Hur säkerställa bästa möjliga ljud ut (7.1) från dator?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

mangs

Hur säkerställa bästa möjliga ljud ut (7.1) från dator?

Inläggav mangs » 2012-04-19 12:29

Funderade länge gällande vilket forum jag är mest trolig att få svar på mina funderingar och valet föll på faktiskt så vänligen ge mig rätt. :)

Jag har gjort slag i saken och i mitt biorum ersatt en SB classic v3 samt en Twix mediastreamer med en dator körande Win7. Från denna kommer jag köra både min musiksamling i FLAC. Köra Spotify samt då även spela upp diverse filmer både från hårddisken samt från den integrerade Bluray-spelare. Jag har kopplat datorn vidare till förstärkare med HDMI och allting fungerar bra just nu efter lite trixande.
Däremot infinner sig frågan nu om jag verkligen får ut esta möjliga ljudkvalité-mässigt.?
Win7 och drivrutinerna för ljudkrestarna ger ju ofantligt mycket olika inställningar. Inställningar som jag ju redan har konfigurerat i dels min förstärkare och dels i min MIni-DSP. jag vill helt enkelt bara att datorn skickar vidare vad som finns på mediat till min förstärkare.

Mina FLACs----2-kanal 44.100/16bit
Spotify Oggs---2-kanal 44.100/16bit
Filmer kodat i 2.0,5,1,7,1 etc som de är tänkta.

Jag har därför valt att inte ställa in någon form av rumskompensering, delningsfrekvens etc i ljudkortet men jag har sagt att jag har ett 7.1 system där fronthögtalarna är large samt surround/center är small (mina 4 subbar kör via mini-dsp och frontutgången). Sedan har jag valt att datorn skall skicka det vidare via HDMI out och då som digitalt.

Ljudkortet står redan idag som at tdet supportar så gott som alla tänkbara codecs och visst fungerar det men jag upplever det ändå som att ljudet är nåot sämre än tidigare med min media-streamer som då i motsats till datorn inte hade några egentliga inställningar utan bara kastade vidare vad den matats med ut till förstärkaren. Någon som suttit med samma bryderi och hur kom ni vidare för att säkerställa att inte låta datorn ellerr någon av alla program processa signalen och skicka något eget.

Som jag har det nu skickar datorn ut en signal till förstärkaren att den lämnar 7.1 alltid för i förstärkaren visar den att alla kanaler är aktiva alltid, däremot när det gäller två-kanals musik så lyser alla kanalerna upp men det är bara ljud ur frontarna. jag kan inte heller genom att på förtärkaren trycka in DPL2, Neo etc få ut något ljud i surrouanden när källan är två-kanal. Däremot om jag sätter förstärkaren i tec 7-ch stereo då kommer ljud från alla högtalare.

Min huvudfråga är väl snarare därför, är det rätt att i min setup tala om för datorn at tden skall köra mot ett 7.1 system eller skall jag låta den köra i vanlig stereo 2-kanals ut till förstärkaren?

Det känns ju i så fall som att jag tappar möjlighet att få ut alla ljudspåren från tex en bluray.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-04-19 12:52

För filmer i DTS eller DD gör du nog klokt i att skicka HDMI-signalen opåverkad (som om datorn hade varit en DVD-/BD-spelare). Alla inställningar är nog bättre att du gör i receivern och datorn borde bara skicka vidare det som finns på filmen/skivan. Finns det ingen "pass through"-funktion eller liknande?

Däremot för musik i 2-kanal undrar jag om du inte borde spela upp musiken via nätverksfunktionen i din receiver istället för på datorn. FLAC-filerna kan ju ligga på en enkel NAS så kan du spela dessa även utan att datorn behöver vara påslagen.

Spotify kan du spela upp på datorn och sen via ett serverprogram (t.ex. Jamcast) pusha ut ljudet i nätverket till nätverksfunktionen i din receiver. Även här går du "förbi" ljud- och grafikkorten i datorn.

Jag vet faktiskt inte hur det fungerar när du skickar ut ljudet via datorns ljud- grafikkort, men eftersom du ställer in det som 16/44.1 för både FLAC & annat så antar jag att det sker en konvertering på något sätt. Spelar du upp via nätverket och receivern kommer den att spela FLAC-filerna som de är från NAS:en.

mangs

Inläggav mangs » 2012-04-19 13:12

Jag köra redan SB3/DAC kopplat mot Server/NAS i mitt lyssningsrum men i biografen ställer jag inte riktigt lika höga krav på ljudkvalité i 2-kanal och jag tycker det känns bättre att där köra via dator då jag tex kan få snygagre gränssnitt via projektorn etc än från förstärkaren direkt från NAS. Handhavandet blir ju mycket rappare och smidigare med.

Jag har inte hitta något pass through funktion i datorn ännu men det hade ju varit smidigt om jag kunde få till.

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2012-04-19 16:18

Jag har ställt mitt ljudkort i 2.0 och så har jag ställt in xbmc (om du inte redan använder det, börja nu!) att förstärkaren klarar dts och ac3 och då löser sig allt, slår jag på en film med t.ex. dts så skickar den det till förstärkaren medans alla windowsljud stängs av (det går alltså inte få datorn att spela upp något annat ljud än filmen)

mangs

Inläggav mangs » 2012-04-24 11:24

har börjat använda xbmc nu och det är riktigt snyggt och smidigt via mitt mini Nuovo tgb. :)

Har dock inte ritkigt fått till ljudet ännu då jag vid ett snabbt test upplevde det som att ljudet från XBMC är sämre, lägre, tunnare än om jag kör med mediaplayer classic där jag å andra sidan fått till det att låta bättre än via min Bluray-spelare.

Just nu säger jag till allting att jag kör 7.1 och skicka vidare digitalt via HDMI och i de lägen där det går skicka native då min förstärkare klarar att avkoda allting.

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2012-04-24 12:18

mangs skrev:har börjat använda xbmc nu och det är riktigt snyggt och smidigt via mitt mini Nuovo tgb. :)

Har dock inte ritkigt fått till ljudet ännu då jag vid ett snabbt test upplevde det som att ljudet från XBMC är sämre, lägre, tunnare än om jag kör med mediaplayer classic där jag å andra sidan fått till det att låta bättre än via min Bluray-spelare.

Just nu säger jag till allting att jag kör 7.1 och skicka vidare digitalt via HDMI och i de lägen där det går skicka native då min förstärkare klarar att avkoda allting.

Glöm inte alla inställningar i xbmc, du måste bocka i att din förstärkare klarar dts och ac3 + en del andra inställningar

mangs

Inläggav mangs » 2012-04-24 13:28

Yepp, har vad jag tror bockat i allting rätt. 7.1, DTS etc etc men ljudet låter lite tamt och har inte lika mycket info i surround som jag är van vid. Misstänker att den skickar fel info till förstärkaren även om det från XMBC tex står DTS 5.1 som ljud.

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2012-04-24 14:26

Vad står det i förstärkaren då?
Det kan inte vara så att det du hade innan skickade för mycket information på surround?

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2012-04-24 22:50

Se till att skicka bitstream till din förstärkare, låt inte datorn dekoda surroundformat.

När det gäller tvåkanal, varför tog du bort din SB? Din dator har förmodligen mer jitter, EMI/RFI. Koppla in SB:n igen till stereon.
100% Digital

mangs

Inläggav mangs » 2012-04-25 14:16

Nasjo skrev:Vad står det i förstärkaren då?
Det kan inte vara så att det du hade innan skickade för mycket information på surround?

Det står bara straight och så ser jag att det skickas info till samtliga kanaler.

crion skrev:Se till att skicka bitstream till din förstärkare, låt inte datorn dekoda surroundformat.

När det gäller tvåkanal, varför tog du bort din SB? Din dator har förmodligen mer jitter, EMI/RFI. Koppla in SB:n igen till stereon.

Hur säkerställer jag att den skickar bitstream då?
När det gäller mitt biorum så lyssnar jag oerhört lite på 2-kanal där dåjag främst gör detta i mitt andra lyssningsrum. med datorn får jag dessutom upp ett snyggare gränssnitt för både Spotify samt min egen musiksamling via tex XBMC och så här långt har jag inte märkt att ljudet blivit direkt sämre för 2-ch utan det är snarare de multikanalskällor som jag spelar som låter lite tråkigare än tidigare.

Det stora härket i det här är att många filmer/konserter dels har olika ljudspår kopplade till sig. Olika program på datorn har sina egna inställningar och datorn i sig har sedan sina ljudinställningar som dessutom skiljer sig om jag väljer att köra ljudet ut via HDMI eller via komposit. Sedan har jag då bioförstärkaren som agerar avkodare och försteg och skickar vidare signalen till mini-DSP och sedan till slutsteg. Det är många steg på vägen som passeras och ett lite fel någonstans ger ju mig fel slutresultat. Min grundtes har hela tiden varit att låta datorn vara så transparent som möjligt och bara skicka vidare det ljudspåret som jag väljer till resp film. vet inte hur jag säkertställer att så är fallet bara.

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2012-04-25 15:40

Om allt är rätt ska det lysa dts i förstärkaren. Finns massa guider om hur du får ut dts från xbmc, google är din vän :)

Användarvisningsbild
lanshan75
Inaktiverad

Inläggav lanshan75 » 2012-04-26 11:36

Ändrad bot-post

/K12

mangs

Inläggav mangs » 2012-04-27 12:15

Nasjo skrev:Om allt är rätt ska det lysa dts i förstärkaren. Finns massa guider om hur du får ut dts från xbmc, google är din vän :)
Yepp, jag spenderade några timmar igår kväll med att få rätt på detta. Tydligen var förtärkaren inställd i ett läge att dölja vilken codec som används, efter att ha åtgärdat detta kan jag nu säkerställa att såväl mediaspelare, dator och PS3 skickar vidare DTS, Dolby-HD etc när dessa spår finnes. jag har även gjort en rak jämföresle mellan XBMC och min mediaspelare och nivån ut från XBMC är nog någon dB ned från datorn men i övrigt är ljudet numera rätt likt.

Ett tips för andra som brottas med liknande problemställningar är att tex bara köra någon/några av surroundkanalerna när ni gör A/B-tester, här hör man stora skillnader från lyssningspositionen jämfört med när man kör tex 7.2.

Nu skall jag bara få till optimal basnivå för som det är just nu är ljudet lite tunt på en del inspelningar. Tror att någon dB till skulle vara perfekt.

Återgå till Generellt om hifi