Vare sig cd, sacd eller dvd.
Den är helt perfekt också vad det gäller ljudkvalitet.
Det är nästan tråkigt att skriva detta bland alla klagomål om apparater som inte fungerar som dom skall.

Moderator: Redaktörer
Jorma skrev:Det går säkert att hitta något ex. av felaktiga apparater av vilket fabrikat och typ som helst. Men med en sådan här tråd kan man lätt få intrycket att det är typfel som det klagas på, även om det kanske bara är ett enstaka ex. som har haft ett uddafel.
Tex. Mark Levinson 383 med brummande nätdel som fanns på något enstaka exemplar och som numera är åtgärdat och som typfel inte existerar längre.
Eller om någon som fick köpa ett tidigt ex. av Gondulen som hade lite brister i programmeringen, men där dessa brister är åtgärdade idag och dom tidiga exen har uppgraderats med senaste programvara.
Om jag skulle skrivit om dessa brister utan att nämna att dom är åtgärdade idag, så kunde alla lätt få det intrycket att detta är fel och brister som existerar idag och att man skulle behöva se upp med dom. Vilket man inte behöver.
rhenrics skrev:Jorma skrev:Det går säkert att hitta något ex. av felaktiga apparater av vilket fabrikat och typ som helst. Men med en sådan här tråd kan man lätt få intrycket att det är typfel som det klagas på, även om det kanske bara är ett enstaka ex. som har haft ett uddafel.
Tex. Mark Levinson 383 med brummande nätdel som fanns på något enstaka exemplar och som numera är åtgärdat och som typfel inte existerar längre.
Eller om någon som fick köpa ett tidigt ex. av Gondulen som hade lite brister i programmeringen, men där dessa brister är åtgärdade idag och dom tidiga exen har uppgraderats med senaste programvara.
Om jag skulle skrivit om dessa brister utan att nämna att dom är åtgärdade idag, så kunde alla lätt få det intrycket att detta är fel och brister som existerar idag och att man skulle behöva se upp med dom. Vilket man inte behöver.
Tanken var att det inte skulle handla om fel hos enstaka exemplar utan om just fel som hela serien av en viss apparat lider av. Amplifixens brummande trafo har jag t ex stött på i tre olika ex med serienr från 50 upp till 700. Att displayen på CDFixen tappar i ljusstyrka (döda pixlar i brist på bättre beskrivning) har jag påträffat i två olika spelare, med serienr 100 upp till 600, samt i en annan spelare (MF A3) med samma display.
Ens egna omdöme måste få avgöra om det är ett måndagsex man råkat ut för eller inte. Det finns ju även möjlighet att diskutera det här, med input från andra användare.
Margaux skrev:Denon 1905
Problem i HW - felaktig koppling internt vad gäller video och ljud i vissa kombinationer.
i skrev:Jorma:
Du skräpar ner den här tråden med sådant som inte hör hit. Var vänlig avstå.
Tack.
Bill50x skrev:Utan att ta ställning tycker jag ändå att Jorma har en poäng. Det är jättesvårt att veta om det är ett enstaka fel man råkat ut för eller om det är ett typfel. Speciellt apparater som säljs i stora mängder borde någon enstaka gång drabbas av fel. Men procentuellt sett ligger nog mer eller mindre handbyggda high-endapparater risigare till...
Saken blir ju inte mindre komplicerad av att allt fler funktioner styrs mjukvarumässigt och ofta fixas till i ett senare skede. Hur ska en sådan apparat bedömmas?
Annars tycker jag nog själva idén med denna tråd, att varna för dåliga apparater, är god. Det är väl bra om vi på forumet delar med oss av erfarenheterna med de (ofta) dyra apparater vi leker med?
/ B
LB skrev:Sony SCD-XB940
Knäppningar och hack vid uppspelning av kopieringsskyddade CD.
mats skrev:i skrev:Jorma:
Tack.
Det är bättre att du låter bli att skräpa ner med en sådan dum kommentar, ser inte att Jorma har kommit med något dumt. Han har helt klart en poäng.
i skrev:Innehållet i hans tre inlägg kan sammanfattas med "jag tycker
det inte är bra med en sådan här tråd då det kan vara enskilda
fel bara, titta vad min apparat fungerar bra".
i skrev:mats skrev:i skrev:Jorma:
Tack.
Det är bättre att du låter bli att skräpa ner med en sådan dum kommentar, ser inte att Jorma har kommit med något dumt. Han har helt klart en poäng.
Den här tråden är uppenbarligen för att samla konkreta erfarenheter av "irriterande egenheter".
Jormas inlägg innehåller inte sådant. Innehållet i hans tre inlägg kan sammanfattas med "jag tycker det inte är bra med en sådan här tråd då det kan vara enskilda fel bara, titta vad min apparat fungerar bra".
Det tillför inget och gör det bara svårare att hitta det avsedda sakinnehållet i tråden.
Beträffande "nedskräpande dum kommentar" så är den i varje fall inte sämre än din.
mats skrev:i skrev:mats skrev:
...
Den här tråden är uppenbarligen för att samla konkreta erfarenheter av "irriterande egenheter".
Jormas inlägg innehåller inte sådant. Innehållet i hans tre inlägg kan sammanfattas med "jag tycker det inte är bra med en sådan här tråd då det kan vara enskilda fel bara, titta vad min apparat fungerar bra".
Det tillför inget och gör det bara svårare att hitta det avsedda sakinnehållet i tråden.
Beträffande "nedskräpande dum kommentar" så är den i varje fall inte sämre än din.
Nja du har nog rätt i en del, men en hel del har Jorma rätt. Nu skall vi inte träta
Hetsporren skrev:i skrev:Innehållet i hans tre inlägg kan sammanfattas med "jag tycker
det inte är bra med en sådan här tråd då det kan vara enskilda
fel bara, titta vad min apparat fungerar bra".
Eller så kan de sammanfattas med: "Jag tycker det inte är bra med
en sådan här tråd då det kan irritera mina hifi-polare i Alingsås"!
Jorma skrev:Här har vi ett typexempel på en som har irritireat sig på något som hänt hos Hificonsult och låter det ständigt gå ut över Bladelius. Det är sådant som kan bli fel i en sådan här tråd.
hali skrev:Jorma skrev:Här har vi ett typexempel på en som har irritireat sig på något som hänt hos Hificonsult och låter det ständigt gå ut över Bladelius. Det är sådant som kan bli fel i en sådan här tråd.
Jag kanske har missuppfattat saker men jag trodde att 90% av allt hos Bladelius som inte är teknikrelaterat styrs av Hificonsult?
Bladelius/Advatnage strategi har varit ganska svårtydd de senaste åren, jag måste säga att jag är rätt besviken på det som hänt mer eller mindre sen S1an kom ut.
Jorma skrev:Hificonsult styr inte mer hos Bladelius än vad Bladelius distributörer i andra länder gör.
Jorma skrev:Här har vi ett typexempel på en som har irritireat sig på något som hänt hos Hificonsult och låter det ständigt gå ut över Bladelius. Det är sådant som kan bli fel i en sådan här tråd.
Någon som av en eller annan anledning har blivit sur på någon inom brancen för länge sedan och sedan gör allt för att svärta ned en producent som han knappast har träffat.
Hetsporren skrev:Jorma skrev:Här har vi ett typexempel på en som har irritireat sig på något som hänt hos Hificonsult och låter det ständigt gå ut över Bladelius. Det är sådant som kan bli fel i en sådan här tråd.
Någon som av en eller annan anledning har blivit sur på någon inom brancen för länge sedan och sedan gör allt för att svärta ned en producent som han knappast har träffat.
Hej Jorma!
Du antar här en del felaktiga saker men det får jag väl tåla,
eftersom jag förökte göra mig lite lustig på din bekostnad.?
Men för säkerhets skull vill jag ändå klargöra två saker:
1) Jag har träffat Michael Bladelius, vid flera tillfällen. Senast på Arken 04...
2) Jag har inget alls mot vare sig honom som person eller som hifi-konstruktör.
Nåväl, i övrigt var mitt inlägg tämligen onödigt och det ber jag om ursäkt för.
Hetsporren skrev:Jorma skrev:Här har vi ett typexempel på en som har irritireat sig på något som hänt hos Hificonsult och låter det ständigt gå ut över Bladelius. Det är sådant som kan bli fel i en sådan här tråd.
Hej Jorma!
Du antar här en del felaktiga saker men det får jag väl tåla,
eftersom jag förökte göra mig lite lustig på din bekostnad.?
Men för säkerhets skull vill jag ändå klargöra två saker:
1) Jag har träffat Michael Bladelius, vid flera tillfällen. Senast på Arken 04...
2) Jag har inget alls mot vare sig honom som person eller som hifi-konstruktör.
Nåväl, i övrigt var mitt inlägg tämligen onödigt och det ber jag om ursäkt för.
Jorma skrev:hali skrev:Jorma skrev:Här har vi ett typexempel på en som har irritireat sig på något som hänt hos Hificonsult och låter det ständigt gå ut över Bladelius. Det är sådant som kan bli fel i en sådan här tråd.
Jag kanske har missuppfattat saker men jag trodde att 90% av allt hos Bladelius som inte är teknikrelaterat styrs av Hificonsult?
Bladelius/Advatnage strategi har varit ganska svårtydd de senaste åren, jag måste säga att jag är rätt besviken på det som hänt mer eller mindre sen S1an kom ut.
Hificonsult styr inte mer hos Bladelius än vad Bladelius distributörer i andra länder gör.
IngOehman skrev:Jorma skrev:hali skrev:Jorma skrev:Här har vi ett typexempel på en som har irritireat sig på något som hänt hos Hificonsult och låter det ständigt gå ut över Bladelius. Det är sådant som kan bli fel i en sådan här tråd.
Hificonsult styr inte mer hos Bladelius än vad Bladelius distributörer i andra länder gör.
Nu blir det ju lite off topic igen dårå, men det var i varje fall inte jag som började...![]()
Vill bara undra: Är inte hifi-consult delägare i Bladelius nuförtiden?
Någon har sagt att så var fallet, minns inte vem, men nu säger Jorma att de i varje fall inte har något att säga till om. Hur går det ihop? Har de ingen del i Bladelius alltså?
Vh, iö
- - - - -
PS. Håller med om att denna tråd borde handla om att delge varandra erfarenheter om problem med olika apparater - en bra tråd. All heder åt rhenrics!
Tycker inte att Jorma gjorde rätt när han gjorde det första inlägget som handlade om att inte ha haft problem med en apparat av just Bladelius fabrikat (och inte ett ord om något annat). Mitt intryck var att han vill ta tillfället i akt att ställa sig in hos Bladelius, på trådens bekostnad. Men jag kan ha fel. Missförstod jag ditt inlägg Jorma?
Mitt inlägg härovan inte heller har med tråden att göra. Fy på mig! Och förlåt Rhenrics.![]()
PPS. Kan göra ett trådrelevant inlägg när jag ändå håller på: Pioneer 668 borde själv begripa att den skall koppla om till tvåkanalsmode när man spelar en vanlig CD.
Nästan alla moderna apparater borde förses med en massa extra knappar, således att alla menysystem kunda slängas och allt man kan tänkas vilja göra bliver åstadkombart med en enkel knapptryckning!
IngOehman skrev:Nästan alla moderna apparater borde förses med en massa extra knappar, således att alla menysystem kunda slängas och allt man kan tänkas vilja göra bliver åstadkombart med en enkel knapptryckning!
IngOehman skrev:PPS. Kan göra ett trådrelevant inlägg när jag ändå håller på: Pioneer 668 borde själv begripa att den skall koppla om till tvåkanalsmode när man spelar en vanlig CD.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster