Sweetspot 2012

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-22 14:46

Panelguy skrev:
celef skrev:
Harryup skrev:
celef skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Fjonkalicious skrev:Varför tar man 500k för högtalare som är gjord av en köksbänkskiva?
För att det tog 1500 timmar att bli klar?

kanske, det är uppenbart att de lagt tid på fel saker

Säljs den är det ju rätt pris. Säljs den inte är det ju fel pris.
Men många arbetstimmar kan ju vara inblandade.

mvh/Harryup

det har du rätt i

jag tycker det är bra att först utgå från sig själv, skulle jag välja att köpa denna dyra och närproducerade högtalare eller skulle jag hellre välja en lika dyr men amerikansk högtalare, jag väljer den senare för den ger mig status som varar för den har utseendet och en historia

Det skulle jag också göra om det handlade om dylika summor. Jag tror det är väldigt svårt för en liten svensk HiFi-tillverkare att konkurrera med kända, välrenommerade amerikanska märken som Wilson på den här prisnivån.

Tack för bilder och kommentarer. Visades det några Pass eller Lamm-steg månne?

det skulle gå om den lilla svenska tillverkaren agerade seriöst och tog hjälp vid utvecklingen av de delar som dom helt uppenbart inte behärskar, för priset är det alldeles för mycket kitcar och garageverksamhet över produkten
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-04-22 17:09

Hann med en tretimmarsvisit på Sweetspot idag. Tror att jag missade en tredjedel av utställarna.

Som väntat var det återgivningsproblem i flertalet rum. Opus 3 var första rummet jag bevistade. Lite kult med rullbanden och skivspelaren var intressant. Anläggningen presterade inget vidare ljudbildsmässigt, hål i mitten. Spelades på anständig ljudnivå, kunde gärna spelat lite storskaligare musik.

Gick vidare till Linn. Där spelades någon sång+gitarr av rätt slätstruket slag/mainstream (de gjordes i flera andra rum också). Med helt frammåtriktadehögtalare blev det en väldigt bred gitarr och sångare, helt onaturligt. Valde lite storbandsjazz från Spotify och det lät lite bättre men det satte också igång rummet en del. En invinkling av högtalarna hade säkert varit av godo men det ingår inte i Linn-konceptet...

Holographic Audio blev nästa anhalt. Var gjort lite åt rummet men långt ifrån tillräckligt för att passa de feta Darf Vader-monstren. Inte tal om annat än att det fanns mycket kapacitet! Dock tyckte jag det saknades lite intimitet, att röster "drunknade" någonstans i basmullret. När jag kom in i rummet spelades Muddy Waters, från 1965 enligt IÖ. Mycket trevlig musik även om rösten blev lite väl basig. Ljudbilden var mycket bra, rymlig och ändå tydlig. Det spelades även isharpa från Norge, häftigt, och sedan blev man masserad av lågbas.... Inte något jag lyssnar på i vanliga fall. Var det möjligen något av Infected Mushroom? Har inga ambitioner att återge den typen av musik och då kan man ju spara in en del....

System Audio spelade på anläggningen til vänster i rummet. Lät mycket trevligt.

No Frills Audio tyckte jag hade lyckats bättre än förra året. Fast inget som jag skulle köpa direkt.

Engelholm då? Jo, lät riktigt bra med min medhavda musik. Rummet var alldeles för litet för de högtalarna men det var rätt genomgående för de som huserade i övernattningsrummen.

Larsen L8 lät bra och verkade fungera hyggligt i det lilla rummet. Lite hög diskantnivå men det kanske berodde på vinylriggen Ola demade på?

Von Schweikert rummet bjöd på riktigt bra ljudåtergivning. Spelades Emerson, Lake & Palmer när jag var där.

Tiden går fort på sådana här tillställningar men lite snack med Josef Svalander och Jan-Erik Persson hanns med. Även lite inköp av CD så långt kontanterna räckte i plånboken. Egentligen hade man behövt åtminstone en timme i varje rum för en ordentlig bedömning. Nu blir det mycket snack och det är ju också trevligt!

Användarvisningsbild
Lingome

Inläggav Lingome » 2012-04-22 17:24

hifikg skrev:
Lingome skrev:Akkelis Akkelis den enda som spelade MUSIK som folk lyssnar på.

Om Akkeli skrev jag "Akkeli botade min ML längtan" och så spelade de på Leben elektronik. Tyckte inte musiken spelade ut särskilt väl. Mitt minne av Martin Logan (som jag en gång var nära att köpa, bara logistiken hindrade mig) är att de brukar låta mycket bättre. Nu var det visserligen en "minsting" de spelade på. Men ändå.

Jag syftade bara på musiken ljudet var uruselt.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-22 18:07

väldigt få utställare verkar ha kunskapen att få till ett bra mässljud, bör mässorna därför bli ljudlösa, för ett dåligt ljud gynnar inte businessen?
Bikinitider

Användarvisningsbild
snerik

Inläggav snerik » 2012-04-22 19:15

Jag håller med om att det är märkligt att säljare av så (ofta) dyra produkter verkar vara okunniga i hur man använder prylarna. Lite som en ferrarisäljare skulle ordna provkörningar i grustag.
Man får ändå berömma HA för att de ändå gjort en hel del åt akustiken! piP lät faktiskt trevligt även de kanske skulle mått bättre av en placering nämre väggen. Vad var de stora omtalade basmonstren för fabrikat? Såg Ino-inspirerade ut.
Trevlig mässa tycker jag!
Hellre musik.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-04-22 19:23

snerik skrev:Vad var de stora omtalade basmonstren för fabrikat?

Egenbygge av HA.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-04-22 20:28

celef skrev:väldigt få utställare verkar ha kunskapen att få till ett bra mässljud, bör mässorna därför bli ljudlösa, för ett dåligt ljud gynnar inte businessen?

Nej, mässorna bör absoult inte bli ljudlösa!
Jag tycker att det är mässbesökarna som bör bli lite mindre kritiska mot "dåligt mässljud". Det vet väl alla som inte är totalt gröna inom detta intresse att samma högtalare kan låta väldigt olika i olika miljöer. Kan man inte tillgodogöra sig musiken utan att det skall låta helt perfekt så kanske man helt enkelt inte har något egentligt musikintresse 8O

Användarvisningsbild
hennnkee

Inläggav hennnkee » 2012-04-22 20:35

RogerGustavsson skrev:och sedan blev man masserad av lågbas.... Inte något jag lyssnar på i vanliga fall. Var det möjligen något av Infected Mushroom? Har inga ambitioner att återge den typen av musik och då kan man ju spara in en del....

http://www.youtube.com/watch?v=X16MKQXHDmc
Kan det vara denna du menar? :D

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2012-04-22 20:39

Kan man inte tillgodogöra sig musiken utan att det skall låta helt perfekt så kanske man helt enkelt inte har något egentligt musikintresse

Och om det låter så illa att det gör ont i öronen då? Jag lovar att jag hellre lyssnar på min Tivoli Audio än mycket av det som presenterades på mässan.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-04-22 20:59

Det var fantastiskt kul att se Hologrpahics AMP27!

Jag och min kompis/kollega rundade av kvällen med middag på Ester och sedan "all in" på nattklubben Harrys. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-04-22 21:25

avr7000 skrev:
Bild

Riktigt nice stack det där; LFD elektronik, Nordost och SF.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-04-22 21:32

Stereotypen skrev:
celef skrev:väldigt få utställare verkar ha kunskapen att få till ett bra mässljud, bör mässorna därför bli ljudlösa, för ett dåligt ljud gynnar inte businessen?

Nej, mässorna bör absoult inte bli ljudlösa!
Jag tycker att det är mässbesökarna som bör bli lite mindre kritiska mot "dåligt mässljud". Det vet väl alla som inte är totalt gröna inom detta intresse att samma högtalare kan låta väldigt olika i olika miljöer. Kan man inte tillgodogöra sig musiken utan att det skall låta helt perfekt så kanske man helt enkelt inte har något egentligt musikintresse 8O

+1
Sedan har det gått lite mode i att totala såga mässljud, men glädjande så var det även hel del positiva omdömen.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-04-22 21:34

Vad är detta?
avr7000 skrev:Bild

När jag ser de här tänker jag allt lite på
avr7000 skrev:Bild

dessa
Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Lyssningsintryck dag 2

Inläggav hifikg » 2012-04-22 21:50

Till min glädje (för någonstans längst in gillar jag Martin Logan) så lät det ett snäpp bättre idag hos Akkeli. Inte hundra, men bättre. Och jag frågade vad som gjorts och det var lite flytt av högtalarna och justering av basnivån. SA/Primare spelade suveränt bra idag. Snacka om att stampa takten! Totemrummet var även idag en skön oas och jag tog mig en extra lång repris där. Lärde mig namnet BB Driftwood eller Bengt Skogholt som ingen av er hört förut eller rättare sagt, som ni alla hört förut! Han är nämligen reklam- och filmbranschens "mörka röst". Köpte hans andra premiärskiva. Jo, första gången han gjorde premiär var det tydligen på EMI och det gick i kras i samma veva. Troligen inte Bengts fel. 100 spänn tog Opus 3 för skivan, en sån där tocken hybridskiva dessutom. Får se om jag får tillstånd att smita ner i lyssningsrummet framåt natten, även om jag e lite tagen av helgens jobb, nöjen och resor.

Hos en utställare som jag missade igår hittade jag plötsligt ett av mässans bästa ljud. Det var riktigt bra. Idag hade jag med mig min egen CD med musik som jag är väl förtrogen med. Den petade jag in hos flera olika utställare med blandat resultat. I det här rummet blev det väldigt bra. Rummet jag talar om var Music Tools. Igår trodde jag att de "bara" pysslade med kablar och kontakter men icke. De spelade musik också. Och det med bravur. Högtalarna hette "esa" och den vackra förstärkaren lyste med sina 300B rör, varför e jag så svag för såna!? De bjöd också på ett musiktips, Ida Sand, käck sångerska. Hennes skiva fanns på mässan, så den följde med hem.

Totem, SA och Music Tools gav mig den bästa musikupplevelsen på mässan. Andra bra utställare var t ex Polk Audio, för den inspirerande demonstrationen där Gizmo gav oss insikter om musiken och hur den kommit till, t ex en målande beskrivning av hur kören sitter i en trappa och knäpper med fingrarna och stampar med fötterna för att simulera regn. Sådana demonstrationer är roliga att lyssna på. Totem gjorde ett bra jobb med en varierad demonstration som följde ett strikt program, minut för minut. Kändes inte som om det vore läge att bryta in med egen musik eller alltför omfattande frågor, men tack vare att det var genomtänkt och välplanerat blev det intressant ändå. Åtminstone en gång. HA spelade varierat och högt och idag när det var lite lugnare fick jag tillfälle att peta in min egen skiva. Tack för det! Även om de inte blev någon "vinnare" i mina öron. Systemet med de bastunga högtalarna var kanske inte tänkt för finlir, hade nog gjort sig bättre på Ino-burkarna. Eller så var rummet omöjligt. Dessutom var det oväntat kritiskt med var man satt när man spelade akustisk musik. John satt bredvid mig och frågade om jag hörde Zelmani mellan högtalarna och det gjorde jag, medan han, som satt till vänster om mig inte alls upplevde det så. När vi bytte plats bytte vi även åsikt. Att flytta öronen ett par decimeter från sweetspot räckte. Surprise! Inte märktes det när man spelade infected mushrooms i över 100 dB.

Grabbarna i SA-rummet var lysande entusiastiska och det med rätta, sådant smittar av sig på besökarna, jag lämnade dem med ett leende på läpparna. Hittade även Hifi-Consults rum idag, var de verkligen där på lördagen? De gjorde inget försök att visa sin anläggning som bestod av dubbla Emblor, ett slutsteg från Bladelius och en himla massa dyra kablar. Det stod antagligen ett par högtalare där också, men demonstratören hade ingen tid över för mig. Han skulle bara veta att det är just de prylarna som är "ansvariga" för att jag ramlat in i hifi-träsket igen.

Nu har jag säkert glömt någon, t ex de där med de pyttesmå högtalarna som kan monteras i hörn. Jäklar i min låda vad mycket och bra ljud de kan få ur så små pryttlar. Perfekt för t ex hotellrum, skolsalar och andra lokaler där ljudet ska höras men inte synas. Tack för jojon! Svalanders snygga strumpor ska jag önska mig i julklapp. Larsen nämnde jag igår och det var sammalika idag.

Och sist, men inte minst, skivförsäljningen! Trevligt inslag. Renderade i 23 nya CD-skivor i handbagaget.

Bilder ja... jo jag tog en bunt idag, ska se om jag har något som ingen visat förut. Ett par unika bilder vet jag att jag har, fast jag har inte kollat om de blev tillräckligt bra än.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-04-22 22:50

Man kan förstås fråga sig om det måste låta så "ickeoptimalt" som det gjorde i många rum. En del kallar det att "såga". Med tanke på vilka prislappar många av prylarna var försedda med, förväntar åtminstone jag mera välljud för pengarna. Tror också att det vore en del vunnet om rummen vore lite större, mera som normala vardagsrum, ca 25 m2. Min personliga erfarenhet är att ofta fungerar högtalare med lite mindre utsträckt bas neråt i frekvens bättre i mindre rum än mera fullregistriga som drar igång rummets resonanser. En majoritet av högtalare verkar också vara konstruerade för placering långt ifrån begränsningsytor/"ickerum".

Var det någon som hörde Ino piP hos HA? Hur lät de i det stora rmmet? HA Dart Vader är förstås Ino-bestyckad men jag tror som redan nämnts att det kan vara en idé att ha ett så baskapabelt system delat, i toppar och basmoduler så att de kan placeras mera flexibelt/optimalt för resp. område.

Jag hade med mig ett par egna CD men jag var ganska restriktiv med att plocka fram dem. Dock ville IÖ och Per Engelholm veta vad det var för spår... Hade jag haft mera tid, hade de kommit fram oftare. Många verkar vilja att ee ska spelas mera "vanlig" musik, vad det nu är? Jag föredrar att lyssna till något som kan vara utslagsgivande. Inte i något rum spelades det klassisk musik eller knappt ens akustisk musik när jag vara där. I många fall var det närmickade songwriters+gitarr, multimono+effekter. Det går ju att spela in det mera rakt om artisten är duktig....

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-22 22:57

RogerGustavsson skrev:Man kan förstås fråga sig om det måste låta så "ickeoptimalt" som det gjorde i många rum. En del kallar det att "såga". Med tanke på vilka prislappar många av prylarna var försedda med, förväntar åtminstone jag mera välljud för pengarna. ...

Håller med. Även om de jag räknade upp ovan gjorde det bra så fanns det inget enda rum som jag skulle vilja byta anläggning med av ljudmässiga skäl. Sen kan jag ju ändå byta för snöd vinnings skull, men det är en annan sak. I något rum berömde jag utställaren med att deras anläggning nästan lät lika bra som min egen. Det verkade de ta som något nedsättande, utan att förhöra sig om vad jag lyssnade på därhemma *s* (fast hade de gjort det hade de väl blivit ännu mer besvikna)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-04-22 23:17

Skärmarna till vänster på den hä bilden, vet någon vad det är? Har de någon akustisk funktion?

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
P1200VB

Inläggav P1200VB » 2012-04-22 23:30

Själv så gillade jag Holographic Audios rum och hans Dart Vader högtalare. Men sen så är jag basnarkoman också :twisted:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

von Schweikertrummet...

Inläggav hifikg » 2012-04-23 01:04

Överblick med sällsynt inslag, någon som ser vad jag menar?

Bild

Den vackra Audiospaceförstärkaren, visst är 300B något extra?

Bild

Och en lista på pryttlarna som fanns i rummet:

Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-23 01:10

Skivförsäljningen tyckte jag om, blev 23 nya och begagnade CD skivor... Den här bilden innehåller också ett sällsynt inslag på mässan, någon som ser vad jag menar?

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-23 01:31

Bruden :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-04-23 06:03

paa skrev:Skärmarna till vänster på den hä bilden, vet någon vad det är? Har de någon akustisk funktion?

Bild

Nej, endast som viauell avskärmning. Var svart myggnät som man såg igenom.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-04-23 08:28

MagnusÖstberg skrev:Bruden :D

Brudarna i pluralis. Trodde du hade bättre ögon än så Osten. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-04-23 08:36

P1200VB skrev:Själv så gillade jag Holographic Audios rum och hans Dart Vader högtalare. Men sen så är jag basnarkoman också :twisted:

Eftersom det uppenbarligen var så att man kunde önska slig lite mer vid vissa tillfällen så frågade jag när den stora modellen (WWMTMWW) kom. :twisted: Det tyckte konstruktören inte behövdes. När jag frågade om det inte vore vettigt med basstöd då så var tvekan destu större och konstruktören kom fram till att det inte vore helt olämpligt att ha basstöd men att det troligen inte behövdes...

Typiskt modesta svenskar. :roll: 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-04-23 09:15

Har också funderat på vad basstöd skulle göra för de där monoliterna, men
kanske inte för att först och främst öka kapaciteten. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-04-23 09:43

hifikg skrev:Skivförsäljningen tyckte jag om, blev 23 nya och begagnade CD skivor... Den här bilden innehåller också ett sällsynt inslag på mässan, någon som ser vad jag menar?

Bild

En person som inte hänger över en skivback?

/ B

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-04-23 09:50

Naqref skrev: Eftersom det uppenbarligen var så att man kunde önska slig lite mer vid vissa tillfällen så frågade jag när den stora modellen (WWMTMWW) kom. :twisted:

Det skall väl vara en 64 i mitten ... 8O 8O :D

WWMMTMMWW

... åsså lite extra bassupport förstås, 8 x WWWW .... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-04-23 09:54

Tack, Stefan för fantastiskt fina bilder. Jag var i Jönköping förra helgen och grämde mig att mitt ärende inte sammanföll med mässan (=fel helg).

Kort om fotot. Ser att du fotar med D90 och ibland med riktigt långa exponeringstider. Släpar du runt på stativ, eller lutar du dig mot lämpliga fasta konstruktioner? Bilderna gör verkligen prylarna rättvisa!

Som DIY-are saknar man dock en röntgenkamera. Tänk om man kunde få en bild av innanmätet i alla vackra (och fula) konstruktioner. Skulle kanske avslöja ett och annat, men också bidra med goda idéer för fortsatt snickrande hemma i garaget :) .

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-04-23 14:01

Naqref skrev:
MagnusÖstberg skrev:Bruden :D

Brudarna i pluralis. Trodde du hade bättre ögon än så Osten. ;)

Nja, det kan ju vara en fjolla på första bilden.
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-04-23 14:45

Jag undrar, vad är det för tavlor ovanpå Larsenhögtalarna..? Extra dämp eller bara snyggt? :)

Bild

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi