En lite lustig sak hände här om dagen, som anknyter till TS funderingar.
Jag har sedan nåt år haft ett par JBL 250Ti (stora saker) som högtalare i mitt rum och det har generellt sett låtit förvånansvärt bra trots att jag inte har något alls på väggarna, parkettgolv med inte mycket till mattor och rätt lite möbler totalt sett, mest bara en enkel bokhylla soffbord och hörnsoffa.
I vissa områden i de lägre registren kunde man nog få till förbättringar med div. absorbenter på rätt ställen, men det har ännu inte blivit av.
Till saken hör att mina gamla högtalare, nästan lika stora JBL HP580, fick bo i en klädgarderob som man kan gå in i. Men jag har retat mig lite på att de tar upp ganska mycket plats där, men har inte lust att sälja dem eller ställa dem på en vind i ett hyreshus, så hur göra sig?
Ja, här om dagen så var en polare på besök och tyckte jag skulle använda dem som bakhögtalare till ett surroundsystem. Tanken har jag bollat själv tidigare, men inte heller det har blivit av. Men så tänkte jag, va fan, tänk om en av dem får plats i hörnet bakom hörnsoffan, då kan den ju även om den inte är inkoppad agera pedistal för en blomma eller lampa, och samma sak i andra hörnet. Baxa baxa baxa, och där stod de plötsligt, och garderoben blev klart rymligare.
Jag bökade in dem så mycket det gick i hörnen, de är ju sjukantiga pelare på 1100mm höga, så de går in bra i hörnen. På med en dekorlampa på toppen på varje och det såg riktigt bra ut.
Efter en stund satte jag på musik och ta mig fan, det blev en skaplig påverkan på ljudet, till det bättre.
Tydligare torrare bas, särskilt på de allra djupaste tonerna. Tightare och mer fysiskt kännbart utan att det lät högre. Även mellanregistret påverkades, sannolikt det lägsta området där, men inte direkt så man tyckte det blev bättre utan med bara ”annorlunda”, vilket jag tror man snart vänjer sig med.
Hur kunde det bli så här då? Ja min egen logikt säger att de tidigare nakna hörnen nu blev förändrade rent fysiskt av dessa högtalare som går halvvägs upp till taket i princip. Det torde påverka ljudreflexerna. Dessutom torde högtalarna i sig själv till viss del funka som basabsorbenter då ljudtryck som träffar dem antagligen får konerna (8” mellanbas) att röra sig en smula och då absorbera en del av ljudtrycket. De har även grova basreflexportar och dubbla invändiga 10” basar som kanske fungerar lite som basfällor, samt att det blir fysiska trånga spalter mellan väggar och mot hörn som kanske även de fångar ljudvågor.
Hur som helst blev det en win-win med flera bonusar för mig
Funderar nästan att testa att vrida runt högtalarna så elementen pekar rätt in i hörnet, än som nu ut mot rummet, för det mesta bastrycket brukar ju samlas långt inne i hörnen, så då kanske det blir ännu mer effektivt om elementen hamnar så långt in i hörnen som möjligt.