Ni som köpte miniDSP...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ratata

Ni som köpte miniDSP...

Inläggav ratata » 2012-05-02 10:20

...vilka avgifter åkte ni på? Jag tänker på moms, tull och hanteringsavgifter? Eller köpte ni från en europeisk distributör?
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-05-02 10:21

Moms och tull. Blev väl ca 30% påslag på priset.

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2012-05-02 10:27

Jag ber dom altid att skriva "gift" på paketet. Men tull åkte jag på 3/4 gånger!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-02 12:37

Spelar ingen roll om det står gåva på paketet, det är innehållets värde man betalar tull och moms på.

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2012-05-02 15:29

Dom får inte moms belägga en gåva!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-02 16:19

Du driver med mig? Klart de får! Vilken värld lever du i? Allt med ett visst marknadesvärde (i regel allt över 500 kr) kan både tullas och momsas.

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2012-05-02 16:23

Så du menar att om min moster utomlands skickar ett paket hit med saker så får dom lägga moms på det?

Har iaf aldrig hänt mig att dom har satt moms på någon när jag har bett företaget att skriva gåva på paketet!

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-05-02 16:31

Det är ganska vanligt att man får momsa in varor trots att det är ikryssat gåva på tulldeklarationen. Senast för mig var när jag fick en aluminiumtank till min MC, där hade säljaren kryssat gåva trots att jag inte ens bett om det och jag fick givetvis tulla och momsa den när den kom till sverige.

Du slipper betala moms och tull på gåvor där värdet understiger 500:-, men kan nog räkna med att du måste kunne styrka att det verkligen är en gåva om de frågar efter det. Gåvor från företag är nog svåra att få igenom.

Tullverket
å va ska dä stå här då???

/Christer

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-05-02 16:53

carpelux skrev:Det är ganska vanligt att man får momsa in varor trots att det är ikryssat gåva på tulldeklarationen. Senast för mig var när jag fick en aluminiumtank till min MC, där hade säljaren kryssat gåva trots att jag inte ens bett om det och jag fick givetvis tulla och momsa den när den kom till sverige.

Du slipper betala moms och tull på gåvor där värdet understiger 500:-, men kan nog räkna med att du måste kunne styrka att det verkligen är en gåva om de frågar efter det. Gåvor från företag är nog svåra att få igenom.

Tullverket

man ber dom att inte sätta något värde på varan utan som gåva.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-02 16:56

S skrev:Så du menar att om min moster utomlands skickar ett paket hit med saker så får dom lägga moms på det?

Har iaf aldrig hänt mig att dom har satt moms på någon när jag har bett företaget att skriva gåva på paketet!

Jo, det får dom.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-02 16:57

boom skrev:
carpelux skrev:Det är ganska vanligt att man får momsa in varor trots att det är ikryssat gåva på tulldeklarationen. Senast för mig var när jag fick en aluminiumtank till min MC, där hade säljaren kryssat gåva trots att jag inte ens bett om det och jag fick givetvis tulla och momsa den när den kom till sverige.

Tullverket

Öppnar de paketet, så estimerar dom värdet.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2012-05-02 17:07

MagnusÖstberg skrev:
S skrev:Så du menar att om min moster utomlands skickar ett paket hit med saker så får dom lägga moms på det?

Jo, det får dom.

Okej det visste jag inte! :(

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-05-02 17:51

MagnusÖstberg skrev:
boom skrev:

Tullverket

Och då är det på lösa boliner som man säger annars så kan man skriva ner varu värdet det har jag gjort med dom 3st jag har köpt förutom gruppköpet.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-02 18:13

Japp, det brukar vara en väg att gå.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2012-05-02 18:26

Jag pratade med tullen förra gången när jag beställde Riaa steg ifrån Kina hur det fungerade med "gåva" ifrån utlandet? Och man betalar inga avgifter på gåvor mellan privatpersoner sa hon men däremot ifrån företag. Jag har däremot beställt bl.a. kamaxlar ifrån U.S.A. och bett dom att skriva ett lågt försäkringsvärde samt "replacement parts" och då klarat mig ifrån extra avgifter.

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-05-02 19:32

MagnusÖstberg skrev:Öppnar de paketet, så estimerar dom värdet.

Ofta gör de inte ens det utan de begär in något dokument som faktura, kvitto eller liknande som visar vad varan kostat, inklusive frakt.

Sen är det ju upp till var och en (med hänsyn till hur rymligt samvetet är) att leverera de underlagen till tullmyndigheten.

I fallet med min tank blev det just på det viset och jag valde att betala tull o moms på närmare 2000:- istället för att begå urkundsförfalskning. Ett kvitto från Paypal var det jag skickade in och det dög bra för tullen.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-02 19:56

carpelux skrev:
MagnusÖstberg skrev:Öppnar de paketet, så estimerar dom värdet.

Ofta gör de inte ens det utan de begär in något dokument som faktura, kvitto eller liknande som visar vad varan kostat, inklusive frakt.

Japp, så har det varit för mig med.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-02 20:14

Mina paket brukar Tullen tycka om att titta i :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-02 20:16

Sedan bör det också tilläggas att frakten ingår i de där 500 kr som är tull och momsfritt. Allt utanför EU som ska tas in beläggs med någon form av avgift, olika beroende på vad det är för vara och vilket ursprungsland det har. Det här ju grundläggande handelsregler som har funnits sedan århundraden. Om det sedan står gåva på paketet spelar ingen som helst roll om värdet är högt. Tullen öppnar inte alla paket men merparten. I normalfallet specificerar säljaren värdet, inte minst av försäkringsskäl. Det går aldrig att få ut någon ersättning om värdet är satt till noll. Säljaren kan dessutom ha ett intresse av att påvisa sina affärer för sina skattemyndigheter....

Personligen har jag sluppit avgift några gånger men vad som helst slinker inte igenom....

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-05-03 05:42

RogerGustavsson skrev:Sedan bör det också tilläggas att frakten ingår i de där 500 kr som är tull och momsfritt. Allt utanför EU som ska tas in beläggs med någon form av avgift, olika beroende på vad det är för vara och vilket ursprungsland det har. Det här ju grundläggande handelsregler som har funnits sedan århundraden. Om det sedan står gåva på paketet spelar ingen som helst roll om värdet är högt. Tullen öppnar inte alla paket men merparten. I normalfallet specificerar säljaren värdet, inte minst av försäkringsskäl. Det går aldrig att få ut någon ersättning om värdet är satt till noll. Säljaren kan dessutom ha ett intresse av att påvisa sina affärer för sina skattemyndigheter....

Personligen har jag sluppit avgift några gånger men vad som helst slinker inte igenom....

Och du tror att dom samkör skatte uppgifter imellan ett land utanför eu och sverige .

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-05-03 06:49

Tullen får använda Google också för att se vad en vara säljs för ungefär så man skall inte räkna med att man kommer billigt undan utan snarare bli glatt överraskad av om man gör det.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2012-05-03 11:25

har ibland fått igenom saker med texten "gåva" på, ibland inte och då har tullen (posten eller annat fraktföretag på delegation) kontaktat mig och begärt kvitto. Däremot har jag inte varit med om att de öppnat paketet (inte vad jag kan se, kineserna verkar dessutom ha dille på att tejpa rejält :) )

MiniDSP har jag dock uppfattning anser sig lite mer "seriösa" och deklarerar korrekt det som skickas. Har alltid fått tulla det som köpts, men sluppit tull för reklamationerna (vilket i mitt fall varit ett antal...., värsta de varit med om enligt dem men de har hanterat allt korrekt och mycket bra).

Kan tillägga att jag en gång beställde bildelar från en Ebay-säljare med något östländska firma-namn som uppgav adress i England. Visade sig sedan att delarna skickades från taiwan direkt till mig. Posten kontaktade mig och begärde kvitto. jag meddelade och visade att säljaren sa sig ha en adress i England och att det inte kan vara mitt ansvar att betala tull om säljaren inte ha delarna på lager utan skickar direkt från leverantören. De godtog detta och jag slapp betala :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-03 12:22

Nej, det tror jag inte. I I-landsdelen av världen är det faktiskt så att man som företag redovisar sin ekonomi för skattemyndigheterna. Att då exportera en massa elektronikprylar som "gåvor" tror jag inte håller i längden ens för kineserna.

Om det räcker med att skriva "gåva" på paketen för att de inte ska granskas, skulle varenda knarksmugglare göra så. Paket öppnas ofta, framförallt de som inte har en vettig beskrivning av innehållet. Min senaste inköp av datorer från USA/Kanada tullades efter följesedelarnas uppgifter. Krång ligt blir om man måster returnera....

Nu är det förmodligen inte så att alla småpaket behöver öppnas, det finns ju röntgen. Tidigare gick det knappt att köpa trycksaker från USA utan att paketet var öppnat. Jo, hade de öppnat och sett att där var en bok värd en hel del, fick man givetvis betala tull och moms. Posten tar numera ut en förtullningsavgift utöver själva tull- och momssatsen, tror det var 100 kr + moms senast. Andra transportföretag kan ta ut betydligt större avgifter. En liten miniDSP kan nog slinka igenom men knappast ett gruppköp. Ett större försteg eller slutsteg slinker inte igenom, än mindre färdiga högtalare men ett par mindre element kan gå. Allt med ett värde över 500 kr är avgiftspliktigt. Är gåvan värd t.ex. 1000 kr får man betala efter det. Finns inget värde angivet, finns det sätt att enkelt ta reda på det och ibland så skattas värdet. Anses prylen ha lågt värde slinker den igenom utan avgift.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-05-03 14:11

RogerGustavsson skrev:Sedan bör det också tilläggas att frakten ingår i de där 500 kr som är tull och momsfritt. Allt utanför EU som ska tas in beläggs med någon form av avgift, olika beroende på vad det är för vara och vilket ursprungsland det har. Det här ju grundläggande handelsregler som har funnits sedan århundraden. Om det sedan står gåva på paketet spelar ingen som helst roll om värdet är högt. Tullen öppnar inte alla paket men merparten. I normalfallet specificerar säljaren värdet, inte minst av försäkringsskäl. Det går aldrig att få ut någon ersättning om värdet är satt till noll. Säljaren kan dessutom ha ett intresse av att påvisa sina affärer för sina skattemyndigheter....

Fast portot att skicka ett litet paket från Kina till Sverige är väldigt lågt.

JAg har beställt smågrejor från Ebay, dealextreme (tex reservkomponenter) ett antal gånger utan att få tulla, men då talar vi om beställningar < 200 SEK, och det allt ryms i ett vanligt kuvert. Ser ofta ut som det också m privat avsändare fast på kinesiska och min adress på engelska.

Avgiftsbefrielsen gäller alltså enbart gåvor.

För inköp finns ingen undre gräns.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-03 14:49

Det har tidigare talats om att höja gränsen för fri införsel. Så är tydligen fallet numera! Tullfritt är det numera upp till 1400 kr. Saxat detta från Tullverket:

Internethandel från ett land utanför EU

Hur mycket är tullsatsen?

Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1400 kronor behöver du inte betala någon tull. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd.

Hur mycket är momsen?
Momsen är 25 % på alla varor utom för livsmedel som är 12 % och för exempelvis tidningar är den 6 %. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. Utländska periodiska publikationer med ett sammanlagt värde av högst 300 kronor är befriade från moms.

Tillkommer det andra avgifter?
Förutom tull och moms tillkommer det en adminstrationsavgift.
Importavgifterna betalar du när du hämtar din försändelse.

Källor:
http://www.tullverket.se/innehallao/i/i ... 05754.html

http://www.tullverket.se/innehallao/g/g ... 05731.html

http://www.tullverket.se/innehallao/tja ... 10124.html

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-05-03 16:48

Det har ju i princip ingen praktiskt betydelse, tullavgiften är bara några %. Moms, adminstrativ avgift får man betala ändå.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-05-03 18:27

MagnusÖstberg skrev:
boom skrev:

Tullverket

Nej det kan de inte göra i detta fallet.
Däremot kan man stå ersättningslös gentemot transportbolaget, om det händer något.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-05-03 18:45

jag tycker skatter moms och tullavgifter är bra
Bikinitider

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2012-05-03 18:51

- Det står tyvärr ingen indikation på deras hemsida om vad fraktkostnaden kan tänkas bli vid köp. Är det någon som har en kvalificerad gissning eller rent av vet?
The greatest slacker...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-05-03 19:15

spelar det någon roll? den finns ju ingen annanstans och eventuellt påslag blir obetydligt då den är så billig som den är.
Jag kommer inte ihåg vad jag betalade för min men jag har för mig det landade på 1100 eller nåt sånt.
Mvh
Magnus

Nästa

Återgå till DIY-forum