Moderator: Redaktörer
meanmachine skrev:Människan har så lätt att låsa sig .om någon med rätt namn påstår att SD fötter är rätt och ända sättat att nå välljud så är det kört för de allra flesta. De kommer då att trotts alla mosägelser och kosntruktioner applicera dessa på allt oavsett tenkisk konstruktion för det är ju bäst. En regel som går på alla högtalare. Vidare kommer man att montera soffan på dem, stereodelarna står såklart på SD fötter etc. Sen spelar det ingen roll vad nån än säger eller tror så är den sanning du fallit för den ända och rätta.
Tråkigt.
mx skrev:meanmachine skrev:Människan har så lätt att låsa sig .om någon med rätt namn påstår att SD fötter är rätt och ända sättat att nå välljud så är det kört för de allra flesta. De kommer då att trotts alla mosägelser och kosntruktioner applicera dessa på allt oavsett tenkisk konstruktion för det är ju bäst. En regel som går på alla högtalare. Vidare kommer man att montera soffan på dem, stereodelarna står såklart på SD fötter etc. Sen spelar det ingen roll vad nån än säger eller tror så är den sanning du fallit för den ända och rätta.
Tråkigt.
Vem är det du pratar om nu? Om det är mig du menar så föredrar jag direkta
påhopp istället för inlindade utsagor.
Min erfarenhet av det upplägget är följande: ingen skillnad kommer att detekteras.
Omständigheterna med halsdukar och protokoll i kombination med pressen att leverera på begränsad tid kommer att uppta de flesta av de nödvändiga medvetandebitarna för uppgiften.
Jag tror att det bästa är att bara lyssna på ett kravlöst och avkopplat sätt under lite längre perioder, som glad amatör alltså.
sladdbarn skrev:Min erfarenhet av det upplägget är följande: ingen skillnad kommer att detekteras.
Omständigheterna med halsdukar och protokoll i kombination med pressen att leverera på begränsad tid kommer att uppta de flesta av de nödvändiga medvetandebitarna för uppgiften.
Jag tror att det bästa är att bara lyssna på ett kravlöst och avkopplat sätt under lite längre perioder, som glad amatör alltså.
Inte omöjligt att du har rätt men om ingen skillnad kan urskiljas vid
blindtest, så kanske man ska satsa på det man tror är bäst.
på det sättet kommer man anatgligen lura sig själv att man får
bättre ljud.
När människans psykologi blir inblandat blir det krångligt.
mx skrev:För även om ni inte skriver det, så läser jag in att "om en viss person säger"
är Ingvar Öhman. Om ni vill undvika missförstånd så får ni skriva mer tydligt.
Lättare att diskutera då.
mx skrev:Folk föredrar säkert spikar och det har jag inga problem med. Jag har problem
med folk som förespråkar spikar med felaktiga argument. Om någon säger att
de föredrar spikar på grund av att högtalaren kopplas ihop med rummet och
att denna kombination (högtalare + golv + övriga delar av rummet) passar
väldigt bra för ens preferenser, så hade jag inte brytt mig.
När det kommer till argument som "denna högtalare låter alltid bäst på spikes"
så vet jag inte riktigt vart jag ska ta vägen.
meanmachine skrev:Tycker det är mest dravelsnack och teknokrati.
DQ-20 skrev:meanmachine skrev:Tycker det är mest dravelsnack och teknokrati.
Svarade du Harryup eller kokar du i ditt eget spad?
meanmachine skrev:Gäller de flesta. den som minst av allt fn pratar fikonspåk är IÖ som mesta av alla kan det. Det går att vrida en debatt hur sjukt som helst på formuleringar av ingenting.
Harryup skrev: .
Det blir olika grader av väldefinierat ljud och vid våra tester har det aldrig varit så att man står och väger mellan 2 olika alternativ. Man vill ha det med högsta upplösningen.
mvh/Harryup
shifts skrev:Richard: Jag tyckte "mjuka kuddar" var bättre redan innan jag hittat detta
forum, opåverkad av Brödraskapet.
phon skrev:Harryup skrev: .
Det blir olika grader av väldefinierat ljud och vid våra tester har det aldrig varit så att man står och väger mellan 2 olika alternativ. Man vill ha det med högsta upplösningen.
mvh/Harryup
Vilka man? Vill alla ha den högsta upplösningen?
Vill "man" ha högre upplösning än vad som finns inspelat på skivan?
Vill "man" alltid ha konstgjord maximal upplösning?
Vill "man" att låga bastoner som är inspelade att låta som låga bastoner helt plötsligt skall låta långt upp i mellanregistret?
Vill alla det?
idea skrev:Däremot så bör det ju rent principiellt vara enklare att konstrurera och stämma av ju färre resonanser man har att ta hänsyn till. Samt att spikfötter har en tendens att ge lite olika beteende beroende på underlag vilket försvårar avstämningen hos slutanvändaren. En konstruktion som är avisolerad från underlaget tar ju bort den spridningen i slutresultatet.
Bill50x skrev:StefanL skrev:Fast mx skriver om att testa med och utan SD/Spikes mellan högtalare och golv, menar du att upplevelsen av musiken kan gå från kaotisk till homogen med denna ändring?
Det vet jag inte. Jag har själv inte gjort några seriösa tester av spikes vs mjuka fötter.
Jag ville bara lyfta betraktelsesättet så inte all fokus hamnar på typ hur basen låter. Det är så lätt att börja dissekera ljudet/musiken när man testar när det egentligen är helheten som är det viktiga.
/ B
shifts skrev:idea skrev:Däremot så bör det ju rent principiellt vara enklare att konstrurera och stämma av ju färre resonanser man har att ta hänsyn till. Samt att spikfötter har en tendens att ge lite olika beteende beroende på underlag vilket försvårar avstämningen hos slutanvändaren. En konstruktion som är avisolerad från underlaget tar ju bort den spridningen i slutresultatet.
Precis. Något konstruktören inte kan ta hänsyn till är golvet hos ägaren
och med spikfötter blir det en variabel att räkna med.
Richard skrev:Lyssna efter bassistens spel, med mjuka fötter blir det skenbart mera bas, men det beror på att den bas som återges är odefinierad och oartikulerad vilket gör att det låter bumligt och med försämrad upplevelse av tonhöjden i basregistret.
Harryup skrev:shifts skrev:idea skrev:Däremot så bör det ju rent principiellt vara enklare att konstrurera och stämma av ju färre resonanser man har att ta hänsyn till. Samt att spikfötter har en tendens att ge lite olika beteende beroende på underlag vilket försvårar avstämningen hos slutanvändaren. En konstruktion som är avisolerad från underlaget tar ju bort den spridningen i slutresultatet.
Precis. Något konstruktören inte kan ta hänsyn till är golvet hos ägaren
och med spikfötter blir det en variabel att räkna med.
Är du säker på att det inte gäller mjukfötter också? Dvs att man får olika resultat med olika golv.
mvh/Harryup