Sweetspot 2012

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
akny

Inläggav akny » 2012-04-25 13:26

RogerGustavsson skrev:
3. Dagens heminredningsideal är tyvärr motsatsen till vad som behövs för bättre återgivning. Det är ett ämmne som skulle kunna diskuteras. Tror att man skulle bredda det hela med några seminarier om ljudåtergivning i hemmamiljö. Något som utställarna skulle kunna följa upp. Långt viktigare för återgivningen än några dyra kablar och liknande.

Här slår Roger huvudet på spiken (eller mjukfoten) :lol:
Ett eller flera seminarium som belyser vad som enkelt går att åstadkomma i ett hem för "vanliga Svensson" respektiva "nördar".
Jag skulle absolut anmäla mig till dessa.
Serendipity - att ta tillvara på upptäckter som man kommit över av en tillfällighet när man varit ute efter något annat

Användarvisningsbild
Vovven

Akusikreglering

Inläggav Vovven » 2012-04-25 13:31

akny skrev:
RogerGustavsson skrev:
3. Dagens heminredningsideal är tyvärr motsatsen till vad som behövs för bättre återgivning. Det är ett ämmne som skulle kunna diskuteras. Tror att man skulle bredda det hela med några seminarier om ljudåtergivning i hemmamiljö. Något som utställarna skulle kunna följa upp. Långt viktigare för återgivningen än några dyra kablar och liknande.

Ett eller flera seminarium som belyser vad som enkelt går att åstadkomma i ett hem för "vanliga Svensson" respektiva "nördar".

Jag för redan nu en diskussion med en utställare av akusikreglering om just detta. Anläggningen erbjuder två rum med usel akustik som vi ej använt tidigare. Tanken är att vi akusikreglerar det ena rummet och låter det andra vara oreglerat. I båda rummen kommer två identiska musikanläggningar att spela. Då kan ju besökare på plats uppleva skillnaden.

Generalen
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-25 13:40

JanBanan skrev:
Nattlorden skrev:Låda på kabeln är ingen kabel, inget konstigt med det. Att kabel+filter kan skilja sig markant från ren kabel är väl inget konstigt ens för vår vän Chiquita?

Det beror sig väl på vad som finns i lådan? :?

Sen kan jag ju tillägga att det inte är lampsladd som Randi kräver att man jämför med.

Jag vet. Tror inte någon kommer försöka ändå. Det var inte det viktiga.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-25 13:44

JanBanan skrev:
hifikg skrev:Att se leverantörer av dyrkablar skilja dem från lampsladdar skulle sannerligen vara en upplevelse. Den leverantör som lyckas kan dessutom flaxa över till USA och kvittera ut en miljon dollar.

Nja, det är nog inte så enkelt. Först och främst måste du jobba i mediabranschen för att överhuvudtaget vara intressant för Randi. Sen får det inte finnas några "lådor" på kablarna. Osv. Du vet, man kan alltid diktera en uppsättning regler för att omöjliggöra att en sådan utmaning skall komma till stånd. Men det finns ju alltid folk som sväljer saker utan att kolla upp fakta...

bra skrivet!!

jag tycker randi är en jävla skit
Bikinitider

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-04-25 14:45

celef skrev:jag tycker randi är en jävla skit

+1
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-25 14:53

celef skrev:bra skrivet!!

För att?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-04-25 14:54

Och där släpper alla snacket om kablars vara eller icke vara, finns andra trådar där dom som vill kan fortsätta så tar vi pratet om mässan här :)

Jag har sett nu i efterhand att jag har missat två rum, och ändå tog vi flertalet varv runt bygget.

Skulle se fram emot en tydligare skyltning nästa år.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2012-04-25 14:57

NiklasF skrev:...

Mycket bra synpunkt som vi tar på största allvar. Nästa år skall det bli MYCKET tydligare.

Generalen
IMPROVED XPO

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-25 15:14

NiklasF skrev:Och där släpper alla snacket om kablars vara eller icke vara, finns andra trådar där dom som vill kan fortsätta så tar vi pratet om mässan här :)

Jag har sett nu i efterhand att jag har missat två rum, och ändå tog vi flertalet varv runt bygget.

Du missade nog sammanhanget. Det handlar inte om kablar, det var bara ett exempel, Helge!
Senast redigerad av hifikg 2012-04-25 15:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Re: Akusikreglering

Inläggav Stereotypen » 2012-04-25 15:15

Vovven skrev:
akny skrev:
RogerGustavsson skrev:

Jag för redan nu en diskussion med en utställare av akusikreglering om just detta. Anläggningen erbjuder två rum med usel akustik som vi ej använt tidigare. Tanken är att vi akusikreglerar det ena rummet och låter det andra vara oreglerat. I båda rummen kommer två identiska musikanläggningar att spela. Då kan ju besökare på plats uppleva skillnaden.

Generalen

Detta vore ju riktigt intressant!
Ännu mer intressant med 3 rum. Det ena obehandlat. Det andra behandlat enligt svanås koncept och det tredje enligt "öppet fönster"-principen.
Inte så stor chans att realisera, det förstår jag, men intressant vore det! :D

Då skulle man därefter ha mycket lättare att se vilken akustikregleringsmetod som skulle passa just mig.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-04-25 15:16

Fanns det pilsner att köpa på mässan eller?
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-04-25 15:18

hifikg skrev:
NiklasF skrev:Och där släpper alla snacket om kablars vara eller icke vara, finns andra trådar där dom som vill kan fortsätta så tar vi pratet om mässan här :)

Du missade nog sammanhanget. Det handlar inte om kablar, det var bara ett exempel, Helge!

Det har rullat ett och annat inlägg om kablar nu, det snacket kan man ta någon annanstans tycker iaf jag och tror knappast jag är ensam.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-04-25 15:22

mrGaskill skrev:Fanns det pilsner att köpa på mässan eller?

Ja!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-25 15:23

hifikg skrev:
celef skrev:bra skrivet!!

För att?

för han är elak, och har en oskön stil mot alla som jobbar hårt för välljud
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-04-25 15:26

Stereotypen skrev:Detta vore ju riktigt intressant!
Ännu mer intressant med 3 rum. Det ena obehandlat. Det andra behandlat enligt svanås koncept och det tredje enligt "öppet fönster"-principen.

Då skulle man därefter ha mycket lättare att se vilken akustikregleringsmetod som skulle passa just mig.

Det är nog svårt att realisera då Svanå har färdiga produkter som kan riggas. Ino Audio är mera att bygga från grunden, nästan som "lösvirkesmetoden" vid husbygge.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-04-25 16:04

RogerGustavsson skrev:

Det är nog svårt att realisera då Svanå har färdiga produkter som kan riggas. Ino Audio är mera att bygga från grunden, nästan som "lösvirkesmetoden" vid husbygge.

Jo det är sant, men meningen skulle ju vara att folk får testa lite i vilken riktning de vill akustikreglera, ett fullt akustikreglerat rum skulle nog inte någon av dem kunna uppbringa på denna korta tid.

Användarvisningsbild
akny

Inläggav akny » 2012-04-25 17:20

Viktigare, tror jag, är att gå igenom grunderna så att gemene man får en inblick i vad som går att göra utan att gå "all in".

Jag är själv där och skulle verkligen välkomna en grundkurs i akustikbehandling och få en inblick/förståelse för vad en mätning av rummet kan göra.
Serendipity - att ta tillvara på upptäckter som man kommit över av en tillfällighet när man varit ute efter något annat

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-25 17:32

Hade man bara haft folk nog, så tänk tanken att börja lyssningen i ett modernsterilt rum och efter en liten stund började flyttkillar lyfta in bokhyllor, palmer gardiner, soffgrupp, soffbord, matta... Det kanske hade varit intressant, men lite personalkrävande...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-04-25 17:32

RogerGustavsson skrev:

Jag vill bara påpeka att branschen av akustikkonsulter är större än enbart de två du nämner ovan.

I sammanhanget kan nog Svanås "level-koncept", eller vad man ska kalla det, anses vara det som är mest ovanligt förekommande i generella termer.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-25 17:33

akny skrev:Viktigare, tror jag, är att gå igenom grunderna så att gemene man får en inblick i vad som går att göra utan att gå "all in".

Jag är själv där och skulle verkligen välkomna en grundkurs i akustikbehandling och få en inblick/förståelse för vad en mätning av rummet kan göra.

Ja, och hur man gör en mätning på rätt sätt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-25 17:35

Stereotypen skrev:
RogerGustavsson skrev:

Jo det är sant, men meningen skulle ju vara att folk får testa lite i vilken riktning de vill akustikreglera, ett fullt akustikreglerat rum skulle nog inte någon av dem kunna uppbringa på denna korta tid.

Jag tror inte att man kan göra så att folk skall välja vilket som låter "bäst" och sen koppla det till akustikregleringen. Man lyssnar ju på hela rum och anläggningar och sen har ju folk ett helt annat rum med andra förutsättningar och problem så poängen är väl att väcka intresse och kanske ge folk några ställen att vända sig till.
Tävling i akustiskreglering känns väl sådär.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
akny

Inläggav akny » 2012-04-25 18:08

Tror personligen inte på tävling. Tänk utbildning av ljudintresserade instället.
Seminarium är en lysande idé.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-04-25 18:24

Harryup skrev:
Stereotypen skrev:
RogerGustavsson skrev:

Jag tror inte att man kan göra så att folk skall välja vilket som låter "bäst" och sen koppla det till akustikregleringen. Man lyssnar ju på hela rum och anläggningar och sen har ju folk ett helt annat rum med andra förutsättningar och problem så poängen är väl att väcka intresse och kanske ge folk några ställen att vända sig till.
Tävling i akustiskreglering känns väl sådär.

mvh/Harryup

Jo jag insåg direkt när jag skrev inlägget att detta skulle uppfattas som en tävling, men så var absolut inte tanken.
Eftersom jag tycker att de två sätten som jag nämnde ovan ger väldigt olika resultat så tänkte jag att det dels kan vara ett sätt att få folk intresserade av akustiken över lag och även en chans att se vilken väg som passar en bäst.
Jag är fullt medveten om ogenomförbarheten i detta men om jag skall gå till mig själv så skulle en sådan här jämförelse ge mig massor och skulle verkligen vara en anledning i sig självt för att jag skulle besöka mässan.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-04-25 18:33

Johan_Lindroos skrev:
RogerGustavsson skrev:

Jag vill bara påpeka att branschen av akustikkonsulter är större än enbart de två du nämner ovan.

I sammanhanget kan nog Svanås "level-koncept", eller vad man ska kalla det, anses vara det som är mest ovanligt förekommande i generella termer.

Jo, det är jag medveten om. Tänkte att de ofta får representera två "ytterligheter" på detta forum.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-25 18:36

Nattlorden skrev:Hade man bara haft folk nog, så tänk tanken att börja lyssningen i ett modernsterilt rum och efter en liten stund började flyttkillar lyfta in bokhyllor, palmer gardiner, soffgrupp, soffbord, matta... Det kanske hade varit intressant, men lite personalkrävande...

jag ser inga hinder att generalen inte fixar det där till nästa gång, eller hur generalen
Bikinitider

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-04-25 18:52

RogerGustavsson skrev:
mrGaskill skrev:Fanns det pilsner att köpa på mässan eller?

Ja!

en riktigt bra mässa med andra ord :-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-04-25 19:54

En pilsner eller två sätter fart på fotstampet! Effektivare än spikar under högtalarna.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-04-25 20:02

Vovven skrev:
grafpro skrev:... Saken vore enkel. I stora hallen ställs en scen och där visar utställarna i blindtest att deras produkter håller vad de lovar. Exempelvis kan en exklusiv högtalarkabel jämföras med en lampsladd i tio snabba blinda AB-lyssningar där utställaren visar att han lätt hör skillnad. Därefter kan publiken också få göra tio snabba AB-test för att se om de också hör skillnaden och därmed kan var och en bedöma om kabeln är prisvärd för just honom. ....

Faktiskt konstigt att inte utställarna sedan länge krävt denna möjlighet.

Bäste Grafpro,

Tack för Dina synpunkter. Jag tror av flera skäl dock inte på idén. Tiden räcker inte till, vi förlorar skivhallen m m. Vårt köpbeteende styrs trots allt inte främst av furnuft eller logik. Se Dig omkring, människor är beredda att slanta upp flera tusen för en Canada Goose-jacka när en betydligt billigare är lika bra ur ett funktionshänseende. Vi köper prestige med dyra varumärken på bilar, kläder köksinredningar, kaffebryggare o s v. Många är beredda att köpa stora och dyra däck och fälgar till bilen utan att någonsin ha andra behov än att det är snyggt. Att somliga är beredda att köpa stora, feta och dyra kablar är väl rimligen upp till honom eller henne. Anledningen till vissa inköp är väl upp till var och en utan att somliga skall ondgöra sig. Det vore klädsamt att inte slå ner på varandra och raljera som somliga på detta forum roar sig med.
Jag ser därmed fram till mer postiva inlägg utan gnäll och spydigheter.

Hälsningar

Generalen

+1
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-04-25 20:11

shifts skrev:...och så får sig forumet en släng av sleven också.

grafpro raljerade kanske å det grövsta, men det kan väl få stå för honom då.

Han skrev somliga,inte alla.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2012-04-25 22:06

celef skrev:
Nattlorden skrev:Hade man bara haft folk nog, så tänk tanken att börja lyssningen i ett modernsterilt rum och efter en liten stund började flyttkillar lyfta in bokhyllor, palmer gardiner, soffgrupp, soffbord, matta... Det kanske hade varit intressant, men lite personalkrävande...

jag ser inga hinder att generalen inte fixar det där till nästa gång, eller hur generalen

Hej Calef och Nattlorden,

Om intresset för dylika övningar är stor finns det inget som hindrar att Ni testar detta hemma.
IMPROVED XPO

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi