Nytt från Dolby; Atmos - glöm 7.1 nu är det 62.2 som gäller!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-24 12:26

Tja, det finns ju olika recept för att komma till ungefär samma resultat.

Bild

Bild

Bild

Om man kan komma till ungefär samma resultat med så få högtalare som möjligt så har man kommit en bit på väg. Frågan är vad man vill uppnå.

mvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-04-24 12:32

Låter billigare att installera mobila bakhögtalare, som flyttas längs ett blixtsnabbt skensystem (bakom/under/över lyssningsplats) för att återge panorering och punktplacerade ljudeffekter. Borde även ge mer realistisk ljudåtergivning...

...om man överhuvud taget skall resonera kring fantasilösningar för hemmabiosar :) .

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-24 12:36

Peter, det där var ju dåligt nyttjande av dem. Mer utspridda på en (halv-)sfär vore vettigare...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

mangs

Inläggav mangs » 2012-04-24 13:10

Hmm, triangulering mellan låt säga tre högtalare borde ge ett fullgott resultat för en lyssningsposition. Vad exakt skulle 50-11 kanaler till ge?

Hur vi än vrider och vänder på det är det ju främst personen i sweetspot som får glädje av ett perfekt system. Sitta på en dålig plats i en optimal större biograf ger ju inte samma upplevelse ljudmässigt som att sitta perfekt i en enklare doning i hemmet där kanaler etc är anpassade just efter där du själv sitter.
Senast redigerad av mangs 2012-04-24 13:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-24 13:11

Nattlorden skrev:Peter, det där var ju dåligt nyttjande av dem. Mer utspridda på en (halv-)sfär vore vettigare...

Absolut inte mer utspridda om det skall fungera bra för höga frekvenser. WFS är i princip ett digitalt system ända ut till och med högtalarna. Det är alltså inte fantomprojicering det rör sig om utan det heter virtuell projicering. Då måste man ta med en slags LSB och det blir avståndet mellan högtalarna. För en absolut perfekt återgivning med maximalt fel på -144 dB vid 20 kHz så måste högtalarna vara rätt så tätt inpå varandra 8) men det kanske räcker med någon mm från varandra. Det finns även de som laborerar med både WFS virtuell projicering och Stereo fantomprojicering där fantomprojicering sker över en viss frekvens. Men även det har nackdelar.

Vad gäller sfärisk eller rak högtalarplacering så spelar det ingen roll, vad jag kan förstå. Det är kodningen som bestämmer det akustiska ljudfältet vid WFS. Däremot kan det vara en fördel att komma bort från reflexer från närliggande vägg och då kan högtalarna fällas in i vägg och rummet kan göras sfäriskt eller 6-sidig som ett vanligt rum eller på något annat sätt. Det viktiga vid WFS är att den virtuella ljudkällans vågfront kan återskapas och begränsningen ligger i det minsta avståndet mellan högtalarelementen.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-24 13:31

mangs skrev:Hmm, triangulering mellan låt säga tre högtalare borde ge ett fullgott rsultat för en lyssningsposition.

Hur vi än vride roch vänder p ådet är det ju främst personen i sweetspot som får glädje av ett perfekt system. Sitta på en dålig plats i en optimal större biograf ger ju inte samma upplevelse ljuidmässigt som att sitta perfekt i en enkalre doning i hemmet där kanaler etc är anpassade just efter där su själv sitter.

Med WFS så finns det ingen sweet spot. Det är just det som är meningen med återgivningssystemet WFS. Sweet spot finns vid fantomprojicering av ljudobjekt. Någon Sweet spot finns inte vid virtuell projicering av ljudkällor.

Skillnaden mellan ljudkällor och ljudobjekt har jag skrivit ett litet inlägg om om i en tråd på teknikforum http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1326851#1326851

Jag vill dock tillstå att jag inte vet om Doby Atmos är en form av WFS, men jag utgår från det.

Vad gäller triangulering så har jag inte funderat på akustisk triangulering som hörseln kan använda sig av.

Själv använder jag centerkanal vör att göra vissa saker på ett för hörseln mer optimalt sätt vid ljudåtergivning.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-24 14:48

Nu har jag sett Dobys introduktionsvideos för Atmos. Det verkar vara morgondagens ljudsystem för biografer där man vill kunna panorera ljudobjekt runt om på ett effektfullt sätt med betydligt bättre precision än någonsin tidigare. Det bygger på diskreta kanaler och inte på WFS.

Det skall bli spännande att höra på biografer.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-04-24 14:50

kommer det inte holografisk bio snart också? hur ska högtalare och projektorer samsas om platsen?
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2012-04-25 10:51

paa skrev:
n-puh skrev:Jomenalltså, om en bluray-skiva kan tillåta en max bitrate för tex DTS-HD MA på ca 25Mb/s och DD 5.1 kunde knökas in på 640kb/s så är väl 62.2 inget orealiserbart ens på existerande konsumentmedia.

Det finns ju en del hyggliga små bredbandselement...

Borde nog gå faktiskt.

Men det ska ju till slutsteg till varje också!

Jo, fast det behövs ju inte så mycket effekt till varje liten högtalare då. Värst blir det med alla kontakter och kabeldragning.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2012-04-25 11:17

62 slutsteg i en receiver? Säger vi lite klent 40 watt per kanal så hamnar vi ändå nästan på 2.5kW. Då är det väl smartare med aktiva högtalare kanske.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-04-25 11:19

Inredningsarkitekter världen över hurrar 8)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2012-04-25 12:05

Fackamato skrev:62 slutsteg i en receiver? Säger vi lite klent 40 watt per kanal så hamnar vi ändå nästan på 2.5kW. Då är det väl smartare med aktiva högtalare kanske.

Klent?

Säg en liten LM1875 20W effektförstärkarkrets per kanal (kostar 22:60 på Elfa i kvantiteter över 50st - 1446,4kr tot) vilket kan leverera 1,3kW vilket fortfarande lär ge en väl betryggande dynamisk förmåga.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-04-25 13:20

Det är väl bara att göra en biograf med 64 stolar och streama till besökarnas mobiltelefoner. Två får ta med sina bastelefoner.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-25 13:32

petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:Peter, det där var ju dåligt nyttjande av dem. Mer utspridda på en (halv-)sfär vore vettigare...

Absolut inte mer utspridda om det skall fungera bra för höga frekvenser. WFS är i princip ett digitalt system ända ut till och med högtalarna. Det är alltså inte fantomprojicering det rör sig om utan det heter virtuell projicering. Då måste man ta med en slags LSB och det blir avståndet mellan högtalarna. För en absolut perfekt återgivning med maximalt fel på -144 dB vid 20 kHz så måste högtalarna vara rätt så tätt inpå varandra 8) men det kanske räcker med någon mm från varandra. Det finns även de som laborerar med både WFS virtuell projicering och Stereo fantomprojicering där fantomprojicering sker över en viss frekvens. Men även det har nackdelar.

Vad gäller sfärisk eller rak högtalarplacering så spelar det ingen roll, vad jag kan förstå. Det är kodningen som bestämmer det akustiska ljudfältet vid WFS. Däremot kan det vara en fördel att komma bort från reflexer från närliggande vägg och då kan högtalarna fällas in i vägg och rummet kan göras sfäriskt eller 6-sidig som ett vanligt rum eller på något annat sätt. Det viktiga vid WFS är att den virtuella ljudkällans vågfront kan återskapas och begränsningen ligger i det minsta avståndet mellan högtalarelementen.

Jag pratar inte om WFS, jag pratat om att nyttja så många högtalare på bästa sätt för EN lyssnare.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-04-25 19:29

Vad hände med 1.0? Mono är underskattat.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

mangs

Inläggav mangs » 2012-04-26 12:12

Max_Headroom skrev:Vad hände med 1.0? Mono är underskattat.

Jag skulle gärna se en setup där man för varje representerat instrument hade en högtalare med rätt egenskaper för just det instrumentet med tanke på frekvensgång och spridning. Sedan skulle då alla inspelningar bestå av ett spår för gitarr, vas, trummor, lead,sång kör etc.

Genom att göra så här och dessutom kompletera med tex fyra surroundhögtalare för atmosfär tror jag att man skulle kunna komma hyffsat nära verkligheten.

För film är det ju en annan femma dock.

Någon som känner till någon musik elelr demo-musik som kör olika instrument i var kanal samtidigt i tex 7.1 så att man hemma kan få känslan att varje instrument står utplacerat runt i rummet?

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2012-06-15 20:26

Själv har jag fyra bredbandare på vänster och fyra på höger sida. Två ur fas och två i fas. Så nu kommer ljudet från en obestämbar sida på höger eller vänstersida.
Fy på mej så här får man absolut inte göra enligt experterna men jag gillar mitt diffusa surroundljud,

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-06-15 21:28

Du är på faktiskt. Mono är 1.4. :mrgreen:

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2012-12-19 00:52

Till The Hobbit har man tydligen gjort en Dolby Atmos-mix: www.youtube.com/watch?v=1Rtql5bmGw8#!

När får vi första svenska biografen med detta system tro? :P

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2012-12-19 00:57

Nattlorden skrev:

Du är på faktiskt. Mono är 1.4. :mrgreen:

:D :o :lol: :D
/J

Cygnus resurectum

Föregående

Återgå till Generellt om hifi