Sweetspot 2012

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-04-24 13:02

Naqref skrev:
RogerGustavsson skrev:Frågade längre upp i tråden om någon hörde piP i HA's rum? Gick de i så fall mera fria från basproblemen i rummet än de stora Darf Vader?

Kanske något mindre problem men piP går ju rätt långt ner så den triggade 35Hz-resonansen rätt ordentligt också.

Jag har en resonans hemma vid 34 Hz och den har förstås triggats av piP och pK. Däremot blir det ett mindre problem med dipolerna från Magnepan. De fungerar rätt bra ner till ca 33-35 Hz utan att slå an rummets resonans.

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2012-04-24 13:03

RogerGustavsson skrev:Frågade längre upp i tråden om någon hörde piP i HA's rum? Gick de i så fall mera fria från basproblemen i rummet än de stora Darf Vader?

Hörde bara en halv låt med dom, men det lät verkligen bra. Vi trodde inte att det var dom små som spelade...

Användarvisningsbild
Simp_the_pimP

Inläggav Simp_the_pimP » 2012-04-24 13:57

piParna lät fint hos HA.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-04-24 14:22

hennnkee skrev:
RogerGustavsson skrev:och sedan blev man masserad av lågbas.... Inte något jag lyssnar på i vanliga fall. Var det möjligen något av Infected Mushroom? Har inga ambitioner att återge den typen av musik och då kan man ju spara in en del....

http://www.youtube.com/watch?v=X16MKQXHDmc
Kan det vara denna du menar? :D

Ja, den var det. Körde den låten i mina simpla lurar på jobbet. Inget basmuller alls hörs eller känns! Det är utanför lurarnas frekvensomfång och infrabas hör man ju inte heller, snarare känner.

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2012-04-24 18:06

Mässor är kul men med tillräckligt långt historiskt perspektiv kan man säga som Ingmar Bergman om åldrandet i allmänhet: det är som en bersbestigning - ju högre man kommer desto bättre utsikt får man och desto tröttare blir man. Vi konstaterade på väg hem att nu har nya gränser satts i den utveckling som började redan på 70-talet i att highend mer och mer blir en egen genre helt skild från hifi.

Sweetspot är i själva verket en pryl- och designmässa med påtagliga inslag av newage och mycket litet inslag av hifi. Vi skojade om att utställarna faktiskt helt borde sluta med att spela på anläggningarna och bara låta oss se, känna på och diskutera prylarna. Det vore ärligt och renodlat. Några exempel:

Alla utställare använde tumsgrova högtalarkablar och sådana signalkablar som har pilar som visar åt vilket håll signalen ska gå. Ingen enda hade modet att sätta gräns mot vidskepelsen genom att spela på elsladd. Den som hade vågat trotsa sin ängslan att inte vara "rätt" skulle ha vunnit mitt förtroende. Den som låtsas ha utvecklat spetsteknologi med egen forskning och spelar på sådana kablar är värd att flabbas åt (det gjorde vi).

Nästan all musik som utställarna själva valde var av typen hårdkomprimerad studioprodukt. Amerikansk populärmusik typisk för den icke musikintresserade och med trummaskin, stråkmaskin och röst i närbild med vassa ess. Helt meningslös att bedöma hifi med. Ingenstans hörde vi musik på klassiska instrument! Knappt ens på några andra omanipulerade akustiska instrument. Ganska otroligt.

Säljargumenten på en highendmässa är överlag av ännu lägre kvalitet och trovärdighet än på en radiohandlarmässa. En bygger högtalare av special-MDF som är absolut stumt och dött för att det är det enda rätta, en annan bygger i plywood för att det är ett levande material som ger en naturlig klang. En visar rörförstärkare och förklarar stolt att den har enbart tio watt (magiska rörförstärkarwatt) och att det räcker, en annan förklarar stolt att deras slutsteg har 2x400 watt, för det behöver man. Man tänker på newage-mässor där en säljer hälsosamma magnetsulor och en säljer hälsosamma skyddskläder mot magnetism utan att någon påpekar att minst en ljuger så det ryker.

Ett till: Ändamålet med hifi är att kunna gå på konsert hemma. Anläggningen ska skapa musik så nära konsertupplevelsen i normala bostadsrum som det är möjligt. Då är mässanlägningen i Jönköping perfekt. Varje utställare får en liten lägenhet med möblemang, mattor och gardiner etc. De flesta hade tagit bort all normal inredning och monterat in diffusorer och dämpskivor så att rummet var allt annat än normalt. Därefter klagade många av dem på hopplösa akustiska förutsättningar!

En pryl- och designmässa med påtagliga inslag av newage och mycket litet inslag av hifi.. Då ska man ju inte gå dit och sedan gnälla om man inte fascineras av små hörlursförstärkare som det sticker upp ett glödande rör ur eller kablar som ser ut som designade brandslangar eller superdesignade tonarmar i olja med tio balansaxlar. Samtliga med åtskilliga dyra detaljer helt utan bruksvärde. Men nog kan man gnälla lite över att utställarna inte kombinerar dessa i och för sig kul företeelser med lite hifi också, och skippar det ockulta. I vissa fall tror jag de skulle behöva läsa på lite elektroakustik också.

På väg ut mötte vi mässgeneralen som undrade vad våra spontana reaktioner var. Vi intygade gärna att anläggning och personal gjorde oss mycket nöjda (särskilt att man kunde får en Grönstedt Extra till kaffet). Han hade en tanke på att försöka bredda mässan för att få flera besökare och tänkte då främst på musikintresserade. Vi varnade honom. Att locka stora skaror främst musikintresserade till en highendmässa är nog mycket riskabelt, trodde vi. Besökare och utställare kommer inte att finna varandra. Han såg förbryllad ut.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-04-24 18:17

Jösses vilket onyanserat PAJAS-inlägg! :x
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-04-24 18:19

Mässor är nog till främst för agenturer att smörja och ragga återförsäljare. Knyta lite sexuella kontakter. Sen kan det väl få springa omkring en o annan förvirrad hifinörd, bara de inte stör verksamheten för mkt.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-04-24 18:38

Morello skrev:Jösses vilket onyanserat PAJAS-inlägg! :x

Hur menar du då?

/ B

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-04-24 18:50

Dito gällande ditt inlägg. Det där var inte vänligt öht.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Schimpans-X

Inläggav Schimpans-X » 2012-04-24 19:10

Kan inte låta bli att kommentera, skrattar så jag får ont i magen:
Detta är roligt... en, efter detta självutnämnd, pajas utnämner en seriös debattör och dokumenterat kunnig som... pajas :lol:

Och så är denne tydligen mätexpert och urmakare också...
En surrealist som driver med oss, antas :)
Välkomnar flera inlägg av dig, Pajasmakare

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-24 19:19

Jag tyckte att det vara ganska träffsäkert.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-04-24 19:25

mx skrev:

Nu var jag inte på mässan, men håller med ändå :D .
Det är nog därför, mässor inte lockar mig nämnvärt.
För mycket Kejsarens nya kläder... 8)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-04-24 19:31

Kränkt in i krängarsjälen?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-04-24 19:37

i fxxxx . . . :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-04-24 19:55

Bill50x skrev:

Hur menar du då?

/ B

Jag menar att det var ett satans raljerande där alla utställare drogs över en kam trots att hela spektrat från ormolja till seriös hifi fanns att åse.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-04-24 19:56

mx skrev:

Håller med om det. Det var en del snack om kablar där Opus 3 Disc Rotator visades. Jag höll mig på mattan...

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-04-24 20:01

Alltså om man har de glasögonen på sig så kan man ju ifrågasätta och nedvärdera allt omkring sig. 8O

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-04-24 20:03

Morello skrev:
Bill50x skrev:

Hur menar du då?

Jag menar att det var ett satans raljerande där alla utställare drogs över en kam trots att hela spektrat från ormolja till seriös hifi fanns att åse.

Ahhh, då förstår jag. Du kände dig träffad ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-04-24 20:07

Vadå, är man inte seriös om man demar kablar??? 8O

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-04-24 20:10

Jovisst kan man vara det. Dock inte på det sätt som det gjordes. Det var helt andra faktorer som dominerade återgivningen i det rummet.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-04-24 20:12

RogerGustavsson skrev:Jovisst kan man vara det. Dock inte på det sätt som det gjordes. Det var helt andra faktorer som dominerade återgivningen i det rummet.

Hur gjordes det här då?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-24 20:22

RogerGustavsson skrev:
mx skrev:

Håller med om det. Det var en del snack om kablar där Opus 3 Disc Rotator visades. Jag höll mig på mattan...

Gjorde kabeln det med, eller låg den på ändamålsenliga lyftar.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-24 20:28

Nattlorden skrev:
RogerGustavsson skrev:
mx skrev:

Jormas kablar fanns i ett rum och de låg på träklossar som sig bör. Kablaget i den anläggningen kostade mer än de, ganska modesta, 120.000, som anläggningen i övrigt kostade. Men det berodde enligt utställaren på att han "tog vad han hade liggande". Och det kan man ju förstå.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-04-24 20:31

Nattlorden skrev:
RogerGustavsson skrev:
mx skrev:

Ska jag ta några bilder på anläggningen så ska det nog köpas lite lyftar, kablar med låda på magen,möss på högtalarna, och sådana där stenar som man lägger på elektroniken, då det verkar glädja medlemmarna här på forumet extra mycket :D
Senast redigerad av distad 2012-04-24 20:31, redigerad totalt 1 gång.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-04-24 20:31

hifikg skrev:
Nattlorden skrev:
RogerGustavsson skrev:
mx skrev:

Jormas kablar fanns i ett rum och de låg på träklossar som sig bör. Kablaget i den anläggningen kostade mer än de, ganska modesta, 120.000, som anläggningen i övrigt kostade. Men det berodde enligt utställaren på att han "tog vad han hade liggande". Och det kan man ju förstå.

Var träklossarna i samma exotiska material som de extremt dyra lådor man kan få sina Jorma kablar levererade i?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-04-24 20:32

Tror Jorma omsätter betydligt mer än Morello. Vem har rätt, marknaden eller Vänersborgs kommun?
Senast redigerad av Objektivisten 2012-04-24 20:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-04-24 20:33

FBK skrev:Ska jag ta några bilder på anläggningen så ska det nog köpas lite lyftar, kablar med låda på magen,möss på högtalarna, och sådana där stenar som man lägger på elektroniken, då det verkar glädja medlemmarna här på forumet extra mycket :D

Varje seriös audiofil bör ha ett gäng HiFi-möss :wink:

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-04-24 20:34

Objektivisten skrev:Tror Jorma omsätter betydligt mer än Morello.

Kanske beroende på de exklusiva lådorna :wink:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-24 20:41

Panelguy skrev:
hifikg skrev:
Nattlorden skrev:
RogerGustavsson skrev:
mx skrev:

Var träklossarna i samma exotiska material som de extremt dyra lådor man kan få sina Jorma kablar levererade i?

Det kan de ha varit. Han nämnde inga priser, bara i förbigående att det var för dyr kabel i förhållande till resten. Att man kunde höra skillnad på kablar var odiskutabelt menade han tvärsäkert. Han rekommenderade någon "ingångsmodell" som då skulle kosta någon tredjedel av anläggningen, dvs "bara" 40 lax. När jag föreslog Supra så rynkade han på näsan och menade att de hade ett alldeles särskilt (dåligt?) ljud. I samma veva som han slutade (äntligen) att prata kabel kom IÖ och Komorok in. Synd kanske att han inte höll igång lite till och kunnat få mer kvalificerat mothugg. För övrigt var det väl ingen som framhöll sitt kablage särskilt mycket. Jo, i någon bisats nämndes kablaget i Totem-rummet, där de framförallt framhöll sina strömrenare. Fast det örat lyssnade jag inte på, musiken där var alldeles för välljudande.
Sitter nöjd :)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-04-24 20:44

Objektivisten skrev:Mässor är nog till främst för agenturer att smörja och ragga återförsäljare. Knyta lite sexuella kontakter. Sen kan det väl få springa omkring en o annan förvirrad hifinörd, bara de inte stör verksamheten för mkt.

Du menar så klart förvirrade hifibögar? Nej jag var inte där för jag är inte så intresserad av sådana kontakter. :oops:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi