Jag har gjort slag i saken och i mitt biorum ersatt en SB classic v3 samt en Twix mediastreamer med en dator körande Win7. Från denna kommer jag köra både min musiksamling i FLAC. Köra Spotify samt då även spela upp diverse filmer både från hårddisken samt från den integrerade Bluray-spelare. Jag har kopplat datorn vidare till förstärkare med HDMI och allting fungerar bra just nu efter lite trixande.
Däremot infinner sig frågan nu om jag verkligen får ut esta möjliga ljudkvalité-mässigt.?
Win7 och drivrutinerna för ljudkrestarna ger ju ofantligt mycket olika inställningar. Inställningar som jag ju redan har konfigurerat i dels min förstärkare och dels i min MIni-DSP. jag vill helt enkelt bara att datorn skickar vidare vad som finns på mediat till min förstärkare.
Mina FLACs----2-kanal 44.100/16bit
Spotify Oggs---2-kanal 44.100/16bit
Filmer kodat i 2.0,5,1,7,1 etc som de är tänkta.
Jag har därför valt att inte ställa in någon form av rumskompensering, delningsfrekvens etc i ljudkortet men jag har sagt att jag har ett 7.1 system där fronthögtalarna är large samt surround/center är small (mina 4 subbar kör via mini-dsp och frontutgången). Sedan har jag valt att datorn skall skicka det vidare via HDMI out och då som digitalt.
Ljudkortet står redan idag som at tdet supportar så gott som alla tänkbara codecs och visst fungerar det men jag upplever det ändå som att ljudet är nåot sämre än tidigare med min media-streamer som då i motsats till datorn inte hade några egentliga inställningar utan bara kastade vidare vad den matats med ut till förstärkaren. Någon som suttit med samma bryderi och hur kom ni vidare för att säkerställa att inte låta datorn ellerr någon av alla program processa signalen och skicka något eget.
Som jag har det nu skickar datorn ut en signal till förstärkaren att den lämnar 7.1 alltid för i förstärkaren visar den att alla kanaler är aktiva alltid, däremot när det gäller två-kanals musik så lyser alla kanalerna upp men det är bara ljud ur frontarna. jag kan inte heller genom att på förtärkaren trycka in DPL2, Neo etc få ut något ljud i surrouanden när källan är två-kanal. Däremot om jag sätter förstärkaren i tec 7-ch stereo då kommer ljud från alla högtalare.
Min huvudfråga är väl snarare därför, är det rätt att i min setup tala om för datorn at tden skall köra mot ett 7.1 system eller skall jag låta den köra i vanlig stereo 2-kanals ut till förstärkaren?
Det känns ju i så fall som att jag tappar möjlighet att få ut alla ljudspåren från tex en bluray.