ok. det jag pratar om är diffraktionseffekter som uppstår från kanterna på baffeln. Du kan se exempel på det här
http://www.linkwitzlab.com/diffraction.htm
Svante här på forumet har också gjort ett program där man enkelt kan simulera effekterna av baffeln. Går att ladda ned här
http://user.faktiskt.io/svante/edge/
Det som händer rent praktiskt är att du får förstärkningar och försvagningar av vissa frekvenser. Hur allvarliga dessa är och vid vilka frekvenser de inträffar beror på baffelns form och storlek och elementets placering relativt kanterna. Hur kanterna i sig ser (om de tex är rundade) ut påverkar också lite även om det är närmast försumbart i de flesta fall.
Oftast pratar man om att se till att diffraktionseffekterna blir så små som möjligt. Dock kan man ju även utnyttja dess effekt för att "forma" tonkurvan.
Sonido har inte presenterat någon frekvenskurva för bygget så hur högtalaren är tänkt att prestera är svårt att avgöra.
Jag är inte så väldigt insatt i hornhögtalare men jag vet att det kan vara rätt kritiskt med vilket dämpmaterial man använder och var det appliceras. Det kan ge stora tonkurveförändringar beroende på.
Att basen upplevs "konstig" behöver inte alltid bero på basen heller. Det kan ju även bero på hur högre frekvenser relaterar till lägre.
Vet inte om det sitter ett filter i högtalaren. Men oftast brukar man vilja kompensera för baffelstegseffekten. Går att läsa om här tex
http://sound.westhost.com/bafflestep.htm
Det är en annan påverkan på tonkurvan som beror på akustiska effekter. Vad som händer är att högtalaren för låga frekvenser är rundstrålande. Vid allt högre frekvenser kommer baffeln begränsa utstrålningen och över en viss frekvens kommer den stråla i halvsfär vilket gör att de högre frekvenserna spelar ett antal dB högre än de lägre. Det ger alltså att högtalaren inte kommer ha en rak frekvensgång. Effekten i sig är besläktad med diffraktionseffekterna och båda beror på baffelns utformning och storlek.
Har du möjlighet så skulle jag råda dig till att få högtalarna uppmätta för att få ett hum om hur tonkurvan ser ut.
Generellt sett kan man säga att tonkurvan bör vara så rak som möjligt, även om detta inte är helt sant.
Dock är det ju ofta så att de som gillar bredbandselement och hornhögtalare inte vill ha en rak tonkurva. Flera verkar inte speciellt intresserade av att veta hur den ser ut.
I slutändan är det ju dina högtalare och det viktiga är ju att du tycker det låter bra. Utan att säga för mycket tror jag dock det finns utrymme för förbättringar.