Vad lägger du fokus på i din anläggning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-05-01 23:15

Vee-Eight skrev:Musik, teknikhistoria, formgivning. Har tröttnat på suboptimering som kabeltrams, kuddar etc. Men ibland kan jag få ett ryck och bygga lite saker som akustikmanicker, småhögtalare etc.

+1 :)

Jag skulle för egen del lägga till (som andra shifts och eriken varit inne på) användarvänlighet, även samt nostalgi (som ju är nära formgivning och teknikhistoria), utformning av lyssnarplats (inte akustik utan mys/musikfaktor), portabilitet, DIY, musiksamlandet...

Själva ljudet ska naturligtvis vara bra - men jag ser kvalitén/känslan hos helheten som viktigare än att sträva efter nån slags perfektion i ljudet enbart.

Jag ser nog tekniken snarare som en del av mig själv som möjliggör att jag kan ta till mig musik på bästa sätt - än ett helst osynligt eller icke-existerande mellanskikt, en opersonlig "förmedlare" av musiken. :!:

Kanske därför är det viktigt för mig att jag verkligen gillar helheten, och då inte bara "ljudet". Rätt märke, design, nostalgifaktor, användbarhet/funktion, ljudkvalitet.... rubbet! :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-05-02 07:32

phloam:

Ja faktiskt, nostalgi har smugit sig in i lyssningsrummet också. Köpte i höstas en Rega Planet som faktiskt varit ngt jag suktat efter förr. Så det är faktiskt den första nostalgimanicken jag har. Resten av det gamla möget köptes relativt nära första förälskelsen.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-05-02 07:35

Precis som Phloam så har vi försökt byggt en anläggning och rum som i sig skall förmedla intresse i musik samt i ljudåtergivning. Alltså det är helt OK att ex diffusorer/absorbenter märks något. Men det mesta av åtgärderna går inte att se även för ett tränat öga. Fokus i den yttre gestaltningen har varit vinyl som ju är vårt huvudmedium. Men allt skall ändå tjäna att det skall låta bra. Men låta bra är inte den enda faktorn som räknas eftersom det ju är ett vardagsrum och en viktig plats i våra liv eftersom det är där vi möter vänner, vår familj och släkt.

Men fokus är för anläggningen att den ljudmässigt skall motsvara våra ljudideal innebärande en hyggligt realistiskt och nära återgivning utan att det blir direkt påträngande med djup bas och utan kantigheter och vasshet. Gärna att ljudbilden är lite inflyttat i rummet. Popsnöret har meddelat att hon inte är med och betalar för att sitta i en tunnel att lyssna. Vi har gått från hyggligt renodlade transparanta ljudmakare till en anläggning med rör för musikåtergivningen. Utgångspunkten är det subjektiva. Därför är det lagt lite ansträngning på att komma till rätta med de från börja dåliga rent utav usla akustiska förutsättningarna och med de kompomisser som ändå är gjorda. Men viktigt är ändå ljudet.
Senast redigerad av Kronkan 2012-05-02 07:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-05-02 07:46

Fast nostalgiska prylar gillar de flesta av helt andra orsaker än att de är helt
distfria, är min uppfattning, och då måste man ju valt just dessa saker en
gång i tiden trots att de inte var distfria. 8O

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-05-02 07:55

mx skrev:Fast nostalgiska prylar gillar de flesta av helt andra orsaker än att de är helt

För mig så betyder det mindre om det distar. Det är hur det låter som är det intressanta. Men i helhet så vill jag trots detta att jag nog har en jämförelsevis distfri återgivning alldeles vid örat. Allt sammanvägt så är det en ren och stabil återgivning. Men lite påverkad åt det håll jag önskat.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-05-02 08:49

mx skrev:Fast nostalgiska prylar gillar de flesta av helt andra orsaker än att de är helt

Vill nog mena att min gamla anläggning jämfört med dagens manicker fortfarande är relativt distfri. Om man nu anser det vara viktigt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2012-05-02 09:25

Jag ansluter mig till det som sägs ovan av Komorok m.fl. Jag har från start (ca 1980) velat kunna spela starkt utan att det plågat mig med skrikigt/gällt ljud, d.v.s. så lite dist som möjligt. Eftersom jag just nu inte tycker mig behöva mer ljudtrycksförmåga ligger fokus på att få ordning på lyssnings-/vardagsrummet både med avseende på de akustiska egenskaperna och det estetiska :) . En viss anpassning till ett begynnande hembiointresse görs parallellt med övrigt rumsfix. Kan tillägga att det finns en handfull personer här på Faktiskt vars kunskaper jag värderar högre än mina egna (saknar själv helt tekniska kunskaper på högre nivå), vilket gör att jag inte behöver uppfinna hjulet igen utan bara lyssna.
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Vad lägger du fokus på i din anläggning?

Inläggav steveo1234 » 2012-05-02 09:51

mx skrev:Det finns väldigt mycket man kan göra för att påverka ljudet i sin anläggning.
Antingen kan man ändra något som faktiskt påverkar ljudet, eller så kan man
ändra någonting som man tror förändrar ljudet, och skillnaden är nog inte så
stor när det väl kommer till kritan.

Vad lägger du fokus på? Är det viktigt för dig att tunga namn här på forumet
har uttalat sig i en fråga och sedan följer du dessa råd, och upplever samma
resultat? Eller testar du själv och går efter det, och skiter i tunga namn?

Eller är det mest psykologiskt vad som tillfredsställer dig? Beroende på vad man
själv tror så lägger man ju fokus på olika lösningar. Det har jag själv upplevt
allt eftersom intresset för hifi har vuxit. När jag var tonåring var det viktigaste
att baselementen var stora. Inte så mycket mer än så faktiskt, och detta
gjorde mig jättenöjd.

Ett tag var jag inne på filosofin hos Linn och då gjorde detta mig nöjd. Ja,
och så vidare och så vidare. Nu är jag mest schizofren och trycker på alla
knappar.

Jag litar mycket på kunnigt folk. Inte att jag köper vad de säger, men, jag tar avstamp i deras kunskap och granskar den kritiskt för att skapa mina egna. Ofta till aktoriteters och deras lärljungars stora irritation. En del funderingar har jag tyvärr inte kunskap nog att utvärdera tillräckligt djupt, så, då funderar jag över den rimliga storleken på påverkan och provar helt enkelt därefter. Att lägga in heltäckningsmatta var en sådan åtgärd tillexempelvis.

Med det sagt, så, jag totalignorerar allt som bara har liten inverkan på ljudet. Såsom, val av cd-spelare, försteg, slutsteg, kablar. Alla de där sakerna som inte identifieras av majoriteten bland lyssnarna i blindtester. Det kan man leka med när de stora problemen är lösta. För mig betyder det att högtalarna behöver vara nära nog felfria, bassystemet behöver vara nära perfekt, källan ska vara så bra som det går att få tag på och att rummet inte ska bidra med hyss. Att leka med myggorna innan det är klart är för mig meningslöst.

Det innebär att jag inte får vara med att leka i alla funderingar kring spikfötter, boaormskablage och slutsteg som faller en db vid 8hz. Det är helt enkelt irrelevant för mig.
Betyder det att jag är tråkig eller pragmatiskt? Ingen aning, men, jag vet att jag spenderar rätt mycket mer tid på att använda min anläggning än att fundera på vad som är fel med den...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-05-02 10:40

steveo1234 skrev:Med det sagt, så, jag totalignorerar allt som bara har liten inverkan på ljudet. Såsom, val av cd-spelare, försteg, slutsteg, kablar. Alla de där sakerna som inte identifieras av majoriteten bland lyssnarna i blindtester. Det kan man leka med när de stora problemen är lösta. För mig betyder det att högtalarna behöver vara nära nog felfria, bassystemet behöver vara nära perfekt, källan ska vara så bra som det går att få tag på och att rummet inte ska bidra med hyss. Att leka med myggorna innan det är klart är för mig meningslöst.

Det innebär att jag inte får vara med att leka i alla funderingar kring spikfötter, boaormskablage och slutsteg som faller en db vid 8hz. Det är helt enkelt irrelevant för mig.
Betyder det att jag är tråkig eller pragmatiskt? Ingen aning, men, jag vet att jag spenderar rätt mycket mer tid på att använda min anläggning än att fundera på vad som är fel med den...

Helt rätt, man ska använda sin anläggning till att lyssna på musik och inte fundera över vad som är fel med den! En mycket sund inställning.

Vad jag inte håller med dig om är (o)betydelsen av cd-spelare/försteg/slutsteg. Min synvinkel är att högtalare som inte ändrar karaktär beroende på vad de matas med, de är i sig en dist-källa. Eller ger en sorts "sameness" (som var ett modeord här på Faktiskt för ett tag sedan). Sedan lång tid tillbaka (1978!) har jag använt samma högtalare och de är verkligen ett par kameolonter. Dvs, de låter verkligen annorlunda beroende på vilken drivning de har. Här är det då slutsteget som är viktigt, men även försteg och källa (tex cd-spelare) spelar roll. Trots detta har högtalarna absolut en egen signatur. Men genom åren har jag lärt mig vad som är vad.

Två CD-spelare låter ofta extremt lika om man enbart lyssnar på ljudet, dvs frekvensgång, frihet från dist, typ. Men ändå skiljas åt när det gäller hur de förmedlar musikalitet, spelglädje, homogenitet osv. Detta är kontroversiellt här på Faktiskt och den som inte hört skillnaden mellan tex en Pioneer 668 och en Linn Ikemi vet inte vad jag pratar om.

Nu kommer vi då till det som är viktigt i musiken. Den som lyssnar på livemusik, eller på olika anläggningar i olika situationer, vet att ljudet kan skilja rätt stort. Lyssna på klassisk musik i Berwaldhallen (Sthlm) och jämför med hur det låter i Gbg´s konserthus. Låter det lika? Nä. Vem är bäst? Spelar roll! För det är ändå duktiga musiker som spelar, det är spännande musik. Alltså, lite frekvensgångs- eller efterklangsskillnader verkar inte betyda så mycket för musikupplevelsen. Lyssna på en kass musiker i dessa miljöer och denne kommer vara kass i vilket fall som helst. Örat/hjärnan är utvecklade att kunna bedöma ljud i olika miljöer. Om en person pratar i ett badrum eller en konsertsal, du känner igen denne trots att det låter så totalt olika. Men den typ av dist som introduceras i elektroniken är väsensskild från detta och vår hjärna är inte så bra på att hantera detta.

Dvs all distorsion är inte lika illa, den vi erhåller i högtalarens samspel med rummet är mindre viktig - trots att den ger större skillnader när man kvantifierar den.

Tänk dig nu att du lyssnar på en apparat som skiljer sig åt i frekvensgång, eller någon annan variabel du tycker är viktig. Förändras ditt intryck av musikern - eller är det bara ljudet? Om du lyssnar på två cd-spelare (som låter exakt likadant), är det någon skillnad mellan hur musikern presenteras i de två apparaterna?

Personligen tycker jag man ska fokusera på hur musiken kommer fram i sin helhet, inte hur enskilda detaljer framstår. Att jobba på rum och högtalare med något skräp som drivning känns för mig ganska meningslöst när man inte vet vad som kommer in i högtalarna.

Tro mig, elektroniken är viktigare än vad du tror :-)

/ B

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-05-02 11:57

steveo1234 skrev:Med det sagt, så, jag totalignorerar allt som bara har liten inverkan på ljudet. Såsom, val av cd-spelare, försteg, slutsteg, kablar. Alla de där sakerna som inte identifieras av majoriteten bland lyssnarna i blindtester. Det kan man leka med när de stora problemen är lösta. För mig betyder det att högtalarna behöver vara nära nog felfria, bassystemet behöver vara nära perfekt, källan ska vara så bra som det går att få tag på och att rummet inte ska bidra med hyss. Att leka med myggorna innan det är klart är för mig meningslöst.

Hehe, känns som att varenda ord stämmer in på mig, så det är helt klart enklast att skriva att jag verkar stå på samma steg i hifi-banan som dig. :D

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-05-02 12:40

Fönstren i mitt musikrum skallrar så nu ska jag bygga bort fönstren. Min fru har berättat för mig att porslinet skallra i skåpen ute i köket. Så nu har vi gjort oss av med porslinet och börjat att använda papperstallrikar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-02 12:42

Nagrania skrev:Fönstren i mitt musikrum skallrar så nu ska jag bygga bort fönstren. Min fru har berättat för mig att porslinet skallra i skåpen ute i köket. Så nu har vi gjort oss av med porslinet och börjat att använda papperstallrikar.

Såja, där har vi en som fattat galoppen! :D
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-05-02 12:43

aisopos skrev:Hehe, känns som att varenda ord stämmer in på mig, så det är helt klart enklast att skriva att jag verkar stå på samma steg i hifi-banan som dig. :D

Här på Faktiskt skriver vi bara "+1" när vi instämmer :-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-05-02 12:45

Nagrania skrev:Fönstren i mitt musikrum skallrar så nu ska jag bygga bort fönstren. Min fru har berättat för mig att porslinet skallra i skåpen ute i köket. Så nu har vi gjort oss av med porslinet och börjat att använda papperstallrikar.

:mrgreen:

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-05-02 12:47

Finns det någon självutnämnd expert på forumet som har provat marknadens kabellyftare? :) Finns det någon kabellyftare med inställningsbar lyfthöjd som ställer in sig automatiskt eller med tillhörande fjärrkontroll beroende på musikgenre och ljudtrycksnivå? Hur ändras pitchen? Blir ljudbilden kongruentare?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-02 12:49

petersteindl skrev:Finns det någon självutnämnd expert på forumet som har provat marknadens kabellyftare? :) Finns det någon kabellyftare med inställningsbar lyfthöjd som ställer in sig automatiskt eller med tillhörande fjärrkontroll beroende på musikgenre och ljudtrycksnivå? Hur ändras pitchen? Blir ljudbilden kongruentare?

Jag tror det blir bäst med ett par Bremen-DACar som lyftare, kan du skicka några så jag kan testa? 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-05-02 12:52

petersteindl skrev:Finns det någon självutnämnd expert på forumet som har provat marknadens kabellyftare? :) Finns det någon kabellyftare med inställningsbar lyfthöjd som ställer in sig automatiskt eller med tillhörande fjärrkontroll beroende på musikgenre och ljudtrycksnivå? Hur ändras pitchen? Blir ljudbilden kongruentare?

Hm, detta är en stor och förbisedd marknad. Här finns mycket att göra. Ägg i all ära, men automatiska kabellyftare är ju "the real thing". Varför har ingen tänkt på detta tidigare?

Varför inte ha olika separata högtalarkablar som ligger parallellt på olika kabellyftare och som kopplas in beroende på musiktyp osv?

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-05-02 14:34

Bill50x skrev:

Hm, detta är en stor och förbisedd marknad. Här finns mycket att göra. Ägg i all ära, men automatiska kabellyftare är ju "the real thing". Varför har ingen tänkt på detta tidigare?

Varför inte ha olika separata högtalarkablar som ligger parallellt på olika kabellyftare och som kopplas in beroende på musiktyp osv?

/ B

Äh, själver så har jag sedan många år helt övergivit "lyftarna" till
förmån för "kabelhängare" av finaste silkestråd . . . mycket hög
waf p.g.a. att de enkelt kan vevas upp till en lagomer höjd när
mannen behagar typ damsuga,våttorka etc etc . . . :roll: :P :oops:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2012-05-02 14:35

Bill50x skrev:Min synvinkel är att högtalare som inte ändrar karaktär beroende på vad de matas med, de är i sig en dist-källa. Eller ger en sorts "sameness" (som var ett modeord här på Faktiskt för ett tag sedan).
Det låter snarare som att högtalarna är en synnerligen svår last och/eller att man använder undermålig drivning till dem om de ändrar karaktär hela tiden.

Tänk dig nu att du lyssnar på en apparat som skiljer sig åt i frekvensgång, eller någon annan variabel du tycker är viktig. Förändras ditt intryck av musikern - eller är det bara ljudet? Om du lyssnar på två cd-spelare (som låter exakt likadant), är det någon skillnad mellan hur musikern presenteras i de två apparaterna?

Men om vi pratar tekniska (och inte subjektiva) skillnader i hur musiken förmedlas så beror det ju just på hur ljudet förmedlas. Musik är ljud och apparaterna gör ingen skillnad på ljud och ljud.
De ser bara en signal som de ska behandla och gör det med mer eller mindre påverkan (distorsion/brus). Så om ljudet är identiskt är musikens presentation också identisk (eftersom den är en del av ljudet).

Det är nog ganska svårt att hitta förstärkare eller cd-spelare som förvränger signalen såpass mycket att det musikaliska budskapet maskeras eftersom den informationen i regel ligger väldigt långt över hörseltröskeln.

Men man kan givetvis uppleva ljudet/musiken annorlunda av andra orsaker. Att ljudet/musiken presenteras identiskt av två apparater betyder inte nödvändigtvis att lyssnaren upplever det så.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-05-02 15:44

Fokus varierar över tid tycker jag men inställningen har varit att varje pryl ska vara tillräckligt bra funktions- och kvalitetsmässigt för att fungera lång tid framöver. Nytt eller begagnat har mindre betydelse. För högtalare, skivspelare och effektförstärkare har det funkat utmärkt (upp till 35 år gammalt) men för försteg/processorer och projektorer går utvecklingen så snabbt framåt att det åker i sopen eller ges bort. Helt klart bäst utbyte tycker jag planering + en ganska ringa slant för dedikerat rumsbygge givit. Nästa fokusering blir troligen någon datamanick för medialagring / nedtankning. En given kandidat för sopåtervinningen om några år men det får man ta.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-05-02 16:19

Bill50x skrev:
aisopos skrev:Hehe, känns som att varenda ord stämmer in på mig, så det är helt klart enklast att skriva att jag verkar stå på samma steg i hifi-banan som dig. :D

/ B

Och -1 skriver vi när ...? 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-05-02 17:16

FalloutBoy skrev:
Bill50x skrev:Min synvinkel är att högtalare som inte ändrar karaktär beroende på vad de matas med, de är i sig en dist-källa. Eller ger en sorts "sameness" (som var ett modeord här på Faktiskt för ett tag sedan).
Det låter snarare som att högtalarna är en synnerligen svår last och/eller att man använder undermålig drivning till dem om de ändrar karaktär hela tiden.

D ändrar inte karaktär hela tiden. Men de låter olika beroende på vilken kvalitet det är på signalen de får. Se det istället som att de är avslöjande för signalens kvalitet (dvs att högtalarna i hög grad är transparenta!) och inte låter likadant oberoende av vilket skräp de matas med :-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-05-02 17:17

aisopos skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Och -1 skriver vi när ...? 8)

När du inte håller med....

Flera här använder en högre siffra när man håller med (eller emot) extra mycket, men jag undviker detta då det lätt kan bli inflation i detta.

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-05-02 17:35

En rolig grej är ju att man idag kan kombinera gammalt och nytt och få väldigt kompetenta lösningar med små medel...! En gammal vintageförstärkare med gamla fina högtalare plus en dator, t.ex.

Digitalttekniken har ju löst många problem man hade förr, men å andra sidan så var det kanske en roligare hobby när man var tvungen att fixa nåltryck och azimuth snarare än filhantering i NAS osv :)

(d.v.s. jag fokuserar rätt mycket på att försöka bevara de där gamla kvalitéerna i hifi/musiklyssnandet förr)

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-05-02 18:28

Bill50x skrev:

/ B

Ånä, det där tar jag konsekvent avstånd från, det kan vara så att jag är ensam om det. :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-05-02 18:35

Goldfinger skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Ånä, det där tar jag konsekvent avstånd från, det kan vara så att jag är ensam om det. :)

+1
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-02 18:46

Jag har ingen fokus alls. Det skulle vara det att det finns en plan, ja, planen är fokusen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-05-02 18:52

jag fokuserar mig enbart på högtalarna och till en viss del rummet, elektroniken använder jag det jag kommer över
Bikinitider

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-05-02 18:59

Bill50x skrev:
Flera här använder en högre siffra när man håller med (eller emot) extra mycket, men jag undviker detta då det lätt kan bli inflation i detta.

/ B

Så sant, så sant . . . :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2012-05-02 21:37

Fokuserar på musikaliteten men det finns ju en massa skoj som jag arbetar på parallellt också.
Det lustiga är att distorsionen aldrig har varit något primärt problem för mig? Det har alltid funnits viktigare mål att jaga.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi