Moderator: Redaktörer
mx skrev:Något jag ska tänka på?
Bill50x skrev:Framför allt, kör ny musik hela tiden. Så du slipper "detta-har jag-hört-förut-därför-låter-det-bättre"
I ett senare led kan du spela välkänd musik och känna efter vad som berör dig mest.
/ B
mx skrev:RogerGustavsson skrev:Ska man inte göra detta som blindtest?
Hur fan ska jag göra det?
RogerGustavsson skrev:mx skrev:RogerGustavsson skrev:Ska man inte göra detta som blindtest?
Hur fan ska jag göra det?
Nej, det kan vara svårt att famla i mörkret. Se upp för de vassa spikarna! Men jag tycker det finns en viss risk att man inte kan bortse från att man själv har varit och grejat i anläggningen. Om någon annan gör det utan din vetskap höjer det trovärdigheten en del.
mx skrev:Bill50x skrev:Framför allt, kör ny musik hela tiden. Så du slipper "detta-har jag-hört-förut-därför-låter-det-bättre"
I ett senare led kan du spela välkänd musik och känna efter vad som berör dig mest.
/ B
Hur kan jag jämföra skillnader om jag inte hört låten förut?
Harryup skrev:Kanske försöka hålla dig nykter?
Bill50x skrev:mx skrev:Bill50x skrev:Framför allt, kör ny musik hela tiden. Så du slipper "detta-har jag-hört-förut-därför-låter-det-bättre"
/ B
Det är inte (ljudmässiga) skillnader du ska jämföra. Det är hur du uppfattar musiken. Låter det homogent, hänger ihop. Eller bara kaos?
Prova att spela en "mäss-jazz" jazz av välkänt märke. Du kan säkert glädjas åt alla detaljer, hur cymbalen klingar och hur vackert allt låter. Sådan musik/inspelning låter nämligen vacker vad du än spelar den på, även den berömda köksradion. Sedan spelar du The Rolling Stones, typ She said yeah från 1965. Att ljudet är sämre undgår inte ens en fem-åring. Men fråga fem-åringen vilket som är roligast att lyssna påProva sedan lite olika uppställningar med mäss-jazzen och Stones gamla låt - vilken uppställning ger bäst spelglädje på de två låtarna? Alltså, vilken av de två låtarna drar mest fördel av ditt trixande?
Jag vågar påstå Stones-låten eftersom mäss-jazzen låter lika bra på precis allting. Eller så beror det på att jag gillar Stones bättre
/ B
mx skrev:
Kommentarer på det? Något jag ska tänka på?
zapanasta skrev:mx,lägg en radioshack på golvet ungefär vid lyssningsposition (om du har en sån)
Kör en låt eller testton med fötter och se till att inte mätaren slår i botten nån gång,sen kör du samma sak (låt) utan fötter.....
Kommer omgående visa sig på mätaren om vibrationer (resonanser) fortplanar sig i golvet.
Hålla på att lyssna sig fram med olika låtar är som gjort för att man ska bli förvirrad och lura sig själv
Harryup skrev:mx skrev:Kan väl redan nu avslöja att det inte är så stor skillnad alls faktiskt. Men
fortsätter under kvällen, och sedan ska jag mäta lite också.
Ingen matta under? Parkett?
mvh/Harryup
Bill50x skrev:mx skrev:Bill50x skrev:Framför allt, kör ny musik hela tiden. Så du slipper "detta-har jag-hört-förut-därför-låter-det-bättre"
/ B
Det är inte (ljudmässiga) skillnader du ska jämföra. Det är hur du uppfattar musiken. Låter det homogent, hänger ihop. Eller bara kaos?
/ B
Bill50x skrev:Testa Frank Zappa också. Med den musiken kan man prata om kaos i många anläggningar.
Bill50x skrev:Prova att spela en "mäss-jazz" jazz av välkänt märke. Du kan säkert glädjas åt alla detaljer, hur cymbalen klingar och hur vackert allt låter. Sådan musik/inspelning låter nämligen vacker vad du än spelar den på, även den berömda köksradion.
Användare som besöker denna kategori: nusihb och 27 gäster