Svante skrev:Jesikens vad olika!
Jag gillar den McCartney, riktigt bra, faktiskt, men den med Stones är bara... dåligt.
Edit: McCartney provcerar fram
rörelse hos mig när jag lyssnar. Är det det som kallas "stampa takten" ?

Stones blir bara ett enda ostrukturerat hoppande.
Det är väldigt intressant att lyssna på båda versionerna.
Stonesversionen låter egentligen h-e, men jag gillar den enormt då jag lyssnar på den med mina datorhögtalare som står på golvet. Stones spelar stökigt. För mig är just det stökiga ett kännetecken hos Stones musik. Det blir något stökigt över spelet och soundet. Det är liksom deras grej. Dessutom har de ett mycket snabbt tempo vilket ger en hög puls. Det gäller att haka på deras puls, annars funkar det inte. Det finns heller ingen vila någonstans i låten så det blir dessutom svettigt. Kan funka jättebra på dansgolvet. Även Stones har mer ickestökiga ballader så det finns alltid undantag hos varje stor musikgrupp. Andra stora musikanter vars musik kännetecknas av att vara stökig är Bob Dylan och "The Boss" Bruce Springsteen och jag vill också lägga in AC/DC i den kategorin. Oftast bir det så att man inte kan synka sig själv till deras melodi. Då hamnar man utanför och det blir bara som ett massivt stökigt sound. Gillar man överhuvudtaget inte det stökiga soundet så undrar jag om man kan växa in i det oavsett ljudkvalitet i stereon. Det brukar dock fungera mycket bra på livekonserter för många som inte kan tänka sig att lyssna på deras musik i stereoanläggningen, så ännu bedömer jag det sista ordet som osagt i frågan.
Beatlesversionen d v s Paul McCartneys version med Led Zeppelingitarrsound är lite av motsatsen. Tempot är lägre och pulsen därmed också. Det blir gungigare. Dessutom pausar musiken helt och sången fortsätter och sedan kommer gitarrerna in med sitt karakteristiska Zeppelinsound. Ibland får instrumenten scenen för sig själva. Ett typiskt lyckat Paul McCartney-arrangemang. Den är mycket lättare att ta till sig och svänger sjuhelvetiskt. Jag skulle tippa att den är betydligt svårare att dansa till trots svänget.
Två skilda versioner. Jag gillar båda. Nu är frågan, fixar spikes balletten? Förstör SD pulsen? Personligen tror jag att mycket måste stämma i återgivningskedjan innan man slutligen kan bedöma den här typen av skillnader. Jag vågar nog påstå att högtalare i rum med rummets resonanser och speciellt under 400 Hz påverkar ljudet på ett betydande sätt som får stora konsekvenser på det upplevda ljudet och avgör vilka skivor man oftast väljer att spela och vilket ”drag” det blir om instrument och röster vars karaktär cementeras i det frekvensområdet och det är många instrument. Att ställa in högtalare och lyssnare i rummet så att tonkurvan blir så jämn som möjligt i detta frekvensområde är en väsentlig uppgift. OBS, jag skriver inte så rak som möjligt utan så jämn som möjligt.
Skulle det kunna vara så att om man kör ut energi i golvet så finns möjligheten att i vissa fall jämna ut detta frekvensområde eftersom man inte längre har en distinkt punktkälla innanför väggar, tak och golv. Man kanske bryter ner resonansfenomenen på vissa platser. Visst, det finns många nackdelar, men finns det någon obeaktad objektiv fördel? På den frågan kan jag i dagsläget varken svara ja eller nej på.
Dipoler har vissa fördelar vad gäller att inte accentuera rumsresonanser eller stående vågor på samma sätt som punktkällor/monopoler. Det finns dock andra nackdelar.
Slutligen rekommenderar jag alla att lyssna på båda versionerna och skriva vad ni upplever.
Ett stort tack till Bill50x som tog fram den här låten. Jag hade faktiskt aldrig hört den tidigare åtminstone inte vad jag minns.
Slutligen lite AC/DC
http://www.youtube.com/watch?v=H33vSYapNNs&feature=related Vad gillar ni detta? Stökighetsfaktorn är långt ifrån Stones, men tempot är lägre, frågan är hur är pulsen? Den där gitarristen är helskön att se live. I dagsläget skulle det inte falla mig in att köpa någon CD med AC/DC, men jag gillar verkligen att se och höra dem live, men, vem vet vad som lurar runt hörnet? En musikvideo på blu ray skulle kanske sitta bra.
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.