Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:precis. jag tror också att det kan finnas en hel del problem med element av SB-acoustics typ där man har ett styvt pappersmembran i kombination med upphängning med låg dämpning. Problemet som jag ser det är att man får en komplicerad uppbrytning med flera resonanser. Det kräver nog extra mycket av filtret.
Scan-Speak 8545 är ju ett annat exempel. På "papperet" ser det ut att vara ett riktigt bra element. Men den uppbrytning som elementet har ger ljudmässiga artefakter som hörs även vid filtrering som kan anses angripit problemet. All implementeringar av elementet som jag hört har haft en "aggressiv" karaktär i mellanregistret som jag inte uppskattar. (förutom då det används som en midbas enbart)
Tror det finns ett visst mått av missförstånd i att element med låga förluster skulle ge "renare" ljud. Hög mekaniska Q-värden ger möjligtvis ett element som lätt mobiliseras men samtidigt vill det ju heller inte stanna av då. Kombinationen av "rörlighet" och dämpning bör nog vara rätt för att elementet ska återge precis det som avses. En extrem åt vardera håll kommer inte göra detta.
Att mäta sig fram till dessa upplevda skillnader verkar dock svårt.
En sak som nog är väldigt svår att testa sig fram till är hur distortionsfenomen beter sig. IÖ pratar ju lite om det på olika ställen här i forumet. Alltså det faktum att en låg dist inte nödvändigtvis behöver vara bra ifall disten snabbt kan öka vid transienter eller olika ljudnivå. Hellre då att man har en något högre men jämnare dist som inte ändras så abrupt.
Kraniet skrev:det känns lite tröttsamt det här när det kommer till högtalarelementens egenskaper och det upplevda ljudet. Kunskaperna och erfarenheten räcker inte till.
Är lite som att en blind person skulle beskriva en tavla..
skrutten skrev:Jag undrar om vi pratar om enstaka högtalarelement eller färdiga burkar/paneler?
Men rent praktiskt så kan distortion påverka upplösning och resonanser kan väl tänkas påverka både upplösning och att högtalaren lättare avslöjas. En högtalare som inte låter bra som tvåvägare kan fungera i en trevägare med tillfredställande resultat. Detta måste bero på att man lyckas minska elmentets dåliga egenskaper genom att dämpa dessa med hjälp av delningsfiltret.
celef skrev:skrutten skrev:Jag undrar om vi pratar om enstaka högtalarelement eller färdiga burkar/paneler?
om båda tror jag, nu var det ett tag sedan men i början av karriären så misslyckades jag nåt så in i bengen, jag trodde att saker skulle vara på ett visst sätt för det hade jag läst, jag försökte exempelvis att tweaka färdiga konstruktioner för att få dem att mäta bättre, de lät bara dödare och dödare ju mer jag korrigerade, så visst är nog släppet oxå lite systemberoende.
man kan nog baka en äcklig kaka av goda ingredienser men inte baka en god kaka av äckliga ingredienserMen rent praktiskt så kan distortion påverka upplösning och resonanser kan väl tänkas påverka både upplösning och att högtalaren lättare avslöjas. En högtalare som inte låter bra som tvåvägare kan fungera i en trevägare med tillfredställande resultat. Detta måste bero på att man lyckas minska elmentets dåliga egenskaper genom att dämpa dessa med hjälp av delningsfiltret.
celef skrev:man kan nog baka en äcklig kaka av goda ingredienser men inte baka en god kaka av äckliga ingredienser

roggaro skrev:celef skrev:man kan nog baka en äcklig kaka av goda ingredienser men inte baka en god kaka av äckliga ingredienser
himla intressant tråd på min ära![]()
håller just nu på att tweka den här och grunnar på om den verkligen ska vara så styv just på toppen, eller om det är av produktionsmässiga skäl man gjort just så?
anledningen varför jag börjat trolla med eget lim är att jag fått två icke identiska angående 'tyget'.
lite kul att hålla på med kletet och utröna vad som händer.
(med 'mycket coating' låter det magiskt och bara ÄR liksom)
hållt på en månad nu ungefär och känner att jag nog snart e hemma![]()

Jocke skrev:celef skrev:skrutten skrev:Jag undrar om vi pratar om enstaka högtalarelement eller färdiga burkar/paneler?
om båda tror jag, nu var det ett tag sedan men i början av karriären så misslyckades jag nåt så in i bengen, jag trodde att saker skulle vara på ett visst sätt för det hade jag läst, jag försökte exempelvis att tweaka färdiga konstruktioner för att få dem att mäta bättre, de lät bara dödare och dödare ju mer jag korrigerade, så visst är nog släppet oxå lite systemberoende.
man kan nog baka en äcklig kaka av goda ingredienser men inte baka en god kaka av äckliga ingredienserMen rent praktiskt så kan distortion påverka upplösning och resonanser kan väl tänkas påverka både upplösning och att högtalaren lättare avslöjas. En högtalare som inte låter bra som tvåvägare kan fungera i en trevägare med tillfredställande resultat. Detta måste bero på att man lyckas minska elmentets dåliga egenskaper genom att dämpa dessa med hjälp av delningsfiltret.
Är det du avser att komplicerat är sämre och att det finns god grund för bra element och enkla filter (om man nu nödvändigtvis måste dela...)?
celef skrev:Jocke skrev:celef skrev:skrutten skrev:Jag undrar om vi pratar om enstaka högtalarelement eller färdiga burkar/paneler?
Är det du avser att komplicerat är sämre och att det finns god grund för bra element och enkla filter (om man nu nödvändigtvis måste dela...)?
jo jag tycker nog det, men jag vet ju oxå att det inte alltid är sant
roggaro skrev:celef skrev:man kan nog baka en äcklig kaka av goda ingredienser men inte baka en god kaka av äckliga ingredienser
håller just nu på att tweka den här och grunnar på om den verkligen ska vara så styv just på toppen, eller om det är av produktionsmässiga skäl man gjort just så?
anledningen varför jag börjat trolla med eget lim är att jag fått två icke identiska angående 'tyget'.
celef skrev:roggaro skrev:celef skrev:man kan nog baka en äcklig kaka av goda ingredienser men inte baka en god kaka av äckliga ingredienser
jag vågar inte längre mig på att tweaka element, jag har inte kunskapen så resultaten blev inte alltid bättre men annorlunda
jonasp skrev:Celef och Kraniet, vad tycker ni om OA51LE2? I min bok är det nämligen en högtalare som låter mycket rent och bra, och som har utmärkt släpp. Det är inte frågan om att den låter aggresivt iallafall!
jonasp skrev:Celef och Kraniet, vad tycker ni om OA51LE2? I min bok är det nämligen en högtalare som låter mycket rent och bra, och som har utmärkt släpp. Det är inte frågan om att den låter aggresivt iallafall!
Jocke skrev:Det verkar inte råda någon tvekan om att många uppskattar OA51 i dess olika inkarnationen - kör fortfarande mina egna som 51.1.2 Om vi lämnar dem och kikar på 51/52.2/3/LE/LE2 samt L6 så har de ju alla 18W8545 som i andra sammanhang anses som aggressiv... Hur kommer det sig?
jonasp skrev:Jocke skrev:Det verkar inte råda någon tvekan om att många uppskattar OA51 i dess olika inkarnationen - kör fortfarande mina egna som 51.1.2 Om vi lämnar dem och kikar på 51/52.2/3/LE/LE2 samt L6 så har de ju alla 18W8545 som i andra sammanhang anses som aggressiv... Hur kommer det sig?
Det här var min poäng, faktiskt. Att ett och samma element kan ge en subjektiv upplevelse som skiljer sig avsevärt beroende på applikationen.
Jag undrar egentligen om det är så relevant att tala om aggresiva element så länge de har i grunden vettiga egenskaper. Det anser jag att 8545 har. Och flera andra.
(Att det finns många element jag inte skulle ta i med tång ens är en annan historia. Men jag tycker det är lite skumt att kalla ett element för aggresivt.)
Jocke skrev:Men jag tror inte man kan utläsa riktigt allt ur tonkurvan - att vi kompenserar för de uppenbara problemen genom att tex dämpa resonanser förändrar eg inte det beteende vi vill förhindra och som ger påverkan långt tidigare än vi ser resonansen!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster