Moderator: Redaktörer
carpelux skrev:Det är ganska vanligt att man får momsa in varor trots att det är ikryssat gåva på tulldeklarationen. Senast för mig var när jag fick en aluminiumtank till min MC, där hade säljaren kryssat gåva trots att jag inte ens bett om det och jag fick givetvis tulla och momsa den när den kom till sverige.
Du slipper betala moms och tull på gåvor där värdet understiger 500:-, men kan nog räkna med att du måste kunne styrka att det verkligen är en gåva om de frågar efter det. Gåvor från företag är nog svåra att få igenom.
Tullverket
S skrev:Så du menar att om min moster utomlands skickar ett paket hit med saker så får dom lägga moms på det?
Har iaf aldrig hänt mig att dom har satt moms på någon när jag har bett företaget att skriva gåva på paketet!
boom skrev:carpelux skrev:Det är ganska vanligt att man får momsa in varor trots att det är ikryssat gåva på tulldeklarationen. Senast för mig var när jag fick en aluminiumtank till min MC, där hade säljaren kryssat gåva trots att jag inte ens bett om det och jag fick givetvis tulla och momsa den när den kom till sverige.
Du slipper betala moms och tull på gåvor där värdet understiger 500:-, men kan nog räkna med att du måste kunne styrka att det verkligen är en gåva om de frågar efter det. Gåvor från företag är nog svåra att få igenom.
Tullverket
man ber dom att inte sätta något värde på varan utan som gåva.
MagnusÖstberg skrev:S skrev:Så du menar att om min moster utomlands skickar ett paket hit med saker så får dom lägga moms på det?
Har iaf aldrig hänt mig att dom har satt moms på någon när jag har bett företaget att skriva gåva på paketet!
Jo, det får dom.
MagnusÖstberg skrev:boom skrev:carpelux skrev:Det är ganska vanligt att man får momsa in varor trots att det är ikryssat gåva på tulldeklarationen. Senast för mig var när jag fick en aluminiumtank till min MC, där hade säljaren kryssat gåva trots att jag inte ens bett om det och jag fick givetvis tulla och momsa den när den kom till sverige.
Tullverket
Öppnar de paketet, så estimerar dom värdet.
MagnusÖstberg skrev:Öppnar de paketet, så estimerar dom värdet.
carpelux skrev:MagnusÖstberg skrev:Öppnar de paketet, så estimerar dom värdet.
Ofta gör de inte ens det utan de begär in något dokument som faktura, kvitto eller liknande som visar vad varan kostat, inklusive frakt.
RogerGustavsson skrev:Sedan bör det också tilläggas att frakten ingår i de där 500 kr som är tull och momsfritt. Allt utanför EU som ska tas in beläggs med någon form av avgift, olika beroende på vad det är för vara och vilket ursprungsland det har. Det här ju grundläggande handelsregler som har funnits sedan århundraden. Om det sedan står gåva på paketet spelar ingen som helst roll om värdet är högt. Tullen öppnar inte alla paket men merparten. I normalfallet specificerar säljaren värdet, inte minst av försäkringsskäl. Det går aldrig att få ut någon ersättning om värdet är satt till noll. Säljaren kan dessutom ha ett intresse av att påvisa sina affärer för sina skattemyndigheter....
Personligen har jag sluppit avgift några gånger men vad som helst slinker inte igenom....
RogerGustavsson skrev:Sedan bör det också tilläggas att frakten ingår i de där 500 kr som är tull och momsfritt. Allt utanför EU som ska tas in beläggs med någon form av avgift, olika beroende på vad det är för vara och vilket ursprungsland det har. Det här ju grundläggande handelsregler som har funnits sedan århundraden. Om det sedan står gåva på paketet spelar ingen som helst roll om värdet är högt. Tullen öppnar inte alla paket men merparten. I normalfallet specificerar säljaren värdet, inte minst av försäkringsskäl. Det går aldrig att få ut någon ersättning om värdet är satt till noll. Säljaren kan dessutom ha ett intresse av att påvisa sina affärer för sina skattemyndigheter....
Personligen har jag sluppit avgift några gånger men vad som helst slinker inte igenom....
MagnusÖstberg skrev:boom skrev:carpelux skrev:Det är ganska vanligt att man får momsa in varor trots att det är ikryssat gåva på tulldeklarationen. Senast för mig var när jag fick en aluminiumtank till min MC, där hade säljaren kryssat gåva trots att jag inte ens bett om det och jag fick givetvis tulla och momsa den när den kom till sverige.
Tullverket
Öppnar de paketet, så estimerar dom värdet.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 38 gäster