Aion // Färdigställda

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-04-26 19:46

Helasköna!
Fan vad fort det gick ... 8O
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-04-26 19:55

inte för att jag vill pissa på någon parad men det är inte direkt optimalt med ett element centralt placerat på en rektangulär baffel.
Men det kanske finns en tanke bakom det?

annars snyggt jobbat. nöjd med ljudet förstår jag?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
marcusssfl

Inläggav marcusssfl » 2012-04-26 21:54

soundbrigade skrev:Helasköna!
Fan vad fort det gick ... 8O

Ja här gick de undan :)

Användarvisningsbild
marcusssfl

Inläggav marcusssfl » 2012-04-26 22:12

Kraniet skrev:inte för att jag vill pissa på någon parad men det är inte direkt optimalt med ett element centralt placerat på en rektangulär baffel.
Men det kanske finns en tanke bakom det?

annars snyggt jobbat. nöjd med ljudet förstår jag?

Okej nej jag vet faktist inte, är inget geni utan har följt sonidos
Ritning och anvisningar, du kan vell dela med dig av din kunskap och
Berätta varför det inte är bra? För jag har ingen aning.

Ja jag är nöjd, väldigt "öppet" ljud men,,, det är nåt, känns lite lite ansträngt på nåt vis i basen.
Är urusel på att förklara men de är nåt, om det har med inspelningstid att göra, om det släpper med tiden. Har bara spelat på dom ca 2-3 timmar. Eller om det kanske rentav kan ha nåt med min stärkare att göra? Jag vet inte.

Hade vart trevligt att hört dom på nån annan förstärkare.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-04-26 23:04

ok. det jag pratar om är diffraktionseffekter som uppstår från kanterna på baffeln. Du kan se exempel på det här http://www.linkwitzlab.com/diffraction.htm
Svante här på forumet har också gjort ett program där man enkelt kan simulera effekterna av baffeln. Går att ladda ned här http://user.faktiskt.io/svante/edge/

Det som händer rent praktiskt är att du får förstärkningar och försvagningar av vissa frekvenser. Hur allvarliga dessa är och vid vilka frekvenser de inträffar beror på baffelns form och storlek och elementets placering relativt kanterna. Hur kanterna i sig ser (om de tex är rundade) ut påverkar också lite även om det är närmast försumbart i de flesta fall.

Oftast pratar man om att se till att diffraktionseffekterna blir så små som möjligt. Dock kan man ju även utnyttja dess effekt för att "forma" tonkurvan.

Sonido har inte presenterat någon frekvenskurva för bygget så hur högtalaren är tänkt att prestera är svårt att avgöra.
Jag är inte så väldigt insatt i hornhögtalare men jag vet att det kan vara rätt kritiskt med vilket dämpmaterial man använder och var det appliceras. Det kan ge stora tonkurveförändringar beroende på.

Att basen upplevs "konstig" behöver inte alltid bero på basen heller. Det kan ju även bero på hur högre frekvenser relaterar till lägre.

Vet inte om det sitter ett filter i högtalaren. Men oftast brukar man vilja kompensera för baffelstegseffekten. Går att läsa om här tex http://sound.westhost.com/bafflestep.htm
Det är en annan påverkan på tonkurvan som beror på akustiska effekter. Vad som händer är att högtalaren för låga frekvenser är rundstrålande. Vid allt högre frekvenser kommer baffeln begränsa utstrålningen och över en viss frekvens kommer den stråla i halvsfär vilket gör att de högre frekvenserna spelar ett antal dB högre än de lägre. Det ger alltså att högtalaren inte kommer ha en rak frekvensgång. Effekten i sig är besläktad med diffraktionseffekterna och båda beror på baffelns utformning och storlek.

Har du möjlighet så skulle jag råda dig till att få högtalarna uppmätta för att få ett hum om hur tonkurvan ser ut.
Generellt sett kan man säga att tonkurvan bör vara så rak som möjligt, även om detta inte är helt sant.
Dock är det ju ofta så att de som gillar bredbandselement och hornhögtalare inte vill ha en rak tonkurva. Flera verkar inte speciellt intresserade av att veta hur den ser ut.

I slutändan är det ju dina högtalare och det viktiga är ju att du tycker det låter bra. Utan att säga för mycket tror jag dock det finns utrymme för förbättringar.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
marcusssfl

Inläggav marcusssfl » 2012-04-27 01:04

Mycket information på en gång.
Tackar för den.

Ja det hade vart trevligt att fått dom uppmätta Och sett
Men har Tyvär ingen som kan hjälpa mig med det.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-04-27 07:50

marcusssfl skrev:Mycket information på en gång.
Tackar för den.

var bor du? finns nog stor chans att någon forummedlem bor i närheten :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-27 07:56

Om elementen inte är spelade innan, så kan det mycket väl ändra sig efter mer spelning.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
marcusssfl

Inläggav marcusssfl » 2012-04-27 09:52

Kraniet skrev:
marcusssfl skrev:Mycket information på en gång.
Tackar för den.

var bor du? finns nog stor chans att någon forummedlem bor i närheten :)

Håller till i en håla vid namn Mellerud.
4-5 mil från Vänersborg -Trollhättan :)

Användarvisningsbild
marcusssfl

Inläggav marcusssfl » 2012-04-27 09:53

Nattlorden skrev:Om elementen inte är spelade innan, så kan det mycket väl ändra sig efter mer spelning.

Okej, ja vi får se hur dom reagerar efter timmarnas gång.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-04-27 12:47

marcusssfl skrev:Håller till i en håla vid namn Mellerud.
4-5 mil från Vänersborg -Trollhättan :)

Mellere på det lokala språket. Om man ska till Dalsland är det bra att beställa militäreskort i GOD tid; det är laglöst land. :wink:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-27 12:52

Hårda bud...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-04-27 12:57

... i Dalsland!

Bild

Föregående

Återgå till DIY-forum