Bokhyllehörn & akustik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Bokhyllehörn & akustik

Inläggav darkg » 2012-04-14 23:12

Jag har behov av dämpning. Nu verkar det vara klart att några meter Billy kommer upp, bland annat i ett hörn så att ca 30x30x200 cm tomrum finns att fylla. Hörnet ska alltså inte lösas med sned hylla.

Hur kommer det att fungera att fylla tex med mineralull där bakom? Det är ju rätt instängt, så att säga, öppet upptill och genom en millimeterspalt fram.

Just här har jag inte plats att göra något bakom hyllorna, bara i själva hörnet. Men hur är det med att sätta absorberande material bakom Billys tunna ryggar? Jag tror att det har varit omtalat innan!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-04-18 20:16

eller hmmmm, en helmholtzdoning mot golv tak-resonansen kanske vore intressant :-) den är ju ganska distinkt och konstant.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-04-18 22:42

darkg skrev:eller hmmmm, en helmholtzdoning mot golv tak-resonansen kanske vore intressant :-) den är ju ganska distinkt och konstant.

En kvartvågsresonansabsorbent på 2 metet absorberar 40 Hz. Brist på täthet kan ju sätta ner effekten eller ändra förutsättningarna. Men det har jag svårt att sia om.

Om man sedan stänger till öppningen upp till delvis och stegvis skulle man säkert kunna reglera in någon besvärlig stående väg. Hur brist på täthet få för konskevenser vet jag inte. Kanske någon annan med sådan erfarenhet skulle kunna svara på.

Men det bör gå att dölja en enskild rörabsorbent där. Hur långt och brett är ditt rum eller takhöjd. Vet du om du har någon speciell Hz som ställer till det?

Finns säkert någon klok person som reagerar ooch hjälper till om jag svarar fel

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-04-21 08:47

Ja, jag tänkte mig ett rör eller så tror jag, det är golv-tak som sticker ut mest dvs strax över 70 hz. 1,2 m i kvartsvågsfallet.

Hur räknar man på Helmholtz; jag hittar formeln men hur väljer man bra mynning? Tumregler tack.

:P

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-04-21 08:58

darkg skrev:Ja, jag tänkte mig ett rör eller så tror jag, det är golv-tak som sticker ut mest dvs strax över 70 hz. 1,2 m i kvartsvågsfallet.

Hur räknar man på Helmholtz; jag hittar formeln men hur väljer man bra mynning? Tumregler tack.

Tumregeln är att rörets diameter blir för liten om längden är lagom, och att röret blir för långt om diametern är lagom.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-04-21 09:06

darkg skrev:Ja, jag tänkte mig ett rör eller så tror jag, det är golv-tak som sticker ut mest dvs strax över 70 hz. 1,2 m i kvartsvågsfallet.

Om det hela går kan jag inte helt avgöra. Du har säkert rätt i att 70 Hz behöver 1,2 m rör. Så ett rör får ju plats i utrymmet.
Min lilla beräknare kraschade och därför har jag svårt att leverera exakt längd. Längden är beroende på hur mycket man fyller med dämpande material.

När jag byggde om ett utrymme där ventilationen går till en Helmholtz så räknade jag inte alls. Mätte in storleken på mynningen med hjälp av XTZ mätprogram för rumsakustik. Så någon annan kan säkert råda dig om det är lämpligt att skapa en Helmholtz i det tomma utrymmet. Men rör bör ju gå.

Mitt program utgår från rummets mått och vilken fyllnadsgrad som skall göras. Då föreslås längd och diameter.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2012-04-21 12:01

En lite lustig sak hände här om dagen, som anknyter till TS funderingar.

Jag har sedan nåt år haft ett par JBL 250Ti (stora saker) som högtalare i mitt rum och det har generellt sett låtit förvånansvärt bra trots att jag inte har något alls på väggarna, parkettgolv med inte mycket till mattor och rätt lite möbler totalt sett, mest bara en enkel bokhylla soffbord och hörnsoffa.

I vissa områden i de lägre registren kunde man nog få till förbättringar med div. absorbenter på rätt ställen, men det har ännu inte blivit av.

Till saken hör att mina gamla högtalare, nästan lika stora JBL HP580, fick bo i en klädgarderob som man kan gå in i. Men jag har retat mig lite på att de tar upp ganska mycket plats där, men har inte lust att sälja dem eller ställa dem på en vind i ett hyreshus, så hur göra sig?

Ja, här om dagen så var en polare på besök och tyckte jag skulle använda dem som bakhögtalare till ett surroundsystem. Tanken har jag bollat själv tidigare, men inte heller det har blivit av. Men så tänkte jag, va fan, tänk om en av dem får plats i hörnet bakom hörnsoffan, då kan den ju även om den inte är inkoppad agera pedistal för en blomma eller lampa, och samma sak i andra hörnet. Baxa baxa baxa, och där stod de plötsligt, och garderoben blev klart rymligare.

Jag bökade in dem så mycket det gick i hörnen, de är ju sjukantiga pelare på 1100mm höga, så de går in bra i hörnen. På med en dekorlampa på toppen på varje och det såg riktigt bra ut.

Efter en stund satte jag på musik och ta mig fan, det blev en skaplig påverkan på ljudet, till det bättre.

Tydligare torrare bas, särskilt på de allra djupaste tonerna. Tightare och mer fysiskt kännbart utan att det lät högre. Även mellanregistret påverkades, sannolikt det lägsta området där, men inte direkt så man tyckte det blev bättre utan med bara ”annorlunda”, vilket jag tror man snart vänjer sig med.

Hur kunde det bli så här då? Ja min egen logikt säger att de tidigare nakna hörnen nu blev förändrade rent fysiskt av dessa högtalare som går halvvägs upp till taket i princip. Det torde påverka ljudreflexerna. Dessutom torde högtalarna i sig själv till viss del funka som basabsorbenter då ljudtryck som träffar dem antagligen får konerna (8” mellanbas) att röra sig en smula och då absorbera en del av ljudtrycket. De har även grova basreflexportar och dubbla invändiga 10” basar som kanske fungerar lite som basfällor, samt att det blir fysiska trånga spalter mellan väggar och mot hörn som kanske även de fångar ljudvågor.

Hur som helst blev det en win-win med flera bonusar för mig :)

Funderar nästan att testa att vrida runt högtalarna så elementen pekar rätt in i hörnet, än som nu ut mot rummet, för det mesta bastrycket brukar ju samlas långt inne i hörnen, så då kanske det blir ännu mer effektivt om elementen hamnar så långt in i hörnen som möjligt.
Åt helvete med Currylinjer och slagrutor, och fram med vetenskap och fakta. Heja Randi :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-21 12:07

Så är det. Och när man konstaterat det en gång, så kan man ju sen fundera över hur situationen ser ut i hifibutiken med alla dessa högtalare stående runtom. :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-04-21 13:57

paa skrev:

Tumregeln är att rörets diameter blir för liten om längden är lagom, och att röret blir för långt om diametern är lagom.

Så opraktiskt!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-04-21 19:49

Dr_Tinnitus skrev:En lite lustig sak hände här om dagen, som anknyter till TS funderingar.

Jag har sedan nåt år haft ett par JBL 250Ti (stora saker) som högtalare i mitt rum och det har generellt sett låtit förvånansvärt bra trots att jag inte har något alls på väggarna, parkettgolv med inte mycket till mattor och rätt lite möbler totalt sett, mest bara en enkel bokhylla soffbord och hörnsoffa.

I vissa områden i de lägre registren kunde man nog få till förbättringar med div. absorbenter på rätt ställen, men det har ännu inte blivit av.

Till saken hör att mina gamla högtalare, nästan lika stora JBL HP580, fick bo i en klädgarderob som man kan gå in i. Men jag har retat mig lite på att de tar upp ganska mycket plats där, men har inte lust att sälja dem eller ställa dem på en vind i ett hyreshus, så hur göra sig?

Ja, här om dagen så var en polare på besök och tyckte jag skulle använda dem som bakhögtalare till ett surroundsystem. Tanken har jag bollat själv tidigare, men inte heller det har blivit av. Men så tänkte jag, va fan, tänk om en av dem får plats i hörnet bakom hörnsoffan, då kan den ju även om den inte är inkoppad agera pedistal för en blomma eller lampa, och samma sak i andra hörnet. Baxa baxa baxa, och där stod de plötsligt, och garderoben blev klart rymligare.

Jag bökade in dem så mycket det gick i hörnen, de är ju sjukantiga pelare på 1100mm höga, så de går in bra i hörnen. På med en dekorlampa på toppen på varje och det såg riktigt bra ut.

Efter en stund satte jag på musik och ta mig fan, det blev en skaplig påverkan på ljudet, till det bättre.

Tydligare torrare bas, särskilt på de allra djupaste tonerna. Tightare och mer fysiskt kännbart utan att det lät högre. Även mellanregistret påverkades, sannolikt det lägsta området där, men inte direkt så man tyckte det blev bättre utan med bara ”annorlunda”, vilket jag tror man snart vänjer sig med.

Hur kunde det bli så här då? Ja min egen logikt säger att de tidigare nakna hörnen nu blev förändrade rent fysiskt av dessa högtalare som går halvvägs upp till taket i princip. Det torde påverka ljudreflexerna. Dessutom torde högtalarna i sig själv till viss del funka som basabsorbenter då ljudtryck som träffar dem antagligen får konerna (8” mellanbas) att röra sig en smula och då absorbera en del av ljudtrycket. De har även grova basreflexportar och dubbla invändiga 10” basar som kanske fungerar lite som basfällor, samt att det blir fysiska trånga spalter mellan väggar och mot hörn som kanske även de fångar ljudvågor.

Funderar nästan att testa att vrida runt högtalarna så elementen pekar rätt in i hörnet, än som nu ut mot rummet, för det mesta bastrycket brukar ju samlas långt inne i hörnen, så då kanske det blir ännu mer effektivt om elementen hamnar så långt in i hörnen som möjligt.

Hej!

DEt är ju hemskt trevligt med en bas som man börjar gilla på skarpen.

Jag kan ju inte säga vad som är verkningsfullt i just ditt rum men ändå ge några hypoteser utan att värdera dem sinsemellan.

Regelbundna mått memllan väggar, tak m m gör att en del vågorna återvänder och förstärker och släcker ut inkommande vågor.

hypotes 1. Du placerar ganska stora diffusorrer i hörnen. Dessa reflekterar tillbaka vågen på ett oregelbundet sätt och därmed minskar problemet med att reflekterande vågor förstärker och släcker ut varandra. Enligt min erfarenhet kan effekten förstärkas om man har en öppen oregelbunden planlösning. Detta genom att vågen tvinags ut på lite längre och dämpande resor innan den återvänder.

Bara att ställa fyrkantiga kuber i hörnen skapar diffusion men dina sjukantiga klossar gör antagligen betydligt bättre.

Hypotes 2. Sedan är det nog så att en viss absortion uppstår såsom du beskrivit saken

Sjävl använder jag mig av olika principer i ett mina försök att förbättra basen. Olika former av diffusion samt olika principer för absortion.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2012-04-22 20:48

Kronkan skrev:
Dr_Tinnitus skrev:En lite lustig sak hände här om dagen, som anknyter till TS funderingar.

Hej!

DEt är ju hemskt trevligt med en bas som man börjar gilla på skarpen.

Jag kan ju inte säga vad som är verkningsfullt i just ditt rum men ändå ge några hypoteser utan att värdera dem sinsemellan.

Regelbundna mått memllan väggar, tak m m gör att en del vågorna återvänder och förstärker och släcker ut inkommande vågor.

hypotes 1. Du placerar ganska stora diffusorrer i hörnen. Dessa reflekterar tillbaka vågen på ett oregelbundet sätt och därmed minskar problemet med att reflekterande vågor förstärker och släcker ut varandra. Enligt min erfarenhet kan effekten förstärkas om man har en öppen oregelbunden planlösning. Detta genom att vågen tvinags ut på lite längre och dämpande resor innan den återvänder.

Bara att ställa fyrkantiga kuber i hörnen skapar diffusion men dina sjukantiga klossar gör antagligen betydligt bättre.

Hypotes 2. Sedan är det nog så att en viss absortion uppstår såsom du beskrivit saken

Sjävl använder jag mig av olika principer i ett mina försök att förbättra basen. Olika former av diffusion samt olika principer för absortion.

Jag har ju egentligen tänkt fixa till akustiken mer seriöst i rummet, men inte kommit igång än. Närmaste försöket var att emaila en engelsk för att fråga om bl a pris m.m. på deras ”membranabsorbent” för basregistret, som hade diskuterats i någon tråd här på Faktiskt och som verkade både effektiv och inte så utrymmeskrävande. Men efter att ha emailat två gånger utan att få minsta svar så gav jag upp.
Åt helvete med Currylinjer och slagrutor, och fram med vetenskap och fakta. Heja Randi :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-04-25 14:54

Om jag bara proppar något absorberande i hörnet (så mycket enklare ju), ska jag ordna en glipa på ett par millimeter där hyllorna möts eller ska det vara tätt? Det kanske kvittar... eller så måste man testa :twisted:

Återgå till Generellt om hifi