Moderator: Redaktörer
jonasp skrev:Jocke skrev:Men jag tror inte man kan utläsa riktigt allt ur tonkurvan - att vi kompenserar för de uppenbara problemen genom att tex dämpa resonanser förändrar eg inte det beteende vi vill förhindra och som ger påverkan långt tidigare än vi ser resonansen!
Så i fallet 8545, hur pass "långt tidigare" anser du att resonansen ger påverkan?
På vilket sätt menar du att en dämpad resonans inte förändrar det beteende "vi" vill förhindra?
För att dra det du skriver till sin spets: Innebär det t ex att det aldrig går att använda metallelement? Låter en metall-8" med en uppbrytning vid 1 kHz fortfarande resonant om den lågpassdelas vid 80 Hz med 24 dB/oktav?
Troligen håller du inte med om det. Det är lätt att säga att allt är svartvitt men i praktiken är det grådaskigt.
Jag har svårt att avgöra detta vad som är användbart då jag i alla tider har undvikit de där elementen...
Jocke skrev:celef skrev:jag är mycket villig att plocka fram mina gamla 8545 för ljudtest, har ni nåt fungerande filter som jag kan testa och kanske tillsammans något fungerande baffelmått?
Tycker du skulle satsa på 51-or!^^
celef skrev:Jocke skrev:celef skrev:jag är mycket villig att plocka fram mina gamla 8545 för ljudtest, har ni nåt fungerande filter som jag kan testa och kanske tillsammans något fungerande baffelmått?
Tycker du skulle satsa på 51-or!^^
näe, så villig är jag intetycker det blir för dyrt att skaffa 51:or för lite tester, men om ni har ett fungerade filterförslag så bygger jag så gärna ihop ett par testlådor - redan idag
celef skrev:jag har testat massor av filter till 8545 och inget har varit tillfredsställande, morello bytte väl senare element av ljudliga orsaker kan man gissa
jag är villig att testa ett fungerande filter men inte att försöka konstruera något nytt, jag har andra roligare projekt igång och vill inte lägga ner så mycket energi på 8545
skrutten skrev:Finns det ngt här som kan vara en ledtråd?
http://www.audioholics.com/education/ac ... ity-part-3
http://www.audioholics.com/education/ac ... ise-part-4
Recognizing audible distortion using test tones is one thing, predicting how a transducer's distortion that will affect orders-of magnitude more complex signal, i.e. music, is quite another. Now that sounds like nice research project. Any takers?
celef skrev:jag har testat massor av filter till 8545 och inget har varit tillfredsställande, morello bytte väl senare element av ljudliga orsaker kan man gissa
jag är villig att testa ett fungerande filter men inte att försöka konstruera något nytt, jag har andra roligare projekt igång och vill inte lägga ner så mycket energi på 8545
paa skrev:celef skrev:jag har testat massor av filter till 8545 och inget har varit tillfredsställande, morello bytte väl senare element av ljudliga orsaker kan man gissa
Har du sett den här sidan?
http://www.troelsgravesen.dk/Amish.htm
celef skrev:jag har en tid kört med några olika 17cm sb-acousticselement, det har inte låtit riktigt bra, grått och tråkigt och ljudet har inte riktigt släppt, eftersom hålen passar gamla vifor så stoppade jag in ett par och satan i gatan vilket ös, sådana här överaskningar hatar jag, varför släpper inte ljudet på vissa element medans andra gör det, detta trots rimligt lika tonkurvor och dist? frugan gick förbi och undrade om jag hade fått in ett live-band i lyssningsrummet
IngOehman skrev:Problemet ligger kanske inte i hur olika element låter, för de låter som de låter, vilket är samma sak som de mäter (ur ett omniperspektiv).
Problemet är nog snarare att så många tror att även väldigt enkla och i allra
högsta grad fåtaliga och ofullkomliga mätningar skulle ge en mer än fragmen-
tarisk bild av elementens egenskaper.
IngOehman skrev:Det finns väldigt många egenskaper utöver standardmätningarna, som man
är nödd att sätta sig in i och mäta, om man vill veta något lite mera om ett
element.
Jag brukar titta på uppåt 20 olika egenskaper som krävt speciella mätsystem
som jag byggt, men ändå måste jag alltid komplettera med massor av lyss-
ningar för att få en skapligt komplett bild av elementens egenskaper. Och till
skillnad från vad jag tror är de flestas uppfattning och tro, så är det inte alls i
mellanregistret som tillgängliga mätmetoder är mest otillräckliga.
Och även med de flertaliga kompletterande mätningar som jag gör så är det
ändå inte mellanregisterområdet som jag upplever att jag trevar mest i, utan
det är faktiskt i lågfrekvensområdet som mätningar, ehuru många, många av
dem, duger allra sämst för att ge en komplett bild.
Vh, iö
phon skrev:DanNorman skrev:Det var bara vad jag upplevt själv, och definerar som "släpp". Men det finns säkert fler/andra skäl! Mitt "släpp" kanske inte är nån annas "släpp"
Kan det möjligen handla om perceived släpp?
AndersD skrev:B U M P
Synd om denna intressanta tråd ska falla i glömska......
Hur gick det Celef? Har du "forskat" vidare?
celef skrev:AndersD skrev:B U M P
näe, jag körde lite fast och återgick till sb-elementen, började istället mecka med andra register och där är jag fortfarande, jag sitter nu på en riktigt dirrty högtalarsystem men det låter faktiskt jättebra, så pass bra att jag inte vill röra systemet för att slutföra bygget, men jag har en massa idéer som jag måste prova och tänkte få detta gjort i höst
näe, jag körde lite fast och återgick till sb-elementen, började istället mecka med andra register och där är jag fortfarande, jag sitter nu på en riktigt dirrty högtalarsystem men det låter faktiskt jättebra, så pass bra att jag inte vill röra systemet för att slutföra bygget, men jag har en massa idéer som jag måste prova och tänkte få detta gjort i höst
AndersD skrev:celef skrev:AndersD skrev:B U M P
OK, tråkigt att du inte kom vidare........det var en intressant frågeställning!
Kraniet skrev:celef skrev:AndersD skrev:B U M P
men du har fått tillbaka "släppet"?
roggaro skrev:om vi tänker mellanregister (trevägare) eller mellanområdet som det är i tvåvägare.
då tror jag att upphängningens mjukhet/hårdhet är rättså avgörande om vi också ska få till en s a s frisk basåtergivning.
med eller utan 'släpp' men med njutbar helhet.
roggaro skrev:om vi tänker mellanregister (trevägare) eller mellanområdet som det är i tvåvägare.
då tror jag att upphängningens mjukhet/hårdhet är rättså avgörande om vi också ska få till en s a s frisk basåtergivning.
med eller utan 'släpp' men med njutbar helhet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster