks inte finnas i arkivet. Mekaniskt fel i volympotten låter dock som trolig orsak! Jag förstår nu att det inte är fel på balanskontrollen - alltsammans är bara resultatet av att volymen inte dämpas för ena kanalen.

Allt går att laga med eller utan schema. Har några pärmar och kan kolla om schema finns där. Kolla modellnummer.

Mvh/Janne

Om du har schemat/servicebladet, kan du scanna och tillgängliggöra en kopia ty om den inte fanns på faktiskt server så saknas det i min servicepärm?

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-07-19 07:37

MiaM skrev:Om pot'en har ett "mittuttag" (för loudnessfunktionen) så kan det bli lite klurigare att hitta rätt pot.
.

Jag skulle försöka ta kontakt med Stig på ecotec i motala om det är en specialpot som inte går att montera vilken som helst.

http://www.ecotec-online.se

En anspråkslös sida men maila om han inte har online ty jag tror inte någon annan än han själv vet vad som finns i lager. Han köpte bl.a. allt som fanns kvar i fabrikslagret när luxorfabriken la ner så då finns det chans till NOSkomponent med vettigt pris :-)

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2013-07-19 11:07

Varför erbjöd jag mig :cry:
Helt slut efter att ha skyfflat pärmar i källaren med ficklampa i munnen och sedan sitta på en rullbandare och leta i Luxorpärmarna och fortfarande med ficklampan i munnen.
Efter det att det återstod 4 Luxor / Skanticpärmar så konkade jag upp dessa.
Klart som f_n efter att ha stretat med pärmarna i trappor så föll det sig helt naturligt att Murphys lag råder för jag hittade schemat i första pärmen.
Luxor Dirigent 3811 ser. 1
Serviceblad 3 sidor. Pärm R1 K-19.
Schema 16 sidor med data och kretskortslayouter. Pärm R1 I-15

Mailar kopior från min dåliga kopiator på begäran.

Lämna mailadress i forumets privata maillåda med meddelande om kopior :)

Janne

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2013-07-20 09:09

Stort tack för dina ansträngningar, Janne! Jag skickar min mejladress i ev meddelande.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi