Moderator: Redaktörer
adzer skrev:Den har ju en känslighet på över 96dB så 2-3w borde ju räcka
slockna skrev:adzer skrev:Den har ju en känslighet på över 96dB så 2-3w borde ju räcka
jag har sett 87,7dB vid 1W/1000Hz @3,6 omh
men det oaktat, så borde en 20W t-amp räcka menar du ?
-Martin- skrev:Det behövs minst lika mycket "effekt" (om inte mer eftersom inledningen på transienta förlopp "drabbar" diskanten...)
-Martin- skrev:Sedan i bassammanhang ställs ytterligare krav vad gäller att kunna driva komplexa laster och leverera ström mm...
RogerGustavsson skrev:-Martin- skrev:Sedan i bassammanhang ställs ytterligare krav vad gäller att kunna driva komplexa laster och leverera ström mm...
De som kör aktivt kompenserade basar kan behöva mera effekt men det är inte alltid fallet. Beror lite på om det vanlig musik eller mera syntbaserad sådan med extremt lågbasinnehåll.
-Martin- skrev:Jo det är ju klart. En Linkwitz-transform på basen gör ju att spänningen behöver vara högre där så det får man ta med i (spännings-) budgeten.
-Martin- skrev:Det behövs minst lika mycket "effekt" (om inte mer eftersom inledningen på transienta förlopp "drabbar" diskanten...)
jonasp skrev:-Martin- skrev:Det behövs minst lika mycket "effekt" (om inte mer eftersom inledningen på transienta förlopp "drabbar" diskanten...)
Nej, det stämmer inte alls. Filtret tar ju ner spänningen som diskanten utsätts för.
jonasp skrev:-Martin- skrev:Det behövs minst lika mycket "effekt" (om inte mer eftersom inledningen på transienta förlopp "drabbar" diskanten...)
Nej, det stämmer inte alls. Filtret tar ju ner spänningen som diskanten utsätts för.
-Martin- skrev:jonasp skrev:-Martin- skrev:Det behövs minst lika mycket "effekt" (om inte mer eftersom inledningen på transienta förlopp "drabbar" diskanten...)
Jaha du tänker att i musiksammanhang i allmänhet och under transienta förlopp i synnerhet existerar det inte några höga ljudtryck över delningsfrekvensen? Då tycker jag du ska fråga Morello vilka ljudnivåer som t ex förekommer vid ett anslag på en cymbal. Jag har hört att nivåer på 120 dB inte är ovanligt.
Sedan kan du ju lyssna igenom det här också:
http://twit.cachefly.net/htg0080.mp3
Håller du på med högtalare professionellt?
-Martin- skrev:Jaha du tänker att i musiksammanhang i allmänhet och under transienta förlopp i synnerhet existerar det inte några höga ljudtryck över delningsfrekvensen? Då tycker jag du ska fråga Morello vilka ljudnivåer som t ex förekommer vid ett anslag på en cymbal. Jag har hört att nivåer på 120 dB inte är ovanligt.
-Martin- skrev:Då tycker jag du ska fråga Morello vilka ljudnivåer som t ex förekommer vid ett anslag på en cymbal. Jag har hört att nivåer på 120 dB inte är ovanligt.
jonasp skrev:Titta på hur Meridian och Genelec dimensionerar sina system, jag tror de har ganska bra koll på läget.
Meridian DSP8000 har 150W till diskant, 150W till mellanregister och 600W till basarna (6 st!!).
Genelec 1039 har 800W till basarna och 120W till diskant.
Dessa siffror säger naturligtvis inte så mycket om man inte känner till känsligheten hos de ingående elementen (redan 3dB känslighetsskillnad gör ju att man får dubbla/halvera något effektsteg...). Men jag vågar nog påstå att båda systemen är rimligt väldimensionerade.
jonasp skrev:Varför är det ointressant att tala om effekt? Det är ju enkelt omvandlingsbart till spänning.
Men som jag skrev, när vi inte känner till känsligheterna på de ingående elementen blir ju exemplet lite meningslöst, det medger jag.
jonasp skrev:Jag ber om ursäkt om min ton var kass, min fråga var helt vänligt menad! Jag försöker bara föra diskussionen vidare! Jag inser att jag kunde formulerat mig annorlunda.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster