av hifikg » 2012-04-22 21:50
Till min glädje (för någonstans längst in gillar jag Martin Logan) så lät det ett snäpp bättre idag hos Akkeli. Inte hundra, men bättre. Och jag frågade vad som gjorts och det var lite flytt av högtalarna och justering av basnivån. SA/Primare spelade suveränt bra idag. Snacka om att stampa takten! Totemrummet var även idag en skön oas och jag tog mig en extra lång repris där. Lärde mig namnet BB Driftwood eller Bengt Skogholt som ingen av er hört förut eller rättare sagt, som ni alla hört förut! Han är nämligen reklam- och filmbranschens "mörka röst". Köpte hans andra premiärskiva. Jo, första gången han gjorde premiär var det tydligen på EMI och det gick i kras i samma veva. Troligen inte Bengts fel. 100 spänn tog Opus 3 för skivan, en sån där tocken hybridskiva dessutom. Får se om jag får tillstånd att smita ner i lyssningsrummet framåt natten, även om jag e lite tagen av helgens jobb, nöjen och resor.
Hos en utställare som jag missade igår hittade jag plötsligt ett av mässans bästa ljud. Det var riktigt bra. Idag hade jag med mig min egen CD med musik som jag är väl förtrogen med. Den petade jag in hos flera olika utställare med blandat resultat. I det här rummet blev det väldigt bra. Rummet jag talar om var Music Tools. Igår trodde jag att de "bara" pysslade med kablar och kontakter men icke. De spelade musik också. Och det med bravur. Högtalarna hette "esa" och den vackra förstärkaren lyste med sina 300B rör, varför e jag så svag för såna!? De bjöd också på ett musiktips, Ida Sand, käck sångerska. Hennes skiva fanns på mässan, så den följde med hem.
Totem, SA och Music Tools gav mig den bästa musikupplevelsen på mässan. Andra bra utställare var t ex Polk Audio, för den inspirerande demonstrationen där Gizmo gav oss insikter om musiken och hur den kommit till, t ex en målande beskrivning av hur kören sitter i en trappa och knäpper med fingrarna och stampar med fötterna för att simulera regn. Sådana demonstrationer är roliga att lyssna på. Totem gjorde ett bra jobb med en varierad demonstration som följde ett strikt program, minut för minut. Kändes inte som om det vore läge att bryta in med egen musik eller alltför omfattande frågor, men tack vare att det var genomtänkt och välplanerat blev det intressant ändå. Åtminstone en gång. HA spelade varierat och högt och idag när det var lite lugnare fick jag tillfälle att peta in min egen skiva. Tack för det! Även om de inte blev någon "vinnare" i mina öron. Systemet med de bastunga högtalarna var kanske inte tänkt för finlir, hade nog gjort sig bättre på Ino-burkarna. Eller så var rummet omöjligt. Dessutom var det oväntat kritiskt med var man satt när man spelade akustisk musik. John satt bredvid mig och frågade om jag hörde Zelmani mellan högtalarna och det gjorde jag, medan han, som satt till vänster om mig inte alls upplevde det så. När vi bytte plats bytte vi även åsikt. Att flytta öronen ett par decimeter från sweetspot räckte. Surprise! Inte märktes det när man spelade infected mushrooms i över 100 dB.
Grabbarna i SA-rummet var lysande entusiastiska och det med rätta, sådant smittar av sig på besökarna, jag lämnade dem med ett leende på läpparna. Hittade även Hifi-Consults rum idag, var de verkligen där på lördagen? De gjorde inget försök att visa sin anläggning som bestod av dubbla Emblor, ett slutsteg från Bladelius och en himla massa dyra kablar. Det stod antagligen ett par högtalare där också, men demonstratören hade ingen tid över för mig. Han skulle bara veta att det är just de prylarna som är "ansvariga" för att jag ramlat in i hifi-träsket igen.
Nu har jag säkert glömt någon, t ex de där med de pyttesmå högtalarna som kan monteras i hörn. Jäklar i min låda vad mycket och bra ljud de kan få ur så små pryttlar. Perfekt för t ex hotellrum, skolsalar och andra lokaler där ljudet ska höras men inte synas. Tack för jojon! Svalanders snygga strumpor ska jag önska mig i julklapp. Larsen nämnde jag igår och det var sammalika idag.
Och sist, men inte minst, skivförsäljningen! Trevligt inslag. Renderade i 23 nya CD-skivor i handbagaget.
Bilder ja... jo jag tog en bunt idag, ska se om jag har något som ingen visat förut. Ett par unika bilder vet jag att jag har, fast jag har inte kollat om de blev tillräckligt bra än.
Sitter nöjd