jag bytte ut elementen och fick en chock

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-25 21:21

jag är mycket villig att plocka fram mina gamla 8545 för ljudtest, har ni nåt fungerande filter som jag kan testa och kanske tillsammans något fungerande baffelmått?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-25 21:25

jonasp skrev:
Jocke skrev:Men jag tror inte man kan utläsa riktigt allt ur tonkurvan - att vi kompenserar för de uppenbara problemen genom att tex dämpa resonanser förändrar eg inte det beteende vi vill förhindra och som ger påverkan långt tidigare än vi ser resonansen!

Så i fallet 8545, hur pass "långt tidigare" anser du att resonansen ger påverkan?

På vilket sätt menar du att en dämpad resonans inte förändrar det beteende "vi" vill förhindra?

För att dra det du skriver till sin spets: Innebär det t ex att det aldrig går att använda metallelement? Låter en metall-8" med en uppbrytning vid 1 kHz fortfarande resonant om den lågpassdelas vid 80 Hz med 24 dB/oktav?

Troligen håller du inte med om det. Det är lätt att säga att allt är svartvitt men i praktiken är det grådaskigt.

Jag tror att kraftiga resonanser ställer till mer problem än vi direkt som amatörer iaf kan utläsa ur tonkurvan.

Jag har svårt att avgöra detta vad som är användbart då jag i alla tider har undvikit de där elementen... men ska ge mig på 8555 som midbas fast det kan ta ett par år innan jag sätter fart... ;-D

Jo, jag tror att det är "grådaskigt" - vi håller på med kompromisser. Optimering innebär prioritering mellan olika tillkortakommanden - man kan inte få allt - en verkningsgrad på 1% är mer än bra - vart tar de 99%-en vägen - klart att det inte kan bli perfekt!^^

Edit.
Jag har svårt att avgöra detta vad som är användbart då jag i alla tider har undvikit de där elementen...

Menar inte 8545 utan element med kraftiga resonanser.^^
Senast redigerad av Jocke 2012-04-26 09:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-25 21:26

celef skrev:jag är mycket villig att plocka fram mina gamla 8545 för ljudtest, har ni nåt fungerande filter som jag kan testa och kanske tillsammans något fungerande baffelmått?

Tycker du skulle satsa på 51-or!^^

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-26 07:59

Jocke skrev:
celef skrev:jag är mycket villig att plocka fram mina gamla 8545 för ljudtest, har ni nåt fungerande filter som jag kan testa och kanske tillsammans något fungerande baffelmått?

näe, så villig är jag inte :) tycker det blir för dyrt att skaffa 51:or för lite tester, men om ni har ett fungerade filterförslag så bygger jag så gärna ihop ett par testlådor - redan idag
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-26 09:03

celef skrev:
Jocke skrev:

näe, så villig är jag inte :) tycker det blir för dyrt att skaffa 51:or för lite tester, men om ni har ett fungerade filterförslag så bygger jag så gärna ihop ett par testlådor - redan idag

Det måste ju finnas massor av konstruktioner som använder det elementet. Jag snöade ju in på 8546 för den har lite lugnare uppbrytning. De sitter i en baffel om 26*42 och baffelsteget hanteras av 2,2-2,5mH (Har inte riktigt bestämt mig...) Men jag delar sedan vid 1600-1800Hz med 3:e ordningens elektriskt (4:e akustiskt)

Vill minnas att Lilltroll gjorde kvalificerade mätningar på bla 8545 i några trådar här... En av dem indikerade att elementet inte hade mycket att erbjuda över 2kHz - i den andra hände något redan över 500Hz men det resonerades inte mycket mer om det senare... Men jag har läst om det på utrikiska forum tidigare...

Om man nu vill ta reda på vad som avgör "släpp" tror jag att det är en bra idé att använda tex 8545 då elementet är väldokumenterat under många år och används i olika designer - med eller utan "släpp"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-04-26 09:23

Finns det inget filter i Morellos-tråden, som går att utgå ifrån?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-26 10:12

jag har testat massor av filter till 8545 och inget har varit tillfredsställande, morello bytte väl senare element av ljudliga orsaker kan man gissa

jag är villig att testa ett fungerande filter men inte att försöka konstruera något nytt, jag har andra roligare projekt igång och vill inte lägga ner så mycket energi på 8545
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-26 10:51

celef skrev:jag har testat massor av filter till 8545 och inget har varit tillfredsställande, morello bytte väl senare element av ljudliga orsaker kan man gissa

jag är villig att testa ett fungerande filter men inte att försöka konstruera något nytt, jag har andra roligare projekt igång och vill inte lägga ner så mycket energi på 8545

Är du trött på elementen kan du ju alltid försöka övertyga mig om att uppgradera mina OA51! :wink:

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-04-26 14:21

Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-26 15:16

jag läste snabbt men fastnade för detta

Recognizing audible distortion using test tones is one thing, predicting how a transducer's distortion that will affect orders-of magnitude more complex signal, i.e. music, is quite another. Now that sounds like nice research project. Any takers?

och lite så upplever jag det, att mäta dist på det vanliga sättet är inte tillräckligt, jag kan ju själv lyssna medans jag sveper sinus och det kan ju låta klart och fint men med musik så triggas blandkomponenter så att nya ljud skapas, och därför låter kanske gles plingplong musik så bra medans komplex musik säckar ihop. nu kan man ju skylla på mjukvarans kvalitet men jag tror inte att problemet alltid är där, en genomlyssning med till exempel lurar visar att dessa blandkomponenter inte alltid finns i mjukvaran... hmm... shit det är alldeles för många frågetecken just nu
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-04-26 16:08

celef skrev:jag har testat massor av filter till 8545 och inget har varit tillfredsställande, morello bytte väl senare element av ljudliga orsaker kan man gissa

Har du sett den här sidan?
http://www.troelsgravesen.dk/Amish.htm
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-26 21:34

paa skrev:

Har du sett den här sidan?
http://www.troelsgravesen.dk/Amish.htm

jovisst, troels sida besöker jag emellanåt, jag tror även jag har testat filtret eller något väldigt snarlikt, jag har en helt annan smak och dimensionerar därför mina högtalare på ett helt annat sätt än troels
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-09-05 23:18

B U M P

Synd om denna intressanta tråd ska falla i glömska......

Hur gick det Celef? Har du "forskat" vidare?
.....

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-09-06 00:03

AndersD skrev:B U M P

Ja, vad är ämnet? "Kul grejer man kan göra med 18W8545" ??? :P

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: jag bytte ut elementen och fick en chock

Inläggav IngOehman » 2012-09-06 02:07

celef skrev:jag har en tid kört med några olika 17cm sb-acousticselement, det har inte låtit riktigt bra, grått och tråkigt och ljudet har inte riktigt släppt, eftersom hålen passar gamla vifor så stoppade jag in ett par och satan i gatan vilket ös, sådana här överaskningar hatar jag, varför släpper inte ljudet på vissa element medans andra gör det, detta trots rimligt lika tonkurvor och dist? frugan gick förbi och undrade om jag hade fått in ett live-band i lyssningsrummet

Problemet ligger kanske inte i hur olika element låter, för de låter som de låter, vilket är samma sak som de mäter (ur ett omniperspektiv).

Problemet är nog snarare att så många tror att även väldigt enkla och i allra
högsta grad fåtaliga och ofullkomliga mätningar skulle ge en mer än fragmen-
tarisk bild av elementens egenskaper.

Det finns väldigt många egenskaper utöver standardmätningarna, som man
är nödd att sätta sig in i och mäta, om man vill veta något lite mera om ett
element.

Jag brukar titta på uppåt 20 olika egenskaper som krävt speciella mätsystem
som jag byggt, men ändå måste jag alltid komplettera med massor av lyss-
ningar för att få en skapligt komplett bild av elementens egenskaper. Och till
skillnad från vad jag tror är de flestas uppfattning och tro, så är det inte alls i
mellanregistret som tillgängliga mätmetoder är mest otillräckliga.

Och även med de flertaliga kompletterande mätningar som jag gör så är det
ändå inte mellanregisterområdet som jag upplever att jag trevar mest i, utan
det är faktiskt i lågfrekvensområdet som mätningar, ehuru många, många av
dem, duger allra sämst för att ge en komplett bild.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
AndersD

Re: jag bytte ut elementen och fick en chock

Inläggav AndersD » 2012-09-06 09:37

IngOehman skrev:Problemet ligger kanske inte i hur olika element låter, för de låter som de låter, vilket är samma sak som de mäter (ur ett omniperspektiv).

Problemet är nog snarare att så många tror att även väldigt enkla och i allra
högsta grad fåtaliga och ofullkomliga mätningar skulle ge en mer än fragmen-
tarisk bild av elementens egenskaper.

Den här tråden, tycker jag, är ett bra exempel på att många här inte anser sig kunna detektera skillnader med "standardmätningar"

IngOehman skrev:Det finns väldigt många egenskaper utöver standardmätningarna, som man
är nödd att sätta sig in i och mäta, om man vill veta något lite mera om ett
element.

Jag brukar titta på uppåt 20 olika egenskaper som krävt speciella mätsystem
som jag byggt, men ändå måste jag alltid komplettera med massor av lyss-
ningar för att få en skapligt komplett bild av elementens egenskaper. Och till
skillnad från vad jag tror är de flestas uppfattning och tro, så är det inte alls i
mellanregistret som tillgängliga mätmetoder är mest otillräckliga.

Och även med de flertaliga kompletterande mätningar som jag gör så är det
ändå inte mellanregisterområdet som jag upplever att jag trevar mest i, utan
det är faktiskt i lågfrekvensområdet som mätningar, ehuru många, många av
dem, duger allra sämst för att ge en komplett bild.

Vh, iö

Vad definierar du som "standardmätningar"? Tonkurva (i olika riktningar) och distorsion ? (verkar ju vara de vanliga förekommande om man ser sig omkring)

Skulle du kunna ge exempel på vad vi DIYare skulle kunna undersöka för att kunna förklara det celef skriv i inledningsposten?
.....

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-09-06 12:02

phon skrev:
DanNorman skrev:Det var bara vad jag upplevt själv, och definerar som "släpp". Men det finns säkert fler/andra skäl! Mitt "släpp" kanske inte är nån annas "släpp" :)

Kan det möjligen handla om perceived släpp? 8O

Du menar pitchsläpp?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-06 12:20

bitchslap? 8O
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-09 17:43

näe, jag körde lite fast och återgick till sb-elementen, började istället mecka med andra register och där är jag fortfarande, jag sitter nu på en riktigt dirrty högtalarsystem men det låter faktiskt jättebra, så pass bra att jag inte vill röra systemet för att slutföra bygget, men jag har en massa idéer som jag måste prova och tänkte få detta gjort i höst
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-09-09 22:03

celef skrev:

näe, jag körde lite fast och återgick till sb-elementen, började istället mecka med andra register och där är jag fortfarande, jag sitter nu på en riktigt dirrty högtalarsystem men det låter faktiskt jättebra, så pass bra att jag inte vill röra systemet för att slutföra bygget, men jag har en massa idéer som jag måste prova och tänkte få detta gjort i höst

Jag brukar reflektera över vilken jäkla tur jag haft som inte blivit klar att bygga in filterna i lådan... ;-D

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-09-10 08:05

celef skrev:

OK, tråkigt att du inte kom vidare........det var en intressant frågeställning!
.....

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-09-10 08:59

celef skrev:

men du har fått tillbaka "släppet"?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-10 22:37

AndersD skrev:
celef skrev:

OK, tråkigt att du inte kom vidare........det var en intressant frågeställning!

det tycker jag oxå, jag skulle så gärna vilja förstå hur material och form påverkar lyssningen
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-10 22:43

Kraniet skrev:
celef skrev:

men du har fått tillbaka "släppet"?

jo, jag är ganska nöjd nu, men jag har börjat fundera på om toleranserna mellan höger och vänster högtalare i stereosetup spelar någon roll
Bikinitider

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-09-11 18:59

om vi tänker mellanregister (trevägare) eller mellanområdet som det är i tvåvägare.
då tror jag att upphängningens mjukhet/hårdhet är rättså avgörande om vi också ska få till en s a s frisk basåtergivning.

med eller utan 'släpp' men med njutbar helhet.
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-12 21:19

roggaro skrev:om vi tänker mellanregister (trevägare) eller mellanområdet som det är i tvåvägare.
då tror jag att upphängningens mjukhet/hårdhet är rättså avgörande om vi också ska få till en s a s frisk basåtergivning.

jag förstår inte riktigt, jag tror jag håller med om mjuk upphängning är viktig i basen men inte i mellanreg som ju knappt rör på sig
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-09-13 11:15

roggaro skrev:om vi tänker mellanregister (trevägare) eller mellanområdet som det är i tvåvägare.

Säger du:

Om vi tänker mellanregisterområdet så har upphängningen betydelse
för basen?

- - -

Men... då talar vi väl bas och inte mellanregister, eller?

Och ja, upphängningen har betydelse, liksom alla de andra delarna
hos elementet. För både bas- och mellanregisterområdet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-09-13 11:24

Jag fick rejält släpp på ett baselement, men det gick att limma fast upphängningen igen. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-09-13 12:53

men då får jag väl vända mig i graven, innan ni dissikerar mig och påstå att hård upphängning i mellanregistret är inte av godo, trots att det inte 'rör på sig' så mycket som celef tycker man kanske kan negligera :wink:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-09-21 11:26

Med risk för att uppfattas som en person som både generaliserar och som dessutom krånglar till saker genom att inte vilja förenkla dem, vill jag påstå att styva upphängningar påfallande ofta ÄR bra för mellanregisterområdet, men jag vill även påtala att det inte går att förenkla något så komplicerat som en upphängning till att vara styv eller mjuk. I synnerhet inte i mellanregisterområdet.

Även om man adderar parametern dämpning (det kan nämnas att styva upphängningar av gummityp inte sällan erbjuder en hälsosam grad av dämpning, vilket man dock inte kan säga om veckade upphängningar av papp eller textil) så är man inte ens i närheten av att fånga hela upphängningens komplexitet, och tittar man på det dynamiska förhållandet i mixsignalsammanhang är det ännu mera komplext. För att man skall komma i närheten av att fånga upphängningens essans behöver man till minstingens se den som en vågledare med fjädring, massa och dämpning såsom varande distribuerade parametrar. Men som sagt - i den dynamiska världen är dessutom i varje fall två av dem olinjära och moduleras av signalen och dess integral.

Vh, iö

Föregående

Återgå till DIY-forum