SD, spikar eller inget alls: Nu testar -jag- (igen)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-28 09:54

Svante skrev:
Richard skrev:...det där är symptom på att din stereo inte gör sitt jobb. :?

Kolla lite Bob Dylan eller The police också. Upplever du att musiken inte berör dig med dessa två artister så är något fel.

Vilken märklig verklighetssyn...

Jag gillar inte musiken. Hur i hela friden ska en anläggning kunna få mig att gilla musiken?

Det låter som att du inte lyssnar på musiken utan på anläggningen. Som att musiken vore oviktig.

:)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-28 09:54

By the by, ni får diskutera vad ni vill i min tråd. Nu när mitt test är färdigt.
Alea iacta est.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-28 10:00

Svante skrev:

Kolla lite Bob Dylan eller The police också. Upplever du att musiken inte berör dig med dessa två artister så är något fel.

Jag gillar inte musiken. Hur i hela friden ska en anläggning kunna få mig att gilla musiken?

Det låter som att du inte lyssnar på musiken utan på anläggningen. Som att musiken vore oviktig.

Det är precis tvärtom det du påstår.

If you will learn- you have to unlearn. 8)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-28 10:01

Då lyssnar du ju på anläggningen?
Alea iacta est.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-28 10:01

mx skrev:By the by, ni får diskutera vad ni vill i min tråd. Nu när mitt test är färdigt.

Och resultatet ? ( blev det annat än det du redovisade tidigare ) :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-28 10:01

Richard skrev:
mx skrev:By the by, ni får diskutera vad ni vill i min tråd. Nu när mitt test är färdigt.

Och resultatet ? ( blev det annat än det du redovisade tidigare ) :)

Nä, det är det jag redovisade några sidor bakåt.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-04-28 10:05

Richard skrev:
Svante skrev:

Det är precis tvärtom det du påstår.

If you will learn- you have to unlearn. 8)

Så du menar att en anläggning skulle kunna få mig att gilla Stones?

Utan att det är viktigt att lyssna på anläggningen och bortse från musiken... :lol:

Duh.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-04-28 10:06

Svante skrev:

Hej Svante!!

Själv har jag på vinyl säkert de 17 första studioalbumen av Stones. Inget att skämmas för. Spelar dem då och då. Senast när vi igår firade min dotters 28 årsdag. Men samtidigt blir jag jag :o 8O :roll: över Richards inlägg och attityd.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-04-28 10:09

Kronkan skrev:
Svante skrev:

Hej Svante!!

Själv har jag på vinyl säkert de 17 första studioalbumen av Stones. Inget att skämmas för. Spelar dem då och då. Senast när vi igår firade min dotters 28 årsdag. Men samtidigt blir jag jag :o 8O :roll: över Richards inlägg och attityd.

Ja, vad man gillar är förstås personligt. Jag har inget emot att andra gillar Stones, det vore dumt av mig. Men att påstå att jag inte gillar Stones, eller iaf den där låten, pga att det är fel på min stereo är ju bara korkat.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2012-04-28 10:13

Svante skrev:Men att påstå att jag inte gillar Stones, eller iaf den där låten, pga att det är fel på min stereo är ju bara korkat.

Det är Richard i ett nötskal!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-04-28 10:30

Svante skrev:
Kronkan skrev:
Svante skrev:

Hej Svante!! Håller med dig.

Ja, vad man gillar är förstås personligt. Jag har inget emot att andra gillar Stones, det vore dumt av mig. Men att påstå att jag inte gillar Stones, eller iaf den där låten, pga att det är fel på min stereo är ju bara korkat.

Gillar och gillar. De kommer inte att följa mig i graven. Kanske någon som Beggars Banquet. Det finns mycket samtida som jag uppskattar i sin totalitet bättre. Men de har ju något tycker jag ändå.

Med några dubletter (pga konvolutens kulturella värde för mig) så har jag ca 23 vinyler med stones. Bara nämnt så att ingen kan kalla mig direkt okunnig på området.
Senast redigerad av Kronkan 2012-04-28 10:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-04-28 10:37

Svante skrev:Ja, vad man gillar är förstås personligt. Jag har inget emot att andra gillar Stones, det vore dumt av mig. Men att påstå att jag inte gillar Stones, eller iaf den där låten, pga att det är fel på min stereo är ju bara korkat.

Jamendefattaruvell... Det måste ju vara fel på din stereo om du inte gillar Stones... för det är väl inget fel på dina förståndsgåvor ;-)

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-28 11:00

Bill50x skrev:
Svante skrev:Ja, vad man gillar är förstås personligt. Jag har inget emot att andra gillar Stones, det vore dumt av mig. Men att påstå att jag inte gillar Stones, eller iaf den där låten, pga att det är fel på min stereo är ju bara korkat.

Jamendefattaruvell... Det måste ju vara fel på din stereo om du inte gillar Stones... för det är väl inget fel på dina förståndsgåvor ;-)

/ B

Utan att raljera..... Men det är kanske dags för Svante att lyssna på en riktigt bra stereoanläggning. En bra sådan gör att du garanterat börjar gilla alla musikstilar, eftersom det blir lätt att ta till sig musikernas intentioner.

Dåliga musiker som inte samspelar kommer det däremot att bli svårare att gilla med en bra stereoanläggning, - oavsett inspelningens ljudkvalitet. :)

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-04-28 11:06

Richard skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Utan att raljera..... Men det är kanske dags för Svante att lyssna på en riktigt bra stereoanläggning. En bra sådan gör att du garanterat börjar gilla alla musikstilar, eftersom det blir lätt att ta till sig musikernas intentioner.

Dåliga musiker som inte samspelar kommer det däremot att bli svårare att gilla med en bra stereoanläggning, - oavsett inspelningens ljudkvalitet. :)

Hahaha, you funny.
Snabler och grobianer

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-04-28 11:11

Låt dem vara så dåliga som dom är, det är därars val.

Rolling R lät fördrjdävligt

Lyssnar gör du ändå ??

MVH
//
lech

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-04-28 11:35

Richard skrev:Utan att raljera..... Men det är kanske dags för Svante att lyssna på en riktigt bra stereoanläggning.

Haha... Nej, jag ger mig inte in i den *****mätartävlingen, men kan meddela att jag har lyssnat på många riktigt bra anläggningar.

...och jag gillar ändå inte den där Stoneslåten. Det kan du inte göra mycket åt, att "gilla musik" är subjektivt.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-28 12:18

Svante skrev:
Richard skrev:Utan att raljera..... Men det är kanske dags för Svante att lyssna på en riktigt bra stereoanläggning.

Haha... Nej, jag ger mig inte in i den *****mätartävlingen, men kan meddela att jag har lyssnat på många riktigt bra anläggningar.

...och jag gillar ändå inte den där Stoneslåten. Det kan du inte göra mycket åt, att "gilla musik" är subjektivt.

Jomenvisst. :oops:

:wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-28 12:19

lech skrev:Låt dem vara så dåliga som dom är, det är därars val.

Rolling R lät fördrjdävligt

Lyssnar gör du ändå ??

MVH
//
lech

Vad är det som låter fördjävligt: Ljudet, eller spelar de dåligt ? :?*

* är din stereo tillräckligt bra för att höra HUR musikerna spelar, inte bara ATT de spelar ?

(Det handlar om musikaliskt kommunikation, perceived pitch samt rythm, pace and dynamics.)
Senast redigerad av Richard 2012-04-28 12:22, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-28 12:20

StefanL skrev:
Richard skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Hahaha, you funny.

Det är allvar bakom inlägget. 8)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-28 12:25

Bill50x skrev:

/ B

Musiken blir svår att förstå, oavsett intelligens hos lyssnaren, om anläggningen inte klarar att återge den upplevda pitchen ( tonhöjden ) rätt. En anläggning som klarar det, dvs är " pitch accurate" , exelerar också i allt annat, även rytmen.

Då hör man, på riktigt, plötsligt vilka artister som är goda musiker, tex Dylan och Bonnie Raitt.

Oavsett inspelningens tekniska kvalitet, och musikgenre.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-28 12:36

Svante skrev:

Duh.

Exakt det menar jag.

En god anläggning som återger perceived pitch korrekt breddar din musiksmak betänkligt.

Stones är nämligen duktiga musiker vilket hörs tydligt på en sådan anläggning.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-04-28 12:50

Richard skrev:
StefanL skrev:
Richard skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Hahaha, you funny.

Det är allvar bakom inlägget. 8)

Jag menar generellt, oavsett du menar allvar eller ej :)
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-04-28 13:12

Richard skrev:
Svante skrev:

Duh.

Exakt det menar jag.

En god anläggning som återger perceived pitch korrekt breddar din musiksmak betänkligt.

Richard, gäller samma sak återgivning av t.ex. bild? Alltså om du har en "bildåtergivningsanläggning" som återger bilden med bildernas motsvarighet till ljudanläggningens "musikaliskt kommunikation, perceived pitch samt rythm, pace and dynamics" gör detta att du tycker om filmer som du förut tyckte var skit?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-04-28 13:20

Nu är ju inte jag Richard, men för min del appselut . . .
Såg en hydralrulle som var helt ointressant på min
dåvarande TV . . . efter byte till en med något bättre
ljusstyrka, uj uj uj . . . :P 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-28 13:32

Svante skrev:
petersteindl skrev:Snacka om å rocka fett :) http://www.youtube.com/watch?v=p0GEhsThIX0&feature=related

Denna version av McCartney går heller inte av för hackor. http://www.youtube.com/watch?v=4WB7VwezdTg&feature=related

MvH
Peter

Jesikens vad olika!

Jag gillar den McCartney, riktigt bra, faktiskt, men den med Stones är bara... dåligt.

Edit: McCartney provcerar fram rörelse hos mig när jag lyssnar. Är det det som kallas "stampa takten" ? :D Stones blir bara ett enda ostrukturerat hoppande.

Det är väldigt intressant att lyssna på båda versionerna.
Stonesversionen låter egentligen h-e, men jag gillar den enormt då jag lyssnar på den med mina datorhögtalare som står på golvet. Stones spelar stökigt. För mig är just det stökiga ett kännetecken hos Stones musik. Det blir något stökigt över spelet och soundet. Det är liksom deras grej. Dessutom har de ett mycket snabbt tempo vilket ger en hög puls. Det gäller att haka på deras puls, annars funkar det inte. Det finns heller ingen vila någonstans i låten så det blir dessutom svettigt. Kan funka jättebra på dansgolvet. Även Stones har mer ickestökiga ballader så det finns alltid undantag hos varje stor musikgrupp. Andra stora musikanter vars musik kännetecknas av att vara stökig är Bob Dylan och "The Boss" Bruce Springsteen och jag vill också lägga in AC/DC i den kategorin. Oftast bir det så att man inte kan synka sig själv till deras melodi. Då hamnar man utanför och det blir bara som ett massivt stökigt sound. Gillar man överhuvudtaget inte det stökiga soundet så undrar jag om man kan växa in i det oavsett ljudkvalitet i stereon. Det brukar dock fungera mycket bra på livekonserter för många som inte kan tänka sig att lyssna på deras musik i stereoanläggningen, så ännu bedömer jag det sista ordet som osagt i frågan.

Beatlesversionen d v s Paul McCartneys version med Led Zeppelingitarrsound är lite av motsatsen. Tempot är lägre och pulsen därmed också. Det blir gungigare. Dessutom pausar musiken helt och sången fortsätter och sedan kommer gitarrerna in med sitt karakteristiska Zeppelinsound. Ibland får instrumenten scenen för sig själva. Ett typiskt lyckat Paul McCartney-arrangemang. Den är mycket lättare att ta till sig och svänger sjuhelvetiskt. Jag skulle tippa att den är betydligt svårare att dansa till trots svänget.

Två skilda versioner. Jag gillar båda. Nu är frågan, fixar spikes balletten? Förstör SD pulsen? Personligen tror jag att mycket måste stämma i återgivningskedjan innan man slutligen kan bedöma den här typen av skillnader. Jag vågar nog påstå att högtalare i rum med rummets resonanser och speciellt under 400 Hz påverkar ljudet på ett betydande sätt som får stora konsekvenser på det upplevda ljudet och avgör vilka skivor man oftast väljer att spela och vilket ”drag” det blir om instrument och röster vars karaktär cementeras i det frekvensområdet och det är många instrument. Att ställa in högtalare och lyssnare i rummet så att tonkurvan blir så jämn som möjligt i detta frekvensområde är en väsentlig uppgift. OBS, jag skriver inte så rak som möjligt utan så jämn som möjligt.

Skulle det kunna vara så att om man kör ut energi i golvet så finns möjligheten att i vissa fall jämna ut detta frekvensområde eftersom man inte längre har en distinkt punktkälla innanför väggar, tak och golv. Man kanske bryter ner resonansfenomenen på vissa platser. Visst, det finns många nackdelar, men finns det någon obeaktad objektiv fördel? På den frågan kan jag i dagsläget varken svara ja eller nej på.

Dipoler har vissa fördelar vad gäller att inte accentuera rumsresonanser eller stående vågor på samma sätt som punktkällor/monopoler. Det finns dock andra nackdelar.

Slutligen rekommenderar jag alla att lyssna på båda versionerna och skriva vad ni upplever.

Ett stort tack till Bill50x som tog fram den här låten. Jag hade faktiskt aldrig hört den tidigare åtminstone inte vad jag minns.

Slutligen lite AC/DC http://www.youtube.com/watch?v=H33vSYapNNs&feature=related Vad gillar ni detta? Stökighetsfaktorn är långt ifrån Stones, men tempot är lägre, frågan är hur är pulsen? Den där gitarristen är helskön att se live. I dagsläget skulle det inte falla mig in att köpa någon CD med AC/DC, men jag gillar verkligen att se och höra dem live, men, vem vet vad som lurar runt hörnet? En musikvideo på blu ray skulle kanske sitta bra.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2012-04-28 13:36

Richard

Har du testat musiken/högtalarna med och utan spikes/mjuk/hård med en person med absolut gehör eller "perfect pitch", för att se om han hör olika frekvenser vi återgivningen av de olika varianterna, om inte, gör det och återkom sedan med resultatet.

Så får vi se om du fortfarande tycker likadant. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-04-28 13:56

Richard skrev:
Svante skrev:

Duh.

Exakt det menar jag.

Det finns många duktiga musiker som jag inte gillar.

Det är mycket möjligt att din musiksmak har blivit breddad av din anläggning, men vad anläggningar gör med min musiksmak har du ingen aning om.

Alla människor är inte som du.

Vissa kan skilja på anläggning och musik, men du verkar ha extremt svårt för det.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-28 14:02

Jag gillar oftast inte rap-"musik" och har svårt för en hel del techno. Skulle jag gilla det om jag gick "All-Linn"? Tveksamt va? I tonåren lärde jag mig uppskatta klassisk musik och för det krävdes ingen audiofilanläggning precis. Hur jag lärde mig gilla jazz är en historia som ska få ett eget kapitel i min medlemspresentation, men inte var det några spikesförsedda högtalare som visade vägen!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-28 14:19

Jag vet inte varför, men jag börjar osökt att tänka på Patrick Batemans långa utläggning om kvaliteterna hos Huey Lewis and the News i romanen "American Psycho".

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-28 14:24

hifikg skrev:Jag gillar oftast inte rap-"musik" och har svårt för en hel del techno. Skulle jag gilla det om jag gick "All-Linn"? Tveksamt va? I tonåren lärde jag mig uppskatta klassisk musik och för det krävdes ingen audiofilanläggning precis. Hur jag lärde mig gilla jazz är en historia som ska få ett eget kapitel i min medlemspresentation, men inte var det några spikesförsedda högtalare som visade vägen!

Snackar inte specifikt om Linn här, det finns ju andra grejor som är bättre, naim tex.

Det låter kanske konstigt, men det är möjligt att du skulle börja gilla techno med en god anläggning som kan återge techno på ett bra sätt.
Det är väl inget konstigt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi