SD, spikar eller inget alls: Nu testar -jag- (igen)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

SD, spikar eller inget alls: Nu testar -jag- (igen)

Inläggav mx » 2012-04-24 13:03

Har precis ställt högtalarna direkt på golvet utan SD eller spikar. Nu ska jag
testa helt själv. Nu ska vi se vad det blir för perceived pitch.

Detta test kommer nog ta några dagar, då jag verkligen ska göra detta
ordentligt. Så till helgen kommer jag med ett utlåtande.

Kommentarer på det? Något jag ska tänka på?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Re: SD, spikar eller inget alls: Nu testar -jag- (igen)

Inläggav shifts » 2012-04-24 13:16

mx skrev:Något jag ska tänka på?

Fötterna i golvet.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-04-24 13:22

Spik i parketten.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-24 13:23

Inte SD ovanpå högtalarna?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-04-24 13:28

Framför allt, kör ny musik hela tiden. Så du slipper "detta-har jag-hört-förut-därför-låter-det-bättre"

I ett senare led kan du spela välkänd musik och känna efter vad som berör dig mest.

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-24 13:39

Prova lite blue tac 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-24 13:40

Bill50x skrev:Framför allt, kör ny musik hela tiden. Så du slipper "detta-har jag-hört-förut-därför-låter-det-bättre"

I ett senare led kan du spela välkänd musik och känna efter vad som berör dig mest.

/ B

Hur kan jag jämföra skillnader om jag inte hört låten förut?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-04-24 13:43

Ska man inte göra detta som blindtest?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-24 13:55

RogerGustavsson skrev:Ska man inte göra detta som blindtest?

Hur fan ska jag göra det? :D
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-24 14:09

Glöm inte att testa hjul! Carlsson försåg Några av sina med sådana och de flesta av mina subwoofrar står på hjul.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-04-24 14:10

mx skrev:

Nej, det kan vara svårt att famla i mörkret. Se upp för de vassa spikarna! Men jag tycker det finns en viss risk att man inte kan bortse från att man själv har varit och grejat i anläggningen. Om någon annan gör det utan din vetskap höjer det trovärdigheten en del.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-24 14:14

Kanske försöka hålla dig nykter? :)

Men annars om du kan små ekbitar med en klick Blue/White Tac på. Kanske också mot golvet om det inte är en matta. Och om du har möjlighet testa på olika golv som känns lite olika stadiga.

Lycka till.
Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-24 14:18

RogerGustavsson skrev:
mx skrev:

Nej, det kan vara svårt att famla i mörkret. Se upp för de vassa spikarna! Men jag tycker det finns en viss risk att man inte kan bortse från att man själv har varit och grejat i anläggningen. Om någon annan gör det utan din vetskap höjer det trovärdigheten en del.

I sig borde det väl vara bra om man blindtesta också men byta fötter är struligt. Kanske fundera på hur du skall klassa utfallet?
Kommer du att lyssna efter vad som du tycker är roligast, minst färgat, största dynamiken, etc etc.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-24 14:30

hifikg skrev:Glöm inte att testa hjul! Carlsson försåg Några av sina med sådana och de flesta av mina subwoofrar står på hjul.

Även Linn verkar ha börjat med det. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-24 14:42

ska man ha gummihjul eller metall? eller trä?
Bikinitider

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-24 14:42

celef skrev:ska man ha gummihjul eller metall? eller trä?

Och ska hjulen spikas fast?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-24 14:52

mx skrev:
celef skrev:ska man ha gummihjul eller metall? eller trä?

Och ska hjulen spikas fast?

jag tror på lim, det är tydligen det senaste i autoindustrin
Bikinitider

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-04-24 15:49

Gör dig inte illa nu mx.. Du har sagt att du tummen mitt i handen, spikar är farliga :wink:

Ser fram emot vad du föredrar på den plats dom står nu!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-04-24 15:56

mx skrev:
Bill50x skrev:Framför allt, kör ny musik hela tiden. Så du slipper "detta-har jag-hört-förut-därför-låter-det-bättre"

/ B

Det är inte (ljudmässiga) skillnader du ska jämföra. Det är hur du uppfattar musiken. Låter det homogent, hänger ihop. Eller bara kaos?

Prova att spela en "mäss-jazz" jazz av välkänt märke. Du kan säkert glädjas åt alla detaljer, hur cymbalen klingar och hur vackert allt låter. Sådan musik/inspelning låter nämligen vacker vad du än spelar den på, även den berömda köksradion. Sedan spelar du The Rolling Stones, typ She said yeah från 1965. Att ljudet är sämre undgår inte ens en fem-åring. Men fråga fem-åringen vilket som är roligast att lyssna på :-) Prova sedan lite olika uppställningar med mäss-jazzen och Stones gamla låt - vilken uppställning ger bäst spelglädje på de två låtarna? Alltså, vilken av de två låtarna drar mest fördel av ditt trixande? Jag tror att du kommer höra skillnader i hur du uppfattar musikernas agerande, deras inbördes förhållande, bättre med Stones-låten.

Jag vågar påstå att Stones-låten ger större skillnader i spelglädje eftersom mäss-jazzen låter lika bra på precis allting. För mäss-jazzen har ingen spelglädje, där lyssnar man bara på ljud.

Eller är det så att jag gillar Stones bättre?

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2012-04-24 16:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-04-24 16:02

Harryup skrev:Kanske försöka hålla dig nykter? :)

Kan vara ett misstag.

Var på en föreläsning av en författare på en bokklubb/bokhandel för många år sedan. Författaren berättade att han fått klagomål över att han jämnt och ständigt drack vin. Så han tänkte, det kanske jag ska sluta med. Så skedde, men första nyktra dagen snubblade han i trappen i villan och bröt ankeln. Hans kommentar var "det misstaget (att vara nykter) kommer jag aldrig göra om igen".... :-)

/ B

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-04-24 16:26

Bill50x skrev:
mx skrev:

/ B

Det är inte (ljudmässiga) skillnader du ska jämföra. Det är hur du uppfattar musiken. Låter det homogent, hänger ihop. Eller bara kaos?

Prova att spela en "mäss-jazz" jazz av välkänt märke. Du kan säkert glädjas åt alla detaljer, hur cymbalen klingar och hur vackert allt låter. Sådan musik/inspelning låter nämligen vacker vad du än spelar den på, även den berömda köksradion. Sedan spelar du The Rolling Stones, typ She said yeah från 1965. Att ljudet är sämre undgår inte ens en fem-åring. Men fråga fem-åringen vilket som är roligast att lyssna på :-) Prova sedan lite olika uppställningar med mäss-jazzen och Stones gamla låt - vilken uppställning ger bäst spelglädje på de två låtarna? Alltså, vilken av de två låtarna drar mest fördel av ditt trixande?

Jag vågar påstå Stones-låten eftersom mäss-jazzen låter lika bra på precis allting. Eller så beror det på att jag gillar Stones bättre :-)

/ B

Så har det varit för mig. När jag exempelvis skaffade mig rörslutstegs så var det inte för att jazzen inte gick att förstå. Det var just Rolling Stones som blev bättre. Hade innan dess aldrig skaffat några mängder skivor av detta band. Så det var så jag "upptäckte" Stones och idag har jag en del av dras skivor specillt de tidiga.

Sedan är ju probemet för mig att min egen anläggning inte är särksilt stabil över tid. Det ändras, läggs till dars ifrån etc. Just nu inte koll på att just Stenarna låter OK.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-04-24 16:33

mx,lägg en radioshack på golvet ungefär vid lyssningsposition (om du har en sån)

Kör en låt eller testton med fötter och se till att inte mätaren slår i botten nån gång,sen kör du samma sak (låt) utan fötter.....

Kommer omgående visa sig på mätaren om vibrationer (resonanser) fortplanar sig i golvet.

Hålla på att lyssna sig fram med olika låtar är som gjort för att man ska bli förvirrad och lura sig själv :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: SD, spikar eller inget alls: Nu testar -jag- (igen)

Inläggav phon » 2012-04-24 17:06

mx skrev:
Kommentarer på det? Något jag ska tänka på?

Framför allt, använd inte musik när du testar. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-24 18:02

zapanasta skrev:mx,lägg en radioshack på golvet ungefär vid lyssningsposition (om du har en sån)

Kör en låt eller testton med fötter och se till att inte mätaren slår i botten nån gång,sen kör du samma sak (låt) utan fötter.....

Kommer omgående visa sig på mätaren om vibrationer (resonanser) fortplanar sig i golvet.

Hålla på att lyssna sig fram med olika låtar är som gjort för att man ska bli förvirrad och lura sig själv :)

Varför är det viktigt om man skall lyssna på vad man gillar?
Testen är ju subjektiv lyssningstest som jag har förstått det.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-04-24 18:41

Kronkan skrev:Just nu inte koll på att just Stenarna låter OK.

Testa Frank Zappa också. Med den musiken kan man prata om kaos i många anläggningar.

/ B

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-24 18:47

Kan väl redan nu avslöja att det inte är så stor skillnad alls faktiskt. Men
fortsätter under kvällen, och sedan ska jag mäta lite också.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-24 18:56

mx skrev:Kan väl redan nu avslöja att det inte är så stor skillnad alls faktiskt. Men

Ingen matta under? Parkett?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-24 18:57

Harryup skrev:
mx skrev:Kan väl redan nu avslöja att det inte är så stor skillnad alls faktiskt. Men

Ingen matta under? Parkett?

mvh/Harryup

Parkett. Ingen matta. Ingen akustikregleringar över huvud taget utan ett
"vanligt" vardagsrum.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-04-24 19:36

Bill50x skrev:
mx skrev:

/ B

/ B

Verkligen, kaos? Är det verkligen sådana dramatiska skillnader som upplevs?

Jag tyckte att det blev mindre resonant och lite tydligare. Men inte från kaos till homogent. Och jag tror inte det går från bra till kaos om jag bytar tillbaka.

Menar inget illa, det går ibland bara inflation i kraftuttryck.

Håller med Zapanasta, mät, fast gör det efter du lyssnat och låt öronen bestämma :)
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-04-24 20:07

Bill50x skrev:Testa Frank Zappa också. Med den musiken kan man prata om kaos i många anläggningar.

Jag brukar använda "The Yellow Shark" som jag tycker är rätt avslöjande men vad är det du menar med "mäss-jazz"?
Man hör ofta att viss musik, exempelvis denna sk "mäss-jazz", "Keith don´t Go", Krall, etc skulle låta bra på allt 8O . Visst, de låter kanske helt okey på en Tivoliradio men de kan ju å andra sidan låta helt fantastiskt på en riktigt bra rigg. En slamrig Iggy Pop inspelning låter däremot mer eller mindre skräp på allt.

Bill50x skrev:Prova att spela en "mäss-jazz" jazz av välkänt märke. Du kan säkert glädjas åt alla detaljer, hur cymbalen klingar och hur vackert allt låter. Sådan musik/inspelning låter nämligen vacker vad du än spelar den på, även den berömda köksradion.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Nästa

Återgå till Generellt om hifi